اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394101251334603

آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا بر سلامت انسان

کد: 1394101251334603

https://goo.gl/eHcxkd

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به اینکه سردی هوا و بروز پدیده پایداری موجب افزایش پتانسیل‌های آلودگی هوای تهران شده است، گروه‌های آسیب‌پذیر جسمی نظیر بیماران تنفسی و قلبی - عروقی، زنان باردار، کودکان، بیماران مزمن و صعب‌العلاج و سالمندان درهوای آلوده بیشتر از روزهای عادی در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

سردی هوای تهران و بروز پدیده پایداری موجب راه افتادن موج وسیعی از آلودگی هوا شده است.

استفاده از ماسک یکی از راه‌های حفاظت خود از آلودگی هواست، ولی در استفاده از همین ماسک‌ها هم باید نکاتی رعایت شود. ماسک‌های کاغذی به‌لحاظ اینکه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند، به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و بهتر است از ماسک‌های فیلتردار و ماسکی که دهان و بینی را به‌طور کامل پوشش می‌دهد، استفاده کرد

آلاینده‌های موجود در هوا با حمله به سلول‌های بدن عوارض نامطلوبی را بر جا می‌گذارند. در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن، سلول‌ها را از تمامی آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کند، اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش و آلودگی‌های محیط سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده در نتیجه سلول‌ها تحت تاثیر رادیکال‌های آزاد (عوامل مخرب سلول‌ها) آسیب می‌بینند.

یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط آلودگی هوا مصرف شیر کم‌چرب است، زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم بوده همچنین دفع ادرار، مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کند. کلسیم موجود در شیر از جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌کاهد و مصرف لبنیات و شیر پرچرب به دلیل کاهش کارآیی سیستم ایمنی و بروز بیماری‌های ریوی در هوای آلوده توصیه نمی‌شود.

مصرف انواع فرآورده‌های پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، نخود سبز، حبوبات به ویژه عدس و جوانه گندم به دلیل بالابودن میزان روی در شرایط آلودگی هوا توصیه می‌شود. همچنین شیر و لبنیات، غلات سبوس‌دار و تخم‌مرغ نیز از منابع غذایی حاوی روی هستند.

در شرایطی که آلودگی هوا زیاد است، به افرادی که در محیط بیرون تردد می‌کنند توصیه می‌شود قبل از خوردن غذا دهان خود را شست‌‌وشو دهند. همچنین پس از مراجعت به خانه باید حتما دوش بگیرند، چون آلودگی‌ها روی پوست بدن و موها می‌نشینند و از طریق پوست، جذب بدن می‌شوند.

منیزیم به دلیل خاصیتی که در کاهش جذب سرب و کادمیوم در روزهای آلودگی هوا دارد، بسیار کمک‌کننده است. مصرف انواع سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند کاهو، اسفناج، کرفس، انواع سبزی خوردن که از این ماده مغذی غنی هستند، به همه افراد توصیه می‌شود. بهتر است تا جایی که امکان دارد از سبزیجات تازه استفاده کرد.

بین ابتلا به بیماری آسم و آلودگی هوا به ویژه در کودکان رابطه مستقیمی وجود دارد، به خصوص اگر کودک در سنین بسیار پایینی در معرض این نوع شرایط آب و هوایی قرار گیرد. به این ترتیب مصرف ماهی‌های روغنی که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند می‌تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات زیان‌بار ترکیبات التهاب‌آور مفید باشد.

نخستین و مهم‌ترین توصیه در مواقع اضطراری آلودگی هوا، ترک شهر درصورت امکان است و درصورت نبود این امکان، حداقل توصیه این است که افراد به سطح شهر به ویژه مراکز آلوده ‌نروند. توصیه اکید این است که کودکان و سالخوردگان و بیماران قلبی و تنفسی اکیدا در سطح شهر تردد نکنند.

این وضعیت درخصوص انسان‌ها نیز اینطور صدق می‌کند که هرچقدر میزان اکسیژن‌رسانی به مغز کاهش پیدا کند، برخی نقاط حساس مغز تحریک می‌شود، در نتیجه اختلالاتی مانند پرخاشگری و البته افسردگی، اختلال در تمرکز و کند شدن عملکرد ذهنی را در پی دارد. همه اینها عواملی هستند که افراد را در موقعیت‌های اجتماعی و شغلی دچار مشکل می‌کنند.

استفاده از ماسک یکی از راه‌های حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است، ولی در استفاده از همین ماسک‌ها هم باید نکاتی را رعایت کرد. ماسک‌های کاغذی به‌لحاظ اینکه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند، به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و بهتر است از ماسک‌های فیلتردار و ماسکی که دهان و بینی را به‌طور کامل پوشش می‌دهد، استفاده کرد. ویتامین E یکی دیگر از ترکیبات مهمی است که بدن را در مقابل اثرات زیان‌آور آلودگی هوا مصون می‌کند. ویتامین E با اکسیژن ترکیب می‌شود و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. ویتامینE، چربی‌های اشباع‌نشده و دیگر ترکیبات حساس به اکسیژن مانند ویتامین A را از واکنش‌های اکسیدکننده محافظت می‌کند، بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینE  علاوه بر مصون کردن بدن در مقابل آلودگی‌ها، مانع از بین رفتن ویتامین A نیز می‌شود. به طور کلی آلودگی هوا هم به شکل حاد و هم مزمن بر سلامت انسان و نیز تعدادی از اندام‌هاو سیستم‌های مختلف تاثیر می‌گذارد و گستره این تاثیرات شامل تحریکات تنفسی بالا یا جزئی، بیماری‌های قلبی و تنفسی مزمن، سرطان ریه، عفونت‌های تنفسی حاد در کودکان و برونشیت مزمن در بزرگسالان، وخیم‌تر شدن بیماری‌های ریوی و قلبی و حملات آسمی می‌شود. علاوه بر آن، مواجهه طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت با آلاینده‌ها با مرگ زودرس و کاهش امید زندگی ارتباط دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر118

اگر شما عضوی از سیستم پزشکی کشور هستید، قطعا به یک صفحه اختصاصی در یک وب سایت تخصصی نیاز دارید. ما به شما این امکان را می‌دهیم تا بوسیله یک پنل کاربری کاملا مجهز با مخاطبان خود ارتباط داشته باشید. شما می‌توانید از این طریق تخصص خود را معرفی کنید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | محیط زیست