اطلاعات تماس
  • 091910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102316086018831

قالب تونلی فرم یکی از سیستم های مرسوم در پروژه‌های بزرگ

کد: 140102316086018831

https://bit.ly/3yYZIBs

، (اخبار رسمی): قالب تونلی فرم یکی از سیستم های مرسوم در پروژه‌های بزرگ و انبوه سازی های مسکن است

قالب تونلی فرم یکی از سیستم های مرسوم در پروژه‌های بزرگ
قالب تونلی فرم یکی از سیستم های مرسوم در پروژه‌های بزرگ

قالب تونلی فرم چیست ؟

قالب تونلی فرم یکی از سیستم های مرسوم در پروژه‌های بزرگ و انبوه سازی های مسکن می باشد عمده استفاده قالب تونلی فرم در ایران در پروژه  مسکن مهر مشاهده می شود، سیستم قالب تونلی فرم یک سیستم یکپارچه بتن ریزی می باشد که این امکان را به پیمانکار می دهد تا بتواند در یک مرحله بتن  ریزی انجام دهد . سیستم قالب تونلی فرم  تشکیل شده است از قالب بندی یکپارچه دیوارها و سقف ها .

قالب تونلی فرم بیشتر در سیستم قالب تونلی در اکثر پروژه بتنی بسیار کاربرد دارد، در سیستم قالب تونلی فرم دیوار ها و سقف ها در یک مرحله قابل اجرا خواهد بود که در نتیجه سازه ای یکپارچه و منظم ایجاد خواهد شد، میتوان گفت  بالا بردن سرعت ، کیفیت نمای بتن و صنعتی سازی مسکن در استفاده از سیستم قالب بندی سنتی به صنعتی بسیار تاثیر گذار بوده اند.

از ورود تکنولوژی نوین ساخت مسکن انبوه با روش قالب تونلی حدودا نزدیک به چهل سال است که گذشته و چندین سال است که لزوم ساخت مسکن به تعداد متناسب با متقاضیان رو به رشد کشور در دستور کار متولیان امر قرار گرفته و گروه تولیدی ، صنعتی ، بازرگانی پارسیان قالب با توجه به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود به طراحی  و تولید سیستم قالب تونلی فرم مبادرت ورزیده است.

به دلیل اینکه تونل سازی در شرایط موجود راه های سخت گذر را خیلی آسان کرده است و تونل سازان توانسته اند تونل را در کوهها، زیر دریا ها و زیر زمین و به عنوان راه مواصلاتی، خط ریل، انتقال سیم برق و تلفن ، گدامها، مخفی گاهها، انتقال پایپ لاین، پایپ آب و غیره انجام دهند تونل سازی یکی از مشاغل سخت و پر طرفدار شناخته شده است.در این حالت ابتدا بعد از محاسبه مقاطع درخواست در پروژه قالب تونل فرم بر اساس آن تولید میشود . قالب ها بر روی زمین مونتاژ می‌شوند ،  سپس به کمک جرثقیل به طبقه ابتدایی منتقل می‌‌شود.

کاربرد قالب تونلی فرم

قالب تونلی فرم اجرای قالب بندی سقف و دیوار به صورت سلولی و هم زمان قابل اجرا خواهد بود که به نام تونلی مرسوم می باشد. به طور کلی می توان گفت قالب تونلی فرم به نوعی قالب فلزی به شکل تونل می باشد و سیستم قالب تونلی فرم ( قالب تونل فرم ) از مجموعه ای قالب تشکیل شده است که پیمانکاران می توانند بتن ریزی دیوارها و سقف های یک ساختمان را در یه سیکل یک روزه اجرا کنند.

حتما بخوانید : انواع قالب فلزی

استفاده از این سیستم قالب تونلی فرم جهت ساخت ابنیه بتنی بیشترین بازه را در اجرای انواع ساختمان ها پوشش میدهد اعم از اجرای انبوه سازی مسکن، اجرای مدارس، هتل و بیمارستان ، زندان و به طور معمول هر ساختمانی که در طراحی آن از روش ساختمان های سلولی استفاده شده است. اخیراً استفاده از روش قالب تونلی در ساختمان سازی کشور ایران به دلیل کیفیت بالای بتن تولید شده، سرعت بالا و کاستن هزینه های تولید از جایگاه ویژه برخوردار است.

قالبها بتن ریزی می شوند و پس از خشک شدن بتن قالب ها به راحتی به صورت افقی از بتن خارج شده و توسط جرثقیل به طبقات بالایی منتقل می‌گردد . انجام این روش قالب بندی که در کشور ترکیه نیز بسیار مرسوم است کاربردهای فراوانی دارد که یکی از مهمترین آنها سرعت اجرای پروژه میباشد و از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش زمان اجرای پروژه
  • بتن ریزی با سطح بسیار صاف و صیقلی
  • صرفه جویی بالا در هزینه تمام شده پروژه
  • ایجاد ابعاد دقیق در مقاطع مختلف
  • حذف عملیات اضافه نازک کاری و ...

همان طور که پیش تر گفته شد امروزه زمان بندی در ساخت و سازه های فلزی اهمیت بیشتری دارد از این رو گرایش به سازه فلزی پیش ساخته بیشتر شده است. ساخت انواع سازه های فلزی و ساخت اسکلت فلزی جوشی و پیچ و مهره ای ساختمان وصنعتی بخشی از توانمندی تولید گروه تولیدی، صنعتی سازه گستر مدحت است.

قالب تونلی

همواره کاهش زمان و هزینه اجرا اساس مدیریت پروژه ساختمانی میباشد و سیستم مدرن قالب تونل فرم هزینه های اجرا را تا 15 درصد و زمان اجرای ابنیه را تا 25 درصد کاهش داده است. قابل اهمیت است که بدانید در حین اجرای سیستم قالب تونل فرم، یک سازه تونل که با بتنی که فضای خالی میان قالب های فلزی را پر میکند تشکیل خواهد شد که این سازه یک سازه یکپارچه است.

در این روش، جهت قالب بندی یکپارچه دیوار و سقف بتنی هر طبقه استفاده خواهد شد، نکته قالب اهمیت این است که اسکلت بتنی  ساختمان فقط شامل دیوار های بتنی برشی و سقف های دال بتنی می باشد و فاقد هر گونه اعضای سازه ای معمول نظیر تیر و ستون خواهد بود، در این سیستم پس از یک طی یک روز بتن ریزی با گذشت ۲ روز امکان قالب برداری و انتقال به طبقه بالاتر وجود خواهد داشت و اسکلت یک طبقه به طور کامل به دست می آید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید