اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140112107185922385
در دسترس نیست

همه چیز درباره ارتودنسی ثابت

کد: 140112107185922385

، (اخبار رسمی): همان طور که از نام ارتودنسی ثابت مشخص است براکت ها و سیم های این نوع ارتودنسی تا پایان دوره درمان به دندان ها می چسبند و بیمار قادر به دستکاری و خارج کردن آنها از دهان نیست.

همه چیز درباره ارتودنسی ثابت
همه چیز درباره ارتودنسی ثابت
همه چیز درباره ارتودنسی ثابت
همه چیز درباره ارتودنسی ثابت
همه چیز درباره ارتودنسی ثابت
همه چیز درباره ارتودنسی ثابت

در اینجا قصد داریم درباره هر آنچه که باید درباره قبل از ارتودنسی ثابت بدانید صحبت کنیم.

ارتودنسی ثابت چیست؟

بریس های ارتودنسی ثابت وسیله ای سنتی برای مرتب کردن دندان ها هستند که سال های سال است که متخصصین ارتودنسی از این روش برای هم تراز کردن دندان ها استفاده می کنند. البته انواع ارتودنسی ثابت بسیار متنوع هستند و هزینه ارتودنسی هر کدام از روش ها نیز از دیگری متفاوت است.

برخلاف اتودنسی متحرک این نوع از دستگاه های ارتودنسی تا پایان درمان به دندان ها چسبیده می شوند و بیمار اجازه دستکاری و خارج کردن آنها از دهان را ندارد.

مزایای ارتودنسی ثابت چیست؟

  •       بریس های ارتودنسی ثابت شدیدترین ناهنجاری های دندانی را درمان می کنند.
  •       نتایج حاصل از درمان ارتودنسی ثابت اکثرا رضایت بخش است.
  •       این نوع بریس ها برای ارتودنسی دندان کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مناسب است.
  • طول درمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟

    طول درمان ارتودنسی ثابت بر اساس شدت و ناهنجاری دندانی از 1 الی 3 سال متغیر است. برای اثربخشی بهتر این نوع درمان توصیه می شود که بیماران در طول درمان از خوردن مواد غذایی سفت و چسبنده مانند پاپ کورن، بلال، ته دیگ، آدامس و ... پرهیز کنند.

    چرا ارتودنسی ثابت یک روش مناسب است؟

    با بریس های ارتودنسی ثابت حتی شلوغ ترین دندان ها و نامتقارن ترین فک ها هم اصلاح می شوند. به گفته بهترین متخصص ارتودنسی در کرج در واقع دلیل اصلی اثربخشی چشم گیر این روش ارتودنسی این است که براکت ها تا پایان درمان به دندان ها چسبیده می شوند و به مرور زمان باعث جابجایی و هدایت دندان ها به موقعیت اصلی خود می شوند.

    معایب ارتودنسی ثابت چیست؟

    این نوع درمان ارتودنسی در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  •       استفاده از بریس های ثابت ممکن است باعث ناراحتی مفصل گیجگاهی شود.
  •       ممکن است بیمار در جویدن و هضم غذا مشکل داشته باشد.
  •       بریس های ثابت ممکن است تا مدتی باعث ایجاد درد در ناحیه صورت یا سردردهای مزمن شود.
  •      به دلیل اینکه بریس های ثابت روی دندان ها قرار دارند در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان احتمال بروز پوسیدگی دندان و بیماری های لثه زیاد است.
  • انواع ارتودنسی ثابت

    ارتودنسی ثابت انواع بسیار مختلفی دارد که عبارتند از:

    ارتودنسی ثابت فلزی

    این نوع از روش ارتودنسی یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش های ارتودنسی دندان است که به آن سیم کشی دندان یا ارتودنسی سنتی هم گفته می شود. از جمله اجزای تشکیل دهنده ارتودنسی ثابت فلزی عبارتند از:

  •        براکت ها: در واقع اجزای نگین مانند هستند که با چسب مخصوصی به قسمت جلویی یا عقبی دندانی ها چسبیده می شوند.
  •       سیم ارتودنسی: براکت ها به کمک سیم ارتودنسی به یکدیگر متصل می شوند و باعث ایجاد فشار و حرکت دندان ها به جایگاه مناسب خود می شوند.
  •        بند ارتودنسی: بندهای ارتودنسی مانند لنگر هستند و بین دندان هایی قرار می گیرند که بیش از حد به یکدیگر نزدیک هستند.
  • ارتودنسی سرامیکی

    ارتودنسی سرامیکی نوعی ارتودنسی نامرئی است که در آن از براکت های شفاف از جنس سرامیک استفاده می شود. این روش از ارتودنسی ثابت به دلیل نامرئی بودن طرفداران زیادی دارد.

    ارتودنسی دیمون

    یکی از جدیدترین بریس های ارتودنسی، بریس های دیمون یا خودکار هستند. ساختار این نوع براکت ها بسیار متفاوت است و سیم ارتودنسی می تواند آزادانه بین براکت ها حرکت کند به همین دلیل به آن ارتودنسی خود تنظیم گفته می شود؛ همین مزیت این نوع ارتودنسی نیاز مکرر مراجعه به کلینیک ارتودنسی را کم می کند.  

    ارتودنسی لینگوال

    بریس های لینگوال کاملا مشابه بریس های فلزی سنتی هستند با این تفاوت که بریس های لینگوال به سطح داخلی یا پشت دندان ها وصل می شوند که به آن ارتودنسی پشت دندانی نیز گفته می شود. به دلیل اینکه این بریس ها در پشت دندان ها وصل می شود و از دید سایر افراد پنهان است به آن ارتودنسی نامرئی گفته می شود.

    بهترین نوع ارتودنسی ثابت کدام است؟

    پاسخ این سوال را تنها متخصص ارتودنسی می تواند بدهد؛ زیرا نوع و شدت ناهنجاری دندانی هر فرد مشخص کننده این است که کدام نوع ارتودنسی ثابت مناسب ترین و بهترین است.

    ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک؟

    پاسخ این سوال هم مانند سوال قبلی کاملا وابسته به نوع و شدت ناهنجاری دندان و فک هر فرد دارد. در صورتی که شدت ناهنجاری دندان ها و فکین شدید باشد ارتودنسی ثابت مناسب است اما در صورتی که مشکلات خفیف یا متوسط باشد ارتودنسی متحرک گزینه مناسب است و در نهایت این متخصص ارتودنسی است که بهترین روش درمانی را به شما معرفی می کند.

    بهترین سن برای انجام ارتودنسی ثابت

    ارتودنسی دندان هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان انجام می شود اما به توصیه متخصصین ارتودنسی بهترین سن برای انجام ارتودنسی ثابت بین 9 تا 13 سالگی است؛ زیرا در این سنین دندان های شیری جایگزین دندان های اصلی می شوند به همین دلیل هم دندان ها و هم فکین انعطاف پذیری بالاتری دارند؛ در واقع همین دلایل است که باعث می شود ارتودنسی کودکان سریع تر و البته با هزینه کمتری قابل انجام باشد.  

    عوارض عدم درمان ارتودنسی چیست؟

    ارتودنسی دندان به منظور درمان هر گونه ازدحام بین دندانی و ناهنجاری بین فک ها انجام می شود. با این تفاسیر ارتودنسی دندان بیشتر از اینکه یک درمان زیبایی باشد بلکه یک درمان ضروری و پزشکی تلقی می شود؛ چرا که در صورت درمان به موقع از بسیاری از بیماری های دهان و دندانی مانند پوسیدگی دندان و ... جلوگیری می کند. در صورت عدم توجه به این درمان ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشد:

  •        اختلال در گاز زدن، جویدن و هضم غذا
  •       فشار بین دندان ها در طولانی مدت باعث لقی دندان می شود.
  •        فشار بین دندانی ممکن است باعث ایجاد سردرد شود.
  •        به دلیل کوچک بودن فکین و ازدحام بین دندانی ممکن است فرد دچار مشکلات تنفسی مانند نفس تنگی یا خروپف در هنگام خواب شود.
  •        عدم تقارن در دندان ها و فکین باعث ایجاد عدم تقارن در صورت نیز می شود.
  •       رعایت بهداشت دهان و دندان به دلیل شلوغی بیش از حد دندان ها با چالش مواجه می شود و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود.
  •        به دلیل عدم هماهنگی دندان ها ممکن است فرد به طور مکرر زیا یا گونه خود را گاز بگیرید.
  • ### پایان خبر رسمی

    اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

    پروفایل ناشر گزارش تخلف
    اطلاعات تماس
    [نمایش اطلاعات]
    منتشر شده در سرویس های:

    بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی