اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14010207594259363

جهش آکادمی و افزایش پتانسیل کارآفرینی بنگاه‌های ایرانی

کد: 14010207594259363

https://bit.ly/3vjOAgx

، تهران , (اخبار رسمی): توجه به پتانسیل‌های کارآفرینی و توسعه بنگاه‌های نوظهور، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند ضمن کمک به شکوفایی اقتصادی کشور، بسیاری از تنگناهای فعلی، مانند بیکاری را بهبود بخشیده و افق‌های تازه ای فراروی جامعه جوان کشور بگشاید.

جهش آکادمی و افزایش پتانسیل کارآفرینی بنگاه‌های ایرانی
جهش آکادمی و افزایش پتانسیل کارآفرینی بنگاه‌های ایرانی

امروز ثابت شده است که توسعه اقتصادی زمانی میسر خواهد بود که بر بستر بخش خصوصی ریل گذاری شده و ظرفیت‌های منابع انسانی کشور به تحقق درآید.

ناگفته پیداست که در این مسیر، فاکتورهایی چون توسعه دیجیتال و ترویج مقوله‌هایی چون آنلاین سازی کسب و کارها و مهارت آموزی حائز اهمیت است. این مفهوم در اکوسیستم استارتاپی کشور که می‌تواند نقش تعیین کننده ای در روند توسعه کسب و کارها ایفا کند، بسیار مهم تلقی می‌شود. کاستن از تجربه‌های طولانی آزمون و خطا و رساندن استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوظهور و تیم سازی و مدیریت بهیه فرایند‌ها می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های توسعه، دستاوردهای ملموس تری نیز به همراه داشته باشد.

جهش آکادمی و بهینه سازی فرایند‌ها

لزوم توجه به مجموعه مفاهیمی که در بالا اشاره شد، در واقع شان نزول و فلسفه ایجاد مجموعه جهش، بخصوص جهش آکادمی است.

جهش آکادمی از منظر مسئولیت اجتماعی برند‌ها به این حوزه وارد شده و محلی برای توسعه آموزش‌های بنیادین و مهارت آموزی کنشگرانی است که در چالش ساختن یک ارگانیزم موثر برای کسب و کار و درآمدزایی و کارآفرینی هستند. کنگشرانی که عمدتا از نهادهای آموزش عالی کشور می‌آیند و مهم ترین آورده آن‌ها، انگیزه، هدف و اشتیاقی است که به وضوح می‌توان در تیم‌های استارتاپی اکوسیستم کارافرینی کشور مشاهده کرد.

کارکرد جهش آکادمی این است که با تلفیق این اشتیاق و انگیزه با درک صحیح مناسبات کارآفرینی و تیم سازی میانبرهای لازم را برای طی مسیر موفقیت به آن‌ها نشان دهد.

نگاهی به تاریخچه جهش آکادمی نشان می‌دهد که خوش بختانه تا این لحظه دستاورد و کارنامه موفقی داشته و علاوه پیشگام بودن در زمینه فرهنگ سازی آموزش، در عرضه مهارت افزایی نیز گام‌های موثری برداشته است.

جهش آکادمی در قاموس یک بنگاه اجتماعی، در حالی از سال 95 کار خود را در ذیل شتاب دهند جهش آغاز کرد که نیاز به پرورش نیروهای متخصص به شکل ارائه دوره‌های آموزشی استاندارد، کاملا محسوس بود.

آموزش بیش از 3000 آموزش پذیر و ارجاع آن‌ها به محیط‌های کسب و کاری مختلف، فاز اولیه روند موفقیت آمیز جهش آکادمی بود. دستاوردهای موثر و «جامعه‌محور» جهش آکادمی ما را بر آن داشت که در پاییز سال 1399 با یک تغییر راهبردی در عملکرد جهش آکادمی توسعه پلتفرم آنلاین این مجموعه را در دستور کار قرار دهیم.

ناگفته پیداست که تحولات اخیر جهان ما از جمله موضوع جهان شمول «همه‌گیری کرونا» در توسعه شتابان پلتفرم‌های آنلاین و خدمات از راه دور بسیار موثر بود و جهش آکادمی نیز در این مورد استثنا نبود.

جهش آکادمی یک موسسه اجتماعی است

نکته دیگری که در این برهه جدید زمانی با قوت بیشتری دنبال شد، رویکرد اجتماعی آکادمی جهش و تبدیل شدن آن به یک «بنگاه اجتماعی» یا Social Enterprise با تمام استانداردهای لازم و منطبق بر تعاریف جهانی است.

جهش آکادمی به منزله یک شرکت اجتماعی موظف به اتخاذ استراتژی‌های فرموله شده جهانی برای کسب سود و به حداکثر رساندن توان مالی خود در راستای حداکثر سازی تاثیرات اجتماعی و کنش‌های خیرخواهانه است.

اجتماعی بودن مجموعه جهش آکادمی به معنای کاهلی در مهارت‌های تجاری و سودآوری نیست، بلکه تعهد به تخصیص منافع اکتسابی به امور «جامعه‌شمول» با روش‌های تعریف شده یا روش‌های اندیشیده شده اختصاصی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جهش آکادمی به عنوان یک شرکت اجتماعی استوار بر مدل‌های جهانی آن است و قصد دارد درآمد حاصل از فعالیت‌های خود را دوباره در راستای ماموریت‌های جامعه خواهانه و انسان دوستانه سرمایه گذاری کند.

جهش آکادمی در این مسیر از برخی از فرمول‌های موجود پیروی کرده و همان طور که گفته شد برخی از مدل‌های برساخته خود را به کار خواهد بست.

به طور خلاصه، تاکید بر ماهیت Social Enterprise جهش آکادمی به این معنا بود که بایستی منافع بیشتری از فعالیت‌های این مجموعه نصیب جامعه پیرامونی می‌شد. به این سبب نقشه راه آکادمی با سرفصل‌هایی نهایی شد که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:‌

  • بورسیه کامل دانش‌آموزان و دانشجویان مناطق محروم
  • ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد و انجام پروژه‌های مورد نیاز این موسسات توسط دانش آموخته‌های جهش آکادمی
  • کاریابی برای متقاضیان و دانشجویان
  • مهارت آموزی در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کمک به توسعه زیرساخت‌های آموزشی مناطق کم برخوردار
  • اختصاص درآمد‌های مجموعه به فعالیت‌های خیرخواهانه و عام المنفعه

محمد یونس یک الگوی موفق

وقتی بحث از کارآفرینی اجتماعی است قطعا یکی از نمونه‌هایی که می‌توان ذکر کرد محمد یونس است. وی معتقد است که کارآفرینان اجتماعی، ظرفیت عظیمی برای تغییر جهان دارند. این همان رویکردی است که جهش آکادمی نیز در چشم‌انداز خود می‌بیند و بدان پایبند است.

تلاش‌های محمد یونس برای پاک کردن چهره جهان از فقر و فاقه، برای همگان روشن و ستودنی است. رویایی که یونس به دنبال آن است ترسیم عدالت واقعی جهانی از مجرای فقرزدایی است.

او که در سال ۱۹۴۰ میلادی به عنوان فرزند سوم یک خانواده 9 نفره در بنگلادش چشم به دنیا گشود و در نهایت پس از مهاجرت، فوق لیسانس خود را از دانشگاه داکا در رشته اقتصاد و دکترای خود را در همان رشته از دانشگاهی در آمریکا دریافت کرد، فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود بر همین اساس بنیان گذاشت.

بازدید از یکی از فقیرترین روستاهای بنگلادش در سال 1976 رویدادی بود که زندگی دکتر محمد یونس را دگرگون کرد. او کارش را همان جا با اعطای یک وام 27 دلاری از جیب خودش به افراد این روستا شروع کرد و طرح وی با محتوای اعطای وام‌های کوچک به فقرا در روستاهای مختلف تبدیل به یک طرح عظیم انسان دوستانه جهانی شد که در نهایت در سال 2006 جایزه صلح نوبل را برای او به همراه داشت.

طرحی که دکتر محمد یونس معرفی کرد دادن وام‌های کوچک به فقرا از جمله زنان و اعطای وام‌های بزرگ به صاحبان صنایع در عرصه جهانی بود که طرح وام‌های کوچک وی با عنوان Microfinance توانست در طی سال‌ها، زندگی افراد بسیاری را در صدها کشور بهبود ببخشد.

در این جا بود که مفهوم «کسب و کار اجتماعی» به جهان معرفی و توسعه یافت که هدف آن ایجاد شرکتی با تمام فرمول‌های رایج کسب و کارهای دیگر است. با این تفاوت که سود حاصله از فعالیت شرکت اجتماعی برای رفع نیازها و مشکلاتی در جامعه جهانی یا جوامع محلی هزینه می‌شود. البته کسب و کار اجتماعی با بنگاه‌های خیریه تفاوت دارد چرا که شرکت‌های اجتماعی خود متکی و خالق ثروت هستند؛ اما بنگاه‌های خیریه به کمک‌های دیگران متکی اند.

وجوه انحصاری جهش آکادمی

جهش آکادمی در مسیر فعالیت‌ها و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود ضمن افزایش همکاری‌های خود با شرکت‌ها و برند‌های معتبر تدوین و عرضه دوره‌های آموزشی مهارت افزایی را به طور پیوسته دنبال می‌کند. به این معنا که محتوای دوره‌ها و تدریس آن توسط شرکت‌ها انجام شده و بقیه فرایند تولید اعم از مباحث فنی ضبط و تدوین در جهش آکادمی صورت می‌گیرد و پس از فروش، منافع مادی حاصل از آن‌ها در پروژه‌های مسئولیت مدنی هزینه می‌شود . این همان روندی است که شرکت‌های اجتماعی در سراسر دنیا نمونه‌هایی از آن را در پیش دارند؛ اما یکی از وجوه برجستگی جهش آکادمی این است که این مجموعه تنها مجموعه ایرانی در عرصه آموزش الکترونیک است که به صورت social enterprise فعالیت می‌کند و در ضمن به بورسیه دانش پذیران خود نیز اقدام می‌کند.

بورسیه جهش آکادمی به چه معناست؟‌

بورسیه دانش پذیران در جهش آکادمی به این معناست که دانش پذیرانی که توانایی پرداخت هزینه‌های جهش آکادمی را ندارند می‌توانند با طی یک پروسه ساده از مزایای بورسیه شدن استفاده کنند.

همکاری شرکت‌ها و برند‌ها با جهش آکادمی

خوش بختانه با معرفی اهداف اجتماعی و رسمیت یافتن جهش آکادمی به عنوان یک شرکت اجتماعی، استقبال گسترده ای از سوی برند‌ها و مجموعه‌های مختلف در قالب همکاری با جهش آکادمی متجلی شد. همکاری معروف ترین اساتید، منتورها و برند‌های ایرانی پتانسیل‌های این مجموعه را به شدت ارتقا بخشید. به نظر می‌رسد که هدف اجتماعی جهش آکادمی با اهداف انسان دوستانه برند‌های همکار همذات پنداری بسیاری داشته و این همکاری‌های گسترده حاصل همین مساله است که امیدوارم ضمن تداوم و گسترش ماهیتی چند ساحتی یافته و فراگیر شود.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جهش

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