اطلاعات تماس
  • 021662*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140207217628118776
در دسترس نیست

انواع دمپر تهویه هوا موجود در بازار

انواع دمپر تهویه هوا موجود در بازار

کد: 140207217628118776

، (اخبار رسمی): دمپر یکی از اجزای اصلی سیستم تهویه هوا می باشد و در کشور ما در مدل های مختلفی ساخته و روانه بازار می شود ما در این مقاله قصد داریم به شما را به 3 نوع اصلی دمپر یعنی دمپر دستی ، دمپر فایر و دمپر شاطری آشنا کنیم.

انواع دمپر تهویه هوا موجود در بازار
انواع دمپر تهویه هوا موجود در بازار

دمپر یک نوع دریچه مخصوص است که در انواع مختلفی از دستگاه‌های تهویه هوا اعم از کولر، هواساز و… استفاده ‌می‌شود. این دریچه‌ها معمولا از جنس فلز ساخته ‌می‌شوند که باتوجه به شرایط ممکن است از جنس استیل، آلومینیوم، گالوانیزه و یا دیگر فلزات نیز باشد. دمپرها بسیار پرکاربرد ‌می‌باشند و نقش مهمی را در تهویه هوای محیط ایفا ‌می‌کنند چرا که میزان هوای ورودی و خروجی را تنظیم ‌می‌کنند و وظیفه تغییر مسیر باد را نیز برعهده دارند.

دمپر هوا

دمپر هوا، دریچه ای می باشد که درون کانال هوا از صفحه های واحد یا پره های موازی که باعث تنظیم یا انسداد میزان هوایی که از کانال عبور می کند ساخته شده است.
بیشترین استفاده از دمپر هوا برای قطع و وصل کردن هوای داخل کانال می باشد . کنترل جریان هوا با تنظیم دمپر پشت دریچه ای انجام می شود. در اغلب موارد این کار توسط یک اهرم و یا در برخی موارد توسط پیچ گوشتی انجام می شود.

دمپر دستی تهویه هوا

دمپر دستی تهویه هوا یک وسیله مورد استفاده در سیستم‌های تهویه و تهویه مطبوع است. این دستگاه با استفاده از هوای فشرده، جریان هوا را می‌تواند کنترل کرده و به صورت دقیق هوای دمیده را تنظیم کند. از دمپر دستی تهویه هوا برای تنظیم دما، سرعت و جریان هوا در فضاهای کوچک مانند اتاق‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی یا خودروها استفاده می‌شود. با تغییر و تنظیم ورودی و خروجی هوا، این دمپر امکان ایجاد آب و هوای مطلوب و بهینه را فراهم می‌کند.

دمپر دستی یکی از معروف ترین و پرکاربردترین نمونه های دمپر در بازار می باشد .از آنها در هواسازها، کانال‌های ورودی هوا، دودکش‌ها و دستگاه‌های مشابه برای کنترل مقدار هوای ورودی و خروجی و تنظیم مسیر هوا استفاده می‌شود. همانطور که شیر آب جریان آب جاری را کنترل، قطع یا وصل می‌کند؛ دمپردستی نیز جریان هوا را تنظیم می‌نماید.

دمپرهای فایر (ضد حریق)

دمپرهای فایر در حقیقت نوعی ابزار کنترل آتش هستند. آنها را در سیستم‌های گرمایشی به قصد جلوگیری از آتش‌سوزی تعبیه ‌می‌ کنند. با افزایش غیرمعمول دما یا دریافت سیگنال از دستگاه‌های اطفا حریق، پره‌های این دمپرها بسته می شود و به این شکل از سرایت کردن آتش و دود ناشی از آن در محیط جلوگیری ‌می‌کنند.

دمپر فایر یک تجهیزات ایمنی است که طی آن، از طریق انتقال جرم و انرژی از مکانی به مکان دیگر، از گسترش آتش و انفجار جلوگیری می‌کند. این تجهیزات معمولاً از جنس‌های مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم، یا مواد مقاوم در برابر حرارت تولید می‌شوند.

دمپرهای شاطری(بادی)

دمپرهای شاطری یا  تحت عنوان دمپر بادی نیز شناخته ‌می‌شوند. این مدل به طور معمول در هواکش‌ها مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. با روشن شدن هواکش، پره‌های دمپر بادی باز شده و هوای موجود در اتاق را به بیرون ‌می‌فرستد تا هوا جریان پیدا کند. وقتی هواکش را خاموش ‌می‌کنیم، آنها بسته شده و از خروج بیشترِ هوای محیط جلوگیری ‌می‌شود. معمولا این نوع از دمپر را در سرویس های بهداشتی و حمام‌ها بیشتر استفاده می‌کنند و می‌توان این طور گفت که دمپر شاطری یکی از آشناترین انواع برای همه ماست.

ماکرودمپر و میکرودمپر

یک نوع دسته بندی دیگر که بسیار هم رایج است؛ دسته بندی براساس اندازه آنهاست. دمپرهای بزرگ و صنعتی که در مکانهایی مانند شرکت‌های پتروشیمی‌ و محیط‌های مشابه استفاده ‌می‌شوند؛ “ماکرو‌دمپر” ‌می‌نامند. در مقابل، به نمونه های با سایز کوچک و متوسط که به طور معمول در منازل مسکونی یا جاهای نسبتا کوچک‌تر استفاده میشود و اندازه کوچک‌تری هم دارند؛ “میکرودمپر” ‌می‌گویند.

منبع : سازه صنعت

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021662*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید