اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108216816721861
در دسترس نیست

بررسی انواع ریل آسانسور و قیمت آن‌ها

کد: 140108216816721861

، (اخبار رسمی): یکی از اجزای اصلی و تعبیه شده در تمامی آسانسورها، ریل آسانسور است. ریل آسانسور بیشتر از جنس فلز تشکیل می‌شود و شکل مقطعی آن به‌صورت T شکل است. نصب انواع ریل آسانسور در اصل جزء نخستین مراحل نصب آسانسور بوده و با توجه به میزان سرعت، ظرفیت و ارتفاع، در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود.

بررسی انواع ریل آسانسور و قیمت آن‌ها
بررسی انواع ریل آسانسور و قیمت آن‌ها
بررسی انواع ریل آسانسور و قیمت آن‌ها
بررسی انواع ریل آسانسور و قیمت آن‌ها

ریل آسانسور؛ جزء مهم در ساخت آسانسور

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای آسانسور که وظیفه‌ی هدایت وزنه تعادل و اتاقک آسانسور را بر عهده دارد، ریل آسانسور است. میزان اندازه، شکل و کارخانه (برند) ریل آسانسور معمولاً با توجه به موارد زیر مشخص می‌شود:

  •  طول چاه آسانسور
  • میزان وزن اولیه اتاقک یا کابین
  • ظرفیت کلی آسانسور و...

انواع ریل آسانسور از نظر عملکرد و میزان امنیت، دارای اهمیت بسیاری است و در صورت مشکل جزئی یا کلی در ریل، کل عملکرد آسانسور دچار مشکل می‌شود. برای محکم نمودن انواع ریل‌های آسانسور، برق‌کاران و افراد متخصص می‌توانند از قطعه‌های دیگری به اسم براکت و لقمه استفاده کنند.

شاخه‌های ریل آسانسور به‌طورکلی در بسته‌بندی‌های پنج‌متری آماده می‌شود و برای هر شاخه از ریل آسانسور یک عدد پشت‌بند، به‌منظور متصل شدن به شاخه بعدی، در نظر گرفته خواهد شد؛ اندازه و سایز این پشت‌بندها عموماً برای همان نوع ریل طراحی می‌شود.

رایج‌ترین کاربرد انواع ریل آسانسور

از موارد استفاده یا کاربرد ریل آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. هدایت نمودن کادر وزنه و کابین آسانسور به‌صورت عمودی در قسمت چاه آسانسور
  2. مهار کردن و نگه‌داشتن کابین آسانسور در حالت عادی
  3. جلوگیری کردن از ارتعاشات کابین آسانسور در موقع وارد شدن ضربات مختلف داخلی و خارجی
  4. به حداقل رساندن حرکت افقی کابین

معرفی انواع ریل آسانسور

انواع ریل‌ آسانسور از فولاد آلیاژی و برحسب استاندارد روز دنیا ISO 7465 تولید می‌شود؛ با توجه به این استاندارد، ریل آسانسور به دو صورت ریل آسانسور ماشین‌کاری شده و ریل آسانسور نورد سرد دسته‌بندی می‌شود:

ریل آسانسور ماشین‌کاری شده

این نوع ریل عموماً به‌صورت T انگلیسی بوده و دارای شکی صاف و صیقل شده است. سرعت و عملکرد ریل آسانسور ماشین‌کاری شده در مقایسه با ریل آسانسور نورد سرد، بسیار زیاد است. از این نوع ریل آسانسور اساساً در اکثر ساختمان‌ها و برج‌های مرتفع استفاده خواهد شد.

ریل آسانسور نورد سرد

در این نوع ریل آسانسور به علت وجود فشار و تغییر در ساختار مولکولی آن، مقاومت سطحی و کششی آن بسیار زیاد است. وجود انواع ناهمواری و برجستگی بر روی این ریل اساساً سبب کاهش سرعت ریل می‌شود. قیمت روز و آنلاین ریل‌ آسانسور نورد سرد اساساً از ریل‌های آسانسور گرم یا از پیش‌ساخته شده بسیار بیشتر است؛ زیرا فولاد سرد کار شده در ریل سرد در مقایسه با فولاد گرم ریل از پیش‌ساخته شده، از مقاومت و پایداری بیشتری برخوردار است.

انواع ریل آسانسور براساس برند تولیدی 

از انواع مهم ریل آسانسور بر اساس برند و تولیدکننده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ریل آسانسور برند مارازی و مونته فرو کشور ایتالیا
  2. ریل آسانسور برند مونته فرو ساخته چین
  3. ریل آسانسور سوپر ساورا از کشور اسپانیا و فالکون از کشور ترکیه

انواع ریل آسانسور برحسب ابعاد و ظرفیت 

ریل‌های آسانسور به‌طورکلی با توجه به ابعاد و سایزی که دارند، مطابق موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  1. ریل آسانسور T45 و T5: از این نوع ریل بیشتر در ارتفاع چاه کمتر از 20 متر و آسانسور دارای ظرفیت حداکثر 8 نفر استفاده می‌شود.
  2. ریل آسانسور T9: از این نوع ریل اکثراً برای ارتفاع چاه آسانسور کمتر از 30 متر و به‌عنوان ریل راهنما کابین استفاده خواهد شد. ریل آسانسور T9 به‌طورکلی در ظرفیت آسانسور حداکثر 8 نفر و سرعت آسانسور بیش از 1.2 متر بر ثانیه استفاده می‌شود.
  3. ریل آسانسور T16: از ریل آسانسور T16 بیشتر در آسانسورهای دارای ظرفیت بیش از 1000 کیلوگرم استفاده خواهد شد و حداکثر سرعت آسانسور باید در حدود 1.6 متر بر ثانیه تخمین زده شود.

این نوع نام‌گذاری عموماً در ایران و در میان افراد خریدار و فروشنده مرسوم است و انواع ریل آسانسور با افزودن ضخامت تیغه به‌صورت T نام‌گذاری شود. این مورد تنها در کشور ما مرسوم بوده و در میان سایر تولیدکنندگان خارجی این مورد مرسوم نیست.

ویژگی و وظایف‌ انواع ریل آسانسور

ازجمله وظایف اصلی انواع ریل آسانسور می‌توان به مواردی همچون هدایت نمودن کابین آسانسور و متعادل کردن وزن کابین در طول مسیر عمودی و همچنین کاهش دادن نوسانات پاندولی و تکانه‌های ناشی از آن و ... اشاره نمود. از دیگر مزایا و ویژگی‌های ریل آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت بسیار زیاد و طولانی‌مدت ریل آسانسور در مقابل حرکات نامتعادل کابین که ناشی از نیروهای خارج است.
  2. امکان متوقف کردن کابین آسانسور در موقع روشن شدن یا فعال‌سازی مکانیزم ترمز ایمنی (پاراشوت)

خرید و قیمت ریل آسانسور

ریل آسانسور به‌صورت کلی یکی از کاربردی‌ترین قسمت‌های آسانسور است و وظیفه راهنمایی و هدایت کردن کابین و کادر وزنه را نیز بر عهده دارد. ازجمله موارد مهم و اساسی در تعیین قیمت یا انتخاب نوع ریل آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. توجه به میزان وزن انواع ریل آسانسور
  2. بررسی میزان ظرفیت کلی آسانسور
  3. توجه به طول و اندازه ریل آسانسور
  4. بررسی سرعت اولیه و ثانویه آسانسور
  5. بررسی نوع جنس کارشده در ریل آسانسور
  6. توجه به نوع برند تولیدکننده و همچنین اصالت و اعتبار تأمین‌کنندۀ ریل (برند مارازی، برند مونته فرو و ...)
  7. بررسی انواع مختلف ریل آسانسور
  8. توجه به مهر یا لیزر حک‌شده بر روی قسمت بدنه ریل

به‌طور نمونه افراد برای خرید آسانسورهای چندنفره بهتر است از ریل‌های استاندارد T5 برای متعادل نمودن وزن آسانسور و از ریل‌های استاندارد T9 برای کابین آسانسور استفاده نمایند. برای انواع ریل آسانسور در اصل می‌توان چند نوع استاندارد گوناگون در نظر گرفت. در ریل آسانسور ماشین‌کاری بیشتر از استانداردهای فولادی B430 استفاده می‌شود و در ریل آسانسوری که به‌وسیله روش نورد یا کشش سرد ساخته می‌شود، بیشتر از استانداردهای فولادی B360 استفاده خواهد شد.

نحوه نام‌‌گذاری ریل‌ها با استفاده از حروف

از حروف زیر برای اسم‌گذاری اکثر ریل‌ها استفاده خواهد شد:

  • حرف A: ریل آسانسور سرد (کاربرد در سرعت‌های معمولی)
  • حرف B: ریل آسانسور ماشین‌کاری شده (کاربرد در سرعت‌های بیش از 1.6 متر بر ثانیه)
  • حرف BE: ریل آسانسور دو بار ماشین‌کاری شده (کاربرد در سرعت‌های بیش از 2.5 متر بر ثانیه)

حرف پایانی 

ریل آسانسور به‌طورکلی در کنار دیگر اجزای تشکیل‌دهنده آسانسور، به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین اجزا معرفی می‌شود. از مهم‌ترین مشخصه و ویژگی ریل آسانسور می‌توان به هدایت کردن کابین و متعادل‌سازی وزن آن اشاره کرد. از انواع رایج ریل آسانسور بر اساس استاندارد جهانی می‌توان به ریل آسانسور نورد سرد و ریل ماشین‌کاری شده در کشور اشاره نمود؛ البته طبق فاکتورهای دیگری مانند برند، ابعاد و ظرفیت ریل آسانسور نیز می‌توان آن‌ها را به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم نمود.

در آخر بر خود واجب می‌دانیم که خاطرنشان کنیم که انواع ریل آسانسور موردنیازتان را حتماً از منابع معتبر و باسابقه خریداری کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان