اطلاعات تماس
  • ۰۹۰۴۵۹*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102145954918749

جراحی لاغری و روش‌های آن

کد: 140102145954918749

https://bit.ly/3kOZfd1

، (اخبار رسمی): جراحی لاغری برای افرادی انجام می‌شود که دچار چاقی مفرط بوده و از سایر روش‌های لاغری مانند ورزش و رژیم غذایی نتیجه نگرفته‌اند

جراحی لاغری و روش‌های آن
جراحی لاغری و روش‌های آن

جراحی لاغری روشی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طبق آمار منتشر شده متاسفانه بسیاری از افراد از چاقی مفرط رنج می‌برند

چاقی عامل بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی؛ دیابت؛ سکته مغزی؛ سکته قلبی؛ فشار خون؛ آرتروز و ... است. حتی منابع علمی چاقی را در افزایش شانس ابتلا به سرطان موثر می‌دانند.

سوال اینجاست که آیا برای کسانی که دچار چاقی هستند و روش‌های مختلف مانند ورزش و رژیم غذایی از وزن آنها کم نکرده است و یا به میزان وزن دلخواه خود نرسید‌ه‌اند راه دیگری وجود دارد؟

پاسخ مثبت است. یکی از بهترین روش‌های لاغری؛ جراحی لاغری است. در این مقاله می‌خواهیم به توضیح کامل در خصوص این روش پرداخته و انواع روش‌های آن را بررسی نمائیم. ببینیم که جراحی لاغری به چه افرادی توصیه می‌گردد و تا چه میزان در کاهش وزن موثر است. این روش یکی از روش‌های درمان چاقی است.

جراحی لاغری چیست؟

جراحی لاغری، به جراحی اطلاق می‌شود که با کوچک کردن یا تغییر سیستم گوارشی انسان برای محدود کردن و کاهش جذب غذا منجر به کاهش وزن و لاغری در افراد با اضافه وزن مفرط می‌شود. پس در وحله اول باید بدانیم این روش از طریق کاهش اشتها و جذب غذا باعث کاهش وزن در افراد می‌شود.

این روش جراحی عموما برای افراد با اضافه وزن زیاد که قادر به کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی نیستند و یا به دلیل اضافه وزن به بیماری‌های جدی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، خطر سکته قلبی و آرتروز و دیسک کمر مبتلا شده‌اند، پیشنهاد می‌شود. نکته مهم دیگر این است که افرادی کاندید جراحی لاغری هستند که تقریباً مطمئن هستیم روش‌هایی مانند ورزش و استفاده از رژیم غذایی به آنها کمکی در جهت لاغر شدن نمی‌کند.

پس تا اینجا با ماهیت جراحی لاغری و این که به چه افرادی توصیه می‌گردد آشنا شدیم. در ادامه به بررسی روش‌های مختلف این جراحی می‌پردازیم.

جراحی لاغری بای پس معده 

یکی از عمل‌های جراحی لاغری مرسوم به منظور کم کردن وزن «جراحی بای پس معده» است. در بای پس معده جدید با حجم کوچک ساخته و قسمتی از روده از مسیر عبور غذا خارج می‌شود. ولی چیزی از شکم بیمار خارج نمی‌شود.

عمل بای پس معده برای افراد خاصی مناسب است که شاخص توده بدنی آنها (BMI) بین ۳۴ تا ۴۵ باشد. اما با کم شدن وزن؛ بیماری‌های مختلف که بر اثر چاقی ایجاد شده‌اند مانند دیابت از بین خواهند رفت.

جراحی لاغری اسلیو معده 

جراحی اسلیو معده روشی دیگر از روش‌های جراحی لاغری است. در این روش که بصورت لاپاراسکوپی (عمل بسته) انجام می‌گردد حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از معده از شکم خارج شده و معده به صورت لوله باریکی در می‌آید.

به این ترتیب از آن به بعد معده نقش انتقال غذا از مری به روده را بر عهده دارد. ولی طی همین پروسه انتقال غذا، چون معده  در حالت عادی خودش نیست و از حجم آن کاسته شده، به صورت انسدادی برای فرد کار می‌کند و مانع از خوردن بی رویه فرد می‌شود و فرد در هر وعده غذایی نمی‌تواند بیشتر از سه تا چهار لقمه بخورد و سریعاً دچار احساس سیری می‌شود.

این تغییرات  اندازه معده بر روی هورمون‌های بدن بسیار مؤثر است و موجب کاهش هورمون اشتها می‌شود و باعث می‌شود که شخص کمتر احساس گرسنگی کند.

تفاوت‌های جراحی‌های لاغری اسلیو و بای پس

از تفاوت‌های مهم این دو روش جراحی می‌توان به اختلاف روند کاهش وزن در آن دو پرداخت.

در جراحی بای پس، به علت کوچک شدن معده، بیمار سریع‌تر سیر شده و این سیری برای مدت طولانی‌تری می‌ماند ولی به علت حذف بخشی از روده باریک، جذب مواد مغذی کاهش یافته و بیمار ممکن است مجبور به مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی باشد. همراهی اصل محدودیت دریافت کالری در کنار سوء جذب مواد غذایی باعث می‌شود افراد بعد از بای پس در همان یک سال اول پس از جراحی لاغری، ۷۰ درصد وزن خود را از دست بدهند.

در جراحی اسلیو اما تنها اصل، محدودیت کالری دریافتی اعمال می‌شود و به علت کوچک شدن سایز معده، افراد سریع‌تر سیر شده و کمتر غذا می‌خورند اما اختلالی در روند جذب مواد غذایی آن‌ها ایجاد نمی‌شود و همین امر گرچه روند کاهش وزن آن‌ها را نسبت به بای‌ پس کمی کند عمل می‌کند؛ اما در مقابل، تمام ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها جذب بدن می‌شوند.

تفاوت دیگر، برگشت پذیری جراحی لاغری بای پس است. در جراحی بای پس به علت اینکه معده تنها به دو بخش تقسیم می‌شود و تنها ورود مواد غذایی به بخش ثانویه معده محدود می‌شود می‌توان بعد از مدتی محدودیت ایجاد شده را برداشت اما در جراحی اسلیو بخش ثانوی معده به طور کامل برداشته می‌شود و غیرقابل بازگشت است.

نکات مهم بعد از جراحی لاغری

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید همانطور که برای بسیاری از افرادی که قصد عمل چاقی دارند وجود دارد این است که آیا چاقی بعد از جراحی برگشت پذیر است؟

پاسخ این سوال این است که در صورتیکه پس از انجام جراحی لاغری دستورالعمل‌های لازم را انجام داده و حتماً ورزش کنید و رژیم غذایی مناسب داشته باشید خیر. چاقی شما برگشتی نخواهد داشت و کاهش وزن چشمگیری را تجربه خواهید کرد.

اما در صورتیکه رعایت نکات مطرح شده را نکنید ممکن است دچار برگشت چاقی شده و دوباره وزن شما افزایش پیدا نماید. بنابراین توصیه می‌کنیم که پس از جراحی لاغری حتماً رژیم غذایی بعد از عمل جراحی لاغری را انجام داده و تحت نظر پزشک باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۹۰۴۵۹*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش