اطلاعات تماس
  • 000000*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105216348019337

برنج هاشمی چیست؟

برنج هاشمی و مهم ترین ویژگی‌های آن

کد: 140105216348019337

https://bit.ly/3AdDzyH

، رشت , (اخبار رسمی): برنج هاشمی، یک نوع برنج ایرانی است که اولین بار توسط فردی به نام یوسف هاشمی زاده در استان گیلان در شهر رشت و روستای چاپارخانه به صورت اتفاقی کشف شده است.وی با پیگیری و شناسایی شیوه رشد و گونه آن موفق به تولید و کشت برنجی شد که دانه آن بلندتر از بقیه برنج ها و بسیار خوش رنگ و عطرتر است.

برنج هاشمی چیست؟ - مهم ترین ویژگی های آن
برنج هاشمی و مهم ترین ویژگی‌های آن

برنج هاشمی یکی از پرفروش ترین برنج های ایرانی در کشور ما و همچنین در کشورهای خاورمیانه می باشد. ایران توانسته با واردات این برنج به کشورهای دیگر از لحاظ اقتصادی و واردشدن ارز به کشور بسیار غنی شود.

برنج هاشمی یکی از بهترین برنج های ایرانی محسوب می شود و علاوه بر طعم، عطری بی نظیر و خواص بسیار زیادی دارد، ما در ابتدا می خواهیم بدانیم برنج هاشمی چیست و سپس به خواص آن توجه می‌کنیم.

برنج هاشمی چیست؟

برنج هاشمی یک نوع برنج ایرانی است که اولین بار توسط فردی به نام یوسف هاشمی زاده در استان گیلان در شهر رشت و روستای چاپارخانه به صورت اتفاقی کشف شده و با پیگیری و شناسایی  شیوه رشد و گونه آن موفق به تولید و کشت برنجی شد که دانه آن بلندتر از بقیه برنج ها و بسیار خوش رنگ و عطرتر است.

برنج هاشمی یکی از پرفروش ترین برنج های ایرانی در کشور ما و همچنین در کشورهای خاورمیانه است. ایران توانسته با واردات این برنج به کشورهای دیگر از لحاظ اقتصادی و واردشدن ارز به کشور بسیار غنی شود. برنج هاشمی انواع مختلفی مانند؛ هاشمی دودی، هاشمی دم سیاه، صدری هاشمی و … دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

تشخیص برنج هاشمی

به طور کلی برنج هاشمی نسبت به سایر برنج های موجود در بازار دانه‌های کشیده تر و اندازه ای پهن تر دارد و رنگ آن سفید متمایل به کرم است. علاوه بر تمام این ها این برنج از لحاظ طعم، عطر و پخت بسیار باکیفیت تر از دیگر برنج های ایرانی و خارجی است به همین دلیل از قیمت بالایی برخوردار است.

به گونه ای که حتی قیمت برنج نیم دانه هاشمی از برنج های خارجی مانند هندی، تایلندی و پاکستانی است. البته کیفیت یکی از دلایل بالا بودن قیمت برنج هاشمی است و دلیل اصلی آن وجود دلال ها در است که برای رساندن این محصول از کشاورز به مشتری چندین برابر روی برنج سود می خورند. در واقع قیمتی که در بازار مشاهده می کنید چندین برابر قیمت واقعی است و دلیل آن وجود چندین واسطه در مسیر توزیع و ارائه این برنج به بازار است.

نکاتی در تشخیص برنج هاشمی اصل:

برنج هاشمی خوب باید پس از دم کشیدن به خوبی قد بکشد و تقریبا طول آن دوبرابر شود و دانه های آن هم اندازه و هم شکل باشند.

بوی برنج پس از دم کشیدن باید به راحتی به مشام برسد و عطراش در خانه بپیچد.

اگر قبل از دم کردن برنج آن را زیر دندان خود بگذارید و فشار دهید یا بجوید نباید به راحتی بشکند. اگر خیلی زود شکست، برنج پوک است و نباید آن را خریداری و یا استفاده بکنید.

