اطلاعات تماس
  • ۰۹۰۴۵۹*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102145954718749

جراحی چاقی چیست؟ انواع روش‌های جراحی چاقی

کد: 140102145954718749

https://bit.ly/3kMkCeY

، (اخبار رسمی): جراحی چاقی روشی است که از طریق کوچک کردن سیستم گوارشی باعث کاهش میزان اشتها در افراد و در نهایت کاهش وزن در افراد می‌شود

جراحی چاقی چیست؟ انواع روش‌های جراحی چاقی
جراحی چاقی چیست؟ انواع روش‌های جراحی چاقی

چاقی یکی از معضلات دنیای امروز است که بسیاری از افراد به آن دچار بوده و از آن رنج می‌برند. روش‌های مختلفی مانند ورزش و رژیم غذایی جهت لاغر شدن به افراد توصیه می‌گردد. اما متاسفانه گاهی این روش‌ها نیز برای بعضی افراد کارساز نیست.

اگر شما یک فرد چاق هستید و یا دست کم در اطرافیان خود فرد چاقی را می‌شناسید به شما توصیه می‌کنیم این مقاله را حتماً مطالعه نمائید. ما در این مقاله به توضیح کامل روش‌های مختلف جراحی چاقی پرداخته و چگونگی انجام آنها را به شما توضیح می‌دهیم.

عمل جراحی چاقی چیست؟

مهمترین سوالی که در ذهن بسیاری از افراد و مراجعه کنندگان وجود دارد این است که اساساً ماهیت این نوع جراحی چیست؛ چگونه انجام می‌شود و از چه طریق باعث لاغر شدن افراد می‌شود؟

جراحی چاقی، به جراحی اطلاق می‌شود که با کوچک کردن یا تغییر سیستم گوارشی انسان برای محدود کردن و کاهش جذب غذا منجر به کاهش وزن و لاغری در افراد با اضافه وزن مفرط می‌شود. پس در وحله اول باید بدانیم این روش از طریق کاهش اشتها و جذب غذا باعث کاهش وزن در افراد می‌گردد. در واقع اساس آن بر کاهش میزان کالری دریافتی بدن است.

به زبان ساده افراد پس از جراحی چاقی بدلیل کوچک شدن معده اشتهای کمتری دارند و میزان کمتری غذا می‌خورند. این جراحی عموما برای افراد با اضافه وزن مفرط که قادر به کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی نیستند و یا به دلیل اضافه وزن به بیماریهای جدی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، خطر سکته قلبی و آرتروز و دیسک کمر مبتلا شده‌اند، پیشنهاد می‌شود.

جراحی چاقی بای پس معده چیست؟

یکی از عمل‌های جراحی چاقی مرسوم به منظور کم کردن وزن « بای پس معده» است. در بای پس؛ معده جدید با حجم کوچک ساخته و قسمتی از روده از مسیر عبور غذا خارج می‌شود. ولی چیزی از شکم بیمار خارج نمی‌شود. نخستین بار این عمل توسط ایتو و میسون در سال ۱۹۶۷ در دانشگاه آیووا انجام شد.

عمل بای پس معده برای افراد خاصی مناسب است که شاخص توده بدنی آنها (BMI) بین ۳۴ تا ۴۵ باشد. اما با کم شدن وزن؛ بیماری‌های مختلف که بر اثر چاقی ایجاد شده‌اند مانند دیابت از بین خواهند رفت. این جراحی بصورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

جراحی چاقی اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده روشی دیگر از روشهای جراحی چاقی است. در این روش که بصورت لاپاراسکوپی (عمل بسته) انجام می‌گردد حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از معده از شکم خارج شده و معده به صورت لوله باریکی در می‌آید. به این ترتیب از آن به بعد معده نقش انتقال غذا از مری به روده را بر عهده دارد.

ولی طی همین پروسه انتقال غذا، چون معده در حالت عادی خودش نیست و از حجم آن کاسته شده، به صورت انسدادی برای فرد کار می‌کند و مانع از خوردن بی رویه فرد می‌شود و فرد در هر وعده غذایی نمی‌تواند بیشتر از سه تا چهار لقمه بخورد و سریعاً دچار احساس سیری می‌شود.

تفاوتهای جراحی چاقی اسلیو و بای پس

از تفاوتهای مهم این دو روش جراحی می‌توان به اختلاف روند کاهش وزن در آن دو پرداخت. در جراحی چاقی بای پس، به علت کوچک شدن معده، بیمار سریعتر سیر شده و این سیری برای مدت طولانی‌تری می‌ماند ولی به علت حذف بخشی از روده باریک، جذب مواد مغذی کاهش یافته و بیمار ممکن است مجبور به مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی باشد.

همراهی اصل محدودیت دریافت کالری در کنار سوء جذب مواد غذایی باعث می‌شود افراد بعد از بای پس در همان یک سال اول پس از جراحی چاقی، ۷۰ درصد وزن خود را از دست بدهند.
در جراحی اسلیو اما تنها اصل، محدودیت کالری دریافتی اعمال می‌شود و به علت کوچک شدن سایز معده، افراد سریعتر سیر شده و کمتر غذا می‌خورند اما اختلالی در روند جذب مواد غذایی آنها ایجاد نمی‌شود و همین امر گرچه روند کاهش وزن آنها را نسبت به بای پس کمی کند عمل می‌کند؛ اما در مقابل، تمام ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها جذب بدن می‌شوند.

سایر عمل‌های جراحی چاقی

در کنار این دو روش، روشهای دیگری به نام ساسی، ساسج، مینی بای پس و ... نیز وجود دارند که ترکیبی از دو روش اسلیو و بای پس هستند. ساز و کار تمامی این روش‌ها مشابه یکدیگر بوده و بر اساس کاهش میزان کالری دریافتی بدن است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۹۰۴۵۹*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان