اطلاعات تماس
  • 021554*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140110216916122153
در دسترس نیست

تست ظاهری کیفیت سیم بکسل

کد: 140110216916122153

، (اخبار رسمی): برخی از فاکتور های کیفی سیم بکسل از جمله کیفیت مفتول های سیم بکسل، انعطاف سیم بکسل و نوع و کیفیت آبکاری سطحی بصورت بصری قابل رویت می باشد. سطح مفتول های سیم بکسل می بایست بدون شکست و پلیسه و بریدگی بوده و بصورت ابکاری به رنگ نقره ای براق دیده شود.

تست ظاهری کیفیت سیم بکسل
تست کیفیت سیم بکسل

برخی فاکتور های کیفی سیم بکسل فولادی از جمله انعطاف سیم بکسل، کیفیت فراوری مفتول های فولادی و کیفیت آبکاری گالوانیزه بصورت بصری قابل رویت و تست می باشد.

سیم بکسل یا طناب فولادی Steel wire rope یک محصول صنعتی با کاربری بسیار گسترده در صنایع حمل و نقل، ساختمان، لیفتینگ، حفاری، معدن و سازه‌های صنعتی می‌باشد. سیم بکسل‌ها دارای تنوع بسیار گسترده‌ای می‌باشند بگونه‌ای که با در نظر داشتن سایزهای مختلف ده‌ها هزار گونه از سیم بکسل‌ها را می‌توان در داخل بروشورهای برندهای مختلف تولید کننده یافت. سیم بکسل‌ها در گریدهای مختلف فولادی و استیل با انواع مختلفی از مغزی‌ها شامل مغزی الیاف کنف، مغزی پلی پروپیلن PP، مغزی سیزال و مغزی فولادی به بازار عرضه می‌شوند.

سیم بکسل ها از بافت چند رشته یا استرند Strand تولید می‌شوند که هر استرند خود از بافت چند مفتول پدید می‌آید. قطر مفتول‌های بکار گرفته شده در هر استرند و یا در کل سیم بکسل می‌تواند یکسان (بافت استاندارد) و یا متفاوت باشد که انواع دیگری از بافت‌ها را پدید می‌آورد. علاوه بر بافت شکل و پروفیل برش خورده مفتول‌های بیرونی سیم بکسل می‌توانند بصورت دایره‌ای ساده و یا بصورت تخت باشند که در این صورت سیم بکسل کامپکت Compact نامیده شده و دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی خواهند بود.

اغلب مشخصات کیفی سیم بکسل ها تابع متریال و ترکیبات شیمیایی بکار گرفته شده در آلیاژ مفتول و عملیات حرارتی است که به منظور افزایش دو کمیت مکانیکی سیم بکسل یعنی تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو مورد از مشخصات کیفی تنها با تست کشش و سایش بصورت آزمایشگاهی قابل بررسی بوده و بصورت ظاهری و چشمی قابل بررسی نیستند. در زیر به مهمترین مشخصات کیفی سیم بکسل پرداخته و مواردی که بصورت ظاهری قابل بررسی هستند را بصورت مشخص بیان می‌کنیم. مشاهده انواع ساختار سیم بکسل

• ساختار Structure سیم بکسل: ساختار یک سیم بکسل بصورت حاصل ضرب تعداد رشته‌ها یا استرندها با تعداد مفتول‌ها مشخص می‌شود و بصورت ظاهری قابل مشاهده است. از پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل 6X19 که در اتصالات جرثقیل سقفی، حفاری و حتی در اسلینگ‌های سیم بکسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌باشد. سیم بکسل‌های آسانسوری با ساختار 8X19 و سیم بکسل‌های نتاب اتصال تاور کرین ها با ساختار 19X7 دارای بیشترین میزان کاربری هستند.

• بافت Weaving سیم بکسل: در واقع چهار نوع بافت اصلی و چند بافت ترکیبی در تولید سیم بکسل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافت سیم بکسل نشان دهنده برابری و یا عدم برابری قطر مفتول‌های بکار رفته در رشته‌ها و یا در کل سیم بکسل می‌باشد. چهار نوع بافت اصلی سیم بکسل‌ها شامل بافت استاندارد Standard، بافت سیل Seale که در ادامه ساختار سیم بکسل با حرف S بکار گرفته می‌شود (سیم بکسل‌های آسانسوری از این نوع بافت تبعیت می‌کنند)، بافت وارینگتون Warrington که با حرف W در ادامه ساختار سیم بکسل بکار گرفته می‌شود و بافت فیلر Filler مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافت سیم بکسل می‌تواند بصورت ظاهری مورد بررسی قرار گیرد.

•  متریال بکار رفته در تولید سیم بکسل: در کل سیم بکسل‌ها یا از گریدهای فولادی تولید می‌شوند و یا از گریدهای استنلس استیل. این مورد از مشخصات سیم بکسل‌ها نیز بصورت بصری قابل تشخیص می‌باشد. سیم بکسل استیل سطحی بسیار براق بدون آبکاری سطحی و رنگی مایل به زرد دارد حال آنکه سیم بکسل‌های فولادی یا بصورت آبکاری گالوانیزه با رنگ نقره‌ای و یا بصورت سیاه با روکش و پوشش گریس و روغن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

• تنسایل سیم بکسل Tensile: این مشخصه مکانیکی معیاری برای تشخیص قابلیت کششی سیم بکسل می‌باشد که تنها با روش تست کشش قابل بررسی بوده و امکان بررسی بصری این مشخصه وجود ندارد. سیم بکسل‌های استنلس استیل اغلب با تنسایل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع به بازار عرضه می‌شوند حال آنکه تنسایل سیم بکسل‌های فولادی در بازه وسیعی از 1500 الی 2100 نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می‌کند. سیم بکسل مصرفی در اتصالات تاور کرین ها بصورت نتاب و اغلب از تنسایل بالا یعنی میزان حداقل 1770 و یا 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می‌کنند.

• انعطاف سیم بکسل: در داخل ترکیبات شیمیایی مفتول های سیم بکسل اغلب از درصد اندکی عنصر فلزی وانادیوم استفاده می‌کنند که به بالا رفتن انعطاف مفتول‌های سیم بکسل می‌انجامد. سیم بکسلی که اولا انعطاف بالایی داشته باشد و ثانیا پس از خد شدن و اعمال تنش خمشی به سرعت به وضعیت اولیه خود بازگردد دارای کیفیت مناسبی است. این فاکتور کیفی نیز بصورت بصری قابل تست و مشاهده است.

پوشش سطحی سیم بکسل های فولادی
سیم بکسل های استنلس استیل در داخل ترکیبات شیمیایی آلیاژی خود از عناصر فلزی مانند کرون Cr و نیکل Ni با درصد بالایی استفاده می‌کنند. این دو عنصر فلزی میل بسیار بالایی برای از دست دادن الکترون در تماس با آب، رطوبت و اسیدهای رقیق بالاخص کلرید ها دارند. از این رو وجود این عناصر در ترکیبات شیمیایی مانع از زنگ زدگی سیم بکسل‌های استیل شده و بدون آبکاری و یا محافظت سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته سیم بکسل استیل نیز در دو گرید 304 معروف به بگیر و گرید 316 معروف به نگیر (عدم جذب توسط آهنربا) مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیم بکسل استیل گرید 316 دارای مقاومت محیطی مناسب‌تری است.

سیم بکسل های فولادی هر چند دارای تنسایل مقاومت کششی بالا ناشی از عملیات حرارتی مناسب هستند اما بر خلاف سیم بکسل‌های استیل در تماس با آب و رطوبت بسیار آسیب پذیر هستند و به سرعت دچار زنگ زدگی می‌شوند. از این رو به روش‌هایی می‌بایست مورد محافظت سطحی قرار گیرند. روش هایی مانند پوشش سطح مفتول‌ها با روغن و گریس که مانع تماس مستقیم آب با سطح سیم بکسل می‌شود و یا آبکاری گالوانیزه از پر کاربردترین روش‌ها در محافظت سیم بکسل فولادی می‌باشند.

فرایند آبکاری گالوانیزه سیم بکسل های فولادی به دو روش آبکاری گالوانیزه سرد با کاربری گسترده تر و آبکاری گالوانیزه گرم با کاربری محدودتر صورت می‌پذیرد. فرایند آبکاری گالوانیزه سرد در دمای کمتری صورت گرفته و تنها یک لایه نازک از فلز زینک (روی) بر روی سطح مفتول های سیم بکسل قرار می‌گیرد و به رنگ نقره‌ای براق دیده می‌شود. فرایند آبکاری گالوانیزه گرم سیم بکسل ها در دمای بالای 600 درجه سانتی گراد صورت گرفته و فلز زینک عملا بر روی سطح فلز مفتول نفوذ می‌کند و به رنگ نقره‌ای مات دیده می‌شود. بر خلاف سیم بکسل گالوانیزه سرد ایجاد خراش سطحی بر روی سطح مفتول‌ها در فرایند گالوانیزه گرم آستانه زنگ زدگی سیم بکسل را فراهم نمی‌آورد.

برند های برتر تولید کننده سیم بکسل
هر چند تست ظاهری مانند بررسی نوع و کیفیت آبکاری سیم بکسل، بررسی مفتول‌ها برای نداشتن ترک و پریدگی سطحی و یا شکستگی به خرید محصولی با کیفیت کمک می‌کند اما با توجه به این نکته که بسیاری از فاکتور های کیفی سیم بکسل ها مانند تنسایل بصورت بصری قابل رویت نیستند انتخاب سیم بکسل ها بر حسب برند تولید کننده یکی از ساده ترین روش های اطمینان از کیفیت محصول است. برند های برتر تولید کننده سیم بکسل علاوه بر داشتن کلیه استاندارد های کیفی و سیستمی و نظارت کامل به محصولات کلیه محصولات خود را با سرتیفیکت بصورت تست شده آزمایشگاهی و همراه با پلاک هایی ویژه که مشخصات کیفی و مکانیکی محصولات را نمایش می دهد بر روی قرقره‌ها می‌پردازند.

سیم بکسل گوستاولف آلمان Gustav Wolf یکی از شناخته شده ترین و معتبر ترین برند های جهانی تولید کننده سیم بکسل می‌باشد. سیم بکسل گوستاولف بر روی قرقره‌های چوبی با کیفیت بسیار بالا و بصورت هزار متری همراه با پلاک ویژه که کلیه مشخصات مکانیکی سیم بکسل را شامل می‌شود و همراه با سرتیفیکت عرضه می‌شود. سیم بکسل گوستاولف آلمان در زمینه تولید سیم بکسل‌های مصرفی صنایع آسانسور بصورت مغز کنفی و مغز فولادی بسیار شناخته شده بوده و محصولات خود را با یک نوار رنگ سبز رنگ که همان رنگ لوگو و رنگ مخصوص این برند است به بازار عرضه می‌کند.

سیم بکسل کیس وایر کره KISWIRE یکی دیگر از برند های شناخته شده و بزرگترین کارخانه تولید کننده سیم بکسل در سطح دنیا می‌باشد. وسعت کارخانه کیس وایر به اندازه‌ای است که بزرگترین کارخانه فراوری فولاد در کشور کره جنوبی که خود یک قطب صنعتی است را شامل می‌شود. سیم بکسل کیس وایر نه تنها در زمینه سیم بکسل‌های آسانسوری بلکه در زمینه تولید انواع سیم بکسل های نتاب، حفاری و معدنی و سیم بکسل های فولادی اسلینگ نیز فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد. سیم بکسل کیس وایر نیز همراه با سرتیفیکت تولید کننده به بازار عرضه می‌شود.

منبع: جهان نیوز

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021554*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید