اطلاعات تماس
  • 031910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105256361119462

استهلاک زیان سنواتی چیست؟

کد: 140105256361119462

https://bit.ly/3CAFkJ5

، (اخبار رسمی): منظور از استهلاک زیان سنواتی چیست؟ نحوه محاسبه و نمایش استهلاک زیان سنواتی چگونه است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما تا اتمام شدن مطلب همراه باشید.

استهلاک زیان سنواتی چیست؟
استهلاک زیان سنواتی چه هنگام برای دارایی پذیرفته می شود؟

استهلاک زیان سنواتی به زیانی اطلاق می شود که دارایی منقول یا غیر منقول بعد از گذشت عمر مفید خود بجای سود دهی برای شرکت زیان آور باشد.

استهلاک زیان سنواتی به زیانی اطلاق می‌شود که دارایی منقول یا غیر منقول بعد از گذشت عمر مفید خود بجای سود دهی برای شرکت زیان آور باشد.

استهلاک زیان سنواتی چه هنگام برای دارایی پذیرفته می شود؟

قابل توجه است هر ساله اداره امور مالیاتی از شرکت های حقوقی یا حقیقی خواستار ارائه دفاتر کل و روزنامه یا دفاتر درآمد آنها هستند. اگر استهلاک زیان سنواتی در دفاتر سنوات قبل یک شرکت به اداره دارایی اعلام شده باشد و این اداره آن را در سالهای قبل قبول کرده باشد در نهایت این استهلاک پذیرفته خواهد شد.

نحوه محاسبه و نمایش استهلاک زیان سنواتی

برای تعیین استهلاک زیان سنواتی، ابتدا باید زیان حاصل شده توسط کارشناس دارایی تایید شده باشد. پس از تایید شدن زیان سنواتی برای مستهلک کردن آن، باید هر سال تا میزان درآمد حاصل شده شرکت که مشمول مالیات است آن را مستهلک کرد.

به این صورت که یک شرکت امکان دارد با پرکردن اظهارنامه سالانه دارایی، دارای سود ابرازی باشد هرچند در دفاتر خود دارای زیان است. این حالت به این صورت است که در دفاتر استهلاک زیان سال های قبل جزئی از هزینه ها می باشد. اما در جدول تعیین درآمد اداره دارایی استهلاک زیان سال‌های قبل از هزینه‌ها تفکیک شده است. گاهی اداره دارایی به دلیل عدم مستهلک کردن زیان سنواتی توسط مودی، خود اقدامات استهلاک را انجام می‌دهد.

لیست هزینه های قابل قبول دارایی و استهلاک زیان سالانه

  • مبلغ استهلاک زیان سنواتی طبق بند ۱۲ ماده ۱۴۸ زمانی از نظر دارایی قابل قبول است که سنوات قبل توسط ممیزان مالیاتی تایید شده باشد.
  • حقوق و دستمزد پرداختی نیروی کار یک شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی. پرداختی‌های غیر مستمر به نیروی کار چه به صورت نقدی یا غیر نقدی. اعم از حق ماموریت، اضافه کاری بر ساعت رسمی، عیدی و... مبلغ پرداختی بابت بازخرید کردن مرخصی پرسنل شرکت.
  • مبالغی که برای درمان یا حوادث که در محل کار برای کارکنان اتفاق می افتد. مبلغ اجاره پرداختی، برای موسسه یا شرکت های که محل استقرار خود را اجاره کرده اند.
  • ذخیره برای مطالبات مشکوک الوصول، یا امکان وصول آنها غیر ممکن می باشند.
  • مبلغ پرداختی اجاره ماشین آلات و تجهیزات شرکت. هزینه پرداختی امتیازهای آب، برق، تلفن،... هزینه پرداختی بابت تبلیغات و بازاریابی شرکت. هزینه‌های حمل و نقل و ....

هزینه‌های که در یک شرکت اتفاق می‌افتند به عنوان یک عامل کاهنده در سود شرکت هستند؛ اما همه این هزینه ها توسط اداره دارایی تایید نمی شود. بسیاری از حسابداران برای نشان دادن سود کمتر این اقلام را بیشتر نشان می‌دهند. در نهایت اقلام و هزینه های کاهنده سود همیشه توسط کارشناسان سازمان دارایی موشکافانه بررسی می‌شوند.

سخن آخر

برای کسب آگاهی بیشتر از استهلاک زیان سنواتی و نحوه محاسبه و ثبت حسابداری آن می توان از آموزشگاه حسابداری در اصفهان (موسسه حسابداری تدبیر) بهره گرفت. همچنین دانش پژوهان می توانند به صورت غیر حضوری و با مراجعه به وب سایت https://tadbirtp.ir جواب تمام سوالهای خود را بیابند.

قابل ذکر است با مطالعه مقاله هایی در حوزه استهلاک و زیان در حسابداری اطلاعاتی کاملی درباره استهلاک زیان سال های قبل را کسب کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 031910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بانک، بیمه و سرمایه | حقوقی و قانون