معرفی قطعات اصلی دستگاه حضور و غیاب

کد: 140106206417318789

https://bit.ly/3B77Pf1

، (اخبار رسمی): آشنایی با قسمت‌های مختلف دستگاه حضور و غیاب و اهمیت هر کدام از قسمت‌ها می‌تواند دیدکلی نسبت به چگونگی عملکرد دستگاه و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به دستگاه می‌شود.

معرفی قطعات اصلی دستگاه حضور و غیاب
معرفی قسمت‌های مختلف دستگاه حضور و غیاب

معرفی قطعات اصلی دستگاه حضور و غیاب

برد الکترونیکی اصلی سنسور دستگاه که بسته به تکنولوژی احراز هویت متفاوت است. (اسکنر اثر انگشت، تشخیص عنبیه، چهره، کارت و رمز) پورت‌های ارتباطی( (SERIAL,USB, LAN) باکس اصلی دستگاه صفحه کلید دستگاه (لمسی یا مکانیکی) بلند‌گو پایه اتصال دستگاه به دیوار یا استند

1. برد الکترونیکی مهمترین قسمت دستگاه ساعت زنی که هرگونه مشکل در آن منجر به عدم عملکرد صحیح دستگاه می‌شود. این برد مجموعه‌ای از خازن، IC، ریزپردازنده‌ها، حافظه و... است. هرگونه آسیب به این جزئیات ارتباط بین قسمت‌های مختلف دستگاه از جمله سنسور و حافظه از دست می‌رود. رطوبت، ضربه و نوسانات برقی مهمترین دلایل خرابی برد دستگاه حضورغیاب است.

2. سنسور احراز هویت بسته به اینکه تکنولوژی مورد استفاده در دستگاه کنترل تردد چیست، سنسور جمع‌آوری اطلاعات متفاوت است. در دستگاه‌هایی با قابلیت چندین روش احراز هویت، مجموعه‌ای از چند سنسور داریم.  منظوراز حسگ، مبدل‌هایی است که داده‌هایی مثل اثر انگشت، تصویر چهره، الگوی عنبیه یا کف دست، کارت را دریافت و به گونه‌ای قابل فهم برای دستگاه تبدیل می‌کند. امروزه شاهد محبوبیت دستگاه‌هایی با حسگر بیومتریک هستیم که دلیل اصلی آن سطح بالای سرعت و امنیت است.

هرچند نرم افزار حضور و غیاب مورد استفاده یکی از عوامل مهم در افزایش امنیت اطلاعات بشمار می‌رود. انواع حسگر مورد استفاده در دستگاه کنترل تردد عبارتند از:

3. حسگر اثر انگشت: در حال حاضر انواع مختلفی از اسکنر اثر انگشت وجود دارد که با توجه به الگوریتم بکار رفته شده داراب عملکرد متفاوتی هستند. همچنین نام گذاری اسکنر‌ها بر اساس نوع تکنولوژی اسکنر است. چند در حالت کلی دو نوع اسکنر داریم که عبارتند از:

اسکنر های ایستا: در این مدل برای ثبت اثر انگشت نیازی به حرکت دادن انگشت نیست و اثر انگشت به صورت دو بعدی ذخیره می شود. نمونه های این مدل از حسگرها در دستگاه های حضور و غیاب مورد استفاده قرار می گیرد.

اسکنر های حرکتی: در این مدل به منظور ثبت اثر انگشت نیاز به حرکت دادن انگشت بر روی سطح اسکنر است که اثر انگشت به صورت دو بعدی ثبت می شود. نمونه های این نوع از اسکنر ها در گوشی های تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد.

سنسور نوری و خازنی از جمله متداولترین سنسورهای بکار رفته در دستگاه حضور و غیاب است. سنسورهای خازنی در دستگاه‌های اثر انگشتی قدیمی‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفت و برای ثبت اثر انگشت نیاز به مقداری فشار بود. این سنسورها دارای عملکرد ضعیف‌تری نسبت به نوری بوده و خط و خش برداشتن سنسور رایجترین مشکل این سنسور است.

اما این مشکل در سنسورهای نوری که بعد از سنسورهای خازنی به بازار آمدند، کاملاً برطرف شد. سنسورهای نوری یا اپتیکال سطح پوست انگشت را، با تاباندن نور روی آن، شناسایی می‌کند و اینگونه دستگاه حضور و غیاب هویت فرد را تشخیص می‌دهد . هرچند آسیب پوست یا خشک و چرب بودن سطح انگشت از دلایل عدم عملکرد صحیحی اسکنر است.

4. دوربین تشخیص چهره :‌ از امن‌ترین روش‌های احراز هویت بیومتریک، تشخیص چهره است که با روی کار آمدن هوش مصنوعی قابلیت‌های ویژه‌ای از جمله تشخیص سه بعدی، تشخیص چهره با ماسک و ... فراهم شده است. دوربین‌های مورد استفاده در دستگاه ساعت زنی تشخیص چهره با بهرمندی از تکنولوژی مادون قرمز، امکان تشخیص چهره در نور کم را فراهم می آورد.

  1. دوربین تشخیص کف دست: از دیگر تکنولوژی‌های بیومتریک مورد استفاده در دستگاه حضور و غیاب، احراز هویت از طریف اسکن کف دست است. با توجه به منحصر بفرد بودن لگوی عروق کف دست هر فردی به گونه‌ای که این الگو در دست راست و چپ متفاوت است، یکی از روش‌های مطمئن احراز هویت بشمار می‌رود. به این ترتیب می توان برای هر فرد دو الگوی متفاوت برای ثبت تردد در نظر گرفت تا در صورت بروز مشکل در یکی از دستان بتوان از دست دیگر برای ثبت تردد استفاده کرد. عروق کف دست در حالت عادی و در نور طبیعی قابل مشاهده نمی باشند و این عروق توسط نور مادون قرمز (NIR) الگو بردای می شوند. در این زمینه یک مقاله جامع در وب سایت نانوتایم به آدرس WWW.NANOTIME.IR ارائه شده که مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنیم.

کارت خوان: از روش‌های قدیمی و مرسوم در کنترل تردد که هنوز در کنار سایر روش‌های بیومتریک در دستگاه در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر بیشتر کارتخوان‌های مورد استفاده از نوع بدن تماس هستند.

صفحه کلید: یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده جهت ثبت تردد در دستگاه حضور غیاب ورود رمز (کد) توسط صفحه کلید موجود بر روی دستگاه‌های حضور غیاب می باشد.

6. درگاه های ارتباطی (Port)

  • پورت منبع تغذیه پورت شبکه (LAN) پورت یو اس بی(USB) پورت سریال (RS232 ) پورت اکسس کنترل access control

پورت منبع تغذیه

مهمترین پورت دستگاه حضور و غیاب که هرگونه خرابی آن موجب عدم کارکرد دستگاه می‌شود. در برخی از دستگاه‌ها علاوه بر پورت اتصال آداپتور برق امکان استفاده از باطری و اتصال به UPS در نظر گرفته شده است.

پورت شبکه (LAN) این پورت به منظور برقراری ارتباط بین دستگاه و سیستم کامپیوتری و تخلیه دستگاه استفاده می‌شود.به منظور شناسایی دستگاه در شبکه نیاز به ست کردن IP می باشد.

پورت یو اس بی(USB) از کاربردی‌ترین پورت‌های تعبیه شده در دستگاه کنترل تردد که به منظور تخلیه اطلاعات استفاده می‌شود.

پورت access control

در صورتی که دستگاه مجهز به ماژول اکسس کنترل بوده، این پورت بر روی دستگاه قابل مشاهده است. با استفاده از اکسس کنترل می‌توان سطح دسترسی افراد به قسمت‌های مختلف را محدود کرد.

8. صفحه نمایش (LCD) صفحه نمایش، که به منظور نمایش اطلاعات تعبیه شده و در دستگاههای جدید به صورت لمسی هستند تا براحتی بتوان با گزینه دستگاه تعامل برقرار کرد.

9. منبع تغذیه (power supply): از منبع تغذیه می توان بعنوان قلب دستگاه‌ حضور غیاب یاد کرد. تأمین و پخش انرژی الکتریکی به تمامی قطعات دستگاه حضورغیاب بر عهده این بخش است. جریان برق نامتناوب شهری (220ولت) به منبع تغذیه وارد شده و به جریان متناوب با ولتاژ متناسب دستگاه حضور و غیاب ( 5 ، 6 یا 12 ولت) تبدیل می شود. منبع تغذیه می تواند به شکل یک آداپتور یا یک برد جداگانه باشد و یا در قسمتی از برد اصلی تعبیه گردد.

1. باتری یا Ups داخلی: کار باتری تأمین انرژی الکتریکی (برق) دستگاه حضور غیاب در زمان قطع برق است. باطری بسته به نوع دستگاه و میزان جریان برق مصرفی، می‌تواند در زمان قطع برق ، بین 2 تا 5 ساعت دستگاه را روشن نگه دارد. نحوه کارایی باطری یو پی اس دستگاه حضور و غیاب بدین صورت است که زمانی که دستگاه حضور و غیاب به برق متصل است، باطری بک آپ داخلی دستگاه شروع به شارژ شدن می نماید. هنگامی که برق شهری به طور ناگهانی قطع شود، در همان لحظه رله مربوطه امکان استفاده از باطری داخلی را فراهم نموده تا دستگاه حضور و غیاب بدون خاموش شدن یا ریست شدن به روال کار خود ادامه دهد. مدت زمان شارژ باطری UPS بسته به نوع دستگاه حضور غیاب بین 6 تا 8 ساعت به طول می انجامد و از 8 تا 20 ساعت قابلیت برق دهی در هنگام قطع برق را دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]