اطلاعات تماس
  • 091493*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011175687117376

آشنایی با انواع لوله‌های کاروگیت

کد: 140011175687117376

https://bit.ly/3JcNfMH

، (اخبار رسمی): لوله‌های کاروگیت دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام از آنها دارای کاربردها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند.

انواع لوله های کاروگیت
آشنایی با انواع لوله‌های کاروگیت

لوله‌های کاروگیت دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام از آنها دارای کاربردها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند.

لوله‌های کاروگیت نیز همانند انواع لوله یو پی‌وی‌سی، لوله‌های فلزی، لوله‌های پلاستیکی و … دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام از آنها دارای کاربردها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. از مهم‌ترین لوله‌های کاروگیت می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

لوله کاروگیت پلی‌اتیلن (H.D.P.E)
این لوله‌ها از خطوط موازی و شیاردار تشکیل شده‌اند که شیارها به علت افزایش مقاومت در برابر جریان هوای پرفشار و همچنین افزایش مقاومت در برابر تنش طراحی شده‌اند. پلی‌اتیلن موجود در این لوله‌ها از چگالی بالایی برخوردار است و معمولاً برای مصارف زیرزمینی مناسب هستند. این لوله‌ها می‌توانند در فاضلاب و زه کشی، انتقال فاضلاب‌های صنعتی و عفونی، ساخت پل‌ها و … استفاده شوند. لوله‌های کاروگیت پلی‌اتیلن خود به سه دسته نوع C، نوع D و نوع S تقسیم می‌شوند که هرکدام دارای ویژگی‌ها و طراحی منحصربه‌فردی هستند و می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.

لوله کاروگیت زهکش
این لوله و اتصالات نیز نوعی از لوله‌های کاروگیت هستند که توسط دریل یا فرز سوراخ و شیاردار شده‌اند. از این لوله‌ها برای جمع‌آوری آب زیرزمینی در زمین‌های ورزشی و همچنین زمین کشاورزی و محلول سدیم در محل دفن زباله استفاده می‌شود

لوله کاروگیت سوراخ‌دار H.D.P.E
لوله‌های کاروگیت سوراخ‌دار H.D.P.E از جمله لوله‌هایی هستند که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند و برای بازیافت رسوبات حاوی درصد پایین از مس و نقره استفاده می‌شوند. محلول سیانید در خاک‌های شامل طلا و نقره اسپری می‌شود و مواد معدنی تبدیل به ترکیبات شیمیایی می‌شود و به این ترتیب طلا و نقره از حوضچه‌ها یا تالاب‌ها به جذب کربن به دست می‌آیند.

انواع اتصال در لوله کاروگیت
اتصالات لوله کاروگیت اغلب به چهار صورت انجام می‌شوند:

جوش بات ولد (لب به لب): این نوع اتصال به عنوان اتصال حرارتی نیز شناخته می‌شوند. در این روش دمای لبه‌های دو لوله به بیش از ۲۰۰ درجه سانتیگراد رسیده و سپس بر روی هم فشرده می‌شوند تا به خوبی به هم بچسبند. این روش ممکن است که مشکلاتی را از لحاظ هم‌تراز شدن در خطوط طولانی انتقال فاضلاب به وجود آورد.
جوش اکستروژن: این روش برای جوش دادن لوله‌های با سایز بزرگ‌تر از ۸۰ سانتی‌متر به کار گرفته می‌شود. برای انجام جوش اکستروژن، لبه‌های دو لوله حرارت داده شده و سپس دستگاه اکسترودر مواد پلیمری مذاب را در میان آن‌ها تزریق می‌کند. این نوع از اتصالات مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند.
جوش الکتروفیوژن: در این روش، لوله های کاروگیت در کنار یکدیگر قرار گرفته و صفحه الکتروفیوژن دور تا دور لوله‌ها پیچیده می‌شود. عبور جریان برق از بوبین‌های مقاومت حرارتی موجب گرم شدن پلاستیک‌های اطراف لوله‌ها شده و جوش محکمی به وجود می‌آید.
اتصالات مکانیکی: سرعت انجام این اتصالات در مقایسه با موارد دیگر بسیار بیشتر بوده و با استفاده از کوپلینگ‌های فشاری صورت می‌گیرد.

روش نصب و اجرای لوله کاروگیت
مراحل نصب لوله کاروگیت چیست؟ برای نصب لوله کاروگیت لازم است که مراحل مختلف آن به‌صورت دقیق رعایت شود. اولین مرحله از نصب و اجرای لوله‌های کاروگیت مشخص کردن مکان آن و همچنین حفر کردن محل نصب است. عمق حفره‌ها باید متناسب با سایز و اندازه لوله‌ها انتخاب شود. در مرحله دوم باید بسترسازی لوله‌ها با استفاده از سنگ‌ریزه انجام شود.

مرحله بعدی محکم کردن اتصالات سیستم لوله‌کشی کاروگیت است که باید از ورودی تا محل خروجی آب امتداد یابد. در صورت نیاز به یک سیستم لوله‌کشی بادوام‌تر می‌توان از یک شلنگ تخلیه انعطاف‌پذیر استفاده کرد. بعد از محکم کردن اتصالات باید با استفاده از شن و فیلتر (به میزان 3 اینچ) لوله‌ها پوشانده شوند. در مرحله بعدی باید محل حفاری با خاک پر شود و تمام سیستم کاملاً پوشانده شود.

سایز لوله های کاروگیت
سایز لوله کاروگیت اغلب بر اساس استانداردهای جهانی در حوزه آب و فاضلاب تعیین می‌شود و قطر دهانه داخلی آن از بیشترین اهمیت برخوردار است. از آنجا که سایزبندی لوله های کاروگیت بسیار متنوع است و طیفی گسترده را در بر می‌گیرد، این لوله‌ها را می‌توان در مقیاس کوچک و وسیع مورد استفاده قرار داد. 

کاربردهای لوله کاروگیت
سایزبندی متنوع، دوام بالا و قیمت مناسب لوله های کاروگیت موجب شده است که صنایع زیادی برای مصارف خود به خوبی از آن‌ها بهره بگیرند. همچنین ساختار دولایه این لوله‌ها مزایای زیادی را از لحاظ مقاومت در برابر جریان الکتریکی فراهم می‌آورد. جای تعجب نیست که گاها این محصولات به عنوان لوله خم گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 مهم‌ترین کاربردهای لوله کاروگیت عبارتند‌ از:

استفاده به عنوان لوله خم گرم برای انتقال کابل‌ برق
استفاده در فاضلاب ساختمان مسکونی با تراکم لوله‌کشی بالا
جابجایی مواد سیال در کارخانجات مختلف
انتقال آب رودخانه و سفره‌های آب سطحی به صورت گسترده
زهکشی فاضلاب مناطق شهری و روستایی
تصفیه‌خانه‌ها و مراکز توزیع آب
استفاده در سیستم آبیاری و کشاورزی
انتقال آب ناشی از بارش باران
استفاده در مخازن ذخیره مواد و مایعات

استاندارد لوله های کاروگیت
استاندارد جهانی لوله و اتصالات پلی اتیلن به شماره DIN 16961 ، استانداردی است که در مورد مقاومت حلقوی لوله کاروگیت در کاربردهای طولانی مدت صحبت می کند. این استاندارد برای لوله های دفنی که فشار نسبتاً زیادی به آن وارد می شود طراحی شده اند. استاندارد شماره ISO 9969 به منظور بررسی روش های تست فشار حلقوی لوله در مدت کوتاه استفاده می شود.

مبحث انعطاف پذیری حلقوی لوله کاروگیت در استاندارد EN 1446 توضیح داده شده است؛ طبق این مرجع، تغییرات دیواره لوله کاروگیت در برابر تنش، ضربه، کشش، فشار و خمیدگی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر لوله پلی اتیلن دوجداره بتواند پس از استرس محیط مجدداً به شکل اولیه خود بازگردد، دارای شرایط ایده آل و استاندارد می باشد.

آزمون های کنترل کیفیت و روش انجام آن ها برای لوله کاروگیت در استاندارد EN 13476 بیان شده اند. به طور کلی، حداقل فشار حلقوی برای لوله کاروگیت با ابعاد بزرگ، معادل ۳۱٫۵ کیلو نیوتن بر متر مربع است.

آیا لوله های کاروگیت با اسپیرال تفاوت دارند ؟
لوله های اسپیرال کاروگیت که دارای وجه تمایز زیادی با لوله  های کاروگیت هستند در چند مورد با لوله های کاروگیت تفاوتهایی دارند که بیشتر در نوع تولید و اتصال آنهاست که در زیر به صورت کامل شرح خواهیم داد. لوله کاروگیت فاضلاب از سایز ۱۲۰۰ به بالا بصورت لوله پلی اتیلن اسپیرال تولید می شوند.

لوله های اسپیرال کاروگیت توسط دو اکسترودر که یکی لایه بیرونی و دیگری لایه داخلی را تولید میکنند به اجماع میرسند و نهایتا لوله ای با مشخصات استاندارد از دستگاه خارج میگردد در واقع لوله های اسپیرال کاروگیت به نوعی تلفیق دو لایه از مواد پلی اتیلن زرد رنگ و مشکی رنگ میباشند که به صورت اسپیرال یا مارپیچ پس از گذراندن مراحلی به این شکل در می آیند .

مورد دیگر نوع اتصال این لوله هاست همانطور که گفته شد لوله های کاروگیت به صورت کوپلری به یکدیگر متصل میگردند یعنی یک اتصال نر و یک اتصال ماده اما در لوله های اسپیرال کاروگیت شریط متفاوت است و لوله  ها به صورت جوش اکستروژنی با دستگاه جوش به یکدیگر متصل میگردند و از استحکام بالایی نیز برخوردارند.

هر دو این این سازه ها جزء لوله های پلی اتیلن فاضلابی به حساب می آیند و همچنین سازه این لوله ها دوجداره محسوب میشود.

دستورالعمل جایگذاری لوله ها و خاکریزی
لوله‌های دوجداره فاضلابی را باید در تمام طول مسیر دفن بصورت یکنواخت با مصالح دارای مقاومت محافظت نمود.

جهت بوجود آوردن شیب لوله ‏کشی، بستن و مهارکردن قسمتی از آن با سنگ یا آجر در امتداد کانال قبل از ایجاد شیب مجاز نمی باشد.
برای لوله‌های‏ پلی اتیلنی که بر روی خاک نرم اجرا میشود خاک اطراف لوله نباید فقط بعنوان پایه ه‏ای لوله مصرف شود بلکه باید بعنوان محافظ فیزیکی نیز لحاظ گردد. لذا دقت کافی باید بعمل آید که براساس تجربیات لازم و درنظر گرفتن موقعیت محلی، لوله پلی اتیلنی را نصب نمود.

مصالحی که اطراف لوله‌های دوجداره فاضلابی را با آن پرمیکنند باید مناسب برای خاکریزی دور لوله بوده و اندازه ذرات آن نباید از ۱۲٫۷ میلیمتر بیشتر باشد.

خاک باید در لایه های ۲۵ تا۳۰ سانتیمتری دور لوله‌های فاضلابی ریخته شده و کمپکت گردد. هنگام خاکریزی کانال باید لایه را بطور یکنواخت کوبید بطوریکه نیروی یکنواختی بر روی لوله ایجاد نماید.

زمان نصب لوله‌های پلی اتیلنی دوجداره در عمق زمین اثرات یخبندان زمین نیز باید مورد توجه قرار گیرد بطوری که لوله‌های دوجداره از نفوذ یخبندان در امان بماند.
برای کوبش خاک روی لوله پلی اتیلن میتوان از دستگاه کمپرسور استفاده کرد.

قبل از آنکه خاک خیس شده در داخل کانال روی لوله دوجداره فاضلابی کاملا خشک نشود نباید لایه خاک بعدی روی آن ریخته شود.

هنگام پرکردن روی لوله چنانچه از آب استفاده شده باشد باید دقت کافی مبذول شود که میزان آب به اندازه‏ای نباشد که لوله ها در داخل آب شناور گردد.

اگر شن و ماسه و سنگ ریزه ‏ها بوسیله خاک رس بصورت کلوخه درآمده باشد لازمست قبل از کوبیدن، این کلوخه‏ ها  با استفاده از کمپکتور های مکانیکی خرد شوند.

پرکردن بقیه کانال به استثنای مقداری که بصورت خاک نرم در اطراف لوله پلی اتیلن میباشد باید بصورت لایه ‏های یکنواخت انجام گیرد این عمل باید تا حدی ادامه یابد که خاک در داخل کانال به سطح تراز مورد نظر برسد.

سنگ بزرگ، کلوخه‏ های یکپارچه که قطر آن بزرگتر از ۷۶ میلیمتر میباشد نباید در داخل کانال هنگام خاکریزی بکار برده شود.
از ماشین آلات  کمپکت فقط در انتهای پرکردن میتوان استفاده نمود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091493*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید