اطلاعات تماس
  • 026321*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108216816521859
در دسترس نیست

هزینه‌های سربار در حسابداری بهای تمام شده

کد: 140108216816521859

، (اخبار رسمی): به هزینه‌هایی که به‌طور غیرمستقیم در تولید محصولات نقش دارند، هزینه‌های سربار ساخت و یا سربار تولید می‌گویند. هزینه‌های سربار کارخانه به دو صورت، به دوایر تسهیم می‌گردد

هزینه‌های سربار در حسابداری بهای تمام شده
هزینه‌های سربار در حسابداری بهای تمام شده

به هزینه‌هایی که به‌طور غیرمستقیم در تولید محصولات نقش دارند، هزینه‌های سربار ساخت و یا سربار تولید می‌گویند. هزینه‌های سربار کارخانه به دو صورت، به دوایر تسهیم می‌گردد. نرم افزار حسابداری صنعتی با دسته‌بندی خودکار هزینه‌ها و تقسیم آن‌ها، کار شما را برای بودجه‌بندی و گزارش‌گیری را راحت‌تر از همیشه می‌کند.

  • تسهیم اولیه

پس از شناسایی هزینه‌های عمومی و تفکیک مراکز هزینه، اولین قدم در تسهیم هزینه‌های سربار عمومی، سرشکن کردن هر هزینه به مراکز هزینه، با استفاده از مبنای تسهیم می‌باشد. این عمل تسهیم اولیه گویند. به‌بیان‌دیگر، تسهیم اولیه عبارت است از سرشکن کردن هزینه‌های غیرمستقیم عمومی به دوایر تولیدی و واحدهای خدماتی بر اساس مبناهای مناسب.

  • تسهیم ثانویه

قسمت‌های مختلف یک کارخانه، به دوایر تولیدی و خدماتی تقسیم می‌شوند. دوایر خدماتی، به‌منظور تسهیل در امر تولید و کمک به آن ایجادشده‌اند و هزینه‌های این دوایر باید بر اساس معیارهای سنجیده و قابل‌قبول، بین دوایر تولیدی سرشکن گردد. این عمل را تسهیم ثانویه گویند. به‌عبارت‌دیگر، تسهیم ثانویه سرشکن کردن هزینه‌های دوایر خدماتی به دوایر تولیدی بر مبنایی مناسب می‌باشد. در حسابداری بهای تمام شده، این عمل، برای محاسبه بهای تمام‌شده محصولات ضروری است.

معمولاً در مؤسسات، دوایر خدماتی علاوه بر ارائه خدمت به دوایر تولیدی، با یکدیگر نیز تبادل خدمت می‌نمایند. برای انجام تسهیم ثانویه، ابتدا باید رابطه هر دایره خدماتی با سایر دوایر مشخص گردد و حتی‌الامکان مبنایی انتخاب شود که نشان‌دهنده این ارتباط باشد. دلیل انجام تسهیم ثانویه، انتقال هزینه‌های دوایر خدماتی به واحدهای تولیدی به ‌تناسب استفاده از سرویس آن‌ها می‌باشد؛ زیرا دوایر خدماتی به علت عدم تولید محصول، امکان بازیافت هزینه‌های خود را نخواهند داشت. در حسابداری صنعتی روش‌های تسهیم ثانویه، عبارت‌اند از: روش مستقیم، روش یک‌طرفه و روش دوطرفه.

تسهیم ثانویه به روش مستقیم

در این روش، از خدمات متقابل دوایر خدماتی به یکدیگر صرف‌نظر می‌شود و سهم هزینه هر دایره خدماتی از تسهیم اولیه، مستقیماً به دوایر تولیدی سرشکن می‌گردد؛ به همین دلیل نتایج حاصل از این روش، چندان مطلوب و دقیق نیست.

تسهیم ثانویه به روش یک‌طرفه

این روش، در شرایطی به کار گرفته می‌شود که بعضی از دوایر خدماتی، به‌صورت یک‌طرفه به دوایر دیگر خدماتی سرویس می‌دهند ولی از آن‌ها سرویس نمی‌گیرند، البته کمتر دایره‌ای ممکن است یافت شود که از سرویس متقابل سایر دوایر بی‌نیاز باشد، ولی سرویس متقابل دریافتی یک دایره خدماتی از دایره خدماتی دیگر ممکن است آن‌قدر ناچیز باشد که بتوان از آن صرف‌نظر نمود.

تسهیم ثانویه به روش دوطرفه ریاضی

در این روش حسابداری بهای تمام شده، خدمات متقابل دوایر خدماتی به یکدیگر به‌طور دقیق در نظر گرفته می‌شود و هزینه هر دایره خدماتی به دوایر تولیدی و دوایر خدماتی استفاده‌کننده، سرشکن می‌گردد. به همین دلیل، استفاده از این روش، صرف‌نظر از نتایج دقیقی که به دست می‌دهد، مستلزم محاسبات پیچیده و طولانی خواهد بود.

از آنجاکه دایره خدماتی مستقل از سرویس سایر دوایر خدماتی استفاده نمی‌کند، ابتدا باید هزینه‌های این دایره بر اساس مبنایی مناسب به دوایر سرویس‌گیرنده سرشکن گردد تا هزینه قابل تسهیم دوایر خدماتی دیگر مشخص شود. به‌عبارت‌دیگر، درروش فوق حق تقدم تسهیم با دایره خدماتی مستقل می‌باشد. به همین ترتیب، باید عمل تسهیم را برای سایر دوایر خدماتی ادامه داد تا هزینه به دوایر تولیدی سرشکن گردد.

اگر دایره خدماتی مستقل، مشخص نباشد، دایره‌ای که از تسهیم اولیه سهم بیشتری دارد، به‌عنوان دایره سرویس‌دهنده افزایش می‌یابد. بر اساس روش‌های هزینه‌یابی، هزینه‌های سربار بر اساس حجم تولید، ساعت کار پرسنل، تعداد پرسنل و مساحت و.. تسهیم می‌گردد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 026321*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی