اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140201157221621786
در دسترس نیست

ارتباط اوردوز با مصرف زیاد مواد مخدر

کد: 140201157221621786

، (اخبار رسمی): اصلی‌ترین دلایل بروز اوردوز، مصرف زیاد مواد مخدر در کنار اعتیاد طولانی مدت به مصرف آن‌ها است. احتمال اوردوز ناشی از مصرف زیاد هر دارو یا ماده مخدری، بسته به نوع آن دارو یا ماده مخدر می‌تواند بایکدیگر متفاوت باشد

ارتباط اوردوز با مصرف زیاد مواد مخدر
ارتباط اوردوز با مصرف زیاد مواد مخدر
ارتباط اوردوز با مصرف زیاد مواد مخدر
ارتباط اوردوز با مصرف زیاد مواد مخدر

در طی سالیان اخیر شاید شما هم خبرهای زیادی در خصوص مرگ بسیاری از افراد معروف و شناخته شده بر اثر اوردوز یا مصرف زیاد انواع مواد مخدر شنیده باشید. البته در این میان افراد کم‌تر شناخته شده‌ی دیگری نیز وجود دارند که آن‌ها هم به دلیل اوردوز جان خود را از دست می‌دهند، اما خبر فوت آن‌ها هرگز به گوش کسی نمی‌رسد. ولی در شرایط کنونی که روزانه تعداد افراد معتاد در کشورمان در حال افزایش است و بیشتر افرادی که به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر مبتلا می‌شوند، جوانان و نوجوانانی هستند که مصرف مواد مخدر را در سنین پایین تجربه می‌کنند، شنیدن این اخبار کمی نگران‌کننده خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید اگر مصرف هر نوع ماده مخدری به عادت روزانه هر شخصی تبدیل شود، احتمال فراوانی وجود دارد که شخص به مصرف آن ماده مخدر اعتیاد پیدا کند. اما تنها جنبه‌ی تلخ مصرف مواد مخدر به اعتیاد ناشی از آن‌ها محدود نیست و مصرف بیش از اندازه مواد مخدر مشکلاتی برای شخص ایجاد می‌کند که در مواردی می‌تواند منجر به مرگ او شود.

در اینجا باید به این نکته مهم هم اشاره کنیم که به طور طبیعی مصرف بیش از اندازه هر ماده‌ای، می‌تواند به اوردوز منجر شود، اما در صورت مصرف بیش از اندازه برخی مواد نظیر داروها یا انواع مواد مخدر ممکن است پیامدهای خطرناک‌تری برای شما داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مرگ اشاره کرد. پس باتوجه به موارد گفته شده ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا به این موضوعات بپردازیم که اساسا مصرف بیش از اندازه یا اوردوز چیست، کدام مواد مخدر بیشترین احتمال اوردوز را دارند، چه عواملی در بروز اوردوز نقش دارند، در چه شرایطی اوردوز می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. در نهایت هم توضیحاتی در خصوص ارتباط اوردوز با مصرف زیاد مواد مخدر خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

مصرف زیاد یا اوردوز چیست؟

به طور طبیعی مصرف زیاد هر ماده‌ای می‌تواند منجر به اوردوز شود. اما در صورت مصرف زیاد موادی مانند داروها و انواع مخدر، پیامدهای خطرناک‌تری در انتظار فرد خواهد بود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مرگ اشاره کرد. اما از آنجایی که بدن افراد آستانه تحمل متفاوتی با یکدیگر دارد، نمی‌توان به طور قطع گفت که مصرف مقدار دوز مشخصی از یک دارو یا ماده مخدری می‌تواند منجر به اوردوز شود. پس باتوجه به موضوع گفته شده، اوردوز را می‌توان اینگونه تعریف کرد، اوردوز به زمانی گفته می‌شود که فرد هر دارو یا ماده مخدری را بیش از آستانه تحمل بدن خود مصرف کند. به‌علاوه در اثر مصرف زیاد مواد مخدر سموم فراوانی در بدن فرد تولید می‌شود که اگر بدن او توان دفع آن‌ها را نداشته باشد، فرد به مسمومیت‌هایی دچار خواهید شد که این مسمومیت‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند و در مواردی فرد ممکن است حتی جان خود را از دست بدهد.

کدام مواد مخدر بیشترین احتمال اوردوز را دارند؟

احتمال اوردوز ناشی از مصرف زیاد هر دارو یا ماده مخدری، بسته به نوع آن دارو یا ماده مخدر می‌تواند بایکدیگر متفاوت باشد. چرا که نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده در سالیان اخیر نشان می‌دهد، مصرف زیاد مواد مخدر زیر بیشترین احتمال اوردوز را برای فرد به همراه دارد.

  •  تریاک و مشتقات گیاه خشخاش
  •   کوکایین
  •  نوشیدن الکل همراه با ماده مخدر بنزودیازپین
  •  مصرف همزمان چندین ماده مخدر
  •   هروئین
  • همان‌طور که در موارد بالا مشاهده می‌کنید، هروئین از جمله مواد مخدری است که بیشترین احتمال اوردوز را دارد. اما در مقایسه با باقی مواد مخدر، درصد احتمال اوردوز در صورت مصرف زیاد هروئین بسیار بالا خواهد بود. چون آمارهای به دست آمده در خصوص میزان اوردوزهای رخ داده در جهان نشان می‌دهد که یک سوم از آن‌ها ناشی از مصرف زیاد هروئین بوده است. بنابراین در صورت اعتیاد به این ماده مخدر، اقدام به ترک هروئین یک امر مهم و حیاتی است. چون در صورت تداوم اعتیاد و مصرف زیاد هروئین آسیب‌های جدی‌تری به بدن وارد می‌کند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها اوردوز خواهد بود.

    راهکار مناسبی که پیش روی فرد معتاد برای ترک هروئین وجود دارد، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد است. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که بهترین راه برای درمان و ترک اعتیاد مراجعه به مراکز ترک اعتیاد خواهد بود. به دو دلیل مراجعه به مراکز ترک اعتیاد برای ترک اعتیاد به مصرف هروئین و همچنین  درمان اعتیاد به کوکائین و سایر مواد مخدر اهمیت فراوانی پیدا می‌کند، یک اینکه سرعت عمل بالا در درمان اعتیاد به مصرف ماده مخدر بسیار مهم است و دو، انجام فرآیند درمان زیرنظر یک پزشک متخصص، احتمال اوردوز ناشی از مصرف را نیز به حداقل می‌رساند. 

    چه عواملی در بروز اوردوز نقش دارند؟

    شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز اوردوز، مصرف زیاد مواد مخدر در کنار اعتیاد طولانی مدت به مصرف آن‌ها است. درواقع همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، اعتیاد به مصرف مواد مخدر به مدت طولانی سموم فراوانی در بدن ایجاد می‌کند که در صورت عدم توانایی بدن به دفع این سموم، فرد به مسمومیت‌های شدیدی دچار خواهد شد.

    اما علاوه بر اعتیاد طولانی مدت، عوامل دیگری در بروز اوردوز نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    1.       سابقه اوردوز

    2.       سابقه اقدام به خودکشی ناشی از مصرف زیاد مواد دارویی

    3.       ترک اعتیاد غیراصولی یا قطع ناگهانی مصرف مواد مخدر

    4.       از سرگیری مجدد اعتیاد

    5.       مصرف دوز زیادی از یک ماده مخدر در یک وعده

    6.       مصرف همزمان چندین ماده مخدر

    7.       مقاومت کم بدن در برابر آسیب‌های ناشی از مصرف انواع مواد مخدر

    در چه شرایطی اوردوز می تواند منجر به مرگ فرد شود؟

    اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر علاوه بر اینکه می‌تواند پیمادهای منفی برای سلامت روان فرد با خود به همراه داشته باشد، سلامت جسمی او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. درواقع از آنجایی که نقطه اثر بسیاری از مواد مخدر مغز و سیستم عصبی بدن است، ورود مواد مخدر می‌تواند سبب بروز اختلالی در فعالیت‌های بدن شود. به همین دلیل زمانی که فرد مقدار دوزی بیش از آستانه تحمل بدن خود از یک ماده مخدر را مصرف می‌کند، این اختلالات شدت بیشتری پیدا کرده و به شکل حملات قلبی، سکته مغزی و مشکلات شدید تنفسی بروز پیدا می‌کنند. از این رو بروز هر یک از این مشکلات ناشی از اوردوز می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

    ارتباط اوردوز با مصرف زیاد مواد مخدر

    ارتباط اوردوز با مصرف مواد مخدر را می‌توان را از اینجا متوجه شد که در صورت ورود مواد مخدر بدن، بخش‌های مختلفی از بدن به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و اختلالاتی در آن‌ها ایجاد می‌شود که بروز چنین اتفاقی در موارد بسیاری می‌تواند منجر به اوردوز شود. به‌علاوه در این میان افراد دیگری نیز وجود دارند که برای دستیابی به نتایجی خاص از مصرف مواد مخدر، مقدار دوزی بیش از آستانه تحمل بدن خود از ماده مخدری خاص مصرف می‌کنند؛ بنابراین این مصرف زیاد می‌تواند منجر به اوردوز شود.

    سخن پایانی

    در آخر باید بگوییم که هر ساله افراد زیادی در اثر اوردوز ناشی از مصرف زیاد مواد مخدر از دست می‌دهند. از این رو ما در این نوشتار سعی کردیم تا شما عزیزان را با تعریف اوردوز آشنا و به نکاتی در خصوص عوامل موثر در بروز آن نیز اشاره کنیم. البته به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که اوردوز ناشی از مصرف زیاد انواع مواد مخدر بایکدیگر متفاوت خواهد بود. به همین دلیل در صورت اعتیاد به مصرف هر یکی از مواد مخدر، بهترین گزینه برای درمان و جلوگیری از بروز اوردوز، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد است.

    ### پایان خبر رسمی

    اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

    پروفایل ناشر گزارش تخلف
    اطلاعات تماس
    [نمایش اطلاعات]
    منتشر شده در سرویس:

    بهداشت و درمان