اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394060246954603

15علامت از سرطان که زنان نباید نادیده بگیرند

کد: 1394060246954603

https://goo.gl/8pqJcb

، تهران , (اخبار رسمی): سرطان یا چَنگار درواقع به تقسیم نامتقارن سلول‌های بدن گفته می‌شود. علت دقیق این پدیده نامشخص است، ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند. برخی از روش‌های کلی مانند عدم استعمال دخانیات، مصرف غذای سالم، پرهیز از عوامل تراتوژن (هرگونه عامل محیطی که در دوره پیش از تولد جنین، به‌آن آسیب برساند)، ورزش و خودداری از رفتارهای پرخطر جنسی در پیشگیری از سرطان موثرند. سرطان از علل اصلی مرگ در میان زنان 40 تا 79 سال به شمار می‌آید.

15 مورد از علائم سرطان که زنان نباید نادیده بگیرید


به گزارش روابط عمومی وبسایت دکتر 118، برای نشان دادن عکس‌العمل به‌موقع در برابر ابتلا به سرطان چه مواردی باید به دقت موردتوجه قرار داده شود؟

 

1. تغییرات پستان

اکثر توده‌های پستانی سرطانی نیستند، اما پزشک باید آنها را بررسی کند. همچنین به پزشک اجازه داده شود در مورد تغییراتی که در زیر به آن اشاره می‌شود، اطلاع و آگاهی داشته باشد.

  • نوک سینه به سمت داخل متمایل شود
  • ترشحات نوک پستان
  •  قرمزی یا پوسته‌پوسته شدن نوک پستان یا پوست سینه شما
  •  گودی یا جمع شدن (چروک شدن) پوست سینه

در ادامه پزشک نیز با انجام یک معاینه بالینی و پرسیدن یکسری سوالات در مورد تاریخچه پزشکی بیمار، نسبت به بررسی علائمی که مشاهده شده است، اقدام خواهد کرد. همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند ماموگرافی و یا نمونه‌برداری را نیز به برای مراجعه کننده تجویز کند.

 

2. نفخ

به طور کلی نفخ در زنان بسیار شایع است. مارلیین مایرز، یک متخصص غدد در مرکز پزشکی نیویورک می‌گوید: اگر نفخ در بدن پس از طی یک یا دو هفته از زمان بروز آن از بین برود، این یک حالت طبیعی است، اما اگر با گذشت یکی‌دو هفته بهتر نشد یا اگر نفخ در بدن با از دست دادن وزن و یا خونریزی رخ می‌دهد، به پزشک خود مراجعه کنید. نفخ ثابت گاهی اوقات می‌تواند به معنای سرطان تخمدان باشد. برای بررسی علت مشکل ایجادشده، شما بایستی یک معاینه لگنی و همچنین آزمایش خون و در مواقعی سونوگرافی انجام دهید.

 

3. مشاهده خونریزی بین دوره‌های پریودی

اگر شما هنوز هم دوره‌های پریودی خود را می‌گذرانید و یائسه نشده‌اید، در صورت مشاهده خونریزی در بین دو دوره پریودی، حتما موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. خونریزی در بین دوره‌های پریودی می‌تواند علل زیادی داشته باشد، اما پزشکتان حتماً در ابتدا سرطان پوشش داخلی رحم را در شما بررسی می‌کند. خونریزی بعد از یائسگی به هیچ‌وجه طبیعی نیست و بایستی به‌طور جدی بررسی شود.

 

4. تغییرات پوستی

تغییر در اندازه، شکل یا رنگ یک خال یا دیگر نقاط پوست نشانه شایع سرطان پوست است. برای اطمینان کامل و شاید یک نمونه‌برداری به پزشک خود مراجعه کنید. در این مواقع شما نبایستی نسبت به مراجعه به پزشک وقت تلف کرده و صبر کنید.

 

5.  مشاهده خون در مدفوع یا ادرار

اگر شما شاهد خونریزی‌هایی از یک قسمت از بدن خود که معمولا خونریزی نمی‌کند، باشید حتما در این مورد با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر خونریزی بیش از یک یا دو روز طول کشید. مدفوع خونی اغلب ناشی از هموروئید (بواسیر) است، اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از سرطان روده بزرگ باشد. ادرار خونی نیز معمولا اولین نشانه از سرطان مثانه یا کلیه‌هاست.

 

6. تغییرات در غدد لنفاوی

غدد لنفاوی، به غدد کوچک لوبیاشکل در اطراف بدن می‌گویند. بیشترین تغییرات در آنها ناشی از عفونت‌های معمول بدن است. اما برخی سرطان‌ها، از جمله لوسمی و لنفوم، می‌تواند باعث تورم گره‌های لنفاوی شود.

اگر یک توده یا تورم در هر نقطه از بدنتان مشاهده کردید، به طوری که این توده یا تورم یک ماه یا بیشتر طول کشید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

 

سرطان به سه طریق به شرح زیر در بدن گسترش می‌یابد:

از طریق بافت: سرطان به بافت نرمال مجاور حمله می‌کند.

از طریق دستگاه لنفاوی: سرطان به دستگاه لنفاوی حمله می‌کند و در عروق لنفاوی حرکت کرده و به دیگر نقاط بدن می‌رسد.

از طریق خون: سرطان به سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها حمله می‌کند و همراه خون به دیگر نقاط بدن می‌رسد.

 

دستگاه لنفاوی به علت مجاورت فیزیکی با بسیاری از بافت‌های بدن، مسئول حمل سلول‌های سرطانی بین بخش‌های
گوناگون بدن در فرآیندی است که متاستاز (انتشار سرطان) نامیده می‌شود. گره‌های لنفاوی که در مسیر رگ‌های لنفاوی قرار دارند، سلول‌های سرطانی را به دام می‌اندازند. اگر آنها نتوانند سلول‌های سرطانی را نابود کنند، گره لنفاوی، خود به محل یک تومور ثانوی سرطانی بدل می‌شود.

 

7. مشکل در بلع

در برخی موارد وجود مشکل در بلع نگرانی چندانی ندارد، اما زمانی که مشکل در بلع اغلب همراه با استفراغ یا از دست دادن وزن اتفاق می‌افتد، پزشک شما با انجام یکسری آزمایش‌ها از جمله رادیوگرافی نسبت به بررسی و تشخیص سرطان حلق و معده اقدام خواهد کرد.

 

8. از دست دادن وزن

خیلی از خانم‌ها آرزو دارند که چربی‌های اضافی آنها به صورت جادویی ذوب شود، اما از دست دادن 10 پوند (معادل 5/4 کیلوگرم) یا بیشتر بدون تغییر در عادات رژیم غذایی و ورزش می‌تواند نشانه‌ای از بروز یک مشکل باشد. بیشتر اوقات از دست دادن وزن به طور ناخواسته ناشی از سرطان نیست و اغلب با بروز استرس یا تیروئید در شما ایجاد می‌شود، اما می‌تواند نشانه‌ای از سرطان لوزالمعده، سرطان معده و ریه نیز باشد. پزشک معالج شما برای بررسی این مشکل ممکن است نسبت به آزمایش‌های مختلفی از جمله آزمایش خون یا تصویربرداری از طریق سی‌تی‌اسکن اقدام کند.

 

9. سوزش معده

مصرف بیش از حد غذا، الکل و یا وجود استرس (یا هر سه) می‌تواند باعث بروز یک سوزش معده جدی شود. پس بهتر است برای آنکه علائم سوزش معده در شما بهبود یابد، رژیم غذایی خود را به مدت یک یا دو هفته تغییر دهید. در صورتی که این اقدامات برای کاهش سوزش معده کمکی نکرد، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. سوزش سر دل که بعد از مدتی برطرف نشد و یا بدتر شد می‌تواند نشانه‌ای از سرطان معده، گلو یا تخمدان‌ها باشد.

 

10. تغییرات دهانی

اگر سیگار می‌کشید و تکه‌های سفید یا قرمز روشن در داخل دهان یا روی لب خود مشاهده کردید، هر دوی اینها می‌تواند نشانه‌ای از سرطان دهان باشد. حتماً از پزشک یا دندانپزشک خود بخواهید نسبت به بررسی این علائم و درمان آن اقدام کند.

 

11. تب

تبی که با گذشت یک دوره طولانی و غیرمعمول برطرف نشود، می‌تواند ناشی از لوسمی یا دیگر سرطان‌های خونی باشد. در این مورد پزشک معالج بایستی جزئیات سابقه پزشکی شما را دریافت کرده و برای بررسی علت تب از شما یک معاینه بالینی به عمل آورد.

 

12. خستگی

از آنجا که خانم‌ها و به خصوص خانم‌های متاهل در زندگی مسئولیت زیادی را بر عهده دارند، اغلب اوقات دچار خستگی می‌شوند، اما خستگی شدید که با خواب، استراحت و گذشت زمان برطرف نشود، طبیعی نیست. اگر این حالت شما هرگز بهتر نمی‌شود یا اگر شما با علائم دیگر، مانند مشاهده خون در مدفوع برخورد کردید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما نیز شرح حال طبی کامل شما را پرسیده و برای بررسی‌های بیشتر از شما آزمایش خون می‌گیرد.

 

13. سرفه

اکثر سرفه‌ها به طور معمول طی 3 تا 4 هفته برطرف می‌شود. اگر سرفه شما بیش از این زمان طول کشید، به خصوص اگر شما سیگار می‌کشید و یا تنگی نفس دارید آن را نادیده نگیرید. اگر سرفه شما به همراه مشاهده خون باشد، به پزشک مراجعه کنید. سرفه شایع‌ترین علامت سرطان ریه است و سرطان ریه شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان و زنان به شمار می‌آید. در مراحل اولیه، این سرطان هیچگونه علامتی از خود بروز نمی‌دهد. معمولاً زمانی علائم ظاهر می‌شوند که سرطان در مراحل پیشرفته است. علائم سرطان ریه شامل: سرفه مزمن، خشونت صدا، خلط همراه با خون، کاهش وزن و کاهش اشتها، تنگی نفس، تب بدون هیچ علامت مشخص، خس‌خس، تکرر بیماری‌هایی نظیر برونشیت یا ذات‌الریه و درد قفسه سینه هستند.

 

14. درد

بیشتر دردها ناشی از سرطان نیست، اما درد مداوم می‌تواند نشانه‌ای از سرطان استخوان، مغز یا دیگر سرطان‌ها باشد. در مورد هر درد بی‌دلیلی که یک ماه یا بیشتر طول بکشد با دکتر خود مشورت کنید.

 

15. درد شکم و افسردگی

این موضوع بسیار نادر است، اما درد شکم همراه با افسردگی می‌تواند نشانه‌ای از سرطان لوزالمعده باشد. اگر سابقه بروز سرطان لوزالمعده در خانواده شما وجود داشته باشد، باید نسبت به این موضوع نگران باشید. پس شما در این حالت نیاز به انجام سریع آزمایش‌های لازم توسط پزشک خود دارید.

 

علاقه‌مندان جهت دسترسی به توضیحات کامل‌تر می‌توانند به وب‌سایت  www.doctor118.com  مراجعه فرمایند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر118

اگر شما عضوی از سیستم پزشکی کشور هستید، قطعا به یک صفحه اختصاصی در یک وب سایت تخصصی نیاز دارید. ما به شما این امکان را می‌دهیم تا بوسیله یک پنل کاربری کاملا مجهز با مخاطبان خود ارتباط داشته باشید. شما می‌توانید از این طریق تخصص خود را معرفی کنید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان