اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012145745618359

ارزش ذاتی بیت کوین و اهمیت سرمایه‌گذاری روی آن

کد: 140012145745618359

https://bit.ly/3hBZiaB

، (اخبار رسمی): چند سالی است در صدر اخبار و اتفاق‌های مهمی که به گوش می‌رسد، نام بیت کوین هم شنیده و خوانده می‌شود. بیت کوین و ارزهای دیجیتال مختلف که قول متخصصان و اقتصاددان ها، قرار است یا طوفانی بزرگ، دنیای مالی جهان را زیر‌ورو کند. دنیایی که دیگر در آن می‌توان به برابری مالی و عدالت اقتصادی باور داشت.

ارزش ذاتی بیت کوین و اهمیت سرمایه‌گذاری روی آن
ارزش ذاتی بیت کوین و اهمیت سرمایه‌گذاری روی آن

این موضوع‌ها باعث شده تا افراد نگاه ویژه‌تری به بیت کوین داشته باشند و اخبار مربوط به این حوزه را پیگیری کنند.

شاید نوسان‌‌ها و فراز‌وفرود‌هایی که در چند ماه اخیر بیت‌کوین و رمزارزها تجربه کرده‌اند، عده‌ای را سردرگم کرده باشد، اما واقعیت این است که این پدیده جدید اگرچه کند و آهسته، اما تغییری پیوسته و بزرگ را به ارمغان خواهد آورد. همین چیز‌ها باعث شده تا افراد درباره ارزش بیت کوین و اهمیت آن سؤال‌هایی داشته باشند.

اینکه آیا واقعاً سرمایه گذاری روی بیت کوین می‌تواند تمام وعده‌های این رمزارزها را واقعی کند یا در نهایت قرار است آینده‌ای که هیچ‌کس از آن خبر ندارد یک‌بار دیگر ما را غافلگیر کند و شعله جوان این ماجرا خاموش شود. اگر شما هم درباره این موضوع سؤال‌هایی دارید و می‌خواهید ارزش بیت کوین را بدانید، حالا زمان رسیدن به پاسخ‌هاست. تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.

بیت کوین چیست

بیت کوین (BTCUSD) را اغلب به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین ارز دیجیتال می‌شناسند. این رمزارز تقریباً اولین ارز دیجیتالی بود که به دنیا معرفی شد و تا امروز هم بیشترین سهم بازار را به خودش اختصاص داده است. طولی نکشید که وقتی بیت کوین معرفی شد آن را درواقع جایگزینی برای پول فیات تحت کنترل بانک مرکزی شناختند. با این تفاسیر مهم‌ترین ویژگی‌ها و ارزش‌هایی که برای بیت کوین می‌توان در نظر گرفت، این دو مورد است:

  • ارز دیجیتال
  • جایگزینی برای پول فیات

اگرچه به‌خودی‌خود ذات این ارز که همان رمزارز بودن یا دیجیتال بودن آن است، ویژگی مهمی محسوب می‌شود، اما چیزی که بیشتر ارزش بیت کوین را تعیین می‌کند، جایگزینی بیت کوین برای ارزهای فیات است. زیرا توسط یک مقام پولی صادر می‌شود و به طور گسترده در اقتصاد مورداستفاده قرار می‌گیرد. همین موضوع هم باعث شده تا افراد توجه بیشتری به خرید بیت کوین و سرمایه گذاری روی بیت کوین داشته باشند.

شبکه بیت کوین غیرمتمرکز است و از این ارز دیجیتال در معاملات خرده‌فروشی استفاده نمی‌شود. از این توضیحات می‌توان استدلال کرد که ارزش بیت کوین مشابه فلزات گران‌بها است.

ارزش بیت کوین

بیت کوین نه از حمایت مقامات دولتی برخوردار است و نه سیستمی از بانک‌های واسطه برای تبلیغ و استفاده از آن دارد. یک شبکه غیرمتمرکز متشکل از گره‌های مستقل است که مسئولیت تأیید تراکنش‌های مبتنی بر اجماع در شبکه بیت کوین را به عهده دارند. هیچ مرجع پولی دیگری در قالب یک دولت یا سایر مقامات پولی وجود ندارد که نظارتی روی معاملات و تراکنش‌های انجام‌شدة این شبکه داشته باشد.

برای مثال هیچ دولتی نمی‌تواند به اطلاعات شخصی و مالی معامله‌گران این شبکه دسترسی پیدا کند. بااین‌حال، ارز دیجیتال شباهت زیادی به برخی از ویژگی‌های یک سیستم ارز فیات هم دارد. نکته مهم‌تر اینکه رمزارزها، به‌خصوص بیت کوین کمیاب است و نمی‌توان آن را جعل کرد. تنها راهی که می‌توان یک بیت‌کوین تقلبی ایجاد کرد، اجرای چیزی است که به‌عنوان دوبل خرج (double-spend) شناخته می‌شود. دو بار خرج کردن یا دوبل خرج به موقعیتی اشاره دارد که در آن یک کاربر همان بیت کوین را در دو یا چند تنظیمات جداگانه «خرج» یا انتقال می‌دهد و در واقع یک معامله تکراری ایجاد می‌کند. همه این ارزش‌ها و ویژگی‌ها باعث شده تا سرمایه گذاری روی بیت کوین منطقی و آینده‌دار باشد. امروز دیگر افراد زیادی به فکر ورود به این بازار هستند و تلاش می‌کند از گوشه‌وکنار اطلاعات تکمیلی و زمینه‌ای کاملی درباره خرید بیت کوین و حتی دیگر رمز‌ارزهای مثل خرید و فروش ارزدیجیتال فانتوم کسب کنند.

درواقع، حتی دو بار خرج کردن هم نمی‌تواند به‌عنوان یک راه قطعی و بدون مشکل برای ایجاد بیت کوین تقلبی باشد. چیزی که این کار را محدود می‌کند، اندازه شبکه بیت کوین است. برای یک حمله ۵۱ درصد نیرو که در آن از نظر تئوری گروهی از ماینرها بیش از نیمی از کل توان شبکه را کنترل می‌کنند، ضروری است. با کنترل اکثریت کل توان شبکه، این گروه می‌تواند روی بقیه شبکه تسلط پیدا کند تا در نهایت موفق شود سوابق و مشخصات قبلی بیت‌کوین را جعل کند. بااین‌وجود، حتی چنین حمله‌ای هم نیاز به پول، قدرت محاسباتی زیاد و زمان قابل‌توجهی دارد و کاری نیست که هر هکری و متقلبی بتواند به‌راحتی آن را انجام دهد.

دلایل ارزش بیت کوین

اگر بخواهیم بحث ارزش بیت کوین را با جزئیات بیشتری در نظر بگیریم، باید این نکته را هم ذکر کنیم که بیت کوین در تست سودمندی مردود می‌شود. دلیل این مردودی هم میزان استفاده از آن است.

در یک تعریف کلی، بیت کوین رمز‌ارزی نیست که مردم بتوانند به‌آسانی از آن در معاملات خرده‌فروشی خود استفاده کنند. چیزی که منبع اصلی ارزش بیت کوین می‌شود در اصل محدود بودن و کمبود آن است. این ارز دیجیتال به مقدار ۲۱ میلیون محدود شده و ارزش و اهمیت بیت کوین هم تابعی از این کمبود است. با کاهش عرضه، تقاضا برای ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند و در نهایت این تابع صعودی باعث می‌شود تا سرمایه گذاری روی بیت کوین هم سودمند باشد.

یکی از مؤثرترین موارد استفاده از بیت کوین در حواله‌های خارج از مرزها برای افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها است. برخی از کشورها، مانند السالوادور، مدعی هستند که فناوری بیت‌کوین در آینده نزدیک به‌اندازه‌ای تکامل خواهد یافت که به رسانه‌ای بسیار موفق و ارزشمند برای تراکنش‌های روزانه تبدیل می‌شود.

نظریه دیگر که روی ارزش بیت کوین تأکید می‌کند این است که بیت کوین بر اساس هزینه نهایی تولید یک بیت کوین ارزش ذاتی دارد. استخراج بیت کوین شامل مقدار زیادی برق است و این روش هزینه بسیار زیادی را روی ماینرها تحمیل می‌کند. بر اساس تئوری اقتصادی، در یک بازار رقابتی بین تولیدکنندگانی که همگی یک محصول را تولید می‌کنند، قیمت فروش آن محصول به سمت هزینه نهایی تولید آن گرایش پیدا می‌کند. شواهد تجربی نشان داده است که قیمت بیت کوین به دنبال هزینه تولید است.

چالش‌های سرمایه گذاری روی بیت کوین

زمان به ما ثابت کرده است که تا اینجا، سفته‌بازی و ارتباط میان معامله‌گر و بازار محرک اصلی ارزش بیت کوین محسوب می‌شده است. بیت کوین ویژگی‌های یک حباب را با افزایش قیمت شدید و جنون جلب‌توجه رسانه‌ها به خودش نشان داده است. احتمالاً جلب‌توجه و حباب بیت‌کوین به‌زودی کاهش پیدا می‌کند زیرا بیت کوین پذیرش زیادی برای جذب معامله‌گران بیشتر دارد، اما آینده و زمان دقیق آن چیزی نیست که بتوان به قطعیت درباره آن صحبت کرد. با‌این‌حال هنوز هم بیت کوین یک رمزارز ارزشمند است که می‌تواند در بلندمدت طناب خروج از بحران‌های اقتصادی و مالی مختلفی باشد که کشورها در سراسر جهان با آن درگیر خواهند شد.

اگر سرمایه‌ای دارید که می‌خواهید در این بازار امتحان کنید، اکنون فرصت خوبی است. به ما در صرافی معتبر داخلی والکس wallex.ir اعتماد کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون