اطلاعات تماس
  • 026321*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108216816221859
در دسترس نیست

طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس ارتباط آن‌ها با تولید

کد: 140108216816221859

، (اخبار رسمی): در طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس ارتباط آنان با میزان تولید، علاوه بر مواد اولیه که در تولید محصول به مصرف می‌رسند، هزینه‌هایی که در جهت تغییر شکل مواد اولیه و تبدیل آن به کالای ساخته‌شده به مصرف می‌رسند؛ نیز مورد اهمیت هستند.

طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس ارتباط آن‌ها با تولید
طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس ارتباط آن‌ها با تولید

در طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس ارتباط آنان با میزان تولید، علاوه بر مواد اولیه که در تولید محصول به مصرف می‌رسند، هزینه‌هایی که در جهت تغییر شکل مواد اولیه و تبدیل آن به کالای ساخته‌شده به مصرف می‌رسند؛ نیز مورد اهمیت هستند. بنابراین می‌توان هزینه‌ها را به دودسته: هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیرمستقیم طبقه‌بندی کرد.

هزینه‌های مستقیم

هزینه‌هایی که به‌طور مستقیم در تولید محصول نقش مستقیم دارند را هزینه‌های مستقیم می‌نامند که می‌توان به‌صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

  • مواد مستقیم: مواد اولیه‌ای هستند که به طور مستقیم در تولید محصول به مصرف می‌رسند. آهن، سیمان آجر، گچ و... از جمله مواد مستقیم محسوب می‌شود.
  • کار یا دستمزد مستقیم: نیروهای انسانی از جمله احتیاجات هر واحد تولید است. به عنوان مثال، کارگران ساختمان در تولید ساختمان نقش مهمی ایفا می‌کنند و دستمزدی که به کارکنان و کارگران واحد تولیدی پرداخت می‌شود از جمله دستمزد مستقیم می‌باشد، که به‌عنوان هزینه مستقیم در نظر گرفته می‌شود.
  • سایر: در برخی از واحدهای تولیدی علاوه بر مواد اولیه و دستمزد کارکنان موارد دیگری وجود دارند که شامل هزینه مستقیم است. برای مثال، در واحدهای تولیدی ماشین‌هایی که در فرایند تولید و بسته‌بندی استفاده می‌شوند، جزئی از هزینه مستقیم در نظر گرفته می شوند.

هزینه‌های غیرمستقیم یا سربار ساخت

در حسابداری صنعتی هزینه‌های غیرمستقیم و یا سربار ساخت، هزینه‌های ناچیزی هستند که به‌طور مستقیم با محصول ارتباطی ندارند، اما در تولید محصول مؤثر هستند و به‌ صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند.

  • مواد غیرمستقیم: آن بخش از مواد مصرفی که برای تکمیل کالا ضروری می‌باشند ولی به علت مصرف ناچیز، نمی‌توان آن را به‌عنوان مواد مستقیم مصرفی تولید طبقه‌بندی کرد. مانند: مصرف میخ در ساخت میز و کمد چوبی.
  • دستمزد غیرمستقیم: دستمزد غیرمستقیم که در کارخانه‌ها و یا مراکز تولیدی استفاده می‌شود از جمله هزینه‌های غیرمستقیم می‌باشند، که در تولید نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مانند: هزینه بیمه کارکنان، ۲۳ % حق کارفرما که در گزارشات تجمیعی نرم‌افزار حقوق و دستمزد قابل‌مشاهده بوده و لحاظ کردن آن در حسابداری تولیدی دارای اهمیت است.
  • سایر: سایر هزینه‌های موجود در واحدهای تولیدی که به‌صورت غیرمستقیم در تولید محصولات مؤثر هستند. مانند، هزینه سرویس و نگهداری سالانه دستگاه‌های واحدهای تولیدی.

طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس حجم تولید

در حسابداری بهای تمام شده هزینه‌ها با توجه به حجم تولید در یک بازه زمانی مشخص، ممکن است ثابت باشند. مانند، اجاره کارگاه‌ها. هزینه‌ها بر اساس حجم تولید به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • هزینه‌های ثابت: هزینه‌هایی که همواره در حسابداری تولیدی لحاظ می‌گردند و وابسته به سطح تولید نبوده و با نرخ ثابت ماهانه مستهلک می‌شوند. هزینه هایی مانند: هزینه اجاره کارگاه تولیدی، حقوق کارکنان و... .
  • هزینه‌های متغیر: هزینه‌هایی که به‌صورت مستقیم با تولید محصولات در ارتباط بوده و مرتبط با سطح تولید شرکت است و با افزایش تولید محصول، هزینه‌ها افزایش و با کاهش تولید محصول، هزینه‌ها کاهش می‌یابد. مانند، مواد اولیه که در تولید به مصرف می‌رسند، که این‌ هزینه‌ها همواره متغیر و وابسته به مقدار تولید محصول می‌باشند.
  • هزینه‌های نیمه متغیر: این دسته از هزینه‌ها می‌توانند ثابت، متغیر و وابسته به مقدار تولید باشند. به‌عنوان مثال، بسیاری از کارکنان بخش تولیدی علاوه بر دستمزد ثابت خود، به میزان فروش کالاهای تولیدی نیز دستمزد دریافت می‌نمایند، که این نوع هزینه هم به‌صورت ثابت و هم متغیر می‌باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 026321*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام