اطلاعات تماس
  • 091205*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140205117414823252
در دسترس نیست

روانشناسی، شکل، رنگ و فونت در لوگو

کد: 140205117414823252

، (اخبار رسمی): لوگوها اغلب اولین چیزی هستند که مشتریان در مورد یک برند متوجه می شوند. یک لوگو می تواند حسی را که برند می خواهد به مشتریانش بدهد، منتقل کند. هر برندی نیاز به یک لوگوی متمایز و موثر دارد و با انتخاب یک لوگوی مناسب از همان ابتدا می توانید بسیاری از اهداف تجاری خود را محقق کنید

روانشناسی، شکل، رنگ و فونت در لوگو
روانشناسی، شکل، رنگ و فونت در لوگو

لوگوها اغلب اولین چیزی هستند که مشتریان در مورد یک برند متوجه می شوند. یک لوگو می تواند حسی را که برند می خواهد به مشتریانش بدهد، منتقل کند. هر برندی نیاز به یک لوگوی متمایز و موثر دارد و با انتخاب یک لوگوی مناسب از همان ابتدا می توانید بسیاری از اهداف تجاری خود را محقق کنید و بهترین و موثرترین ارتباط را با مخاطب برقرار کنید.

روانشناسی لوگو، یا اینکه چگونه یک لوگو بر مشتری تأثیر می گذارد، به عنوان پایه ای برای ایجاد نماد برند قوی عمل می کند. روانشناسی لوگو یک راهنمای طراحی لوگو است که شامل ایجاد یک لوگو با استفاده از بهترین شیوه ها و اصول برای انتقال پیام برند به مخاطبان و رقبا است.

روانشناسی شکل در طراحی لوگو

مطالعات متعدد نشان می دهد که افراد نسبت به اشکال خاص واکنش های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، مشتریانی که به کارایی اهمیت می دهند، اشکال زاویه ای را ترجیح می دهند. شکل های گرد باعث ایجاد احساس شادی می شود. خطوط عمودی نشان دهنده ثبات و ثبات و خطوط افقی نشان دهنده آرامش و استراحت هستند.

حتی جهت رسم اشکال مهم است، به عنوان مثال تفاوت بین دو مثلث، یکی بالا و دیگری پایین را در نظر بگیرید. رو به بالا نشان دهنده ثبات است. از سوی دیگر، جهت نزولی ریسک و نوآوری را پیش بینی می کند. بنابراین، هر یک از اشکال و خطوط مورد استفاده در طراحی لوگو، بسته به آنچه می خواهید کسب و کار شما منتقل کند، پاسخ مطلوبی دارد.

بهترین اشکال برای لوگو

به طور کلی شرکت ها در طراحی لوگو از سه نوع شکل هندسی، ارگانیک و انتزاعی استفاده می کنند. بسیاری از شرکت‌ها دایره‌هایی را که یکی از محبوب‌ترین شکل‌ها است، در لوگوی خود نشان می‌دهند. با این حال، این لزوما آن را به بهترین شکل برای یک لوگو تبدیل نمی کند.

برای انتخاب مناسب ترین فرم، بهتر است به چند سوال پاسخ دهید:

چه چیزی مخاطبان هدف من را به برندمن جذب می کند؟

شعار شرکت یا برند من چیست؟

رقبای من از چه نوع لوگوهایی استفاده می کنند؟

اشکال هندسی در لوگو

دایره ها و بیضی ها

دایره ها و بیضی ها به دلیل گرد بودنشان از سایر اشکال هندسی متمایز می شوند. آنها حس کامل بودن، حرکت، امنیت و جهانی بودن را منتقل می کنند. دایره ها به دلیل شکل نرمشان تداعی های زنانه دارند. همچنین طرح های دایره ای می توانند احساساتی مانند اجتماع، عشق و اتحاد را ایجاد کنند. دو نمونه از معروف ترین لوگوهای دایره ای شکل ناسا و گوگل کروم هستند

اشکال مربع و مستطیل در لوگو

مربع ها و مستطیل ها به دلیل زوایای 90 درجه ای که دارند نشان دهنده ثبات، قابلیت اطمینان و تقارن هستند. لبه های تیز به ایجاد لوگویی کمک می کند که قابلیت اطمینان و قدرت را نشان دهد.

لوگوی دومینو پیتزا که زنجیره ای از رستوران های پیتزا است، دارای دو مربع است که یک دومینو را تشکیل می دهند. طراحی لوگوی این برند با توجه به انتظارات مشتریان و شعار شرکت به معنای تحویل مستمر و پرسرعت محصولات به مشتریان طراحی شده است. از طرفی این برند دارای رستوران های زنجیره ای در سراسر آمریکا است و طراحی لوگوی دومینو انتخابی هوشمندانه برای بیان تعداد بالای نمایندگان و صداقت است.

اشکال مثل شما و مثلث در لوگو

لوگوهایی که از اشکال مثلثی یا مثلثی استفاده می کنند کمتر از دایره و مربع هستند. لوگوی مثلثی می تواند به برند شما کمک کند تا در دریایی از لوگوهای دایره ای و مربعی برجسته شود. مشتریان مثلث ها را با ثبات و خلاقیت، هشدار، حفاظت و رمز و راز مرتبط می کنند.

شکل لوگوی گوگل درایو نمونه معروفی از طراحی لوگوی مثلثی شکل است. مثلث حفاظت از داده ها را منعکس می کند. این یک نماد رایج برای امنیت اطلاعات است که به سه اصل پایبند است: محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن.

لوگوهایی با خطوط عمودی و افقی

خطوط عمودی و افقی با نحوه درک مشتریان از لوگوی شما بازی می کنند. خطوط عمودی لوگو را بلندتر و باریک تر می کند و حس قدرت، پیشرفت و رهبری را منتقل می کند. خطوط افقی باعث می شود که یک لوگو عریض تر به نظر برسد و در عین حال آرامش، کارآمدی و جامعه را منتقل می کند. به عنوان مثال، برند IBM از یک لوگوی ساده و فونت گرا با شکاف های افقی استفاده می کند. از آنجایی که آی‌بی‌ام برندی است که سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌فروشد و به کسب‌وکارها کمک می‌کند کارآمدتر شوند، خطوط افقی روی لوگوی آن‌ها به خوبی نشان‌دهنده این مأموریت است.

نمادهای ارگانیک در لوگو

 برخی از برندها از اشکال طبیعی و ارگانیک تری مانند درخت، کوه یا حیوانات در لوگوی خود استفاده می کنند که بسته به شکل می تواند معانی مختلفی را منتقل کند. به عنوان مثال، یک درخت محیط و رشد را تداعی می کند، در حالی که یک کوه پیامی از ماجراجویی و فرصت را منتقل می کند.

برند جان دیر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی است. این برند در طراحی لوگوی خود از گوزن استفاده کرده است. این لوگو نماد قدرت، ثبات، پشتکار، سخت کوشی و نوآوری است.

اشکال انتزاعی در لوگو

لوگوهای انتزاعی ترکیبی از اشکال مختلف هستند که می توانند هر آنچه را که برند می خواهد به خوبی بیان کند، این لوگوها منحصر به فرد بودن، مدرن بودن، اصالت و متمایز بودن را نشان می دهند. تعداد این سبک از لوگوها بسیار زیاد است و لوگوهای ال جی، آدیداس و آمازون از معروف ترین آنها هستند.

لوگوی ال جی با استفاده از شکل هندسی یک دایره قرمز رنگ و قرار دادن حروف ال جی در داخل آن به صورت هوشمند شبیه دکمه پاور وسایل برقی و همچنین چهره یک فرد شاد طراحی شده است.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

تحقیقات روانشناسی رنگ نشان می دهد که افراد با دیدن رنگ ها واکنش های عاطفی و روانی دارند. بنابراین رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می کنید به اندازه طراحی کلی آن مهم است. انتخاب رنگ مناسب در طراحی لوگو به شما کمک می کند تا خاطره انگیز شوید، حسی را که مخاطب از محصول شما انتظار دارد را به مخاطب القا می کند، به شما اعتماد می کند و موارد دیگر.

هر رنگ دارای تداعیات روانی و عاطفی مثبت و منفی متفاوتی است:

آبی: امنیت، قدرت، خرد و اعتماد / سردی در روابط

بنفش: خرد، ثروت، و پیچیدگی، انحطاط/بدخویی و افراط

نارنجی: اعتماد به نفس، خلاقیت، شجاعت و گرمی / ناامیدی، محرومیت و تنبلی

قرمز: هیجان، انرژی، قدرت، بی باکی و اشتیاق/ خشم، هشدار، خطر، سرکشی، پرخاشگری و درد

سبز: آرامش، سلامتی، رفاه، امید و طراوت/ ملال و رکود

زرد: خوش بینی، خلاقیت، برون گرایی، جوانی و گرمی/ترس، بی منطقی و اضطراب

سیاه: پیچیدگی، قدرت و ظرافت / ظلم و سردی

سفید: خلوص، معصومیت، سادگی و مدرنیته، ساده/ خسته کننده و خالی

صورتی: زنانگی، جوانی و تخیل، کودکی/عصیان

معمولاً شرکت های فست فود مانند مک دونالد، برگر کینگ و آربی از رنگ قرمز در لوگو و برندهای خود استفاده می کنند. بسیاری از برندهای مد، از جمله Chanel و Gucci، از مشکی براق استفاده می کنند.

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب رنگ برای لوگوی خود، پاسخ سوالات زیر را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:

رقبای من از چه رنگی استفاده می کنند؟

آیا می خواهم برجسته باشم یا مانند رقبا باشم؟

چه نوع احساساتی را می خواهم به مشتریانم منتقل کنم؟

آیا رنگی که انتخاب می کنم پیام های مثبت بیشتری را منتقل می کند یا منفی؟

روانشناسی فونت در طراحی لوگو

روانشناسی فونت، مشابه روانشناسی شکل و رنگ، حول واکنش عاطفی و روانی مخاطب به نوع متن استفاده شده می چرخد. مغز شما فونت را متوجه می شود، آن را با یک احساس مرتبط می کند و سپس آن را با نام تجاری مرتبط می کند. تنوع فونت ها به قدری زیاد است که می توانید از بین میلیون ها فونت انتخاب کنید که همه آنها در دسته های مختلفی قرار می گیرند که شامل موارد زیر می شود:

فونت کوتاه در مقابل فونت بلند: قدرت و امنیت در مقابل ظرافت و تجمل

فونت متراکم در مقابل قلم شل و جادار: فشرده و نزدیک در مقابل باز بودن و آرامش

حروف کوچک در مقابل حروف بزرگ: همدلی و نوآوری در مقابل قدرت و توانمندسازی

حروف کج در مقابل فونت مستقیم: حرکت و کارایی در مقابل استحکام و ساختار

فونت معمولی در مقابل فونت پررنگ: ظرافت و زیبایی در مقابل مردانگی و قدرت

فونت گرد در مقابل فونت زاویه ای: راحتی و نرمی در مقابل رسمی و سختی

بسیاری از کسب و کارها از فونت ها برای انتقال پیام برند خود استفاده می کنند. Crayola سازنده مداد رنگی و لوازم هنری، فونت کوتاه و گردی دارد که به برند خود برای کودکان نرمی و راحتی می بخشد. نیویورک تایمز دارای حروف خطی و خطی است که اقتدار و رسمیت مورد انتظار از انتشار را نشان می دهد.

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب فونت برای لوگوی خود، پاسخ سوالات زیر را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:

رقبا از چه فونت هایی استفاده می کنند؟

آیا مخاطبان من می توانند فونت را به راحتی بخوانند؟

کدام ارتباط فونت (به عنوان مثال، قدرت، زیبایی، و غیره) برای کسب و کار مهم است؟

طراحی لوگو یک فرآیند خلاقانه و علمی است که نیاز به دانش روانشناسی و طراحی دارد. در این فرآیند روانشناسی به عنوان ابزاری مفید می تواند به طراحان کمک کند تا لوگوی مناسب با هدف و نوع فعالیت شرکت یا برند طراحی کنند.

روانشناسی شناختی برای طراحی لوگو بسیار مهم است. برای مثال انتخاب رنگ مناسب برای لوگو می تواند احساسات و اولویت های شرکت را نشان دهد. همچنین الگوها، اشکال و نمادها می توانند معانی مختلفی به خود بگیرند و برای ارتباط بیشتر با مخاطب مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر این طراحی لوگو باید با استفاده از اصول طراحی گرافیک انجام شود تا در نهایت یک لوگوی منحصر به فرد و شناخته شده برای شرکت یا برند ایجاد شود. بنابراین، طراحان با دانش روانشناسی و طراحی می توانند لوگویی طراحی کنند که نه تنها معرف شرکت باشد، بلکه احساسات و اولویت های مرتبط با آن را نیز منعکس کند.

اگر به دنبال طراحی لوگوی حرفه ای و مناسب شرکت خود هستید، ما اینجا هستیم تا یک لوگوی منحصر به فرد و با کیفیت بالا طراحی کنیم. با توجه به دانش و تجربه خود در زمینه طراحی لوگو می توانیم بهترین گزینه را به شما ارائه دهیم.

منبع مقاله: بهشت استادیو

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091205*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید