اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012255772018371

در شهر نیویورک موزه ای به صورت آنلاین راه اندازی شده که تاریخ ریاضیات نام دارد.

سفر تاریخی در دنیای ریاضیات

کد: 140012255772018371

https://bit.ly/3DepEcA

، لواسان , (اخبار رسمی): برخی از اصول ریاضی باید آنقدر برای موفقیت تمدن حیاتی بوده باشند که در بسیاری از فرهنگ های باستانی ظاهر شده اند.

سفر تاریخی در دنیای ریاضیات
سفر تاریخی در دنیای ریاضیات

اخیرا در شهر نیویورک موزه ای به صورت آنلاین راه اندازی شده است که "تاریخ ریاضیات" نام دارد. این نمایشگاه آنلاین به همت موزه ملی ریاضیات توسط یک شرکت فناوری محاسباتی برگزار شده است.

در حدود سال 1900 قبل از میلاد، دانش آموزی در شهر سومری نیپور، در عراق کنونی، جدول ضرب را روی یک لوح گلی نوشت. حدود 4000 سال بعد، آن تکالیف مدرسه و همچنین خطاهای دانش‌آموز همچنان دست نخورده باقی مانده است (مثلاً 10 ضرب در 45، قطعاً 270 نیست). این اثر یادآور این است که مهم نیست که ریاضیات چقدر ظریف یا بی خطا به نظر می رسد، این علم همچنان نیازمند یک تلاش انسانی است.

اخیرا در شهر نیویورک موزه ای به صورت آنلاین راه اندازی شده است که "تاریخ ریاضیات" نام دارد. این نمایشگاه آنلاین به همت موزه ملی ریاضیات توسط یک شرکت فناوری محاسباتی برگزار شده است. این نمایشگاه با گردآوری لوح سومری و بیش از 70 اثر باستانی دیگر در حوزه ریاضیات ، نشان می دهد که چگونه ریاضیات زبانی جهانی در بین فرهنگ ها و تمدن های مختلف در طول زمان بوده است.

نمایشگاه آنلاین ریاضیات دارای 9 گالری مختلف است که شامل موضوعات کلیدی مرتبط با ریاضیات از جمله شمارش، حساب، جبر، هندسه و اعداد اول می شود. هر گالری دارای یک جدول زمانی کوتاه است و دارای تعداد انگشت شماری از آثار تاریخی است که به عنوان دروازه ای برای کشف برخی نقاط عطف یادگیری ریاضیات در عمق تاریخ عمل می کنند.

از جمله آثار موجود در این نمایشگاه می توان به قدیمی‌ ترین دستگاه محاسبه‌ کننده شناخته شده، لوح سالامیس که یک تخته شمارش مرمر از جزیره یونانی سالامیس است که قدمت آن به 300 سال قبل از میلاد می ‌رسد و پیش درآمدی برای چرتکه محسوب می شود اشاره کرد. با حرکت دادن سنگریزه ها روی این تخته، فرد می تواند محاسبات را انجام دهد.

یک نمونه مستند اولیه از استفاده از نماد برای "صفر" به عنوان یک مکان نگهدار (مثلاً برای تشخیص 1 از 10، 100 یا 1000) در نسخه خطی، یک متن هندی که قدمت آن احتمالاً به 300 پس از میلاد می رسد، ظاهر می شود. نقطه ‌ها در نهایت به دایره‌ های باز تبدیل شدند که امروزه به عنوان صفر می‌ شناسیم. همچنین کتاب "الجبر" نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. این کتاب که در حدود سال 820 توسط شاعر ایرانی محمد بن موسی الخوارزمی نوشته شد، رشته جبر را پایه گذاری کرد و نام آن را به این رشته داد. در سال 1557، Whetstone of Witte، یک متن جبر انگلیسی، نماد برابر مدرن را معرفی کرد.

اما این نمایشگاه چیزی بیش از مجموعه ای از حقایق سرگرم کننده است. همانطور که گالری ها نشان می دهند، رابطه انسان ها با اعداد به اعماق ماقبل تاریخ باز می گردد. با این حال، ریاضیات مدرن از ظهور شهرها، با نیاز به پیگیری افراد و منابع، و انجام پروژه‌های ساختمانی پیچیده‌ تر ناشی می‌ شود.

برخی از اصول ریاضی باید آنقدر برای موفقیت تمدن حیاتی بوده باشند که در بسیاری از فرهنگ های باستانی ظاهر شده اند. قضیه فیثاغورث را در نظر بگیرید. فیثاغورث فیلسوف یونانی که در قرن ششم قبل از میلاد می ‌زیست، طول ضلع‌ های یک مثلث قائم‌الزاویه را در معادله a2 + b2 = c2 با قانون معروف خود به هم مرتبط کرد. اما یک لوح گلی نشان می دهد که مردم بین النهرین بیش از 1000 سال قبل این رابطه را حل کرده بودند. شواهد تاریخی وجود دار که نشان می دهد دانشمندان چینی و هندی باستان نیز با این رابطه آشنا بوده اند.

سایر مسائل ریاضی نیز راه حل های متعددی داشته اند. تاریخچه شمارش شامل مجموعه ای از روش ها برای ردیابی اعداد است، از اشکال مختلف شمارش انگشت گرفته تا دستگاه های ضبط رشته ای به نام کیپوس یا خیپوس، که در امپراتوری اینکاها در قرن های 1400 و 1500 استفاده می شد. قرارگیری و انواع گره‌ ها در امتداد رشته‌های کیپو مقادیر عددی متفاوتی را نشان می‌دهد، اگرچه امروزه محققان هنوز در تلاش هستند تا دقیقاً نحوه تفسیر داده‌های ثبت شده در این دستگاه‌ها را بفهمند.

بخش‌ هایی از این نمایشگاه دارای سطح بالایی از دانش ریاضی است، به طور مثال در بعضی از بخش ها به  برخی از ویژگی ‌های تعاملی و توضیحات فنی در پشت اصول ریاضی برخی از آثار تاریخی اشاره شده است. اما بخشی از نمایشگاه نیز به شیوه آموزش ریاضی به کودکان اشاره می کند، در حالت کلی باید گفت که این نمایشگاه سرگرم کننده یکی از بهترین نمایشگاه های مرتبط با علم ریاضی در سال های اخیر بوده است. "تاریخ ریاضیات" نقطه شروعی جذاب برای هر کسی است که علاقه مند به یادگیری منشأ مفاهیم ریاضی است که بسیاری از ما هر روز از آن استفاده می کنیم اما اغلب آنها را بدیهی می دانیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدرسانه

هدف ما از آموزش و تدریس خصوصی ، علاقه مند کردن دانش آموزان به درس ریاضی است. ما سعی کرده ایم که یادگیری ریاضی برای دانش آموزان ایرانی از یک چالش هراسناک به یک تجربه لذت بخش و سرگرم کننده تبدیل شود. زیرا ما معتقدیم دانش آموز به جای حفظ کردن مباحث ریاضی باید آن را بفهمد. برای ما کافی نیست که دانش آموز در درس ریاضی نمره خوبی بگیرد ما هرکاری که لازم باشد انجام می دهیم تا مطمئن شویم که او درس را فهمیده است.ما معتقدیم هر دانش آموزی رویایی دارد و معتقدیم با آموزش درست می توان او را به سمت رویایی بزرگ هدایت کرد و الهام بخش او برای نوآوری و کشف امکان های جدید برای زندگی بهتر بود. ما با مدرسانه به دانش آموزان کمک می کنیم تا آینده تحصیلی خود را تصاحب کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]