اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950918197195696

معاون آموزشی و پژوهشی انتقال خون ایران:

مدیریت خون بیمار مورد توجه جدی قرار نگرفته است

کد: 13950918197195696

https://goo.gl/qTNxoB

، تهران , (اخبار رسمی): یکی از دغدغه های سازمان انتقال خون مدیریت خون بیمار است و اعتقاد داریم در این رابطه کارهای کمی صورت گرفته است.

مدیریت خون بیمار مورد توجه جدی قرار نگرفته است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ،مهتاب مقصودلو ،معاون آموزشی و پژوهشی انتقال خون ایران این خبر را اعلام کرد وگفت: ما معتقدیم در بحث مدیریت خون بیمار خیلی کم کار شده و از ریاست دانشگاه علوم پزشکی مازندران می خواهم این فرصت را در اختیار پایگاه انتقال خون استان قرار دهد تا با برگزاری سمیناری برای همکاران بالینی، آزمایشگاه و پرستار ما در استان،  امکان ایجاد مدیریت خون بیمار فراهم شود و راهکارهای لازم جایگزین خون و راه های جلوگیری از اتلاف خون و اصلاح آنمی خون قبل از عمل ارائه شود.

او با بیان اینکه برای برقراری سلامت بین بیمار و اهدا کننده ، سازمان انقال خون به دنبال اهداء کننده کم خطر است، گفت: مردم از سازمان انتقال خون انتظار دارند خون سالم، کافی و به موقع را در مواقع نیاز در اختیار قرار دهد و در عین حال در حال حاضر جایگزین خون مصنوعی در کشور نداریم.

مقصودلو با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمندی کشور در سالهای آتی، گفت: پدیده سالمندی یقینا مداخلات همراه با تزریق خون را بیشتر می کند و نیز از شمار جمعیت اهداء کننده هم کاسته خواهد شد در بحث انتقال خون کیفیت و سلامت در دو کفه ترازو قرار دارند که باید ضمن توجه به این دو اصل در انتخاب اهداء کننده سالم و کم خطر توجه شود.

معاون آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون ایران، موارد معافیت اهداء خون را موضوعی مهم خواند و گفت: در برخی موراد معافیت غیر ضروری به نظر می رسد زیرا برخی از این معافیت ها موجب دلسردی اهداء کننده  می شود بر این اساس بهتر است از معافیت های خارج از دستورالعمل  پرهیز شود.

 مقصولو در ادامه ایجاد فضای محرمانه و مناسب را برای اهداء کننده،  جهت پاسخگویی به سوالات ضروری دانست و افزود: در انتخاب اهداء کننده لازم است یک دانش خوبی درباره بیماری های قابل انتقال همان منطقه داشته باشیم و البته در این همایش به دنبال افزایش دانش درباره بیماری های قابل انتقال و مطالب به روز در طب انتقال خون هستیم.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی ها  جمعیت کشور تا سال 2050 جمعیت سالمندی به حدود 30 درصد برسد، افزود: این در حالی است که کشورهایی که هم اکنون  جمعیت سالمندی آنها 10درصد است در سال 2050 میانگین جمعیت میانسال آنان کمتر از ایران است.

 معاون آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون در ادامه گفت:  تنها یک تا دو درصد از جمعیت 50 تا 55 سال خون اهداءمی کنند در حالیکه در سنین 30 تا 35 سال این میزان 5 درصد است، بر این اساس با رشد جمعیت سالمندی شمار اهداء کنندگان خون کاهش مییابد.

مقصودلو در ادامه بر لزوم  حفاظت از اهداء کنندگان تاکید کرد و گفت: خطری که در انتقال خون وجود دارد این  است در دریافت خونهای آلوده به ویروس های  ایدز، هپاتیت "بی و سی" است و البته هنوز هم در آمریکا از بین یک میلیون اهداء کننده یک مورد خطر ایدز وجود دارد در عین حال با گذشت زمان در بسیاری از موارد بیماریهای جدیدی که از راه خون منتقل می شود هم شیوع پیدا می کند.

وی در پایان متذکر شد: فرآیند انتخاب اهداء کننده و دریافت خون ، فرآیند مهمی است که نیاز به دانش، آگاهی و اطلاعات دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان انتقال خون ایران

با توجه به سابقه درخشان فعالیتهای پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کارگیری روش های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومین نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سالهای ابتدایی دهه 20 هجری شمسی بر میگردد. در واقع در این سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان