اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14001203572380002

نشست NFT و تاثیر آن بر هنر آینده در موسسه فرهنگی هنری ایده برگزار شد

نشست NFT و تاثیر آن بر هنر آینده

کد: 14001203572380002

https://bit.ly/3LTleMg

، تهران , (اخبار رسمی): NFT جدیدترین پدیده ارزهای دیجیتال هستند که پس از فروش یکی از آن‌ها با قیمت هنگفت در خانه حراج کریستیز، افراد زیادی را به این فکر انداختند که NFT واقعا چیست. در همین خصوص گالری ایده نشستی پیرامون مفهوم NFT و تاثیر آن بر هنر آینده در جهت آشنایی بیشتر با این موضوع برگزار کرد.

نشست NFT  و تاثیر آن بر هنر آینده
نشست NFT موسسه فرهنگی هنری ایده

توکن‌های غیرقابل معاوضه یا NFT جدیدترین پدیده ارزهای دیجیتال هستند که پس از فروش یکی از آن‌ها با قیمت هنگفت در خانه حراج کریستیز، در کنار نقدهایی که به آن‌ها شد، بسیار پرطرفدار شدند و افراد زیادی را به این فکر انداختند که NFT واقعا چیست.

در همین خصوص گالری ایده در روز پنج شنبه، بیست هشتم بهمن، نشستی پیرامون مفهوم NFT  و تاثیر آن بر هنر آینده با حضور دلارام عسگری، زیبا مغربی، نیما ابطحی، مجتبی آرش نیا و آرش سلطانعلی در جهت آشنایی بیشتر با این موضوع برگزار کرد.

زیبا مغربی با اشاره به رویکرد نقادانه اخبار به NFT  گفت: هنگام مواجه شدن با این اخبار سوالاتی برای همه پیش می‌آید که در درجه اول مهم است به این سوالات بپردازیم و NFT  را بیشتر و بهتر بشناسیم. در ابتدا باید بدانیم که وقتی از NFT صحبت می‌کنیم، از یک نوع دارایی و مالکیت حرف می‌زنیم. درواقع NFT هنری است به شکل کالایی برای مبادله.

آرش سلطانعلی در تایید و تکمیل حرف او گفت: NFT  مخفف None Fungible Token  به معنای توکن غیر قابل معاوضه است و این به آن معنا نیست که غیر قابل خرید و فروش است و همچنین  اضافه کرد: NFT مختص به هنر نیست بلکه یک بازار سرمایه است که می‌تواند مربوط به هر کالای سرمایه‌ای از جمله هنر باشد.

دلارام عسگری گفت: کریپتوآرت یا هنر رمزگذاری شده، هنر را در ارتباط با فناوری جدید رمزگذاری تعریف می‌کند و NFT در واقع یک سند مالکیت برای کریپتوآرت است. وی  تاثیر NFT و کریپتوآرت در دنیای هنر را از منظر هنرمند، اثر هنری و مخاطب بررسی کرد و همچنین از مزایا و معایب آن‌ها صحبت و به NFT شویی و پولشویی به عنوان یکی از معایب آن‌ها اشاره کرد.

این پژوهشگر اقتصاد هنر در رابطه با NFT شویی گفت: این اتفاق زمانی می‌افتد که معاملاتی ساختگی در جهت ارزشمند نشان دادن اثر هنری شکل بگیرد که خریدار و فروشنده در آن یک نفر هستند.

نیما ابطحی با اشاره به این که اشکالاتی در سیستم‌های متمرکز از جمله عدم شفافیت وجود دارد گفت: بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات است که به صورت غیرمتمرکز کار می‌کند، در نتیجه درحال حاضر بستری فراهم شده که ممکن است بتواند این مشکلات سیستم‌های متمرکز را حل کند. و بسیاری از مسائل درحال حاضر شفاف نیست، به طور مثال ارتباط بین NFT و فیزیکال آرت. اما درنهایت اینطور به نظر می‌آید که دنیا به سمت دیجیتال شدن پیش می‌رود و بسیاری از نهادها و تعاریف، بازتعریف خواهند شد.

مجتبی آرش نیا با تشبیه NFT  و حوزه بلاک چین به یک قطاری که حرکتش آغاز شده است گفت: شما می‌توانید سوار این قطار شوید و یا در مقابل آن بایستید؛ اما اگر به مخالفت افراطی با آن بپردازیم همان عاقبتی را خواهیم داشت که مخالفین بیت کوین داشتند. وی ادامه داد: شخصا در بحث سرمایه‌گذاری معتقد به ایجاد سبد سرمایه هستم. در سبد سرمایه سنتی ما خانه، ماشین، طلا، دلار و... وجود داشت اما نسل جدید آن را تغییر داده و شما می‌توانید سبد خریدی شامل بیت‌کوین، اتریوم، NFT  و... داشته باشید.

کارشناسان در ادامه به پرسش و پاسخ  درباره NFT و مسائلی مانند تاثیر NFT بر محیط زیست، جایگاه گالری‌ها در این بازار، تفاوت NFT با سایر توکن‌ها و مسائل مالکیت و حق تالیف هنرمند پرداختند.

دلارام عسگری به نقل از طرفداران NFT، در خصوص آلایندگی‌ها و تاثیرات منفی آن بر محیط زیست گفت: NFT باعث کمتر شدن برخی مصارف انرژی و سوخت شده مانند حمل و نقل و جا‌به‌جایی، در نتیجه  ما باید این مسائل را در نظر بگیریم و بعد درمورد مقدار تاثیرات مخرب آن صحبت کنیم.

نیما ابطحی درباره حق تالیف هنرمند گفت: یکی از جذابیت‌های NFT این است که قراردادهایی وجود دارد که منافع خالق اثر را تضمین می‌کند و هنرمند می‌تواند در فروش‌های بعدی آن اثر سهم و حق تالیفی دریافت کند.

مجتبی آرش نیا در خصوص تفاوت NFT با سایر توکن ها گفت: بخش مهم این تفاوت این است که NFT غیرقابل معاوضه است. یک بیت‌کوین همیشه برابر است با یک بیت‌کوین اما یک اثر هنری با اثر هنری دیگر برابری نمی‌کند.

آرش سلطانعلی، مدیر و موسس گالری ایده، در این باره گفت: گالری ایده به عنوان یک گالری پیشرو  در پلتفرم OpenSea  فعالیت خود را آغاز و آثار هنرمندان را ثبت کرده است؛ علاقه‌مندان می‌توانند در درجه اول با کلاس‌های آموزشی که درحال برگزاری است اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کرده و سپس به کمک کارشناسان به ثبت و خرید و فروش آثار در بستر دیجیتال بپردازند.

او در ادامه در جهت معرفی وبسایت جدید گالری ایده با آدرس Ideagallery.art گفت: در این وبسایت بستری فراهم کرده‌ایم برای دنبال کردن آثار هنری، خرید فروش آثار، معرفی هنرمندان، دنبال کردن رویداد‌های گالری ایده، خواندن محتوا‌های به روز  و همچنین پاسخ به بسیاری از سوالات متداول در حوزه NFT

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

برندینگ ایده

آژانس IDEA BRANDING با هدف ارتقاء و توسعه تجارت سازمان‌ها، نهادها، و شرکت‌های بزرگ و با بیش از 19 سال سابقة مفید در حوزة تبلیغات و ارتباطات، از سال 1388 در زمینه برندسازی شروع به فعالیت کرده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش