اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140202117259922688
در دسترس نیست

پرمصرف ترین مواد و ابزار دندانپزشکی ایرانی و خارجی کدام اند؟

کد: 140202117259922688

، (اخبار رسمی): امروزه با توجه به شیوع بیماری های مختلف و برای جلوگیری از آن، استفاده از لوازم یک بار مصرف در حوزه دندانپزشکی رواج بیشتری یافته است. در بازار تجهیزات دندانپزشکی خرید و فروش این لوازم به دلیل مصرف زیاد آنها از رونق بالایی برخوردار است.

. با معرفی سورنا دنتال و فروشگاه های مرجع خارجی که در این زمینه فعالیت دارند می توانید این محصولات را با قیمتی مناسب خریداری نمایید.

دسته بندی مواد و ابزار دندانپزشکی

برای لوازم و تجهیزات دندانپزشکی گروه های مختلفی در نظر گرفته می شود. به عبارتی در حالت کلی مواد و ابزارهای دندانپزشکی در گروه های زیر دسته بندی می شوند:

1.   مواد مصرفی

2.   دستگاه ها و تجهیزات مختلف

3.   لوازم و ابزار یک بار مصرف

در این میان برخی از ابزارها به دلیل تخصصی بودن شان کمتر استفاده می شوند ولی برخی دیگر به دلیل کاربری های عمومی، بیشترین استفاده را دارند. به عنوان مثال لوازمی که برای معاینه دندان ها به کار می روند مانند آینه، سوند، پروپ پریودنتال و پنس و ... بیشترین کاربرد را دارند. هر یک از این لوازم می توانند به دندانپزشک برای تشخیص و بررسی عمق پلاکت روی دندان، نوع بیماری دندان، پوسیدگی و یا خرابی دندان و ... کمک نمایند.

پرمصرف ترین ابزار دندانپزشکی

لوازم کاربردی در حرفه پزشکی همان هایی هستند که مصرف زیادی در مراکز و مطب های دندانپزشکی دارند و نسبت به بقیه لوازم از فروش بالایی نیز برخوردار هستند. این قبیل لوازم را می توان در چهار گروه کلی مختلف قرار داد:

1.   ابزارهای دستی دندانپزشکی: این ابزارها تنها به حالت دستی به کار می روند و برای تامین مقاومت لازم در برابر شستشو، آنها را از جنس استیل ضدزنگ تهیه می کنند.

2.   تجهیزات مورد استفاده برای ترمیم دندان: پوسیدگی دندان از شایع ترین موارد مراجعه افراد به دندانپزشک است. به همین دلیل تجهیزات مورد نیاز برای درمان پوسیدگی ها کاربرد زیادی دارند.

3.   ابزارها و لوازم انگشتی: همان طور که از نام این ابزارها پیدا است ابعاد کوچکی دارند و اغلب برای عصب کشی مورد استفاده قرار می گیرند.

4.   ابزار ماشینی پر کاربرد: در دندانپزشکی از دستگاه های ماشینی مختلفی استفاده می شود که هر کدام از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند. این ابزارها توسط پدال و فشار توسط پا کار می کنند.

هر کدام از لوازم پر کاربردی که در بالا به آنها اشاره شد از مجموعه ای از ابزار مختلف تشکیل شده اند که در ادامه به هر یک به طور جداگانه اشاره می کنیم:

پرمصرف ترین ابزار دندانپزشکی دستی

بیشتر ابزارهای دستی دندانپزشکی از لحظه معاینه تا پایان مراحل درمان مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به این موضوع به راحتی می توانید متوجه کارایی بیشتر این لوازم شوید. پرمصرف ترین ابزار دندانپزشکی دستی عبارتند از:

  • آینه: برای کنار زدن لب و زبان، حین معاینه یا درمان از آینه استفاده می شود. آینه های دندانپزشکی موجود در بازار در دو نوع یکبار مصرف پلاستیکی و یا چند بار مصرف فلزی هستند.
  • سوند: دندانپزشک برای تشخیص پوسیدگی، سختی دندان و ... از سوند استفاده می کند. این ابزار از جنس فلز تولید می شود تا قابلیت ضدعفونی کردن و اتوکلاو را داشته باشد.
  • پنس: پلایر رل و یا همان پنس دارای انواع مختلفی است که شکل نوک آنها تنها وجه تمایزشان محسوب می گردد. جا به جا کردن لوازم، برداشتن ذرات ریز و ... از کاربردهای این ابزار دندانپزشکی است.

پرمصرف ترین ابزار دندانپزشکی ترمیمی

ابزارهای ترمیمی انواع مختلفی دارند که معمولا کاربری زیادی دارند. برخی از کاربردی ترین انواع این ابزارها عبارتند از:

  • کارور: در ترمیم دندان ها در پایان کار نیاز به ابزاری داریم تا توسط آن دندان را بتوان شکل داد نام این ابزار کارور است. کارور تنوع بالایی دارد و ابزاری پر مصرف تلقی می گردد.
  • کندانسور: کندانسور نیز از دیگر ابزار پرکاربردی است که دندانپزشک بنا به صلاحدید خود می تواند اندازه موردنظرش را از بین سایزبندی های مختلف آن انتخاب کند. شکل دهی مناسب به مواد ترمیمی و فشرده سازی آن تنها کاربری این ابزار است.
  • برنیشر: برنیشر تقریبا شبیه به کارور است ولی شکل سری های آن توپی و متفاوت تر از کارور است. پرداخت سطح دندان با استفاده از این وسیله انجام می گیرد.

پرمصرف ترین ابزار دندانپزشکی انگشتی

در بین ابزارهای پر مصرف انگشتی دندانپزشکی می توان به فایل اندودنتیک اشاره نمود. از این ابزار فلزی به منظور تمیز کردن کانال ریشه، در عصب کشی استفاده می شود. فایل های اندودنتیک در ضخامت های مختلفی وجود دارند که با رنگ های مختلف از یکدیگر مجزا می شوند.

پرمصرف ترین ابزار دندانپزشکی ماشینی

همان طور که ذکر کردیم در گروه چهارم ابزارهای پر مصرف دندانپزشکی، ابزارهای ماشینی قرار دارند. درست است که در این گروه تنوع چندانی به چشم نمی خورد ولی در عوض می توان آنها را از اصلی ترین تجهیزات دندانپزشکی دانست. چند مورد از کاربردی ترین ابزارهای ماشینی عبارتند از:

  • هندپیس: هندپیس با نام های دریل دندانپزشکی و توربین نیز شناخته می شود و از آن برای مواردی چون پولیش، پوسیدگی، پرداخت و ... می توان استفاده نمود. هندپیس از اجزای مختلفی تشکیل شده و سرعت بالایی دارد.
  • آنگل: از دیگر ابزارهای پر مصرف ماشینی در دندانپزشکی، می توان به آنگل اشاره نمود. جرم گیری دندان، پرداخت، پالیش، ترمیم و ... از کاربردهای این ابزار ماشینی با سرعت پایین می باشد.

پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی

همان طور که می دانید مواد دندانپزشکی به موادی گفته می شود که پس از استفاده به اتمام می رسند. پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی را می توان به موارد زیر خلاصه نمود:

  • فلوراید موضعی
  • مواد مورد استفاده در ترمیم های دندان
  •  موادی که برای سفید کردن دندان به کار می روند.
  •  موادی که برای برداشت به کار می روند.
  •  سیم ارتودنسی
  •  سیلانت دندان
  •  مواد بیولوژیکی دیگر

خرید لوازم و تجهیزات دندانپزشکی پر مصرف

امروزه با تنوع بیشتر ابزارهای دندانپزشکی، دندانپزشکان نیز نیاز بیشتری برای خرید آنها احساس می کنند. در این خصوص خرید از مجموعه ای مطمئن که سابقه ای درخشان در این زمینه داشته باشد اهمیت زیادی دارد. کیفیت بالا، طول عمر و دوام بیشتر همگی مواردی موثر بر استفاده طولانی مدت از ابزارها و تجهیزات مختلف دندانپزشکی هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان