اطلاعات تماس
  • 071371*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140203137315622764
در دسترس نیست

ورق کامپوزیت؛ متریالی مدرن و کاربردی برای ساخت و ساز

کد: 140203137315622764

، شیراز , (اخبار رسمی): امروزه استفاده از ورق کامپوزیت آلومینیوم در بسیاری از مناطق رایج است، با این حال بسیاری از افراد با این مصالح ساختمانی مدرن آشنا نیستند

ورق کامپوزیت؛ متریالی مدرن و کاربردی برای ساخت و ساز
ورق کامپوزیت؛ متریالی مدرن و کاربردی برای ساخت و ساز
ورق کامپوزیت؛ متریالی مدرن و کاربردی برای ساخت و ساز
لایه های ورق کامپوزیت

کاربردهای ورق کامپوزیت امروزه استفاده از ورق کامپوزیت آلومینیوم در بسیاری از مناطق رایج است، با این حال بسیاری از افراد با این مصالح ساختمانی مدرن آشنا نیستند، ورق کامپوزیت در صنایع مخلتفی استفاده می‌شود، در این مقاله چند نمونه از استفاده‌های این متریال را اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌های این متریال مدرن، آن را برای کاربری‌های مختلفی مناسب کرده است: استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، بازسازی ساختمان‌های قدیمی و ...

  • نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها
  • مرمت و بازسازی نمای ساختمان‌های قدیمی
  • ساخت انواع قفسه و جداکننده
  • تابلوهای تبلیغاتی مغازه‌ها
  • بدنه ماشین و انواع کاروان

ورق کامپوزیت چیست؟ همانند معنای لغوی کلمه کامپوزیت، ورق کامپوزیت یک متریال مرکب از چند ماده مختلف است، که با ترکیب ویژگی‌های منحصر به فردی را خلق میکنند. این متریال به صورت عمومی از ترکیب سه لایه تشکیل شده است( لایه میانی هسته و دو لایه پوشش).

هسته ورق کامپوزیت از پلی اتیلن تشکیل شده است و قطر آن با توجه به کاربرد و سایر ویژگی‌ها بین 4 الی 6 میلی متر است. لایه‌های رویی و پشتی در عموم موارد و استفاده‌ها از آلومینیوم است؛ در این بین چند لایه دیگر مانند چسب و فیلم محافظ از لایه‌های دیگری هستند که ورق کامپوزیت را تشکیل می‌دهند. تعدد لایه‌ها تاثیر زیادی بر وزن این متریال ندارد و همچنین این متریال به وزن پایین و دوام بالا شهرت دارد.

این متریال در دهه 60 میلادی تولید شده است و توانسته است چهره شهرها را دچار تغییر کند. این متریال با توجه به ویژگی‌های ساختاری دست طراحان ساختمان را باز گذاشته و اجازه خلاقیت نامحدود را به آنها می‌دهد.

تفاوت انواع ورق کامپوزیت از نظر لایه میانی و خارجی

یکی از معیارهای تفاوت بین انواع ورق کامپوزیت تغییر لایه‌های داخلی و خارجی است؛ عامل اصلی در تفاوت لایه خارجی پوشش آن است که بر اساس انواع کاربرد قابل شخصی سازی است. به عنوان مثال کارخانه پرمیوم باند توانسته است ورق‌های کامپوزیت مات، ورق کامپوزیت طرح چوب، ورق کامپوزیت آینه‌ای و ... را به تولید برساند.

با گذشت زمان متریال لایه میانی ورق کامپوزیت تغییر کرده است در حال حاضر پلی اتیلن رایج ترین هسته برای ورق کامپوزیت است و سایر متریال‌های ضد حریق و کندسوز (آلومینیوم هیدروکسید) به آن اضافه می‌شود. از عوامل مهم در تولید این پلی اتیلن می‌توان به قطر، استحکام، مقاوت در برای تغییرات شیمیایی اشاره کرد.

ابعاد و مشخصات ورق کامپوزیت استاندارد

  • قطر ورق کامپوزیت عموما 4 الی 6 میلی متر است.
  • قطر لایه‌های بیرونی (آلومینیومی) بین 0.16 تا 0.5 میلی متر است.
  • وزن هر یک متر مربع ورق کامپوزیت بین پنج الی نه کیلوگرم است.
  • ابعاد ورق کامپوزیت در حالت عادی از 1.25 الی 3.2 متر است. اما باید در نظر داشت که امکان تولید در ابعاد سفارشی نیز وجود دارد.
  • فیلم(لایه) محافظ، دارای قطر شش الی هشت میکرون است.
  • قطر پوشش رنگ بین 20 الی 35 میکرون است.

ویژگی‌های منحصر به فرد ورق کامپوزیت ویژگی‌هایی مانند وزن پایین، شکل پذیری آسان، قیمت به صرفه و ... توجه طراحان را به ورق کامپوزیت جلب کرده است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این متریال می‌پردازیم:

ورق کامپوزیت نسبت به آجر، سنگ و شیشه وزن کمتری دارد.

اجرای طرح‌های پیچیده نمای ساختمان نیازمند انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری متریال مصرفی است؛ ورق کامپوزیت توانسته است این ویژگی را در مجریان نمای ساختمان قرار دهد.

طرح و رنگ در متریال‌های سنتی محدودیت زیادی دارد؛ ورق کامپوزیت این مشکل را حل کرده است. مانند: طرح چوب، طرح خشدار و ...

قابلیت تعویض: با توجه به امکان اسیب دیدن نمای ساختمان‌ها در حوادث طبیعی و سایر حوادث، این محصول امکان تعویض قسمت‌های آسیب دیده را می‌دهد؛ این متریال به صورت جداگانه بر روی ساختمان‌ها نصب می‌شود.

آب‌بند کردن نما: با استفاده از این  متریال امکان آب بند کردن نما وجود دارد.

مقاومت در مقابل فرسایش: با توجه مواد اولیه استفاده شده در این محصول، مقاومت زیادی در مقابل فرسایش دارد و انتخابی مناسب برای شرایط آب و هوایی نامساعد است.

عایق صوتی: این متریال همچنان یک عایق صوتی بسیار عالی است.

سرعت اجرای بالا: اجرای ورق کامپوزیت به صورت خشک انجام می‌شود که همین موضوع سرعت اجرای آن‌ها را بالا می‌برد.

تفاوت ورق کامپوزیت نما با سایر متریال نمای ساختمان امروزه در صنعت معماری فقط زیبایی مدنظر نیست و ویژگی‌هایی مانند وزن سازه و استحکام نما از موارد مورد توجه است این موضوع در ساختمان‌های بلندمرتبه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

ورق کامپوزیت، پوشش آلومینیوم و استیل سه متریال محبوب معماران است که به آسانی در دسترس هستند؛ در ادامه این سه متریال محبوب را بر اساس انواع ویژگی بررسی می‌کنیم:

  • ورق کامپوزیت نسبت به دو متریال دیگر وزن سبک‌تری دارد
  • ورق کامپوزیت عایق خوبی برای هوا و صدا نسبت به دو متریال دیگر است
  • مقرون به صرفه بودن ویژگی دیگر ورق کامپوزیت است
  • در هنگام اجرا ورق کامپوزیت وضعیت بهتری دارد و آسانی نیز دارد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 071371*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان