اطلاعات تماس
  • 021910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011135677018103

تفاوت سرور مجازی و سرور مجازی ابری چیست؟

کد: 140011135677018103

https://bit.ly/3LhF3wv

، تهران , (اخبار رسمی): اگر شما هم از آن دسته کسب و کارها هستید که برای وب‌سایت خود نیاز به تهیه هاست پیدا کرده‌اید ولی آشنایی چندانی با انواع هاست ندارید، این مقاله مناسب شماست. ما در این مقاله به معرفی دو نوع از سرورهای میزبانی یعنی سرورهای مجازی و سرورهای ابری می‌پردازیم.

تفاوت سرور مجازی و سرور مجازی ابری چیست؟
تفاوت سرور مجازی با هاست ابری

از VPS چه می‌دانید؟ آیا با مزایای سرور مجازی برای کسب و کارها آشنا هستید؟ سرور مجازی (VPS) برای چه کسانی مناسب است؟ هاست ابری چیست و با سرور مجازی چه تفاوتی دارد؟ در این مقاله این موارد بررسی می‌شود.

اگر شما هم از آن دسته کسب و کارها هستید که برای وب‌سایت خود نیاز به تهیه هاست پیدا کرده‌اید ولی آشنایی چندانی با انواع هاست ندارید، این مقاله مناسب شماست. ما در این مقاله قصد داریم با معرفی دو نوع از سرورهای میزبانی یعنی سرورهای مجازی و سرورهای ابری آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و شما را در انتخاب هر چه بهتر و مناسب‌تر یک هاست یاری کنیم.

سرور مجازی (VPS) چیست؟ ابتدا لازم است بدانید که VPS مخفف Virtual Private Server به معنی سرور مجازی خصوصی است. در واقع سرور مجازی همان سرور اختصاصی است که با تکنیک‌های مجازی سازی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم بندی شده است. VPS سرویسی است که در دنیای هاستینگ استفاده می‌شود تا به عنوان یک سرور اختصاصی مستقل عمل کند. سرور مجازی VPS منابع اختصاصی خود را دارد، اما همان‌طور که گفته شد، تفاوت این است که در یک سرور قدرتمند، بیش از یک VPS وجود دارد. سرور فیزیکی با مجازی سازی به تعداد مورد نیاز سرور خصوصی مجازی (VPS) تقسیم می‌شود و منابع بر این اساس اختصاص داده می‌شوند.

مزایای سرور مجازی برای کسب و کارها

  • هزینه مناسب و اقتصادی کنترل کامل منابع اختصاص داده شده توسط کاربر انعطاف پذیر افزایش بهره‌وری و عملکرد بالا قابلیت اطمینان بیشتر نسبت به هاست اشتراکی امنیت بالا و پهنای باند مناسب

معایب سرور مجازی (VPS)

  • در مقایسه با هاست اشتراکی هزینه بیشتری باید پرداخت شود. سرور مجازی به اندازه سرور اختصاصی امن نیست. ارتقا سرور مجازی نسبت به هاست اختصاصی، با محدودیت‌های بیشتری همراه است.

سرور مجازی (VPS) مناسب چه افرادی است؟ اگر به‌تازگی سایت خود را راه اندازی کرده‌اید و می‌خواهید از سایت خود کسب درآمد کنید، همچنین سئو سایت برایتان اهمیت دارد، سرور مجازی می‌تواند گزینه بهتری نسبت به هاست اشتراکی باشد. دقت کنید که اگر سایت شما ترافیک روزانه بالایی دارد، سرور ابری می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

سرور مجازی ابری چیست؟ هاست ابری از منابع چندین سرور برای میزبانی سایت استفاده می‌کند. تکنولوژی سرور ابری ممکن است روی یک شبکه کوچک یا بزرگ پیاده سازی شود. در این نوع سرور، تمامی داده‌های کاربران روی چندین سرور ذخیره می‌شود تا در صورت بروز مشکل روی یک سرور، سرور دیگر سایت را آنلاین نگه دارد و حداکثر میزان آپتایم را به کاربر ارائه دهد.

مزایای سرور ابری

  • استفاده بهینه از منبع سخت افزاری و نرم افزاری پایداری بالای سرویس و Downtime نزدیک به صفر عملکرد بسیار خوب در برابر حملات DDOS کنترل کامل و بدون محدودیت سرعت و کارایی بالا مناسب سایت‌هایی با ترافیک زیاد دارای ساختار قیمت گذاری انعطاف پذیر ایمن در برابر مشکلات سخت افزاری سرور و...

معایب سرور ابری

  • عدم دسترسی برای کنترل زیر ساخت ابری امنیت داده‌ها هزینه بالاتر

مقایسه سرور مجازی با سرور مجازی ابری حال که با این دو نوع سرور آشنا شدیم در ادامه به بررسی آن‌ها تحت یک‌سری پارامترهای مهم از قبیل قیمت، عملکرد، امنیت و... می‌پردازیم و تفاوت‌هایشان را بررسی می‌کنیم:

  1. کارایی

کارایی یا عملکرد یکی از مهم‌ترین عواملی است که در هنگام تهیه هاست باید به آن توجه داشت. شما باید اطمینان پیدا کنید که وب‌سایت‌ به‌طور مداوم، سریع و بهینه بارگذاری و آپدیت می‌شود. همچنین زمانی که مخاطبان و کاربران سایت شما را جستجو می‌کنند، همیشه آنلاین و در دسترس باشد.

سرور مجازی یا VPS معمولا عملکرد بسیار بالایی دارد؛ زیرا بخش مشخصی از منابع یک سرور فیزیکی را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد. با توجه به اینکه آن بخش از سرور که خریداری کرده‌اید منحصرا در اختیار شما قرار دارد و از سایر بخش‌ها که در اختیار سایت‌های دیگری است جدا شده، در عملکرد وبسایت شما خللی ایجاد نمی‌شود و تحت تاثیر تغییرات و عملکرد سایر سایت‌ها که در قسمت‌های دیگر هستند قرار نمی‌گیرد.

البته در یک موقعیت استثنایی، ممکن است که چندین وب‌سایت روی یک سرور با ترافیک خیلی زیاد و بازدید غیرعادی مواجه شوند. در این حالت سرور دچار مشکل می‌شود و در نتیجه این احتمال وجود دارد که تمام وب‌سایت‌های روی یک سرور دچار افت عملکرد همگانی بشوند.

در هاست ابری نیازهای چندین وب‌سایت موجود در یک شبکه میان سرورهای مختلف تقسیم می‌شود. اگر سایتی با تقاضای غیر معمول مواجه شود یا خرابی غیرمنتظره‌ای پیش آید، پشتیبان گیری توسط سرور میزبان انجام می‌شود.

در نهایت با توجه به توضیحات گفته شده در بالا می توان اینطور نتیجه گرفت که هر دو نوع هاست عملکرد خوبی دارند اما در این بین سرورهای ابری با اختلاف بسیار کمی در جایگاه بالاتری نسبت به VPSها قرار می‌گیرند و این بخاطر مزیت پشتیبان گیری‌ای است که سرورهای ابری نسبت به سرورهای مجازی دارند. همانطور که بالا اشاره شد سرورهای مجازی در مواقع نادری که وبسایت‌های موجود روی آن دچار تقاضای ناگهانی می‌شوند، از خود افت عملکرد نشان می‌دهند؛ در حالی که این اتفاق در سرورهای ابری رخ نمی‌دهد.

  1. امنیت

امنیت اطلاعات در بستر اینترنت همیشه یک نگرانی مهم به شمار رفته است. احتمالا اخباری از قبیل هک شدن وب‌سایت و یا حملات سایبری را شنیده‌اید. بخشی از این موضوع مهم به میزبانی (هاست) وب‌سایت شما ارتباط دارد که از این جهت در هنگام خریداری میزبان باید دقت و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

VPSها از امنیت بسیار بالایی برخوردارند. البته که VPS ها همانطور که در مقاله " سرور مجازی چیست؟ " به آن اشاره شد؛ به اندازه سرورهای اختصاصی امن نیستند؛ اما نسبت به سرورهای اشتراکی امنیت بالاتری دارند.

 VPS شما مستقل از هر سایت دیگری که با شما به‌صورت مشترک بر روی یک سرور قرار دارد، عمل می‌کند و آن را از دسترسی خارجی محافظت می کند.

 این احتمال بسیار کم است که امنیت پایین یک وب‌سایت دیگر از سرور اصلی بر روی امنیت وب‌سایت شما تاثیرگذار باشد.

در یک محیط میزبانی ابری نیز شما از امنیت مناسبی برخوردار هستید و مانند VPS از کاربرانی که در همان شبکه سرور فیزیکی شما قرار دارند، جدا می‌شوید. با این حال، از آن‌جایی که میزبانی ابری کاملا مبتنی بر وب است، این امر آن را در برابر حملات آسیب پذیرتر می‌کند.

در این موضوع نیز رقابت میان VPS و سرور مجازی ابری بسیار نزدیک است و هر دو امنیت قابل قبولی را برای وب‌سایت فراهم می‌کنند. اما VPSها در این موضوع با اختلاف کمی از از میزبان‌های ابری امن‌تر هستند.

  1. هزینه

هر دو سرور مجازی و سرور مجازی ابری به لحاظ عملکرد و هزینه از سرورهای میزبانی اشتراکی بهتر هستند؛ اما در مقایسه با میزبانی اختصاصی هزینه کمتری دارند. این یک مزیت محسوب می‌شود که شما در عین پرداخت کم‌تر می‌توانید از خدمات و امکانات نسبتا خوبی برخوردار باشید.

به‌طور کلی هر دو این سرورها به لحاظ قیمت میان طیف قیمت هاست اختصاصی و هاست اشتراکی قرار می‌گیرند.

هنگام مقایسه هزینه یک پلن ابری خاص یا یک VPS مخصوص، مطمئن شوید که تمام جزئیات را در نظر گرفته‌اید. در برخی موارد ممکن است سرورهای میزبانی شامل امکانات و امتیازات اضافه‌ای باشند که هزینه آن سرویس را بالاتر از حد مورد تخمین و انتظار ما می‌برد.

  1. مقیاس پذیری

برخی از وب‌سایت‌ها در طول یک بازه زمانی نیازها و خدمات یکسانی دارند؛ در حالی‌که سایت‌هایی هستند که نیازهایشان در یک دوره نوسانی بوده و به خدمات متفاوتی احتیاج پیدا می‌کنند.

این تفاوت میان سایت‌های مختلف موجب می‌شود تا مقیاس پذیری، یکی از پارامترهای مهم برای انتخاب میزبان باشد. اگر سایت شما نیاز به خدمات گسترده و متفاوتی دارد باید مطمئن شوید که میزبان انتخابی شما با افزایش ترافیک و سایر تغیرات وب‌سایت شما منطبق باشد.

سرورهای ابری در زمینه مقیاس پذیری بسیار کارآمد هستند. اساسا شما یک شبکه کامل در اختیار دارید که به‌راحتی در برابر ذخیره سازی اضافی و افزایش نیازهای ترافیکی منعطف هستند.

از دیگر مزیت‌های سرور ابری این است که اگر سرور میزبان سایت شما دچار مشکل شد میزبانی شما به سرور دیگری منتقل می‌شود و سایت شما بدون مشکل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در بررسی موضوع مقیاس پذیری بدون شک می‌توان گفت سرورهای ابری بسیار بهتر از سرورهای مجازی هستند.

  1. سفارشی سازی

هر شخصی دوست دارد تا روی وب‌سایت خود کارهای مختلفی انجام دهد و یا نرم افزارهای به‌خصوصی نصب کند. برای چنین افرادی قابلیت سفارشی سازی بسیار حائز اهمیت است.

VPSها از قابلیت سفارشی سازی بسیار بالایی برخوردار هستند. یک سرور مجازی خصوصی بسیار شبیه به یک سرور اختصاصی عمل می‌کند؛ در حالیکه محدودیت‌های پیکربندی سرور فیزیکی وجود دارد، شما همچنان به سرور دسترسی دارید و سیستم عامل و نرم افزارها را نیز می‌توانید کنترل کنید.

هاست ابری نیز گزینه‌های سفارشی سازی را داراست؛ با این حال ممکن است به دلیل تعداد زیاد سرورها کمی با محدودیت مواجه شوید هم چنین پیکربندی تنظیمات میزبانی برای استفاده حداکثری از شبکه نیاز به دانش و مهارت فنی دارد.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد در زمینه موضوع سفارشی سازی، VPS ها عملکرد بهتر و قابل قبول‌تری نسبت به هاست ابری دارد. 

برای راه اندازی یک هاستینگ می‌توانید اقدام به خرید سرور HP کنید. دکتر اچ پی یکی از قدیمی‌ترین ارائه کنندگان انواع محصولات HP در ایران است. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید