اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951013212775696

سهم زنان در اهدای خون همچنان اندک است

کد: 13951013212775696

https://goo.gl/gcCHOx

، تهران , (اخبار رسمی): میزان اهدای خون به تفکیک گروه های خونی در 9 ماه سال جاری اعلام شد.

سهم زنان در اهدای خون همچنان اندک است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران،شیر حاجی بیگی ،مدیر کل دفتر مدیر عامل و روابط عمومی سازمان با اعلام این خبر و با بیان این که از ابتدای سال جاری از 1 میلیون و 990 هزار و 193 داوطلب اهدای خون که به مراکز انتقال خون مراجعه کننده کرده اند، 1 میلیون و 597 هزار و 896 نفر موفق به اهدای خون شده اند گفت: از این میزان 311 هزار و 418 نفر اهداکننده بار اول بوده اند.

به گفته حاجی بیگی از مجموع 90 درصد دارنده گروه خون مثبت که در 9 ماه ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه خون اهدا کرده اند، 34 درصد از اهداکنندگان دارای گروه خون Oمثبت بوده اند و گروه خون Aمثبت  با 27 در صد، Bمثبت با 22 درصد و ABمثبت با 7 درصد از دیگر اهداگنندگان گرو های مثبت خون بوده اند.

وی با عنوان این که 90 درصد از مردم کشور دارای گروه خون مثبت و تنها 10 درصد دارای گروه خون منفی هستند افزود: از 10 درصد اهداکنندگان گروه منفی خون که در 9 ماه منتهی به پایان آذر ماه 1395 خون اهداکرده اند، 4 درصد دارای گروه خونی Oمنفی، 3 درصد  Aمنفی، 2 درصد Bمنفی  و تنها یک درصد گروه خون ABمنفی بوده اند.

مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی سازمان انتقال خون با اعلام این نکته که مشارکت بانوان در اهدای خون همچنان اندک است گفت: متوسط شاخص اهدای خون بانوان در کشور 4/4 درصد است، با این حال در 9 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش، در استان های البرز، قزوین و کرمانشاه این شاخص بیشترین رشد در کشور را نشان می دهد.

وی افزود: استان های لرستان با 9 درصد، مرکزی با 8 درصد و سیستان و بلوچستان با 7 درصد، بالاترین شاخص اهدای خون بانوان را در مدت یاد شده داشته اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان انتقال خون ایران

با توجه به سابقه درخشان فعالیتهای پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کارگیری روش های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومین نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سالهای ابتدایی دهه 20 هجری شمسی بر میگردد. در واقع در این سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان