اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104116268116881

سنسور ترموکوپل یکی از انواع سنسور دما است و تایپ های گوناگونی دارد

ترموکوپل چیست و چه انواعی دارد؟

کد: 140104116268116881

https://bit.ly/3yBbUYA

، تهران , (اخبار رسمی): به گزارش خبرگزاری اخبار رسمی قصد داریم بررسی کنیم که سنسور ترموکوپل چیست و چه انواعی دارد؟

ترموکوپل چیست و چه انواعی دارد
سنسور ترموکوپل چیست و چه انواعی دارد

سنسور ترموکوپل چیست و چه انواعی دارد؟ (What is A Thermocouple Sensor), ترموکوپل، سنسوری است که کار آن اندازه گیری دما در نقاط و ب خش های گوناگون است. این سِری از پروب دما از دو عدد سیمی که از جنس فلزات مختلف هستند، تشکیل شده اند.

سیم ها در یک انتها به هم لحیم یا متصل شده و یک اتصال ایجاد می کنند. این محل اتصال جایی است که دما اندازه گیری می گردد. به این نقطه اتصال، نقطه اتصال گرم (Hot Junction) گفته می شود. هنگامی که محل اتصال تغییر دما را تجربه می کند، یک ولتاژ تولید می شود. سپس ولتاژ را می توان با استفاده از جدول مرجع ترمودینامیکی برای محاسبه دما تفسیر کرد.این واقعیت که دو فلز یک ولتاژ ایجاد می کنند، اثر Seebeck نامیده می شود. دو کاربرد متداول ترموکوپل‌ها اندازه‌گیری دمای محیط و نظارت بر وجود نور پیلوت است.

استفاده از ترموکوپل ها راحت است و نیازی به باتری یا وسایل الکترونیکی پیچیده ندارند. با این حال، از آنجایی که سیگنال های ولتاژ تولید شده بسیار کوچک هستند، اگر می خواهید دما را در نمایشگر بخوانید، ممکن است تقویت کننده لازم باشد.

از آنجایی که رابطه ولتاژ با دما همیشه یک رابطه خطی ساده نیست، ممکن است برای تبدیل قرائت‌های ولتاژ به قرائت‌های دما، به نمودار «جستجو» نیاز باشد. این اطلاعات از سازنده ترموکوپل در دسترس است. اکثر سازندگان ترموکوپل نیز دستگاه هایی می سازند که ولتاژها را به واحدهای "مهندسی" تبدیل می کنند. این امر باعث می شود که استفاده از یک سیستم اکتساب دما مبتنی بر ترموکوپل حتی ساده تر اجرا شود. انواع مختلفی از ترموکوپل ها وجود دارد که هر کدام از نظر محدوده دما، طول عمر، مقاومت در برابر لرزش، مقاومت شیمیایی و سازگاری با کاربرد، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

مشاوره درست و صحیح با کارشناسان خبره حوزه برق صنعتی در زمینه خرید جفت های حرارتی، جفت های گرمایی، کاوشگرهای دما، پروب دما (به خصوص ترموکوپل)، به شما عزیزان کمک می کند تا صحیح ترین سنسور اندازه گیری دما را خریداری کنید. پس حتماً قبل از خرید پروب های دما و تجهیزات جانبی، با کارشناسان حرفه ای و متخصص شرکت مانیاد صنعت رادین آژند تماس بگیرید. ما به شما کمک خواهیم که بهترین خرید را داشته و از محصول خود رضایت کامل و 100% داشته باشید. همچنین ذکر این نکته ضروریست که کیفیت و برند سنسوری که انتخاب می کنید، بسیار بسیار حائز اهمیت است. اگر خدای ناکرده اشتباهی در این مورد صورت بگیرد، دچار مشکلات زیادی در این زمینه خواهید شد. مانند همه انواع سنسورها، بهترین انتخاب ترموکوپل برای نیازهای خاص کاری که در ذهن دارید تا حد زیادی تحت تأثیر طیف متنوعی تایپ ها، محدوده دمایی مدنظر برای اندازه گیری، مواد و متریال، پیکربندی‌ها و هزینه‌های مربوط به کاوشگر دما موجود در بازار ایران است.

بررسی انواع سنسور ترموکوپل صنعتی

دماسنج های نوع J، K، T و E ترموکوپل‌های «فلز پایه یا Base Metal» هستند. که این سری جزو رایج ترین و مرسوم ترین نوع های Thermocouple هستند. انواع دیگر ترموکوپل ها که به Noble Metal مشهورند عبارتند از: R، S و B. این سنسورها از لحاظ قیمتی بسیار بالا بوده و به منظور استفاده در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرند.  در ادامه به بررسی هریک از تاپ ها می پردازیم.

سِری E

ترکیب: کرومیل (نیکل + آلیاژ کروم (10٪) / کنستانتان (آلیاژ نیکل + مس (45٪))

این ترموکوپل برای اندازه گیری دماهای پایین جالب است. همچنین مزیت عدم پاسخ مغناطیسی را دارد.

سِری J

ترکیب: آهن / کنستانتین (نیکل + آلیاژ مس)

در خلاء و در محدوده دمایی 0 تا 750 درجه سانتی گراد به خوبی کار می کند، اما به دلیل مشکلات اکسیداسیون آهن برای دماهای پایین تر توصیه نمی شود.

سِری K

ترکیب: کروم (آلیاژ نیکل + کروم) / آلومینیوم (آلیاژ نیکل + آلومینیوم (5٪) + سیلیکون)

ترموکوپل استاندارد اندازه گیری در محدوده دمایی گسترده مجاز است: -200 درجه سانتیگراد تا 1250 درجه سانتیگراد. همچنین ارزان است.

سِری N

ترکیب: نیکروسیل (آلیاژ نیکل + کروم (14٪) + سیلیکون (1.5٪) / نیسیل (آلیاژ نیکل + سیلیکون (4.5٪ + منیزیم (0.1٪))

پایداری خوب، مقاومت خوب در برابر دماهای بالا (270- تا 1300 درجه سانتی گراد) و اکسیداسیون این ترموکوپل را برای اندازه گیری در دماهای بالا و در خلاء جالب کرده است.

سِری T

ترکیب: مس / کنستانتین (مس + آلیاژ نیکل)

این ترموکوپل به ویژه برای استفاده در دماهای پایین (200- تا 350 درجه سانتیگراد) و همچنین برای کاربردهای برودتی مناسب است.

سِری R

ترکیب: پلاتین - رودیوم (13%) / پلاتین

مناسب برای دماهای بالا (0 تا 1450 درجه سانتیگراد).

سِری S

ترکیب: پلاتین - رودیوم (10%) / پلاتین

مناسب برای دماهای بالا (0 تا 1450 درجه سانتیگراد).

سِری B

ترکیب: پلاتین - رودیوم (30%) / پلاتین - رودیوم (6%)

مناسب برای دماهای بالا (0 تا 1700 درجه سانتیگراد) که عمدتاً در ظروف شیشه ای صنعتی استفاده می شود.

سِری C

ترکیب: تنگستن - رنیوم (5%) / تنگستن - رنیوم (26%)

مناسب برای دماهای بسیار بالا (0 تا 2320 درجه سانتیگراد). قیمت بالا، ساخت سخت، شکننده. در حضور اکسیژن زیر 500 درجه فارنهایت استفاده نکنید.

در این نوشته یا مقاله تمام کوشش مان را انجام دادیم تا به کلیه ابعاد و زوایای مبحث بسیار مهم سنسور ترموکوپل چیست و انواع آن در حوزه برق صنعتی و ابزار دقیق بپردازیم، چنانچه تمایل دارید که اطلاعات خود را در زمینه انواع Thermocouple صنعتی تکمیل نمایید، بر روی این مطلب کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فیدار کلین

شرکت فیدار کلین مشاور، مجری، ارائه کننده انواع تجهیزات نظافت و شستشوی صنعتی نظیر کارواش بخار، کارواش های صنعتی، جاروبرقی های صنعتی، مواد شوینده نانو کارواش و انواع مه پاش های صنعتی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]