اطلاعات تماس
  • 025372*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104126271619109

انواع گچ های ساختمانی و نکات مهم در خرید گچ

کد: 140104126271619109

https://bit.ly/3una4bf

، (اخبار رسمی): یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در صنایع مختلف، گچ  است که با توجه به ویژگی های آن بیشترین مصرف را در صنعت ساختمان سازی دارد. در این مقاله علاوه بر معرفی انواع گچ های ساختمانی، به نکات مهمی در خرید نیز اشاره کرده ایم که توجه به آنها می تواند باعث کاهش هزینه های نهایی سفیدکاری شما شود

انواع گچ های ساختمانی و نکات مهم در خرید گچ
انواع گچ های ساختمانی و نکات مهم در انتخاب گچ

از این ماده ساختمانی در زمانهای قدیم و در حدود 5000 سال پیش نیز استفاده می شده. گچ بر حسب کاربرد در انواع و اقسام گوناگونی یافت و عرضه می شود. ما در این مقاله به  بررسی و معرفی انواع گچ های ساختمانی  پرداخته ایم

انواع گچ های ساختمانی

برای تهیه گچ ساختمانی از سنگ گچ خالص استفاده می شود. باید توجه داشت که در پروسه تولید آن هیچ مواد افزودنی به آن اضافه نمی شود. از این ماده ساختمانی برای پوشش سطوح مختلف و دکوراتیو نمودن آن ها استفاده می شود. این متریال  ساختمانی به دلیل داشتن رنگ سفید، جلوه ای تمیز و روشن و به فضای ساختمان می دهد.

گچ سفیدکاری یا گچ سفید

این گچ که با نام گچ روکار یا گچ سوپر نیز شناخته می شود برای سفیدکاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. گچ سفید کاری در مقایسه با انواع دیگر گچ قیمت پایین تری دارد. رنگ سفید و فوق العاده شفاف این گچ باعث می شود که بیشتر برای پرداخت، نازک کاری و سفیدکاری ساختمان از آن استفاده شود. به دلیل بالا بودن میزان چسبندگی این نوع گچ احتیاجی به استفاده از گچ زیرکار نیست.

گچ زیرکار

گچ زیرکار را در لایه اولیه گچ کاری روی انواع سطوح استفاده می کنند. این گچ باعث می شود یک سطح صاف برای لایه های بعدی گچ کاری ایجاد شده و کار گچ کاری با سهولت بیشتری انجام بگیرد. اگر این گچ کاری (گچ کاری زیر کار) به درستی صورت بگیرد، باعث می شود رنگ آمیزی یا کاشی کاری دیوار نیز به بهترین  نحو  انجام شود. اما، اگر گچ زیرکار به درستی اجرا نشود و ترک داشته باشد یا سطح ناصافی روی دیوار ایجاد کند، باعث پایین آمدن کیفیت نهایی کار خواهد شد. بنابراین، انتخاب و به کارگیری درست گچ زیرکار از اهمیت بالایی برخوردار است.

گچ میکرونیزه

از گچ میکرونیزه برای سفیدکاری دیوار، کشته کشی، قالب گیری، گچ بری های دکوراتیو ، مجسمه سازی و تولید گچ پلیمری و ترکیبی استفاده می شود و به نسبت گچ های معمولی کاربرد بیشتری دارد. ذرات این گچ بسیار ریز و در حدود 175 میکرون و یا کم تر از آن است.

گچ ساتن

یکی از انواع گچ هایی که برای سفید کاری لایه نهایی از آن استفاده می شود گچ ساتن است. این گچ با ترکیب گچ با مواد افزودنی مثل پرلیت تولید می شود. قابلیت شستشو، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر خراشیدگی و عدم ترک خوردگی از ویژگی های این نوع گچ ساختمانی است.

گچ پاششی

گچ پاششی نوعی از گچ ساختمانی است که توسط دستگاه گچ پاش بر روی سطوح پاشیده می شود و پس از خشک شدن سطحی یکدست و مقاوم ایجاد می نماید.به علت مقاومت بسیار بالای گچ پاششی در برابر رطوبت و حرارت ، از این نوع گچ ساختمانی به طور مستقیم بر روی سقف یا دیواری که گچ و خاک نشده استفاده می شود.

استفاده از گچ پاششی باعث کاهش زمان اجرای پروژه های ساختمانی می شود. این نوع گچ با تمام اقلیم های آب و هوایی سازگار است. یکی دیگر از ویژگی های گچ پاششی این است که تمام منافذ سطح را به صورت یکدست پر کرده و قابل اجرا بر روی انواع سطوح آجری، بتنی، سیمانی و… را دارد.

نکات مهم در خرید گچ ساختمانی

اما سوال مهم اینجاست که برای خرید و فروش انواع گچ ساختمانی چه نکات مهم و کلیدی را باید مد نظر داشت؟ چگونه می توان از مرغوب بودن این متریال ساختمانی اطمینان حاصل کرد؟ در ادامه مقاله به این نکات اشاره می کنیم:

کارخانه گچ

در ایران کارخانه‌های زیادی وجود دارند که به تولید گچ ساختمانی پرداخته‌اند، اما شاید کمتر کارخانه‌ای وجود داشته باشد که محصولاتش دارای کیفیت مرغوب و صادراتی است. یکی از کارخانه‌های تولیدی گچ ساختمانی که امروزه  از می‌توان شرکت سوپرگچ فولادنو را نام برد که کیفیت تولید آن در سطح جهانی است. کیفیت بسیار بالای گچ های سفیدکاری و زیرکار، این شرکت را همرده شرکت های بزرگ بین المللی مثل British Gypsum و London Plaster قرار داده است. 

سنگ گچ مرغوب

سنگ گچ در صورتی که کاملا خالص باشد، بی رنگ و شفاف است. برای تشخیص خلوص سنگ گچ درصد کانی ژیپس موجود در آن سنجیده می شود. خلوص متفاوت این کانی در صنایع ساختمان، پزشکی، قالب سازی، سیمان، سرامیک، تولید سولفات آلومینیوم، چینی سازی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

استفاده از سنگ گچ مرغوب تاثیر بسزایی در کیفیت نهایی گچ های ساختمانی دارد. شرکت سوپرگچ فولادنو از مرغوبترین نوع سنگ گچ برای تولید گچ های ساختمانی خودش استفاده می کند و این باعث می شود که محصول نهایی تولید شده دارای کیفیت و شفافیت منحصر به فردی باشد.

کوره پخت گچ

از گذشته های قدیم از کوره گچ پزی چاهی و به صورت تمام دستی در ایران استفاده می شده. اما امروزه این کار در کارخانه های گچ با کوره های بزرگ و اتوماتیک انجام می شود. استفاده از کوره های چاهی باعث کاهش مرغوبیت گچ نهایی می شود و بیشتر برای تولید گچ های زیرکار و کارهایی با حساسیت پایین استفاده می شوند. مدل دیگر کوره های گچ پزی، کوره های گچ پزی تاوه ای می باشند که به دلیل کنترل حرارت و همزنی مداوم توانایی خروجی بهتری دارند.

نوع دیگر کوره های گچ پزی، کوره های دوار افقی می باشند که در حال حاضر مرغوبترین نوع گچ را به بازار ارائه می دهند. تقریبا تمامی کارخانه های بزرگ گچ از جمله کارخانه سوپرگچ فولادنو از این سیستم بهره گرفته اند.

علامت استاندارد

یکی از مهمترین فاکتورها در زمان خرید گچ ساختمانی دارا بودن علامت استاندارد برای محصول می باشد. چرا این علامت نشانه اهمیت کارخانه تولیدی به فرآیند تولید گچ ساختمانی می باشد. برای مثال کارخانه ی گچ فولادنو برای تهیه گچ های خود به صورت روزانه از گچ های تولید نمونه گیری می کند و در آزمایشگاه های مجهز خود میزان میزان دانه بندی، گیرش گچ و مقاومت گچ را بررسی می کند.

نتیجه گیری

توجه به نکات ذکر شده در خرید گچ ساختمانی می تواند باعث کاهش هزینه های نهایی شما شود. اگر قصد خرید گچ ساختمانی را دارید بهتر است قبل از هر چیز به برند و کارخانه تولید آن دقت کنید. شرکت های تولید گچ ساختمانی مثل سوپرگچ فولاد نو با در نظر گرفتن تمامی موارد اساسی و مهم در تولید گچ ساختمانی مثل انتخاب سنگ گچ مرغوب، آزمایش گچ در مراحل مختلف تولید و بهره گیری از جدیدتری کوره های گچ پزی، کار شما را در انتخاب گچ ساختمانی مرغوب راحت کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 025372*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه