اطلاعات تماس
  • 090454*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103226130717531

نکات استفاده از آیودی میرنا و عوارض آن

کد: 140103226130717531

https://bit.ly/3Hg1ekW

، (اخبار رسمی): ما در این مطلب به شما اطلاعاتی راجع به نکات استفاده از آی یو دی میرنا و عوارض آیودی میرنا می‌دهیم.

نکات استفاده از آیودی میرنا و عوارض آن
نکات استفاده از آیودی میرنا و عوارض آن

میرنا(Mirena) یک دستگاه داخل رحمی حاوی لوونورژسترل است. لونورژسترول یک هورمون زنانه است که پوشش دهانه رحم را تغییر می‌دهد و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند و در نتیجه شانس بارداری را کاهش می‌دهد.

ای یو دی میرنا چیست؟

همانطور که می‌‌بینید آی یو دی از جمله آی یو دی میرنا از موثرترین داروهای ضد بارداری هستند. کاندوم، دیافراگم و قرصها تاثیر کمتری دارند. آی یو دی می‌رنا یک روش پیشگیری از بارداری است. به مدت 5 سال در بدن قرار می‌گیرد و از این نظر ذهن شما را آرام می‌کند.

کافی است هر ماه هنگام استفاده از می‌رنا محل صحیح این دستگاه را بررسی کنید تا در جای خود قرار گیرد. می‌رنا می‌تواند تجربه خوشایندی در زمینه پیشگیری برای شما باشد اما قبل از اقدام حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

●استفاده از میرنا برای جلوگیری از بارداری:

میرنا(Mirena) یک دستگاه داخل رحمی‌حاوی لوونورژسترل است. لونورژسترول یک هورمون زنانه است که پوشش دهانه رحم را تغییر می‌دهد و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند و در نتیجه شانس بارداری را کاهش می‌دهد.

استفاده از میرنا یک روش مادام العمر پیشگیری از بارداری نیست و در نهایت می‌تواند تا 5 درصد از بارداری جلوگیری کند. می‌رنا همچنین می‌تواند برای درمان خونریزیهای شدید قاعدگی، برای خانمهایی که ترجیح می‌دهند از دستگاه‌های داخل رحمی‌برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند، استفاده شود.

هورمون لونورژسترل ترشح شده توسط میرنا یک هورمون پروژسترون است و حاوی استروژن نیست. دستگاه داخل رحمی‌(IUD) این هورمون را به داخل رحم ترشح می‌کند و مقدار کمی‌از این هورمون وارد جریان خون می‌شود. میرنا یا آی یو دی را نمی‌توان برای جلوگیری از بارداری در مواقع اضطراری استفاده کرد.

●قبل از استفاده از میرنا به نکات زیر توجه کنید:

قرار دادن یک دستگاه خارجی در رحم می‌تواند شانس ابتلا به عفونت شدید در ناحیه لگن را افزایش دهد که ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد یا از باروری آینده جلوگیری کند. از پزشک خود در مورد خطرات استفاده از این دستگاه داخل رحمی‌و همچنین راههای جلوگیری از عفونت در صورت استفاده از میرنا سوال کنید.

تکرار می‌شود که در دوران بارداری از می‌رنا یا آی یو دی استفاده نکنید. زیرا این ابزار در صورت استفاده در دوران بارداری می‌تواند باعث عفونتهای شدید، سقط جنین، زایمان زودرس یا مرگ مادر شود. بنابراین، اگر این دستگاه در رحم شما قرار دارد و همزمان باردار شدید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر تصمیم دارید هنگام مصرف می‌رنا یا IUD نوزاد خود را در آغوش بگیرید و باردار شدید، مراقب علائمی‌مانند تب، لرز، علائم آنفولانزا، گرفتگی عضلات، خونریزی واژن یا ترشحات واژن باشید.

●عوارض استفاده از می‌رنا

1-سوراخ شدن رحم هنگام قرار دادن IUD

2- برداشتن IUD پس از نصب

3- عفونتهای لگنی

4- لکه بینی یا خونریزی زیاد

احساس درد لگن: درد لگن ممکن است به دلیل عفونت لگن یا جابجایی IUD باشد.

6- شکست در پیشگیری از بارداری و حاملگی ناخواسته

7- احتمال بارداری لوله‌ای

8- جابجایی آی یو دی

احتمال بارداری در مصرف کنندگان IUD حدود 2 در هزار است و در صورت وقوع حاملگی، حاملگی خارج رحمی‌یا لوله ای حدود 1 در هزار خواهد بود که در مجموع خطر کمتری نسبت به افرادی دارد که روش پیشگیری از بارداری ندارند.

کاربران IUD می‌رنا ممکن است لکه بینی را در اوایل رحم تجربه کنند. بعد از مدتی خونریزی قطع می‌شود و ممکن است فرد پریود نشود

●مراقبتهای بعد از استفاده از میرنا:

بهتر است IUD توسط متخصص زنان نصب شود. پس از نصب باید سونوگرافی انجام شود تا از محل مناسب IUD اطمی‌نان حاصل شود. توصیه می‌شود که نخ در ماه اول توسط یک متخصص زنان و زایمان بررسی شود. خونریزی و درد لگن در ابتدا شایع است و پس از چند ماه از بین می‌رود. اگر خونریزی غیرطبیعی، درد لگن یا علائم عفونت ادامه داشت، فوراً به متخصص زنان مراجعه کنید. بهتر است در ماه اول از انجام فعالیتهای شدید خودداری کنید.

●زمان مناسب جاگذاری ای یو دی میرنا

میرنا باید ظرف 7 روز از شروع دوره قرار داده شود. اگر به تازگی زایمان کرده‌اید، میرنا نباید زودتر از 6 هفته کاشته شود. اگر شیر می‌دهید یا قصد ادامه شیردهی دارید، قبل از مصرف میرنا با پزشک خود مشورت کنید.

●نکته مهم

هر ماه پس از قاعدگی، داخل واژن خود را با انگشت خود احساس کنید تا مطمئن شوید آی یو دی در جای خود قرار دارد. اگر علائم غیرعادی مانند ترشحات واژن یا درد شکم، درد در حین رابطه جنسی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر نگران باردار شدن هستید، برای آزمایش بارداری به پزشک یا کلینیک خود مراجعه کنید. اما به یاد داشته باشید، آی یو دی‌های آزاد کننده هورمون می‌توانند باعث از دست دادن قاعدگی شوند. اگر شما یا شریکتان رابطه جنسی گاه به گاه (با شخص دیگری) داشته اید یا شریک جنسی جدیدی دارید، تا زمانی که هر دوی شما برای عفونت مقاربتی آزمایش نشوید، از کاندوم استفاده کنید. تاریخ را در جایی یادداشت کنید زیرا IUD نباید بیشتر از زمان پیشنهادی باقی بماند.

●انواع آی یو دی:

تمام آی یو دی‌ها از پلاستیک ساخته شده اند و برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند، اما بسته به نوع ماده استفاده شده کاربردهای متفاوتی دارند. آی یو دی‌های مسی و هورمونی رایج ترین و در دسترس ترین انواع آی یو دی هستند.

●استفاده از آی یو دی آسان است

بعد از گذاشتن آی یو دی در رحم به ندرت به آن فکر می‌کنید. IUD تا زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شود یا بخواهید خودتان آن را بردارید، به عنوان یک روش پیشگیری موثر عمل می‌کند. این بدان معناست که لازم نیست قبل از رابطه جنسی برای تهیه قرص، حلقه یا هر چیز دیگری برای جلوگیری از بارداری به داروخانه بروید. برخلاف تصور بسیاری از افراد در حین رابطه جنسی مشکلی ایجاد نمی‌کند و به آلت دست نمی‌زند زیرا در رحم کاشته می‌شود در حالی که آمیزش در داخل واژن انجام می‌شود. علاوه بر این، آی یو دی بسته به نوع آن سه تا دوازده سال از بارداری جلوگیری می‌کند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 090454*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی