اطلاعات تماس
  • 031910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106216419619418

راه حلی برای رفع مشکل کثیفی، شوره زدن و خرابی نمای ساختمان

چگونه با نانو پوشش سنگ و آجرنمای ساختمان را ضد آب کنیم؟

کد: 140106216419619418

https://bit.ly/3f24XZa

، اصفهان , (اخبار رسمی): استفاده از پوشش های محافظ می‌تواند به حافظت از نمای ساختمان کمک کند. نانو پوشش ضد آب از جمله جدیدترین پوشش‌هایی است که در این زمینه کاربرد دارد. با استفاده از این پوشش می توان از نمای ساختمان به شکلی کارآمد و مقرون به صرفه محافظت کرد.

چگونه با نانو پوشش سنگ و آجرنمای ساختمان را ضد آب کنیم؟
ضدآب کردن آجر با نانو پوشش
چگونه با نانو پوشش سنگ و آجرنمای ساختمان را ضد آب کنیم؟
اجرای نانو پوشش آبگریز روی آجر
چگونه با نانو پوشش سنگ و آجرنمای ساختمان را ضد آب کنیم؟
تأثیر نانو پوشش برای ضد آب کردن آجر

در انتخاب نانو پوشش نمای ساختمان نوع مصالح ساختمانی بسیار مهم است. خواص پوشش نانو باید با مشخصات مصالح تناسب داشته باشد. بنابراین مهمترین نکته در انتخاب نانو پوشش تناسب محصول با سطوح مورد نظر است.

چگونه با نانو پوشش آبگریز سنگ و آجرنمای ساختمان را ضد آب کنیم؟

نمای خارجی ساختمان چه از جنس سنگ باشد یا آجر، و یا هر متریال دیگری در معرض انواع عوامل آسیب زا قرار دارد. این عوامل به مرور زمان تاثیرات خود را نشان می‌ دهند و موجب فرسودگی و تخریب نما می شوند. در چنین شرایطی استفاده از پوشش های محافظ می تواند به حافظت از نمای ساختمان کمک کند. نانو پوشش ضد آب از جمله جدیدترین پوشش هایی است که در این زمینه کاربرد دارد. با استفاده از این پوشش می توان از نمای ساختمان به شکلی کارآمد و مقرون به صرفه محافظت کرد.

نانو پوشش ضد آب نمای ساختمان چیست؟

برای آشنایی بهتر با نانو پوشش ضد آب لازم است در ابتدا با فناوری نانو آشنا شویم. نانوفناوری دانشی است که با کمک آن ویژگی های مواد از طریق سازماندهی ذرات آنها تغییر می‌ کند. به عبارت دقیق تر با استفاده از این فناوری اجزای تشکیل دهنده مواد در ابعاد نانومتر (یک میلیاردم متر) دستکاری می شود. این کار موجب می شود مواد مشخصات و ویژگی های جدیدی پیدا کنند. نانو پوشش ضد آب نیز به عنوان یکی از محصولات نانو، سطوح را در ابعاد نانومتر پوشش می‌ دهد. با اجرای پوشش های نانو می توان سطوح مختلف را بدون ایجاد تغییر در ظاهر آنها از عوامل آسیب زا و آلوده کننده محافظت کرد. این پوشش کمک می کند تا سطوح به طور کامل و به مدت طولانی در برابر عوامل مختلف محفوظ بمانند.

چرا باید در نمای ساختمان از نانو پوشش ضد آب استفاده شود؟

استفاده از نانو پوشش ضد آب در سطح نمای سازه ها تاثیر محسوسی بر حفظ زیبایی ظاهری و استحکام نما دارد. نمای ساختمان همواره در معرض انواع عوامل آسیب زا قرار دارد. عواملی همچون بارش های فصلی، آلودگی هوا، گرد و خاک، نور خورشید، تغییرات دما و باران های اسیدی هر یک به نوعی به نمای ساختمان آسیب رسانده و موجب کدر شدن، فرسودگی و تخریب آن می‌شوند. نفوذ رطوبت به لایه های داخلی مصالح ساختمانی می تواند به تنهایی با عواقبی چون لایه لایه شدن سطح، شوره زدگی، اکسیداسیون، ترک خوردگی، کربونیزاسیون و رشد کپک، قارچ و جلبک همراه باشد.

با بازسازی، ترمیم و شستشوی نما می توان این صدمات را تا حدی جبران کرد، ولی این کار مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی است. در چنین شرایطی با اجرای نانو پوشش ضد آب می توان نمای ساختمان را تا حد زیادی در برابر این آسیب‌ ها ایمن کرد. پوشش های نانو با نفوذ به همه منافذ سطح نما، آن را به طور کامل پوشش داده و از بروز صدمات احتمالی جلوگیری می‌ کنند. با اجرای پوشش ضد آب نانو، سطوح آلودگی کمتری را به خود جذب می کنند، در نتیجه کمتر آلوده شده و به سهولت و سرعت تمیز می شوند.

آشنایی با انواع نانو پوشش نمای ساختمان انواع نانو پوشش های ساختمانی را می توانیم به شکل های مختلف دسته بندی کنیم. در یک دسته بندی رایج پوشش های نانو با توجه به قابلیت‌ های خود تفکیک می شوند. بر این اساس برخی از انواع پوشش نانو از این قرارند:

  • پوشش ضد آب
  • نانو پوشش آنتی باکتریال
  • نانو پوشش ضد خوردگی
  • نانو پوشش ضد ساییدگی
  • نانو نانو پوشش عایق دما

گذشته از این تقسیم بندی، معمولا پوشش های نانو بر اساس کاربرد خود طبقه بندی می شوند. این محصولات بسته به اینکه برای پوشش دادن چه سطوحی مورد استفاده قرار بگیرند، با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه با برخی از پرکاربردترین انواع نانو پوشش آشنا می شویم.

نانو سنگ

از نانو پوشش آبگریز کننده سطوح سنگی برای ضد آب کردن سطوح غیر جذبی استفاده می شود. با این پوشش می توان سطوح سنگی لعابدار را که جذب رطوبت ناچیزی دارند پوشش داد. برای این منظور ابتدا سطح مورد نظر را با استفاده از قلمو از مواد نانو اشباع کرده و سپس با پولیش زنی یا دستمال کشیدن تمیز می کنند.

نانو آجر

نانو آجر به منظور ضد آب کردن آجر به کار می‌ رود. معمولاً این کار با استفاده از قلمو و با اشباع سازی سطح آجر از مواد نانو انجام می شود.

نانو شیشه

پوشش دهی شیشه با نانومواد معمولاً با هدف آبگریز کردن آن صورت می گیرد. وقتی سطح شیشه با لایه نازکی از مواد نانو پوشانده می شود، چسبندگی قطرات آب بر سطح شیشه کاهش می یابد. به این ترتیب سطح شیشه آبگریز شده و به راحتی تمیز می شود.

نانو چوب

ضد آب کردن سطوح چوبی بر حفظ کیفیت و افزایش طول عمر این محصولات موثر است. انواع محصولات چوبی ساخته شده از چوب، ام دی اف و نئوپان همواره در معرض پوسیدگی ناشی از جذب رطوبت قرار دارند. با کمک نانو پوشش های ضد آب می توان از این محصولات به شکلی موثر محافظت کرد. از انواع وسایل چوبی چون میز، کابینت و صندلی گرفته تا درب های سرویس بهداشتی را می توان با این روش در برابر رطوبت ایمن کرد. فرقی نمی کند این محصولات از چوب خام تولید شده باشند یا چوب فرآوری شده، در هر صورت استفاده از نانو پوشش یک راه حل مناسب برای محافظت از آنهاست.

نانو ترموود

چوب های فرآوری شده که با نام ترمووود نیز شناخته می‌ شوند، علیرغم مقاومت بالا به دلیل بافت طبیعی خود نیازمند محافظت هستند. با کمک پوشش های نانو می توان مقاومت محصولات ساخته شده از این متریال ها را به میزان زیادی افزایش داد. این پوشش ها به افزایش استحکام و طول عمر این محصولات و کاهش هزینه‌ های تعمیر و نگهداری آن ها کمک می کنند.

نانو پوشش بتن

سطوح بتنی به عنوان سطوح قلیایی با تخلخل زیاد از استعداد بالایی برای جذب برخوردارند. به طوری که به راحتی رطوبت را جذب کرده و آن را در درون خود حفظ می‌ کنند. همین مسئله موجب کاهش کیفیت و استحکام بتن می شود. با استفاده از پوشش‌ های نانو می توان سطوح بتنی را در برابر آب مقاوم کرده و جذب رطوبت آن ها را به حداقل رساند. از آنجایی که با نانو پوشش ها امکان تنفس نیز برای سطوح وجود دارد، به کارگیری آنها میزان مقاومت و طول عمر سطوح بتنی را افزایش می دهد.

نانو کاهگل

کاهگل به عنوان یک بافت سنتی به شدت در برابر آب و رطوبت آسیب پذیر است. نانو پوشش می تواند از جذب رطوبت به وسیله کاهگل جلوگیری کرده و مانع از تخریب آن شود.

نانو گچ

ضد آب کردن گچ با استفاده از پوشش‌ های نانو یک روش مناسب برای جلوگیری از فرسایش و تخریب سطوح گچی است.

نانو سیمان

سطوح سیمانی از قابلیت بالایی برای جذب برخوردارند، از این رو مستعد ترک خوردن هستند. با جذب آب به وسیله سیمان ممکن است ساختمان به شدت آسیب دیده و در معرض تخریب قرار بگیرد. انواع آسیب ها نظیر رشد کپک و قارچ، کربونیزاسیون، تغییرات متناوب دما و ایجاد خوردگی در بخش های فلزی ساختمان ازجمله خطراتی است که می‌ تواند با نفوذ رطوبت همراه شود. در چنین شرایطی نانو پوشش ضد آب سیمان می تواند به شکل قابل توجهی نفوذ رطوبت را مهار کرده و مقاومت و استحکام سازه را افزایش دهد.

مواد شوینده نانو در کنار پوشش های نانو پاک کننده های نانو نیز می توانند در نگهداری و محافظت از سطوح مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. با استفاده از این شوینده ها می توان انواع آلودگی نظیر چربی ها، رسوبات، دود گرفتگی و... را بدون آسیب رساندن به محیط زیست برطرف نمود.

مزیت های نانو پوشش نما نانو پوشش به عنوان محصولی جدید و کاربردی مزیت های متعددی دارد. برخی از این مزیت ها به این صورت خلاصه می‌ شوند:

  • با نفوذ به لایه های داخلی مصالح محافظتی کامل به وجود می‌ آورد. انواع سطوح را به صورت تخصصی پوشش می‌ دهد. از جذب آلودگی جلوگیری کرده و مانع از تیره شدن نما می شود. به حفظ زیبایی نما کمک می‌ کند. در برابر باران های اسیدی، تغییرات دما، مواد شیمیایی، زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است. بدون رنگ است، بنابراین در نمای ظاهری ساختمان تغییری ایجاد نمی کند. با گذشت زمان دچار تغییر رنگ یا پوسته پوسته شدن نمی شود. هیچ اختلالی در تنفس سطحی و عبور هوا ایجاد نمی‌ کند. اجرای آن به راحتی انجام می شود. علاوه بر جلوگیری از آلوده شدن سطح نما به سهولت در تمیز کاری کمک می کند، به طوری که می توان نما را بدون مواد شوینده و تنها با کمک آب تمیز کرد.

معایب و محدودیت های نانو پوشش نانو پوشش ها با وجود مزیت های متعدد، معایب و محدودیت هایی نیز دارند:

  • این پوشش ها همواره با مصالح باقی می مانند و قابل حذف شدن نیستند.
  • از آنجایی که این پوشش ها به اعماق مصالح نفوذ می‌ کنند امکان حذف آنها از سطح مصالح وجود ندارد.
  • عدم امکان نظارت کامل بر اجرای پوشش های نانو از دیگر محدودیت هایی است که در ارتباط با این محصولات مطرح است.
  • اجرای اصولی پوشش های نانو تاثیر زیادی بر نتیجه نهایی دارد.
  • بسیار مهم است که نانومواد سطح مورد نظر را به طور کامل پوشانده و به اعماق آن نفوذ کند.
  • از آنجایی که بعد از خشک شدن مواد نانو هیچ تغییری در شکل ظاهری سطوح ایجاد نمی شود، نمی توان به راحتی از اجرای درست نانو پوشش مطمئن شد. همین نکته موجب شده که اطمینان از کیفیت اجرای نانو برای مصرف کننده با دشواری همراه باشد.
  • در ارتباط با پوشش های نانو امکان سوء استفاده و طرح ادعاهای غیر واقعی وجود دارد.
  • بسیاری از افراد اطلاعات محدودی درباره خواص و ویژگی های نانو پوشش ها دارند، به همین دلیل ممکن است تحت تاثیر تبلیغات نادرست و اغراق‌ آمیز قرار گرفته و از نانو پوشش انتظارات غیر منطقی داشته باشند.

به جز نانو پوشش از چه محصولاتی برای محافظت از نمای ساختمان استفاده می شود؟

در حال حاضر برای محافظت از نمای ساختمان از محصولات مختلفی استفاده می شود. از محصولاتی چون چسب های ضد آب کننده سطوح گرفته تا رزین‌ ها برخی از موادی هستند که برای پوشش نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. رزین های ضد آب کننده ممکن است از نوع پلی اورتان، اکریلیک یا اپوکسی باشند، در هر صورت همه این مواد عمدتاً دوجزئی هستند و قابلیت این را دارند که بر روی سطوح فلزی، سنگی و آجری اجرا شوند. با استفاده از رزین ها می توان این سطوح را با لایه ای براق، ضخیم و مقاوم پوشش داد. به ویژه انواع رزین پلی اورتان و اپوکسی به دلیل قابلیت های بالای شیمیایی و مکانیکی می توانند نمای سازه ها را به خوبی پوشش داده و مقاوم کنند.

مزایای پوشش های رزینی

ایجاد نمای ظاهری جذاب و براق از جمله نقاط قوت رزین های محافظ به شمار می‌ رود. افزایش مقاومت نمای سازه در برابر نفوذ رطوبت و نیز آلودگی‌ ها از دیگر مزیت‌ های انواع رزین محافظ نماست. علاوه بر این رزین های پلی اورتان و اپوکسی مقاومت بالایی در برابر حلال های شیمیایی دارند و از این رو می توانند استحکام سطوح را در برابر مواد شیمیایی افزایش دهند.

معایب پوشش های رزینی

علی رغم مزیت های رزین ها، این پوشش ها آن طور که باید در برابر نور خورشید مقاوم نیستند. نور خورشید و به عبارت دقیق‌ تر اشعه UV می تواند در طولانی مدت کیفیت پوشش های رزینی را کاهش داده و آنها را پوسته پوسته کند. از طرفی این پوشش ها به دلیل ساختار خود مسیر عبور هوا و به عبارتی مسیر تنفس سطوح را مسدود می‌ کنند. این مسئله موجب می‌ شود رطوبت مصالح در زیر رزین حبس شده و منجر به بروز آسیب های جدی در سازه شود. خوردگی، زنگ زدگی اسکلت و تخریب تدریجی سازه از جمله صدماتی است که با حبس رطوبت و عدم تبخیر آن اتفاق می افتد. علاوه بر این موارد، رزین‌ ها پس از مدتی زیبایی ظاهری خود را از دست می‌ دهند. زرد شدن رنگ رزین با گذشت زمان یکی از ویژگی های معمول این محصول است. به دلیل این ویژگی استفاده از رزین برای پوشش دهی نما می تواند پس از مدتی بر نمای ظاهری سازه تاثیر منفی بگذارد.

با توجه به این موارد امروزه بسیاری از افراد پوشش های محافظ نظیر رزین ها را با نانو پوشش ها جایگزین کرده اند. این پوشش ها با بهره مندی از فناوری نانو در کنار حفظ زیبایی ظاهری نما و افزایش مقاومت آن، هیچگونه اختلالی در تنفس سطحی ایجاد نمی کنند. با استفاده از پوشش‌ های نانو می توان بدون ایجاد تاثیرات منفی، مقاومت و طول عمر نما را افزایش داده و از زیبایی ظاهری آن محافظت کرد.

قیمت نانو پوشش

نمای ساختمان برای اغلب افرادی که قصد اجرای نانو پوشش ضد آب را در نمای ساختمان خود دارند، قیمت این پوشش و هزینه های اجرای آن مهم است.

معمولا در چنین موقعیتی این سوال مطرح می‌ شود که آیا استفاده از پوشش نانو ضد آب در نمای ساختمان عملی مقرون به صرفه و اقتصادی است؟ در پاسخ باید گفت اجرای نانو پوشش نمای ساختمان می تواند با صرفه اقتصادی زیادی همراه باشد. با این کار طول عمر مصالح ساختمانی افزایش یافته و در مقابل نیاز به صرف هزینه برای تعمیر، نگهداری، تمیز کاری و بازسازی نما کاهش پیدا می‌ کند. می‌ توان گفت هزینه کردن برای پوشش دهی نمای ساختمان بر ارزش پولی ساختمان هم اثر می گذارد. به طور معمول ساختمان هایی با نمای تمیز و سالم از قیمت بالاتری برخوردارند. بنابراین استفاده از نانو پوشش ضد آب در نمای ساختمان در بلند مدت از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

نکات مهم درباره انتخاب نانو پوشش نمای ساختمان

در انتخاب نانو پوشش نمای ساختمان توجه به نوع مصالح ساختمانی اهمیت زیادی دارد. برای نمونه سطوح برخی از انواع مصالح به کار رفته در نمای ساختمان از نوع جذبی یا غیر جذبی است. خواص و قابلیت های پوشش نانو باید با مشخصات این مصالح تناسب داشته باشد. سطوح سنگی، آجری، بتنی، فلزی، شیشه ای، یا چوبی هر یک نیازهای خاص خود را دارند. بنابراین مهمترین نکته در انتخاب نانو پوشش تناسب این محصول با سطوح مورد نظر است.

منبع: nanofaraz.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 031910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار