اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951113230205757

در صحن شورا تصویب شد

یک فوریت ساماندهی موتورهای دیزلی آلاینده

کد: 13951113230205757

https://goo.gl/kOdktg

، تهران , (اخبار رسمی): اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین‌آلات عمرانی و ناوگان خدمات و حمل و نقل عمومی و خدمات شهری رای دادند.

یک فوریت ساماندهی موتورهای دیزلی آلاینده

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران ، محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در سیصدوبیست و پنجمین جلسه شورا و در تشریح این طرح، گفت: دود خروجی از اگزوزها باعث آلودگی هوا است و ترکیبات زیادی از لوله‌های اگزوز خارج می‌شود.
وی با بیان اینکه احتراق ناقص در موتورها باعث ایجاد دود می‌شود، اظهار کرد: در طول شب بیش از 150 هزار ماشین‌آلات شهری و دستگاه‌هایی که مستقیم با گازوئیل کار می‌کنند، در شهر تردد و تولید دوده می‌کنند.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به اینکه این دوده‌ها ذراتی تولید می‌کنند که مستقیم وارد نای می‌شود و سرطان‌زا است، خاطرنشان کرد: در شهر تهران آنقدر ماشین‌آلات سنگین داریم که دود سیاه شهر را فرا گرفته است.
حقانی با اشاره به ماشین‌آلات سنگین، گفت: از این تعداد چهار هزار دستگاه و ماشین‌آلات سنگین متعلق به شهرداری است که شامل ماشین آلات حمل زباله و... می شود که این ماشین‌آلات به دلیل نبود معاینه فنی تولید دوده می‌کند.
وی تاکید کرد: ضروری است شهرداری تهران را ملزم به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین آلات عمرانی و حمل و نقل عمومی کنیم.
این عضو شورای شهر اظهار کرد: از هفت هزار و 500 دستگاه اتوبوس شهرداری 500 دستگاه مدام در حال تعمیر هستند و از مابقی دستگاه‌ها نیز نیمی فرسوده بوده و تولید دوده سیاه می‌کند.
عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در قالب این طرح، شهرداری تهران مکلف می‌شود، برای کلیه خودروهای دیزلی خود معاینه فنی داشته باشد و در جریان خرید خودروهای جدید نیز استانداردهای لازم را مدنظر قرار دهد.
حقانی در تشریح بندهای این طرح گفت: در یکی از بندها، شرکت کنترل کیفیت هوا ضرایب انتشار آلایندگی موتورهای دیزل زمینی را به همراه آمار واقعی و سهم آلایندگی این موتورها در آلودگی شهر تهران را تایید کرده و به صورت عمومی اعلام خواهد کرد.
عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ساز و کار ارائه مشوق و جرایم برای پروژه ساختمانی و عمرانی درخصوص تولید یا کاهش ذرات معلق توسط معاونت شهرسازی و عمران شهرداری تهران و با نظارت شرکت کنترل کیفیت هوا، ظرف مدت 6 ماه در قالب لایحه تدوین جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: لذا ماده واحده یک فوریتی را تهیه کردیم مبنی بر اینکه شرکت کنترل کیفیت هوا درباره منابع انتشار تحقیق کرده و نتیجه این تحقیقات به مرحله اجرا برسد. همچنین شهرداری همه خودروهای مرتبط با خود اعم از خودروهای متعلق به پیمانکاران عمرانی یا شهری را موظف به انجام معاینه فنی کرده و خودروهای جدیدی که تهیه می‌شود، نیز فاقد استاندارد نباشند.
بر اساس این گزارش ،اسماعیل دوستی به عنوان یکی از مخالفان یک فوریت این طرح گفت: این طرح در حقیقت نیازمند قانون بالادستی است و شورا نمی‌تواند چنین چیزی را تعیین کند بلکه تنها می‌توانیم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کنیم.
انصاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در جایگاه موافق این طرح گفت: نباید منتظر قانون بالادستی بمانیم بلکه باید آن بخشی از موضوع که به دست شورای اسلامی شهر تهران قابل حل است، مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
رضا تقی پور سخنگوی شورا نیز با اشاره به اینکه تکالیف شهرداری در این حوزه در برنامه پنج ساله تصویب شده است ، گفت:در سایر بخش ها هم نیاز به قانون بالادستی است بنابراین پیشنهاد می دهم به طرح به صورت عادی بررسی شود و مواردی را که جا افتاده است به برنامه 5 ساله اضافه کنیم.
همچنین محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز گفت: در مورد خودروهای دیزلی دو مصوبه در شورا داریم و این کار دو باره کاریست و بهتر است طرح های قبلی را اصلاح کنیم نه اینکه طرح جدید بیاوریم.
چمران نیز با اشاره به اینکه در برنامه پنج ساله شهرداری نصب فیلتر های جذب دوده الزامی شده است ، اظهار داشت : یکی از مشکلات اصلی استاندارد نبودن سوخت این خودروهاست به صورتی که گازوییل مصرفی در کشور 500 PPM است در حالی که استاندارد جهانی آن 50 PPM است.
نهایتا پس از بحث و بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت این طرح با اکثریت آرای اعضاء به تصویب رسید تا برای بررسی به کمیسیون‌های شورای شهر تهران ارجاع داده شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران جایگاهی حقوقی است که 31 عضو آن از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. وظیقه شورای شهر قانون گذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را بر عهده داشته و یکی از مهمترین وظایف موردی آن انتخاب شهردار برای مدت 4 سال است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | محیط زیست