به هنگام خرید برنج مرغوب هاشمی توجه کنید که دانه های برنج اندازه یکسانی داشته باشند اگر دانه ها اندازه متفاوت داشتند احتمالا برنج ترکیب شده است و ناخالصی دارد.

یک دانه برنج را بین دو انگشت شست و سبابه خود بگیرید و آن را مالش دهید باید به مقدار کمی چربی برنج را بر روی دستان خود حس کنید.

به این نکته دقت کنید که برنجی که می خرید چندساله است. برنجی که نهایتا ۳ ساله باشد معمولا هنگام پخت خوب آب جذب می کند و قد می کشد اما برنج های کهنه را نمی توان مدت طولانی نگه داشت بنابراین به میزان انبوه خریداری نکنید زیرا امکان فساد آن وجود دارد.

انواع برنج هاشمی

برنج هاشمی استخوانی

برنج هاشمی استخوانی یکی از انواع برنج هاشمی است، این برنج به دلیل داشتن دانه های بلند و کشیده به برنج استخوانی معروف است. این برنج معمولا در مراسم های جشن و عروسی و حتی در رستوران ها استفاده می شود. این برنج به دلیل بافت محکم و قوی که دارد به این اسم، نام گذاری شده است.

برنج هاشمی فریدونکنار

برنج هاشمی فریدونکنار از دیگر انواع برنج هاشمی است و چند سالی است که طرفداران زیادی را در نقاط مختلف کشورمان جذب کرده است. این برنج به خاطر این که درمنطقه ای به نام فریدونکنار در شمال کشور کشت می شود، به این نام شهرت دارد. فریدونکنار یکی از شهرهای معروف در زمینه تولید برنج است.

برنج هاشمی دمسیاه

این برنج از ترکیب دو برنج دمسیاه و هاشمی به دست می آید و یک برنج مستقل را می سازد. قیمت این برنج بسیار بالاتر از برنج هاشمی است چون تمام ویژگی ها و خواص برنج دم سیاه و هاشمی را دارا است و کیفیت بسیار بالایی دارد.

برنج صدری هاشمی

این برنج هم یکی از برنج های ترکیبی موجود در بازار است. این برنج هم مانند سایر برنج هایی که گفته شد از ترکیب دو برنج صدری و هاشمی به وجود آمده است و ترکیب این دو برنج هنگام بذرپاشی انجام می شود در واقع بذر این دو برنج به صورت ترکیبی درون زمین پخش می شود.

قیمت برنج هاشمی

قیمت برنج هاشمی اعلاء در بازار کاملا متغیر است اما طبق تصویب دولت و تنظیم بازار کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است این برنج را می توانی در بازار برنج فروشان، فروشگاه های زنجیره ای معتبر و همچنین فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و تی جیب خریداری کنید.

برندهای معتبر برنج هاشمی

گلستان: این شرکت یکی از معتبرترین تولیدکننده های برنج هاشمی در ایران است و بیش از ۷۰ سال سابقه تولید دارد. این شرکت علاوه بر برنج هاشمی، برنج طارم، دودی، صدری و … را هم تولید می کند. شرکت گلستان علاوه بر تولید برنج، در زمینه تولید چای و دمنوش، ادویه جات، حبوبات، تنقلات و خشکبار مانند آجیل و … فعالیت دارد.

طبیعت: شرکت طبیعت هم در زمینه تولید برنج هاشمی، طارم، دودی، دمسیاه و واردات انواع برنج های خارجی مانند تایلندی، هندی و … فعالیت دارد. شرکت طبیعت در زمینه تولید چای، تن ماهی، کنسرو و غذاهای آماده، رب گوجه فرنگی و روغن سرخ کردنی و پخت و پز فعالیت دارد.

هایلی: این شرکت هم در زمینه تولید برنج هاشمی و به صورت کلی انواع برنج های ایرانی و رب گوجه فرنگی و …  فعالیت می کند. این برند از زیر مجموعه های هلدینگ میهن است.

فریدونکنار: یکی از پرطرفدارترین برندهای موجود در بازار در زمینه برنج، فریدونکنار است. این برند هم در زمینه تولید برنج طارم، هاشمی، دودی، صدری، دمسیاه و … کار می کند.

نحوه پخت برنج هاشمی

برنج هاشمی مانند تمام برنج های موجود به دو روش آبکش و کته پخت می شود. اما طبق توصیه پزشکان بدن ویتامین ها را در برنج های کته بهتر و سریع تر جذب می کند البته این موضوع کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

نحوه پخت برنج هاشمی به روش کته

برای پخت برنج هاشمی به روش کته ابتدا برنج را با آب ولرم می شوییم و به اندازه یک بند انگشت آب می ریزیم و مقداری نمک به آن اضافه می کنیم و به مدت یک ساعت باید خیسانده شود و سپس زیر قابلمه را با همان وضعیت که خیسانده بودیم ، روشن کرده و روغن به آن اضافه می کنیم تا برنج بپزد. وقتی آب برنج کشیده شد ، حرارت را به مدت یک ساعت ملایم کرده تا برنج کاملاً دم بکشد.

پس از دم کشیدن، برنج را در ظرف سرو می کنیم. اگر بخواهیم به صورت مرحله به مرحله گفته شود به شکل زیر است:

  • برنج خیسانده شده را درون قابلمه ریخته و به اندازه یک بند انگشت تا سطح برنج آب روی آن بریزید.
  • به میزان دلخواه نمک و یک قاشق روغن(زیتون یا کنجد) به آن اضافه کنید تا دانه های برنج به هم نچسبند.
  • شعله را از همان ابتدا کم کنید و اجازه دهید تا برنج به آرامی بپزد.
  • اگر برنج را بدون خیس خوردن خواستید به روش کته بپزید در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب برنج جوش بخورد و سپس شعله را کم کنید تا آب برنج تبخیر شود و دم بکشد.
  • وقتی برنج به مرحله نیم پز رسید روی آن دم کنی بگذارید.
  • حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پخت کامل برنج کته زمان لازم دارید.

نحوه پخت برنج هاشمی به روش آبکش

برنج را با آب ولرم یا سرد شسته و زیاد برنج را چنگ نزنید، ممکن است به هنگام پخت شکسته و خرد شود. و به مدت ۳ الی ۴ ساعت با آب و نمک می خیسانیم. برنج را در آب جوش ریخته و اجازه می دهیم برنج جوش بیاید. آب مورد نیاز تقریبا به اندازه انگشت اشاره بالاتر از سطح برنج باشد.

برای آب کشیدن، برنج را بین انگشتتان فشار دهید اگر له شد زمان آبکشی برنج است و اگر نه به برنج زمان پخت بیشتری دهید. دقت کنید اگر برنج تازه باشد، دانه هایش زودتر از برنج قدیمی میپزد و شل می شود.پس باید دقت داشته باشید هنگامی که برنج روی آب ظاهر شد حتماً سریع آبکشی کنید.  کف قابلمه کمی آب و روغن و اگر تمایل داشتید مقداری زردچوبه بریزید تا بتوانید ته دیگ خوشمزه ای داشته باشید. دقت داشته باشید که آب ته قابلمه نباید زیاد باشد.

برنج را در قابلمه مورد نظر به صورت کوه می ریزیم و چند سوراخ با کفگیر در وسط برنج ایجاد کنید تا بخار از کف به سقف قابلمه آمده و برنج زودتر دم بکشد. کمی آب روی برنج بپاشید تا سرعت دم کشیدن برنج سریع شود. قابلمه را روی اجاق با شعله کم به مدت ۲۵ دقیقه زمان پخت دهید.

اگر بخواهیم به صورت مرحله به مرحله بگوییم به شکل زیر است:

در قابلمه حدود دو سوم حجم کل آن آب بریزید و بگذارید جوش بیاید.

برنج خیس خورده را بدون آب درون آب جوش بریزید و بگذارید تا قل بخورد.

به برنج در حال جوشیدن می توانید یک قاشق غذاخوری روغن و یک استکان آب سرد اضافه کنید که موجب قد کشیدن برنج و دانه دانه شدن آن می گردد.

حدودا ۱۵-۲۰ دقیقه زمان مناسبی است اما برای اطمینان از بهترین زمان آبکش یک دانه برنج در حال جوش را بردارید و بخورید. مغز دانه نه باید سفت و یا زبر باشد و نه خیلی نرم و پخته شده.

به هنگام آبکش کردن از آب ولرم استفاده کنید تا نمک اضافی برنج گرفته شود.

قابلمه ای که برای دم کردن برنج انتخاب می کنید به اندازه کافی بزرگ و جادار باشد و کف آن را چرب کنید تا برنج ته نگیرد.

برنج را به همراه نصف لیوان آب ولرم به صورت کله قندی و یا هرمی در قابلمه بریزید و چند سوراخ در وسط آن ایجاد کنید.

در چند دقیقه اول شعله را کمی زیاد کنید تا بخار کند.

زمانی که کمی بخار کرد دم کنی را بگذارید و شعله آن را کم کنید تا دم بکشد.

خواص برنج هاشمی

  • دارای ویتامین D، منیزیم، پتاسیم، فیبر و نشاسته است
  • کمک به هضم بهتر غذا
  • جلوگیری و بهبود نفخ، درد معده و یبوست
  • درمان استرس و افسردگی
  • ترمیم و شفافیت پوست
  • کمک به بافت هورمون ها و تولید پروتئین های مورد نیاز برای رشد مو
  • طعم بی نظیر، عطر فوق العاده، اندازه بلند و بافتی نرم
  • تفاوت برنج هاشمی و علی کاظمی

برنج هاشمی و علی کاظمی هردو از برنج های محبوب و پرطرفدار شمال هستند. هر دو آنها جزو گروه برنج های صدری محسوب می شوند.

نکته جالب توجه این دو برنج این است که هر دو آنها جزو برنج های خصوصی بوده (بذر آنها توسط دولت یا جهاد کشاورزی پخش نشده است) و اولین بار توسط یک کشاورز و به طور تصادفی کشف شده اند و هنوز پس از چندین دهه از تولید و توزیع آنها به ثبت ملی نرسیده اند.

در اینجا به چند تفاوت عمده این دو برنج می پردازیم که می تواند در تشخیص این دو از هم کمکتان کند.

  • ساقه و خوشه برنج هاشمی بلندتر از برنج علی کاظمی است.
  • ری برنج هاشمی بیشتر است و پس از پخت به میزان زیادتری قد می کشد بنابراین مجلسی تر از برنج علی کاظمی است.
  • برنج هاشمی زیبایی ظاهری بیشتری دارد و به اصطلاح استخوانی تر است.
  • از نظر یکدستی اندازه دانه هاشمی یکدست تر و یک اندازه تر است در حالیکه برنج کاظمی دارای عدم تناسب در اندازه دانه هاست و در حالت خام ظاهر زیبایی ندارد.
  • برنج کاظمی از نظر شکل دانه قد کوتاه تر و تپل تر از هاشمی است.
  • برنج علی کاظمی عطر بیشتری دارد و مزه آن مورد پسند تر و دلنشین تر است و بیشتر برای مصارف روزانه ترجیح داده می شود.
  • برنج علی کاظمی قیمت کمتری نسبت به هاشمی دارد اما این تفاوت قیمت اخیرا آنچنان چشمگیر نیست بطوری که قیمت های این دو برنج با اختلاف اندکی تقریبا یکسان است.

مشکلات برنج هاشمی

  • برنج هاشمی برای کاشت و محصول دادن به شرایط خاصی نیاز دارد که اگر تامین نباشد امکان رشد را نخواهد داشت و یا اینکه هزینه صرف شده بسیار بیشتر از سود کشاورز خواهد شد و مقرون به صرفه نیست!
  • مهمترین این شرایط زمین کشاورزی است که باید از نظر مواد مغذی بسیار غنی باشد. چرا که برنج هاشمی به دلیل داشتن ساقه و خوشه های بلند به تغذیه مناسبی نیاز دارد تا ساقه آن نخوابد.
  • خوابیدن و خم شدن ساقه برنج مشکلات و هزینه های بسیاری را به هنگام برداشت برنج به کشاورز تحمیل می کند.

منبع : ویکی پدیا

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 000000*****
[نمایش اطلاعات]