اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140206267486222996
در دسترس نیست

مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری

کد: 140206267486222996

، (اخبار رسمی): مهاجرت تحصیلی و کاری، دو راه متداول برای مهاجرت هستند. این که بگوییم مهاجرت تحصیلی بهتر است یا مهاجرت کاری، به عوامل زیادی بستگی دارد. برای انتخاب یکی از این دو راه، باید عواملی مثل سن، میزان تحصیلات، قوانین مهاجرت به کشور مقصد، رزومه کاری و… را در نظر بگیریم.

مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری
مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری

در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری بپردازیم تا بتوانید راحت‌تر در این مورد تصمیم بگیرید.

مهاجرت تحصیلی یا کاری؟

اول از همه باید بگوییم که نمی‌توان هیچ کدام از این دو روش را بر دیگری ترجیح داد و آن را به عنوان بهترین روش مهاجرت در نظر گرفت. شما باید برای انتخاب یکی از این دو روش، به شرایط خودتان و هدف‌تان از مهاجرت نگاه کنید. 

برای این که بدانید چه کسانی باید مهاجرت تحصیلی را در نظر بگیرند و چه کسانی بهتر است به مهاجرت کاری فکر کنند، اجازه دهید تا این دو روش را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم.

هزینه‌های مهاجرت کاری

باید بدانید که هزینه‌های مربوط به مهاجرت کاری بر عهده خودتان است، مگر این که کارفرما طبق قراردادی که با شما بسته، هزینه‌های مربوط به رفت‌وآمد، تهیه مسکن و… را به عهده بگیرد. از آنجا که هزینه‌هایی مثل تهیه آزادسازی مدارک دانشگاهی، پرداخت شهریه و… در این نوع از مهاجرت وجود ندارد، می‌توانیم بگوییم که مهاجرت کاری به هزینه کمتری نسبت به مهاجرت تحصیلی نیاز دارد.

مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری از نظر احتمال اخذ ویزا

روند مهاجرت تحصیلی به بسیاری از کشورهای دنیا نسبت به قبل آسان‌تر شده است. امروزه شما می‌توانید بلافاصله پس از تمام شدن دوره کارشناسی، برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی اقدام کنید و در کمتر از ۶ ماه، پذیرش و ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید.

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی در همان کشوری که برای ادامه تحصیل به آن مهاجرت کرده‌اند می‌مانند و مشغول به کار می‌شوند. بنابراین بخش مهمی از نیروی کار موردنیاز کشورها، از طریق دانشجویان خارجی که در سیستم آموزشی همان کشور تربیت شده‌اند، تأمین می‌شود.

این مسئله باعث شده تا مهاجرت کاری به کشورهای دیگر برای دانشجویانی که در ایران تحصیل کرده‌اند، سخت‌تر باشد. سیستم آموزشی ایران نسبت به کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و آلمان، ضعیف‌تر است. بنابراین مهاجرت کاری برای دانشجویان ایرانی کار سختی است؛ مگر این که رزومه شغلی و تحصیلی قابل توجهی داشته باشید. 

در واقع اولویت استخدام در هر کشور، با بومیان و اشخاص خارجی که در همان کشور تحصیل کرده‌اند است. بنابراین احتمال بیشتری برای اخذ ویزای تحصیلی نسبت به ویزای کاری وجود دارد.

مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری از نظر امکان اخذ مجوز اقامت دائم

اگرچه اخذ ویزای کاری نسبت به ویزای تحصیلی سخت‌تر است؛ اما در صورتی که بتوانید ویزای کاری یک کشور را دریافت کنید، احتمال اخذ مجوز اقامت دائم بالاتر خواهد بود. این در حالی است که دانشجویان خارجی باید برای اخذ اقامت دائم، تا پایان فارغ‌التحصیلی و حتی چند سال پس از آن (زمانی که کار پیدا کنند و مشغول به کار شوند)، صبر کنند.

مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری از نظر هزینه مهاجرت

هزینه هر یک از این دو روش، به عوامل خاصی بستگی دارد. اما به طور کلی باید بگوییم که مهاجرت تحصیلی نسبت به مهاجرت کاری، هزینه بیشتری را روی دست شما خواهد گذاشت. 

هزینه‌های مهاجرت تحصیلی

هزینه‌هایی مثل شهریه دانشگاه، آزادسازی مدرک دانشگاهی (برای دانشجویان روزانه)، تهیه پاسپورت، هزینه‌های لازم برای بررسی مدارک توسط دانشگاه مقصد، اخذ ویزای تحصیلی، ترجمه رسمی مدارک هویتی و تحصیلی، رفت‌وآمد، تامین ودیعه خروج از کشور (برای آقایان مشمول سربازی)، تهیه مسکن و… را باید برای مهاجرت تحصیلی در نظر بگیرید.

بخش مهمی از هزینه‌های مهاجرت تحصیلی، شامل شهریه دانشگاه و هزینه‌های لازم برای زندگی در کشور مقصد می‌شود. در چنین شرایطی، بهتر است کشوری مانند آلمان را انتخاب کنید که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آن بسیار ارزان یا حتی رایگان است.

یک راه دیگر، اخذ بورسیه‌های تحصیلی است. بورسیه تحصیلی به دانشجویانی که سوابق تحصیلی درخشانی داشته باشند اهدا می‌شود. در کشوری مثل ایتالیا، به تمامی دانشجویان بین‌المللی که از نظر مالی توانایی پوشش دادن هزینه‌های تحصیل و زندگی در آن کشور را نداشته باشند، بورسیه تحصیلی تعلق می‌گیرد.

انجام کار حین تحصیل هم می‌تواند نقش مؤثری در پوشش هزینه‌های زندگی در یک کشور خارجی داشته باشد. حتماً کشوری را انتخاب کنید که بتوانید حین تحصیل در آن‌جا، حداقل بیست ساعت در هفته را مشغول به کار شوید. از مزایای تحصیل در کانادا، امکان انجام کار تمام وقت حین تحصیل است.

مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری از نظر امکان اخذ ویزای همراه

به صورت کلی، امکان اخذ ویزای همراه در هر دو روش مهاجرت وجود دارد. اما معمولاً امکان اخذ ویزای همراه در مهاجرت کاری، نسبت به مهاجرت تحصیلی آسان‌تر است. 

دانشجویان خارجی باید روند پیچیده‌تری را برای اخذ ویزای همراه طی کنند و در بعضی از موارد، تمکن مالی لازم برای پوشش هزینه‌های همراه خود را هم داشته باشند. امکان کار کردن همراه، در هر دو حالت وجود دارد که نکته مثبتی است.

مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری از نظر نیاز به مدرک زبان

مدرک زبان لازم برای مهاجرت تحصیلی، به کشور و دانشگاه مقصد شما بستگی دارد. مثلاً اگر بخواهید از دانشگاه‌های دولتی بعضی کشورها مثل جمهوری چک، بورسیه دریافت کنید باید زبان رسمی آن کشور را یاد بگیرید. اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از کشورهای غیرانگلیسی زبان فراهم است. مثلاً امکان تحصیل در آلمان یا ایتالیا، بدون نیاز به ارائه مدرک زبان‌های رسمی آن کشورها وجود دارد.

مدرک زبان لازم برای مهاجرت کاری هم بستگی به زمینه کاری شما دارد. مثلاً ممکن است برای کار کردن به عنوان پزشک، نیاز باشد تا زبان رسمی کشور مقصد را یاد بگیرید.

مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری از نظر شرایط سنی

طبق قواعدی که برای عدالت آموزشی وجود دارد، معمولاً دانشگاه‌ها محدودیت خاصی را برای سن در نظر نمی‌گیرند. ولی قوانین مهاجرتی اداره مهاجرت هر کشور، ممکن است محدودیت‌هایی را برای سن مهاجران تحصیلی در نظر بگیرد.

کشورهای مختلف دنیا، به نیروی کار جوان، کارآمد و پربازده نیاز دارند و این موضوع را هم در مهاجرت کاری و هم در مهاجرت تحصیلی در نظر می‌گیرند.

جمع بندی

در این مطلب به مقایسه مهاجرت تحصیلی و کاری از جنبه‌های مختلف پرداختیم. این که کدام روش مهاجرت برای شما بهتر است، به شرایطی مثل سن، بودجه و هدف شما از مهاجرت بستگی دارد. اگر به تازگی دوران کارشناسی خود را به اتمام رسانده‌اید یا در اواخر این دوره هستید، بهترین موقع است تا برای مهاجرت تحصیلی تصمیم بگیرید. برای انتخاب یک کشور مناسب و مهاجرت تحصیلی، می‌توانید از کارشناسان سیم آخر مشاوره بگیرید. موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر، بیش از ۵ هزار پرونده مهاجرت موفق را در کارنامه خود دارد و می‌تواند مشاوره حرفه‌ای و تخصصی خود را در اختیار شما قرار دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون