اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140303197937615226
در دسترس نیست

تصفیه فاضلاب خانگی با سپتیک تانک

فوت و فن تصفیه فاضلاب خانگی با سپتیک تانک

کد: 140303197937615226

، کهریزک , (اخبار رسمی): سپتیک تانک مخازن پلی اتیلن یا بتنی هستند که در زمین دفن شده و بخشی از تصفیه فاضلاب خانگی را با کمترین هزینه انجام می دهد. روند تصفیه فاضلاب در این مخازن با سایر دستگاه ها کمی تفاوت دارد.

فوت و فن تصفیه فاضلاب خانگی با سپتیک تانک
تصفیه فاضلاب خانگی با سپتیک تانک

در سپتیک تانک ها فاضلاب به صورت جزئی تصفیه شده و در نهایت از آن تخلیه شده و امکان ورود به چاه فاضلاب یا آب های سطحی را پیدا می کند. این گروه از تجهیزات تصفیه فاضلاب در باغ ها کاربرد گسترده ای دارد.

در روند تصفیه فاضلاب تجهیزات و دستگاه های مختلفی استفاده می شود که هر یک کاربرد خاصی دارند. با توجه به نوع فاضلاب و شرایط محیط باید بتوان بهترین دستگاه را انتخاب کرد. سپتیک تانک مخازن پلی اتیلن یا فلزی هستند که در زمین دفن شده و بخشی از تصفیه فاضلاب را با کمترین هزینه انجام می دهد. روند تصفیه فاضلاب در این مخازن با سایر دستگاه ها کمی تفاوت دارد. در ادامه نحوه تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک را بررسی می کنیم.

سپتیک تانک چیست؟

در حالت معمول فاضلاب ساختمان ها وارد کانال فاضلاب شهری شده یا در چاه های جذبی تخلیه می شوند. اما ساختمان های خارج از محدوده شهری و مناطقی که امکان حفر چاه جذبی وجود ندارند از تجهیزاتی به نام سپتیک تانک استفاده می کنند. این تجهیزاتی مخازنی در ظرفیت های متنوع بوده و از دو بخش تشکیل می شوند. این مخازن در زمین دفن شده و فاضلاب ساختمان با لوله کشی به آن انتقال پیدا می کند.

در سپتیک تانک ها فاضلاب به صورت جزئی تصفیه شده و در نهایت از آن تخلیه شده و امکان ورود به چاه فاضلاب یا آب های سطحی را پیدا می کند. این گروه از تجهیزات تصفیه فاضلاب در ساختمان های ویلایی و باغ ها کاربرد گسترده ای دارد.

نحوه تصفیه فاضلاب با سپتیک تانک

ساختار این مخازن به گونه ای طراحی شده است که تصفیه جزئی در آنها انجام می شود. روند تصفیه فاضلاب خانگی در سپیتک تانک به صورت زیر است:

  • در داخل ساختمان لوله کشی برای جمع آوری فاضلاب انجام می شود. در نهایت این فاضلاب به دهانه سپتیک تانک که در زمین دفن است انتقال پیدا می کند.
  • در ورودی سپتیک صافی و آشغالگیرها برای جداسازی ذرات جامد نصب می شود. این مرحله می تواند به عنوان تصفیه فیزیکی در نظر گرفته شود که به صورت جزئی انجام می دهد.
  • بخش اول سپتیک برای تصفیه بی هوازی اختصاص داده می شود. در این مرحله باکتری ها در شرایط بی هوازی مواد آلی موجود در فاضلاب را تجزیه می کنند. ذرات روغنی نیز به مرور به دلیل اختلاف چگالی به بالای فاضلاب انتقال داده می شود.
  • بعد از تصفیه فاضلاب در گام اول، پساب ها از لوله T شکل به بخش دوم انتقال پیدا می کند. در فاز دوم فاضلاب در حالت ماند قرار می گیرد. بقایای مواد آلی تجزیه شده به مرور در کف مخزن ته نشین شده و لایه های لجن را تشکیل می دهد. به مرور این لایه های لجن رشد کرده و باید از دستگاه تخلیه شوند.
  • فاضلاب تصفیه شده در فاز دوم از طریق لوله های تخلیه به بیرون هدایت می شود.

در برخی از سپتیک ها، فاضلاب تصفیه شده به زمین بزرگی انتقال پیدا می کند. در این زمین فاضلاب به مرور از لایه های خاک عبور کرده و بخشی از آلودگی های آن توسط باکتری های خاک از بین می رود. در این مرحله تصفیه به صورت طبیعی و بدون نیاز به دستگاه انجام می شود. در نهایت این فاضلاب به دل زمین وارد شده و وارد سفره های آب زیرزمینی و کانال های آب می شود. اما این فاضلاب آلودگی کمی داشته و به همین دلیل باعث آسیب به محیط زیست نمی شود.
در برخی از سپتیک ها، فاضلاب تصفیه شده وارد چاه جذبی می شود. با توجه به اینکه مواد آلی فاضلاب در این مخازن تجزیه شده و از بین رفته اند، لذا ورود این نوع فاضلاب به چاه باعث آسیب به محیط زیست نمی شود. لذا امکان ورود به چاه جذبی را دارند.
کاربرد سپتیک تانک
با توجه به نحوه تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک ها می توان گفت این تجهیزات برای تمام انواع فاضلاب کاربرد ندارد. به عنوان مثال، با این تجهیزات نمی توان تصفیه فاضلاب بیمارستانی را انجام داد، چون آلاینده های این نوع فاضلاب بسیار زیاد است و به چندین فرآیند نیاز دارد.
برخی از موارد کاربرد این سپتیک ها عبارتند از:

ویژگی های سپتیک تانک استاندارد چیست؟
سپتیک تانک ها از نظر جنس و ابعاد با هم تفاوت زیادی دارند. به همین دلیل باید دستگاهی را انتخاب کنید که با نوع فاضلاب و شرایط محیط تناسب داشته باشد. برخی از ویژگی های مهم در انتخاب این مخازن عبارتند از:

  • جنس بدنه مخزن باید در برابر نم و رطوبت و تماس با مواد خورنده مقاومت داشته باشد. به همین دلیل اغلب مخازن فلزی در این زمینه کاربرد ندارند. متریال فلزی به مرور زمان ممکن است دچار زنگ زدگی شده و پوسیده شوند.
  • رعایت استانداردها در ساخت مخزن اهمیت بالایی دارد. تمام بخش های مخزن باید کاملا آب بندی شده باشد تا از نشت نم و رطوبت جلوگیری شود.
  • بخش بندی فضای داخلی مخزن سپتیک تانک اهمیت زیادی دارد. در حالت استاندارد بخش اول فضای بیشتری را نیاز دارد.
  • ظرفیت و ابعاد مخزن اهمیت بسیار بالایی دارد. ظرفیت سپتیک تانک باید براساس دبی فاضلاب ورودی و تعداد افراد ساکن در ساختمان و نوع کاربری آن محاسبه شود.

پکیج تصفیه فاضلاب بهتر است یا سپتیک تانک؟
پکیج تصفیه فاضلاب نوع دیگری از تجهیزات بسیار کاربردی در روند تصفیه فاضلاب است که در چند مرحله آلودگی ها را حذف می کند. در حالت کلی نمی توان گفت کدام یک از این دو بهتر عمل می کنند، چون به دلیل استفاده از آنها بستگی دارد. اگر هدف جمع آوری فاضلاب و تصفیه جزئی است، سپتیک تانک ها مناسب تر بوده و قیمت ارزان تری نیز دارند. اما اگر هدف تصفیه فاضلاب صنعتی است، قطعا پکیج ها گزینه ایده آل تری هستند.
یکی از بهترین کارها برای انتخاب دستگاه مناسب، مشورت با افراد باتجربه در این حوزه است. گروه صنعتی هفت یکی از تیم های باتجربه در این حوزه است که طراحی و تولید تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب را انجام می دهد. کارشناسان این مجموعه قبل از ساخت هر یک از محصولات ابتدا شرایط محیط و نوع فاضلاب را کاملا آنالیز کرده و بر اساس دیتای بدست آمده در نهایت بهترین گزینه را ارائه می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید نام گروه صنعتی هفت را در اینترنت جستجو کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنعتی هفت

گروه صنعتی هفت (تصفیه پارسیان) بزرگترین واحد تولیدی تجهیزات آب و فاضلاب در ایران است که با تکیه بر دانش فنی متخصصان و بیش از ۳۰ سال تجربه خود در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ایران ،یکی از برجسته ترین و پر افتخارترین کارخانجات تولید کننده پکیج و مخازن و تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله نفت ،گاز و پتروشیمی می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید