اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140109156857521985
در دسترس نیست

آیا تور یک روزه استانبول ارزش رفتن را دارد؟

کد: 140109156857521985

، (اخبار رسمی): استانبول تنها شهری در دنیاست که همزمان در دو قاره قرار دارد، اما این تنها ویژگی منحصربه‌فرد این شهر نیست.

آیا تور یک روزه استانبول ارزش رفتن را دارد؟
آیا تور یک روزه استانبول ارزش رفتن را دارد؟
آیا تور یک روزه استانبول ارزش رفتن را دارد؟
آیا تور یک روزه استانبول ارزش رفتن را دارد؟
آیا تور یک روزه استانبول ارزش رفتن را دارد؟
آیا تور یک روزه استانبول ارزش رفتن را دارد؟

تور استانبول علی بابا به شما اجازه می‌دهد تا در مسجدها و کاخ‌های قدیمی شهر، تاریخچه آن را کشف کنید، از غذاهای سنتی ترکیه در رستوران‌هایی در کرانه تنگه بسفر لذت ببرید و با چمدانی پر از عتیقه‌های دوران عثمانی و ظروف دست‌ساز به خانه برگردید. با اینکه نمی‌توان در یک روز همه شگفتی‌های استانبول را دید، حتی توره یک روزه استانبول نیز خالی از لطف نخواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید که در تور یک روزه این شهر چه تجربه‌ای خواهید داشت، با ما همراه باشید.

حقایق جالب درباره استانبول

پیش از اینکه ماجراجویی خود را در استانبول شروع کنید، خوب است درباره این شهر شگفت‌انگیز اطلاعاتی داشته باشید. این کلانشهر، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است و بین دریای مرمره و دریای سیاه قرار دارد. استانبول توسط تنگه بسفر به دو قسمت تقسیم شده‌ است. گردشگران خارجی زیادی که دائما در استانبول رفت‌و‌آمد می‌کنند، این شهر را به یکی از غنی‌ترین شهرهای فرهنگی جهان تبدیل کرده‌اند.

واحد پول ترکیه لیر است و شهر استانبول با مراکز خرید مدرن و بازار بزرگ سنتی خود، مکانی ایده‌آل برای خرید کردن می‌باشد. خوب است بدانید که برای سفر به استانبول، تنها باید پاسپورت داشته باشید و به ویزا نیازی ندارید. فرهنگ اروپایی و آسیایی به زیبایی در فرهنگ، هنر و معماری شهر واضح است و از آن‌جایی که بیشتر مردم شهر مسلمان هستند، آثاری از معماری اسلامی نیز به چشم می‌خورد.

اگر تنها یک روز برای بازدید از استانبول وقت داشته باشید، بهترین راه برای جابه‌جایی چیست؟

بسیاری از جاذبه‌های شگفت‌انگیز استانبول آنقدری به هم نزدیک هستند که بتوانید با پیاده‌روی به همه آن‌ها سر بزنید. سایر جاذبه‌های گردشگری نیز به راحتی با وسایل نقلیه عمومی قابل دسترس هستند. مثلا محله‌های تاریخی سلطان‌احمد و بی‌اغلو ترافیک زیادی ندارند و می‌توانید با پای پیاده آن‌ها را جستجو کنید.

اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های عمومی به سراسر شهر می‌روند، اما جاده‌ها و حمل‌ونقل عمومی در بعضی ساعت‌ها بسیار شلوغ هستند. اگر تنها یک روز برای گشتن استانبول وقت داشته باشید، می‌توانید از خط تواموا یا واگن برقی T1 استفاده کنید که از زیتین بورنو عبور می‌کند و به سلطان‌احمد و اکسارای می‌رسد. همچنین از پل گالاتا می‌گذرد تا به کاباتاش برسد. تمام این راه پر از جاذبه‌های گردشگری و مقاصد جالب فوق‌العاده است.

سیستم تراموا یا واگن برقی استانبول روشی عالی برای حمل‌ونقل است، زیاد هر پنج دقیقه یک واگن جدید می‌رسد. البته تراموا در ساعت‌های شلوغ می‌تواند بسیار پر همهمه باشد. خوب است در نظر داشته باشید که نمی‌توانید هزینه حمل‌ونقل عمومی را با پول نقد بدهید، بلکه باید پیش از سفر ژتون تهیه کنید یا استانبول کارت داشته باشید.

مطالب جذاب دیگر: جاهای کمتر دیده شده استانبول

استانبول کارت کارتی برای سفر است که می‌تواند برای پرداخت هزینه تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده شود. در استانبول می‌توانید با این کارت از تراموا، مترو، اتوبوس و کشتی‌های مسافربری استفاده کنید. می‌توانید استانبول کارت را هر اندازه که می‌خواهید شارژ کنید و مبلغ خرج نشده را در آخر سفر خود پس بگیرید.

همچنین می‌توانید در سفر یک‌روزه خود از تاکسی برای حمل‌ونقل استفاده کنید. تاکسی‌های استانبول نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر هستند، اما نسبت به حمل‌ونقل عمومی قیمت بالایی دارند. می‌توانید در خیابان یا ایستگاه‌ها تاکسی بگیرید اما خوب است نقشه‌ای همراه خود داشته باشید یا مقصد خود را روی کاغذ بنویسید، زیرا بیشتر راننده‌ها تنها به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

جاذبه‌ها و تفریحاتی که برای سفر یک‌روزه استانبول مناسب هستند

در ادامه، چند مورد از شگفتی‌های استانبول را که نباید از دست دهید، به شما معرفی می‌کنیم. با اینکه دیدن همه جاذبه‌های شهر در یک روز ممکن نیست، این پیشنهاد‌ها به شما کمک می‌کنند که شهر استانبول را به بهترین نحو ممکن تجربه کنید.

صبحانه سنتی ترکی

بهترین راه برای شروع گشت‌وگذار خود در استانبول، لذت بردن از صبحانه‌ای اصیل و سنتی است. صبحانه‌های ترکی معمولا شامل نان سفید، انواع پنیر، مربا، عسل و خامه می‌شود. همچنین ممکن است کنار صبحانه شما زیتون‌، گوجه، خیار و فلفل نیز سرو شود. یکی از عناصر اصلی این صحبانه نیز چای است که با شکر و در فنجان‌های کمرباریک در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته توصیه می‌کنیم که قهوه‌های قوی ترک را نیز امتحان کنید و برای سفر خود انرژی داشته باشید.

اگر مقصد شما محله تاریخی و زیبای سلطان‌احمد است، می‌توانید برای یک صبحانه ترکی سنتی به رستوران ناملی گرمه (Namli Gurme) بروید. این رستوران تقریبا ۴۰ سال سابقه دارد و منویی متنوع ارائه می‌کند که مورد پسند افراد محلی و گردشگران است.

مسجد آبی

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد از نفس‌گیرترین مناظر استانبول است. این مسجد با شش مناره منحصر‌به‌فرد خود، گنبد عظیم و منظره‌ای که ایجاد می‌کند، از اصلی‌ترین نمادهای شهر به شمار می‌رود. این مسجد در سال ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ به دستور محمد‌آقا، معمار سلطنتی سلطان احمد ساخته شده است. مسجد آبی به دلیل نزدیکی خود به کاخ توپکاپی، به مسجد جامع استانبول تبدیل شد.

با ورود به حیاط مسجد، می‌بینید که با ۳۰ گنبد کوچک‌تر احاطه شده‌اید. در وسط حیاط نیز فواره‌ای شش‌ضلعی قرار دارد که در حال حاضر فقط تزئینی است. هنگامی که به درون مسجد بروید، می‌بینید که چرا مسجد آبی نام دارد. ۲۰‌هزار کاشی فیروزه‌ای کار شده در این سازه نور ۲۶۰ پنجره آن را بازتاب می‌دهند. این کاشی‌ها با تصاویر گل‌های رز، لاله و سوسن تزئین شده‌اند. خوب است بدانید که ورود به این مسجد هزینه‌ای ندارد و هر روز در ساعت‌های خاصی در دسترس است. برای ورود به مسجد آبی باید حجاب اسلامی را رعایت کنید.

میدان سلطان احمد

وقتی از مسجد آبی خارج شوید، به میدان سلطان احمد می‌رسید. این میدان سرسبز و شگفت‌انگیز، مرکز استانبول قدیم است و بیشتر جاذبه‌های شهر را در خود جای داده است. هنر و معماری در سراسر اطراف میدان در جریان است و در خیابان‌های باریک و قدیمی دیده می‌شود. در میدان سلطان احمد با فروشگاه‌های خوراکی، فرش‌فروشی و سوغات‌فروشی‌ها، در فضای سنتی استانبول غرق می‌شوید. همچنین ستون‌های سنتی مصری نیز از تاریخ کهن شهر در اطراف این میدان به جا مانده‌اند.

ایاصوفیه

از مقاصد دیگری که باید در برنامه یک‌روزه خود جا دهید، مسجد ایاصوفیه است. این مسجد در گذشته از کلیساهای اصلی استانبول بود و تا قرن ۱۵ بزرگ‌ترین کلسیای جهان به‌شمار می‌رفت. این ساختمان از ۱۴۵۳ تا سال ۱۹۳۵ به عنوان یک مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما پس از آن به موزه تبدیل شد. دولت ترکیه در سال ۲۰۲۰ دوباره تصمیم گرفت این بنا را یک مسجد اعلام کند.

دیوارهای قرمز ایاصوفیه، گنبدی مرکزی و دو گنبد کناری را حمایت می‌کنند. بیشتر ساختمان از قرن ششم تغییر نکرده و به‌ خوبی شما را به سال‌های کهن استانبول می‌برد. وقتی از دروازه اصلی وارد ایاصوفیه شوید، منظره‌ای شگفت‌انگیز از دیوارهای مرمر و سقف طلایی می‌بینید. ۸ صفحه خوش‌نویسی شده بخشی از منظره این مسجد هستند و از بزرگ‌ترین خطاطی‌های جهان اسلام به شمار می‌روند.

صرف نهار دریکی از رستوران‌های ساحلی استانبول

هیچ‌چیز مانند یک نهار ترکی خوب خستگی یک صبح پرمشغله را در نمی‌کند. سفر شما با بدون تجربه کباب کاغ یا غذاهای دیگر ترکی کامل نمی‌شود. می‌توانید به رستوران بنیان (Banyan) بروید و غذای خود را با منظره فوق‌العاده تنگه بسفر میل کنید. غذاهای این رستوران ریشه‌های آسیایی دارند و ترکیب این غذاها با ساختمان تاریخی رستوران، به‌خوبی شما را در فضای استانبول غرق می‌کند. بسته به آب‌وهوای شهر، می‌توانید در فضای آزاد رستوران بنیان غذا بخورید یا از نمای داخلی منحصر‌به‌فرد آن لذت ببرید.

رستوران نار لوکانتا (Nar Lokanta) نیز منو و دکوراسیونی سنتی دارد و غذاهایی که سرو می‌شوند یک راست از دل تاریخ عثمانی ترکیه درآمده‌اند. این غذاهای سنتی ترکی بیشتر با گوشت بره درست می‌شوند، اما شامل غذاهای دریایی خوبی نیز هستند.

گشت‌وگذار در بازار بزرگ (Grand Bazaar)

بازار بزرگ در واقع بزرگ‌ترین بازار استانبول است و حتی بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در دنیا نیز به شمار می‌رود. بیش از ۴۰۰۰ مغازه در این بازار اشیائی مانند جواهر، فانوس، فرش، چرم، ظروف سفالی و خیلی چیزهای دیگر ارائه می‌کنند.

علاوه‌ بر آن، بانک‌ها، کافه‌ها، مهمان‌خانه‌ها، رستوران‌ها و فواره‌های زیادی نیز در این بازار به چشم می‌خورند. این یعنی می‌توانید ساعت‌ها بازار بزرگ را جستجو کنید و با فرهنگ و زندگی استانبولی یکی شوید. بهترین فرصت برای خریدن سوغاتی و یادگاری در این بازار است، اما در نظر داشته باشید که با چانه زدن سر قیمت‌ها، می‌توانید تخفیف‌های خوبی بگیرید.

مسجد سلیمانیه

منظره باشکوه مسجد سلیمانیه، یکی از مهم‌ترین صحنه‌هاییست که باید در سفر یک‌روزه خود به استانبول تجربه کنید. این مسجد در سال ۱۵۵۰-۱۵۵۷ ساخته شده و یکی از بهترین سازه‌های معمار معروف، سینان است. مسجد سلیمانیه در امپراطوری عثمانی اهمیت به‌خصوصی داشت و به دوره طلایی این امپراطوری مربوط می‌شود. از آنجایی که این مسجد روی یک تپه ساخته شده، گنبد و چهار مناره آن در زمینه آسمان استانبول خودنمایی می‌کنند.

حیاط مسجد سلیمانیه با ستون‌هایی از جنس مرمر، سنگ پوفیری و ستون‌های صورتی مصری تزئین شده است. داخل مسجد نیز ساده اما شگفت‌انگیز است. گنبد آبی، سفید و طلایی آن شامل ۲۰۰ شیشه رنگی هستند و محراب مسجد نیز با سنگ مرمر ساخته شده است. در این مسجد می‌توانید از مقبره‌های سلیمان، سینان و همسر سطان‌سلیمان نیز در باغ پشت مسجد دیدن کنید.

پل گالاتا

با اینکه پل گالاتا از نظر معماری ویژگی‌ منحصر‌به‌فردی ندارد، یکی از اصلی‌ترین نمادهای استانبول است. مهم‌ترین ویژگی‌ این پل، منظره‌ زیبای آن است. پل گالاتا دو سمت اروپایی استانبول (منطقه قدیمی و اسلامی شهر و منطقه مدرن بی‌اغلو) را به هم وصل می‌کند. اگر از قسمت‌ بالایی پل عبور کنید، از کنار ماهیگیران و گردشگرانی که از منظره شهر لذت می‌برند می‌گذرید. در قسمت پایینی پل نیز کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد.

غذاهای خیابانی استانبول

پل گالاتا شما را به یکی از بهترین منابع غذاهای خیابانی شهر استانبول می‌رساند. حتی قایق‌های قرمز و طلایی درون آب نیز ساندویچ‌هایی با ماهی تازه ارائه می‌دهند. همچنین رستوران‌هایی که در حاشیه تنگه هستند، علاوه بر غذایی فوق‌العاده، منظره‌ای زیبا نیز خواهند داشت.

برج گالاتا

برج دوک‌مانند گالاتا، یک برج ۶۷ متری است که به سال ۱۳۴۸ برمی‌گردد. این برج توسط شریک‌های تجاری امپراطوری بیزانس برای امنیت بیشتر گالاتا ساخته شده است. برج گالاتا از زلزله‌های بسیاری جان سالم به در برده و بارها بازسازی شده است. جالب است بدانید این ساختمان در گذشته به عنوان زندان، برج نگهبانی یا حتی برای تلاش‌های اولیه پرواز به کار می‌رفت. برج گالاتا بهترین راه برای دیدن تمام شهر زیر پای شماست.

سخن پایانی

شاید یک روز، زمان کوتاهی برای دیدن همه زیبای‌های شهر استانبول باشد، اما حتی یه ماجراجویی یک‌روزه در این شهر نیز یک خاطره به‌یادماندنی خواهد بود. حتی ممکن است با دیدن فضای باورنکردنی شهر و بناهای تاریخی نفسگیر دوباره بخواهید با تور استانبول علی بابا به این شهر برگردید و گوشه‌گوشه شهر را در تورهای کوتاه مختلف کشف کنید. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی