اطلاعاتی در خصوص عمل جراحی هیسترکتومی

کد: 140010225633217937

https://bit.ly/3FIpEkV

، (اخبار رسمی): هیسترکتومی نوعی عمل جراحی است که در آن کل و یا بخشی از رحم را از بدن خارج می کنند. جراحی هیسترکتومی یکی از جراحی های شایع در میان جراحی های زنان است که حدود یک پنجم از زنان در طول زندگی خود این جراحی را انجام می دهند، چرا که ممکن است دچار سرطان رحم شده باشند.

اطلاعاتی در خصوص عمل جراحی هیسترکتومی
اطلاعاتی در خصوص عمل جراحی هیسترکتومی

هیسترکتومی نوعی عمل جراحی است که در آن کل و یا بخشی از رحم را از بدن خارج می کنند. جراحی هیسترکتومی یکی از جراحی های شایع در میان جراحی های زنان است که حدود یک پنجم از زنان در طول زندگی خود این جراحی را انجام می دهند، چرا که ممکن است دچار سرطان رحم شده باشند.

عمل هیسترکتومی چگونه انجام می شود؟
هیسترکتومی به 4 روش می تواند صورت گیرد که عبارتند از :
•    هیسترکتومی کامل
•    هیترکتومی جزئی
•    هیسترکتومی سالپینگواوفرکتومی
•    هیسترکتومی رادیکال

هیسترکتومی کامل
این نوع هیسترکتومی که شایع ترین نوع آن است، رحم به طور کامل برداشته می شود. در حالت کلی هیسترکتومی نوعی عمل کم تهاجمی است که می تواند توسط وسیله ای به نام لاپاراسکوپ انجام گیرد که در آن صورت به آن هیسترکتومی با لاپاراسکوپی گفته می شود. نحوه انجام این به این صورت است که بر روی شکم حفره های کوچکی ایجاد می شود و سپس با وارد کردن وسیله ای به نام لاپاراسکوپ، گاز کربن دی اکسید وارد رحم شده و رحم به صورت تکه تکه خارج می شود.
.

هیسترکتومی جزئی
در این جراحی بخشی از رحم یا گردنه ی رحم برداشته می شود، این جراحی نسبت به هیسترکتومی کامل سریع تر بوده و دوره نقاهت کمتری خواهد داشت. این نوع از هیسترکتومی که به دلیل بروز سرطان دهانه رحم انجام می شود، فرد می تواند فقط با  برداشتن بخشی از رحم بهبود یابد.

سالپینگواوفرکتومی
در حین این نوع هیسترکتومی، رحم به همراه یکی یا دو تا از تخمدان ها و لوله های رحمی توسط پزشک متخصص خارج می شود. اگر هر دو تخمدان برداشته شود، ممکن است نیاز به روشی جایگزین نظیر هورمون درمانی باشد.

هیسترکتومی رادیکال
در این نوع هیسترکتومی، قسمت بالای واژن و بافت اطراف آن برداشته می شود. کاربرد هیسترکتومی رادیکال در سرطان های پیشرفته است.


چه زمانی فرد به مجبور به برداشتن رحم می شود ؟
در صورتی که بیمار مشکلاتی زیر را داشته باشد، باید رحم آن خارج شود و عمل هیسترکتومی انجام دهد :

افتادگی رحم
افتادگی رحم از مشکلاتی است که عوامل زیادی از جمله وزن اضفه، زایمان طبیعی و مشکلات روده و مثانه آن دخالت دارتد. اثر عوامل متعددی ایجاد می شود، معمولا این بیماری به دلیل افزایش سن، اضافه وزن، زایمان های طبیعی متعدد، مشکلات روده و مثانه و مشکلات لگن ایجاد می شود .

فیبروم رحمی
فیبروم رحمی توده ای غیر سرطانی است که در قسمت دیواره رحم ایجاد می شود. ممکن است این بیماری فاقد علامت باشد و گاهی اوقات همراه درد و خونریزی باشد.

بیماری اندومتریوز
اندومتریوز نوعی بیماری است که دلیل آن رشد بافت های روی تخمدان هاست. این بیماری همراه با درد شدیدد و خونریزی پس از پریود همراه است.

بیماری آدنومیوز
دلیل آدنومیوز، رشد نادرست بافت های تشکیل دهنده رحم است که می تواند همراه با خونریزی و درد شدید باشد.

سرطان
بهترین راه سرطان های پیشرفته رحم و تخمدان، خارج کردن رحم به وسیله هیسترکتومی است.

بهبودی پس از عمل هیسترکتومی
بهبود پس از هیسترکتومی بسته به شرایط بیمار می تواند متفاوت باشد. در صورتی که بیمار به دلیل بیماری سرطان مجبور به خارج کردن رحم می شود احتمال بستری بودن در بیمارستان بیشتر خواهد بود در صورتی که بعضی از افراد پس از جراحی در همان روز می توانند از بیمارستان مرخص شوند .
مدت زمان بهبودی جراحی های باز شکمی نسبت به لاپاراسکوپی طولانی تر خواهد بود در صورتی که این مدت زمان در لاپاراسکوپی بین 3  تا چهار هفته خواهد بود . در این دوره بیمار می تواند استحمام نماید و رابطه جنسی داشته باشد . در طی عمل هیسترکتومی زمانی که تنها رحم بیمار خارج شود فرد زودتر از زمان طبیعی یائسه خواهد شد اما زمانی که تخمدان ها همراه با رحم برداشته شود فرد یائسه خواهد شد .

خطرات احتمالی عمل هیسترکتومی
عمل هیسترکتومی همانند هر جراحی دیگر همراه با خطراتی خواهد بود . برخی از این عوارض و خطرات عبارتند از :
•    عفونت
•    خونریزی
•    آسیب اندام های مجاور
لازم به ذکر است، احتمال روبرو شدن با این خطرات به ندرت اتفاق می افتد و به منظور پیشگیری از چنین خطراتی بهتر است از مراجعه به افراد غیر متخصص خودداری شود و فرد در انتخاب متخصص زنان و زایمان  دقت لازم و کافی را داشته باشد .

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر اعظم مهدوی بیان کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان