اقدامات لازم قبل و بعد از هیسترکتومی چیست؟

کد: 140011095665117937

https://bit.ly/3GfZgyS

، (اخبار رسمی): هیسترکتومی عملی است که باید توسط پزشک متخصص صورت بگیرد. چنانچه آمادگی های لازم و کافی قبل و بعد از این جراحی صورت بگیرد، می تواند به بهبودی پس از هیسترکتومی نیز کمک بسیاری کند. برای اطلاعات بیش تر درباره مراقبت ها و اقدامات قبل و بعد این جراحی در این مقاله با ما همراه باشید.

مراقبت های قبل و بعد از جراحی هیسترکتومی
اقدامات لازم قبل و بعد از هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی عملی است که باید توسط پزشک متخصص صورت بگیرد. چنانچه آمادگی های لازم و کافی قبل و بعد از این جراحی صورت بگیرد، می تواند به بهبودی پس از هیسترکتومی نیز کمک بسیاری کند. برای اطلاعات بیش تر درباره مراقبت ها و اقدامات قبل و بعد این جراحی در این مقاله با ما همراه باشید.

 

دلایل جراحی هیسترکتومی چیست؟

دلایل متعددی برای انجام هیسترکتومی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اندومتریوز افتادگی رحم فیبروم های رحمی سیکل های قاعدگی دردناک و سنگین عفونت های لگنی شدید و غیر قابل درمان سرطان تخمدان، واژن، دهانه رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان ها

در برخی موارد نادر، ممکن است نیاز باشد تا هیسترکتومی اورژانسی انجام شود، مانند خونریزی غیر قابل کنترل حین زایمان.

اما معمولا زمان انجام این روش جراحی از قبل تعیین خواهد شد.

 

مراقبت های قبل از عمل هیسترکتومی به چه صورتی است؟

یک ماه قبل از انجام عمل هیسترکتومی

جمع آوری اطلاعات

بهتر است تا جایی که امکان دارد درباره این جراحی اطلاعات کافی به دست آورید و درباره نحوه انجام آن و هر آنچه که در بهبودی بعد از این جراحی دخیل است تحقیق کنید.

 

کاهش اضافه وزن

در صورت داشتن اضافه وزن بهتر است به فکر کم کردن آن باشید چرا که می تواند خطرات عوارض بیهوشی و عمل همچون خونریزی را افزایش دهد.

 

پرهیز از سیگار کشیدن

ترک سیگار و کم کردن آن می تواند به بهبودی پس از جراحی و همچنین کاهش خطرات بیهوشی کمک زیادی کند. افرادی که سیگار می کشند به احتمال زیاد در حین این جراحی دچار مشکلات تنفسی می شوند و بهبودی آن ها پس از جراحی طول می کشد.

 

در جریان قرار دادن پزشک معالج در خصوص داروهای مصرفی

با پزشک خود در مورد اینکه آیا قبل از انجام هیسترکتومی نیاز به تغییر روال معمول دارویی خود دارید یا خیر صحبت کنید. همچنین باید پزشک خود را در مورد داروهای بدون نسخه مانند آسپرین یا مکمل های غذایی که مصرف می کنید، مطلع کنید. برخی از مکمل ها می توانند به شما در آماده شدن برای هیسترکتومی کمک کنند. به عنوان مثال، مصرف روزانه یک قاشق شربت خوری مولتی ویتامین و همچنین ویتامین C  می تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند. با پزشک خود در مورد مکمل های توصیه شده که ممکن است قبل از جراحی هیسترکتومی مصرف کنید، صحبت کنید.

تحت کنترل بودن سوابق بیماری بیمار

در صورت ابتلا به دیابت، آپنه خواب، فشار خون بالا و ... باید قبل از انجام هیسترکتومی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تحت کنترل هستید. زمانی که سایر شرایط از قبل موجود مدیریت می‌شوند، جراحی احتمالاً ایمن‌تر و بهبودی سریع‌تر خواهد بود.

جهت تسریع در بهبودی کامل برنامه ریزی کرده و مرخصی بگیرید. مدارک لازم برای مرخصی را پر کنید. بسته به نوع عمل جراحی انجام شده که باز است یا با لاپاراسکویپ، زمان بهبودی تغییر خواهد کرد که معمولا 2 الی 6 هفته طول می کشد. در این مدت باید از رانندگی و بلند کردن اجسام ستگین خودداری نمایید.

 

یک هفته قبل از جراحی هیسترکتومی

  • نوشیدن مایعات فراوان به دلیل هیدراته بودن می تواند از ابتلا به یبوست پس از جراحی پیشگیری نماید. نگران دوره قاعدگی خود نباشید چرا که پریود بودن جراحی را به تعویق نمی اندازد یا در آن تاثیری نخواهد داشت.

یک روز قبل جراحی هیسترکتومی

خوردن غذاهای سبک و پرهیز از خوردن غذاهای سنگین

این امر به کمک می کند تا قبل و بعد از عمل احساس بهتری داشته باشید. تغذیه سالم امری مهم است، اما زمانی که باید عمل جراحی انجام شود مهم تر است.

جمع آوری اطلاعات سوابق پزشکی

با جمع آوری اطلاعات پزشکی، از قبیل سوابق پزشکی، فهرستی از هر دارو یا مکمل، نتایج تصویربرداری مانند اشعه ایکس و اطلاعات آلرژی می توان روز عمل را تعیین کرد.

 

انجام دستورالعمل های پزشک در خوردن و آشامیدن

در بیشتر موارد، بعد از نیمه شب شب قبل از عمل، نباید هیچ غذای جامد یا مایعاتی مصرف کنید. قبل از هر گونه جراحی شکم، پزشک ممکن است محلول خوراکی پاکسازی روده را تجویز کند. با این حال، اگر شرایط خاصی مانند سوراخ شدن روده، انسداد روده یا یبوست شدید وجود داشته باشد، این مرحله ممکن است برای شما صدق نکند.

 

استراحت کردن

استراحت کردن شب قبل از عمل

شب قبل از عمل باید ستراحت کافی داشته باشید. به هر حال طبیعی است که چنین عملی برای بسیاری از خانم ها استرس زا باشد که همین امر سبب می شود تا در بدن هورمون استرس ترشح شود و سیستم ایمنی را ضعیف کند و توانایی بدن برای مدیریت درد و عفونت را مختل نماید. توصیه می شود در صورت اضطراب زیاد، نفس عمیق بکشید.

 

مراقبت های بعد از هیسترکتومی چیست؟

  • مصرف مایعات فراوان داشتن پیاده روی منظم اجتناب از برداشتن اشیای سنگین استفاده از میان وعده های سالم در طول روز پرهیز از رانندگی تا سه هفته پس از هیسترکتومی پرهیز از مصرف غذاهای نفخ آور تا 3 روز بعد عمل خشک کردن نواحی بخیه زده شده بعد از استحمام ممنوعیت برقراری رابطه جنسی تا 6 هفته پس از هیسترکتومی ممنوعیت استفاده از تامپون و دوش واژینال تا 6 ماه بعد از هیسترکتومی استفاده از بالش در محل برش برای مراقبت از  از بخیه ها در قبال عطسه و سرفه مصرف روغن زیتون، آلوی خیس خورده در آب و تازه و انجیر برای پیشگیری از یبوست استفاده از داروهای تجویزی پزشک نظیر مفنامیک اسید، شیاف های مقعدی، ژلوفن و ... جهت کاهش درد استفاده از ویتامین ها، کلسیم و داروهای هورمونی برای از بین بردن علائم یائسگی در صورت برداشتن هر دو تخمدان

نتیجه گیری

رعایت مراقبت های قبل و بعد هیسترکتومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که اگر رعایت نشوند، می توانند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش