اطلاعات تماس
  • 026321*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108216816421859
در دسترس نیست

تخصیص هزینه‌های تولید به محصولات

کد: 140108216816421859

، (اخبار رسمی): تخصیص هزینه‌های تولید در حسابداری بهای تمام شده با توجه به نوع سیستم عملیات تولید، مبتنی بر یکی از سیستم‌های هزینه‌یابی و یا ترکیبی از هر دو سیستم هزینه‌یابی زیر است.

تخصیص هزینه‌های تولید به محصولات
تخصیص هزینه‌های تولید به محصولات

تخصیص هزینه‌های تولید به محصولات

تخصیص هزینه‌های تولید در حسابداری بهای تمام شده با توجه به نوع سیستم عملیات تولید، مبتنی بر یکی از سیستم‌های هزینه‌یابی و یا ترکیبی از هر دو سیستم هزینه‌یابی زیر است.

  1. سیستم هزینه‌یابی سفارش کار
  2. سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای

در شرکت‌هایی که تولید محصولات طبق مشخصات دریافتی از مشتریان انجام می‌شود، بکارگیری سیستم هزینه‌یابی سفارش کار و در شرکت‌هایی که تولید محصولات به‌صورت انبوه و پیوسته صورت می‌گیرد، بکارگیری سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای مناسب می‌باشد.

هر دو سیستم هزینه‌یابی سفارش کار و مرحله‌ای به سه روش زیر قابل‌اجرا می‌باشند.

  • هزینه‌یابی واقعی: در هزینه‌یابی واقعی، کلیه عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌شده محصول؛ شامل هزینه‌هایی است که به‌طور واقعی انجام‌شده‌اند.
  • هزینه‌یابی نرمال: در هزینه‌یابی نرمال، از عوامل قیمت تمام‌شده محصول، هزینه‌های مواد مستقیم و کار مستقیم واقعی بوده ولی سربار کارخانه به‌صورت برآورد شده مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • هزینه‌یابی استاندارد: در هزینه‌های استاندارد با استفاده از استانداردهای مواد مستقیم، کار مستقیم و سربار کارخانه قبل از شروع سال مالی، قیمت تمام‌شده محصول محاسبه و تعیین می‌گردد.

هزینه‌یابی استاندارد شیوه‌ای جهت هماهنگی عملیات حسابداری صنعتی و مهندسی صنایع می‌باشد که مدیران را در زمینه‌های برنامه‌ریزی عملیات، ایجاد انگیزه در کارکنان و کنترل هزینه‌ها یاری می‌رساند. عمده‌ترین اهداف هزینه‌یابی استاندارد عبارت‌اند از:

  • تهیه و تنظیم بودجه عملیاتی
  • کنترل و مدیریت هزینه‌ها
  • تسریع در ارائه گزارشات هزینه
  • تخصیص هزینه‌های ساخت به موجودی‌ها (مواد اولیه، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته‌شده)
  • جلوگیری از تأثیر نوسانات نرخ مواد در بهای تمام‌شده محصولات

در هزینه‌یابی استاندارد با تعیین استانداردهایی برای هر یک از هزینه‌های ساخت (مواد مستقیم، دست مستقیم و سربار ساخت) قبل از شروع فعالیت و مقایسه آن‌ها با هزینه‌های واقعی در پایان عملیات تولید می‌توان انحرافات و مغایرت‌های ایجادشده را گزارش نمود و از این طریق عملکرد مدیریت را ارزیابی کرد. این موضوع نشان می‌دهد که هزینه‌یابی استاندارد یک سیستم کنترل می‌باشد که در دو سیستم هزینه‌یابی سفارش کار و هزینه‌های مرحله‌ای در حسابداری بهای تمام شده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 026321*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام