اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394120953770100

نسخه جدید پلتفرم دونیت رونمایی شد

کد: 1394120953770100

http://j.mp/1XSNgb5

، تهران , (اخبار رسمی): نسخه جدید پلتفرم دونیت رونمایی شد و در اختیار عموم قرار گرفت. برای معرفی قابلیت‌ها و امکانات این پلتفرم، مراسمی با حضور کنشگران اجتماعی، مدیران موسسات مرتبط با موضوع و نمایندگان رسانه‌ها در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

مراسم رونمایی از وبسایت جدید دونیت با حضور کنشگران اجتماعی، مدیران موسسات مرتبط با موضوع و رسانه‌ها

‌از جمله ابداعاتی که در پی تجربه یکساله و برای نخستین بار در دنیا توسط دونیت ایجاد و در نسخه جدید اعمال شد، داوری عمومی (Crowd Judgment) در یک پلتفرم کراودفاندینگ است. در این فرآیند، افراد در انتخاب پروژه‌هایی که می‌توانند سرمایه مورد نیاز خود را به صورت جمعی تامین کنند سهیم می‌شوند

به گزارش روابط عمومی دونیت، در این مراسم، که حسن طائی، استاد کارآفرینی و معاون سابق کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پریسا ریاحی، مدیرکل دفتر توسعه امور کارآفرینان این وزارتخانه و جناب آقای علی بیراموند از اداره فرهنگی ناجا میهمانان ویژه آن بودند، مدیران دونیت تجربه یکساله خود در جهت دستیابی به یک روش موثر برای تشویق افراد به مشارکت در ایجاد تغییرات اجتماعی از طریق کراودفاندینگ را در اختیار حاضران قرار دادند.

استفاده از ظرفیت‌های موجود در افراد یک جامعه جهت بهبود وضعیت کلی آن برای کنشگران اجتماعی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا همواره تغییرات درون‌‌زا نتایج پایدارتری به همراه خواهند داشت؛ اما چگونگی دستیابی به یک روش موثر برای تشویق افراد به مشارکت در ایجاد تغییرات اجتماعی سوالی است که هنوز پاسخ جامعی برای آن وجود ندارد.

«تامین سرمایه جمعی» یا کراودفاندینگ (Crowdfunding) روشی است که سعی می‌کند با سرمایه‌های اندک تعداد زیادی از افراد جامعه، بستر اقتصادی لازم را برای تحقق ایده‌های خلاقانه فراهم کند. این ایده‌ها گستره وسیعی از تکنولوژی، هنر و ادبیات تا سلامت و آموزش را در‌بر ‌می‌گیرد. پلتفرم‌های زیادی در سرتاسر دنیا یک بخش یا تمام فعالیت خود را به حوزه مسائل اجتماعی اختصاص داده‌اند؛ پروژه‌هایی که هدفشان حل یک مشکل برای یک گروه یا تمامی افراد یک جامعه است. استفاده از کراودفاندینگ در این زمینه، نه‌تنها افراد را از ابتدا با مسائل و مشکلات موجود در جامعه که در بعضی از موارد ناشناخته مانده‌اند درگیر می‌کند، بلکه با سهیم کردن آنها در تامین سرمایه، سبب می‌شود حس تعلق افراد به نتیجه‌ای که به دست می‌آید بیشتر شود و بالطبع راه‌حل پایدارتر باشد.

در شروع مراسم، ابتدا محی سنیسل درباره نحوه شکل‌گیری و سابقه فعالیت 14 ماهه دونیت از آغاز تا امروز توضیحاتی ارائه داد. سپس اشکان تقی‌پور، مدیر موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید، درباره تجربه همکاری با دونیت در دو پروژه تجهیز کارگاه کامپیوتر دبیرستان دخترانه روستای عاشقلو و ایجاد کتابخانه برای 18 مدرسه در استان بوشهر صحبت کرد. از دید وی، مهم‌ترین ویژگی استفاده از پلتفرم دونیت و سیستم کراودفاندینگ در پروژه‌های موسسه نیک‌گامان این بود که اولا پروژه‌ها توانستند از اقصی نقاط ایران حمایت جذب کنند و ثانیا مشارکت در پروژه‌ها تنها به کمک‌های نقدی و در طول زمان کمپین محدود نشد. تقی‌پور گفت که هنوز بعد از گذشت سه ماه از اتمام پروژه کتابخانه‌های بوشهر تماس‌هایی مبنی بر اظهار تمایل برای همکاری در این پروژه دریافت می‌کند. این گستردگی مخاطبان و توجه و علاقه آنها باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای فعالیت در تمامی اعضای موسسه نیک‌گامان شده است.

در ادامه، عطیه غفوری روند حمایت از یک پروژه نمونه در دونیت را برای حضار تشریح کرد و مدعوین توانستند با استفاده از کارت اعتباری هدیه دونیتی که در اختیار آنها قرار گرفته بود، این روند را یک بار امتحان کنند.

در بخش دوم برنامه، جواد یزدانی روند تعریف پروژه‌ها در دونیت را تشریح کرد و درباره فرآیند داوری جمعی که از قابلیت‌های جدیدی بود که برای کمک به ارزیابی پروژه‌ها به پلتفرم جدید اضافه شده بود، توضیحاتی ارائه داد. در بخش دیگر این مراسم، یاشار ایمانلو درباره ویژگی‌های فنی و امنیتی وب‌سایت جدید صحبت کرد. طبق صحبت‌های ایمانلو، پلتفرم جدید دونیت از سرورهای بسیار قدرتمند برخوردار است و امکان ارسال اطلاعات به صورت مستقیم از این پلتفرم به تمامی سخت‌افزار‌های تعریف‌کنندگان پروژه‌ها وجود دارد؛ یعنی بانیان پروژه‌ها می‌توانند پرداخت‌های حمایت را از بستر خود انجام داده و حامیان پروژه را در آن نمایش دهند.

مراسم با پنل پرسش‌و‌پاسخ پایان یافت. در این پنل بنیانگذاران دونیت، محی سنیسل، جواد یزدانی و یاشار ایمانلو، از دیدگاه‌های مختلف تخصصی به سوالات حاضران پاسخ گفتند.

گفتنی است، از جمله ابداعاتی که در پی تجربه یکساله و برای نخستین بار در دنیا توسط دونیت ایجاد و در نسخه جدید پلتفرم اعمال شد، داوری عمومی (Crowd Judgment) است. در این فرآیند، افراد در انتخاب پروژه‌هایی که می‌توانند سرمایه مورد نیاز خود را به صورت جمعی تامین کنند سهیم می‌شوند. در حقیقت پروژه‌ای که توسط اشخاص تعریف می‌شود، باید از فیلتر «خرد جمعی» عبور کند تا برای صاحبان پروژه این اطمینان حاصل شود که در مسیر درستی قرار گرفته‌اند و هدفشان و راهی که برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته‌اند از دید عموم دارای ارزش است. این بهره‌گیری از خرد جمعی یا داوری عمومی برای اعتبارسنجی پروژه‌های اجتماعی نقطه شروعی است برای سهیم کردن افراد در ایجاد تغییراتی که می‌خواهند در سطح جامعه انجام دهند؛ بدون اینکه منتظر حل شدن تمامی مسائل و مشکلات توسط دولت یا نهادهای مرتبط باشند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت دونیت به نشانی http://2nate.com مراجعه کنند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دونیت

دونیت بستری است که در وب فارسی به طور رسمی و تخصصی به تامین مالی جمعی برای پروژه هایی که اثر اجتماعی دارند می‌پردازد. تامین بودجه برای پروژه ها در دونیت به روش کراودفاندینگ صورت می گیرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]