اطلاعات تماس
  • 093721*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105026313818666

زیرشاخه مهندسی عمران

گرایش‌های مهندسی عمران در کارشناسی ارشد

کد: 140105026313818666

https://bit.ly/3RWwjPs

، (اخبار رسمی): با پیشرفت ساخت سازه در اندازه و کاربرد مختلف، تمایل افراد به تحصیل در رشته مهندسی عمران افزایش یافته است. مهندسی عمران برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز گرایش‌های متنوع و متعددی دارد که قبل از انتخاب باید به دید خوبی از آن‌ها دست یافت.

گرایش های مهندسی عمران در کارشناسی ارشد
گرایشهای مهندسی عمران

شغل نهایی مهندس عمران به طراحی و ساخت ساختمان محدود نمی شود. این رشته مهندسی گرایشات متعدد و متنوعی دارد. بررسی مباحث بهترین کتاب های مهندسی عمران نیز دید خوبی برای انتخاب گرایش به شما می‌دهد.

با توجه به گستره وسیع کاربردهای مهندسی عمران در دنیای پیشرفته امروزی، موقعیت‌های شغلی و در نتیجه گرایش تحصیل در این رشته نیز افزایش یافته است. نا گفته نماند که از یک مهندس عمران مجرب درامد بسیار مناسبی نیز دارد. برخی فکر می‌کنند شغل نهایی مهندسین عمران به طراحی و ساخت ساختمان محدود می‌شود. در صورتی که این رشته مهندسی گرایشات متعدد و متنوعی دارد. داشتن اطلاعات در رابطه با سرفصل های بهترین کتاب های مهندسی عمران دید خوبی برای انتخاب گرایش به شما می‌دهد.

گرایش سازه یکی از پر طرفدارترین گرایش های مهندسی عمران که به رفتار اتصالات و انواع سیستم های سازه ای می پردازد، گرایش سازه است. دروسی که باید در این گرایش بگذرانید شامل موارد زیر است:

 

  • اجزای محدود دینامیک سازه تئوری الاستیسته ریاضی مهندسی تحلیل غیر ارتجاعی سازه‌ها بهسازی لرزه ای پایداری سازه‌ها

فراغ التحصیلان این مقطع بیشتر وارد بخش محاسبات و طراحی و بهسازی لرزه ای سازه‌ها می‌شوند.

گرایش زلزله

مهندسین گرایش زلزله, بیشتر به مقاوم سازی و طراحی و نظارت پروژه‌های ساختمانی، تاسیسات آبی، پل ها، انواع سازه‌های خاکی و فونداسیون‌ها میپردازند. گرایش زلزله شامل دروس زیر می‌شود:

  • دینامیک سازه، لرزه شناسی، مهندسی زلزله، دینامیک خاک، طراحی لرزه ای سازه ها، تحلیل و طراحی غیر ارتجاعی سازه‌ها، سازه های بلند

گرایش ژئوتکنیک

در این گرایش خاک و پی مورد نظر برای سازه مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. طراحی گود ساختمان‌ها، آزمایش نوع خاک و تونل سازی از موقعیت های شغلی این گرایش است و شامل سرفصل های زیر است:

  • مکانیک خاک پیشرفته، مهندسی پی پیشرفته، دینامیک خاک، بهسازی خاک، مکانیک شکست، خاک مسلح

گرایش راه و ترابری

طراحی بهینه راه ها و جاده ها از نظر اقتصادی و ایمنی بسیار مهم هستند. طراحی خیابان هایی با عرض استاندراد و کف سازی با کیفیت حمل و نقل را آسان و ایمن می سازد. یک مهندس عمران پس از اتمام تحصیل در این گرایش در مباحث زیر تخصص خواهد داشت:

  • تحلیل و طراحی روسازی پیشرفته، تکنولوژی و مواد روسازی، طرح هندسی راه پیشرفته، مهندسی ترافیک پیشرفته، مدیریت،تعمیر و نگهداری راه مهندسی بنادر، مهندسی راه آهن پیشرفته× آزمایشگاه روسازی

گرایش مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی

طراحی و ساخت سد، کانال و سیستم‌های زهکشی همیشه از مسائل چالش برانگیز است. اگر کانال های انتقال آب به درستی طراحی و اجرا شوند با ریزش باران شدید شاهد آب گرفتگی و یا جاری شدن سیل و در نتیجه خسارات جانی و مالی سنگین نخواهیم بود. احداث سد در مکان درست و به شیوه مناسب نیز می تواند بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز را هنگام خشکسالی تامین کند. مهندس عمران با یادگیری سرفصل های زیر به مهارت کافی در این کار خواهد رسید:

  • هیدرولیک پیشرفته، طراحی هیدرولیکی سازه‌ها سدهای خاکی، سدهای بتنی، هیدرودینامیک، روش اجزاء محدود، مهندسی رودخانه، اجرای سازه‌های آبی

گرایش محیط زیست مساله حفظ محیط زیست همیشه مهم بوده و هست. به خصوص با رشد جمعیت بشر بر روی کره زمین بر اهمیت آن افزوده شده است. در فرایند ساخت و ساز نیز باید این نکات در نظر گرفته شود. در شرایطی که روز به روز به میزان پسماندها و آلاینده ها افزوده می شود، مهندس عمران باید در روند ساخت و ساز خود آن ها را به حداقل کاهش دهد. مبانی گرایش محیط زیست در مهندسی عمران شامل موارد زیر است:

  • مبانی انتقال و انتشار و مدلسازی آلاینده ها، اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب اصول مهندسی و مدیریت پسماند توسعه پایدار و مدیریت محیط زیست هیدرولوژی پیشرفته تغییر اقلیم و هواشناسی آلودگی خاک و پاکسازی آن

نتیجه گیری اگر برای انتخاب گرایش مورد نظر دچار تردید هستید، سرفصل های هر کدام از آن ها را در بین بهترین کتاب های مهندسی عمران مطالعه کنید تا در نهایت بتوانید مناسب ترین گرایش را با توجه به علاقه، بازار کار و آینده شغلی انتخاب کنید. در صورت انتخاب گرایش مناسب و تسلط در مبانی آن قطعا به درامد خوبی در حرفه خود دست خواهید یافت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 093721*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش