اطلاعات تماس
  • 021554*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111047134122153
در دسترس نیست

آشنایی با سیم بکسل های آسانسوری

کاربری سیم بکسل در صنایع آسانسور

کد: 140111047134122153

، (اخبار رسمی): سیم بکسل آسانسوری در نام انگلیسی ELEVATOR ROPE با ساختار 8X19 تولید میشود که از بافت 8 استرند که در ساختار هر استرند 19 مفتول با دو قطر مختلف بکار گرفته شده است. سیم بکسل آسانسوری دارای ساختاری از مفتول های فولادی می باشد که با ساختار سیل SEALE بافته شده اند.

کاربری سیم بکسل در صنایع آسانسور
سیم بکسل کابین آسانسور

سایز های مختلفی از این ساختار سیم بکسل تولید میشوند که پر مصرف ترین آنها سایز های 8 میلیمتر، 10 و 11 میلیمتر می باشد.

ساختار های مختلف سیم بکسل آسانسوری از جنس فولادی و بصورت 8 رشته تولید می شوند. این ساختار ها سطح بالایی از انعطاف راه همراه با مقاومت کششی مناسب برای اتصال بر روی کابین آسانسور فراهم می کنند. با توجه به کاربری امنیتی، سیم بکسل های آسانسوری با ضریب امنیتی بسیار بالایی که میزان حداقلی 8:1 و حداکثری 12:1 را دارد تولید می شوند. از این ررو، با توجه به ضریب امنیتی بسیار بالا و تعداد بالای رشته های سیم بکسل اتصالی به کابین آسانسور به تدرت با پارگی این سیم بکسل ها تحت کشش روبرو هستیم و تنها در طول مدت کاری بالا اندکی خزش یا افزایش طول را برای این سری از اتصالات شاهد خواهیم بود.

ساختار های PAWO از سیم بکسل آسانسوری

برخی از برند های معتبر تولید کننده سیم بکسل آسانسوری مانند برند گوستاولف GUSTAV WOLF آلمان به جز ساختار های عمومی به تولید ساختار هایی خاص از سیم بکسل اتصال کابین آسانسور که تحت نام سیم بکسل PAWO می پردازد. این ساختار ها نه تنها با بافتی از نوع سیل بلکه در برخی از بافت وارینگتون نیز استفاده شده و علاوه بر رشته ها و استرند های بیرونی و مغزی از استرند های میانی نیز استفاده می کنند. پر مصرف ترین ساختار های سیم بکسل آسانسوری PAWO گوستاولف به قرار زیر هستند:

سیم بکسل آسانسوری PAWO F3: این ساختار از سیم بکسل آسانسوری دارای بافت سیل می باشد و شبیه به ساختار های عمومی سیم بکسل آسانسوری است با این تفاوت که به جای داشتن یک مغزی کنفی با قطر بالا از یک لایه استرند میانی و یک مغزی کنفی بسیار نازک استفاده می کند. از این ساختار سیم بکسل آسانسوری گوستاولف در اتصال آسانسور ها با ارتفاع بالا و سرعت متوسط استفاده می شود.

سیم بکسل آسانسوری PAWO F10: یک ساختار بسیار خاص از سیم بکسل های فولادی آسانسوری می باشد که بصورت 9X17F-IWRC با مغزی فولادی و دارای مفتول فیلر تولید شده است. از این ساختار در اتصال کابین های آسانسور های برج با ارتفاع بالا و سرعت بالا استفاده می شود.

سیم بکسل آسانسوری PAWO F7S: بافت این سیم بکسل آسانسوری وارینگتون می باشد که سطح بالایی از مقاومت کششی و انعطاف را به همراه خواهد داشت. این ساختار ویژه از سیم بکسل های آسانسوری در سایز های 6 الی 20 میلیمتر تولید شده و در اتصالات آسانسور با ارتفاع بالا استفاده می شود.

تنسایل و مشخصات مکانیکی سیم بکسل آسانسوری

بر خلاف اغلب نمونه های سیم بکسل آسانسوری مانند سیم بکسل نتاب، سیم بکسل اسلینگ و جرثقیل که از تنسایل بالایی تولید می شوند سیم بکسل های آسانسوری اغلب از تنسایل کششی 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع و حتی کمتر تولید می شوند. در واقع هر اندازه درصد کربن بکار رفته در ترکیبات آلیاژی فولاد سیم بکسل آسانسوری بالاتر رود سطح آن سخت تر شده و این سطح سخت سبب افزایش میزان سایش سیم بکسل بر روی پولی موتور آسانسور می شود.

از این روست که با توجه به ضریب امنیتی بسیار بالا و تعداد رشته های سیم بکسل آسانسوری در اغلب موارد ترجیح به استفاده از تنسایل های پایین تر از این سیم بکسل صنعتی می باشد که کاهش تنسایل افزایش طول عمر پولی را به همراه خواهد داشت. تنسایل سیم بکسل آسانسوری اغلب در محدوده 1370 الی 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع انتخاب می شود.

با توجه به آسیب پذیری فولاد در تماس با آب و رطوبت و خورنده های محیطی سطح مفتول های سیم بکسل آسانسوری می بایست مقاوم سازی شود. اغلب از دو روش برای ایجاد پوشش سطحی این سیم بکسل های صنعتی استفاده می شود که بکارگیری روغن و گریس یکی از ساده ترین، سریع ترین و کم هزینه ترین آنها می باشد.

روغن و گریس از تماس مستقیم آب و رطوبت و زنگ زدگی فولادی جلوگیری می کنند اما چون در بسیاری از حلال ها شسته می شوند برای ایجاد مقاومت دائمی تر می توان از آبکاری گالوانیزه برای پوشش سطحی سیم بکسل آسانسوری استفاده نمود. گالوانیزه به روش سرد صورت می گیرد و در آن یک لایه نازک محافظ زینک بر روی مفتول های سیم بکسل قرار می گیرد.

منبع: شما نیوز

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021554*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان