اطلاعات تماس
  • 021331***** - 021339*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111087139822222
در دسترس نیست

فاکتورهای مهم هنگام خرید سیم برق

راهنمای خرید سیم برق

کد: 140111087139822222

، تهران , (اخبار رسمی): در این مطلب می خواهیم به نکات کلیدی و مهمی که باید بهنگام خرید سیم برق به آنها توجه نمود، بپردازیم.

راهنمای خرید سیم برق
خرید و قیمت سیم برق

مهمترین وجه تمایز بین سیم برق و کابل این است که سیم برق در قسمت هادی خود، دارای یک لایه روکش عایق است ولی هادی کابلهای برق، دارای دو روکش ( یک لایه عایق و یک لایه ژاکت) می باشند.

مردم اغلب از این اصطلاحات (کابل در مقابل سیم) به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما یک تفاوت وجود دارد:

  • کابل مجموعه ای از دو یا چند سیم در یک ژاکت است.
  • سیم ها هادی های عایق بندی شده یا خالی داخل ژاکت هستند.

اعداد موجود در سیم و کابل برق 

سیم و کابل برق با دو عدد جدا شده با خط فاصله طبقه بندی می شود، مانند 14-2. عدد اول نشان دهنده گیج هادی است. دومی تعداد هادی های داخل کابل را نشان می دهد. به عنوان مثال، 14-2 دارای دو هادی 14 گیج است: گرم و خنثی. این کابل همچنین حاوی یک سیم مسی لخت به عنوان زمین است. هادی های جداگانه نیز دارای کد رنگی هستند که هدف آنها را در مدار به شما می گوید.

کدگذاری رنگ غلاف بیرونی

رنگ غلاف بیرونی کابل گیج سیم داخل غلاف و همچنین درجه آمپراژ مدار را به شما می گوید.

  • WHITE = سیم 14 گیج، مدار 15 آمپر
  • زرد = سیم گیج 12، مدار 20 آمپر
  • نارنجی = سیم گیج 10 مدار 30 آمپر
  • BLACK = سیم 8 یا 6 گیج، مدارهای 45 یا 60 آمپر. برچسب غلاف را برای مشخصات گیج و مدار بررسی کنید.
  • خاکستری = کابل زیرزمینی. از آنجایی که تمام کابل UF (فیدر زیرزمینی) خاکستری است، برچسب غلاف را برای مشخصات گیج و مدار بررسی کنید.

کدگذاری رنگ سیم

این کد برای همه هادی ها استاندارد است. رنگ هایی که به احتمال زیاد در خانه خود پیدا می کنید به شرح زیر است:

  • سیاه (یا قرمز) = داغ. سیم های داغ جریان را از پنل به دستگاه منتقل می کنند که می تواند یک کلید، پریز، چراغ برق یا دستگاه باشد. رنگ های دیگری برای سیم های داغ وجود دارد، اما آنها بسیار کمتر رایج هستند.
  • سفید = خنثی سیم‌های خنثی جریان را به پنل برمی‌گردانند و مدار را تکمیل می‌کنند.
  • برهنه (یا سبز) = زمین. در صورت بروز خطای زمین، سیم زمین مسیری را برای بازگشت جریان خطا به پنل فراهم می کند و در این حالت بریکر باز می شود یا فیوز منفجر می شود و جریان برق قطع می شود.

نحوه شناسایی سیم و کابل

روی هر ژاکت اطلاعاتی چاپ شده است تا به شما در انتخاب محصول مناسب برای کارتان کمک کند. یک کد حرفی ویژگی های سیم را به همراه مواد، گیج و رتبه بندی ولتاژ ارائه می دهد.

نامگذاری و طبقه بندی

NEC سیستمی با حروف برای شناسایی سریع قابلیت‌های یک سیم ارائه می‌کند. برخی از حروف رایج برای سیم عبارتند از THHN، XHHW، THW، TFNN و غیره.

1. سیم نایلون ثابت ترموپلاستیک (TFFN) بهترین کار را برای وسایل، لوازم خانگی، مدارهای کنترل و سیم کشی ماشین ابزار (MTW) دارد. این به این دلیل است که یک هادی رشته ای است که آن را بسیار انعطاف پذیر و به راحتی به سطوح دیگر متصل می کند. سیم TFFN در محیط های خشک تا 90 درجه سانتیگراد و در شرایط مرطوب تا 60 درجه سانتیگراد را تحمل می کند. همچنین در برابر روغن مقاوم است. این باعث می شود هم برای محیط های داخلی و هم برای محیط های بیرونی مناسب باشد.

2. سیم نایلونی مقاوم در برابر حرارت بالا (THHN) برای حمل بارهای بالای جریان الکتریکی تا 600 ولت در محیط های تجاری و صنعتی بهینه است. نامگذاری گرمای بالا آن را به یک رسانای فوق العاده تبدیل می کند زیرا می تواند دمای 90 درجه سانتیگراد را برای مدت طولانی تحمل کند. با این حال، این نوع سیم شکننده است زیرا فقط یک لایه محافظ دارد. برای جلوگیری از آسیب، باید سیم THHN را قبل از دفن در مجرای آن قرار دهید.

3. سیم نایلونی مقاوم در برابر حرارت و آب (THWN) نیز در محیط های تجاری و صنعتی به خوبی کار می کند. تا 600 ولت را هدایت می کند، اگرچه یافتن انواعی که ولتاژ کمتر از 110 ولت را رسانا می کنند غیر معمول نیست. بسیار بادوام و در برابر آب و روغن مقاوم است. سیم THWN می تواند در محیط های مرطوب برای مدت طولانی بدون از دست دادن عملکرد کار کند. همچنین می تواند تا دمای 90 درجه سانتیگراد را تحمل کند. سیم THWN به دلیل دوام و تطبیق پذیری آن برای تنظیمات داخلی و خارجی یکی از بهترین انتخاب ها برای برقکاران است.

در زیر حروف و ویژگی هایی است که به طور منظم در سیم کشی های مسکونی مشاهده خواهید کرد:

  1. T: عایق ترموپلاستیک
  2. FF: ثابت انعطاف پذیر
  3. H: مقاومت در برابر حرارت
  4. HH: مقاومت در برابر حرارت بالا (تا 194 درجه سانتیگراد)
  5. W: مناسب برای مکان های مرطوب
  6. N: پوشش نایلونی، مقاوم در برابر آسیب نفت یا گاز
  7. X: پلیمر مصنوعی، مقاوم در برابر شعله

چگونه سیم برق را انتخاب کنم؟

دو بخش برای سوال اندازه سیم وجود دارد: ضخامت (گیج) و طول. برای تعیین اینکه به چه سیم گیجی نیاز دارید، ظرفیت حمل و مقدار جریانی را که سیم نیاز دارد (بر حسب آمپر یا آمپر اندازه گیری شود) در نظر بگیرید. گیج سیم مستقیماً به میزان آمپر مورد نیاز برای عبور از آن بستگی دارد.

چگونه محاسبه کنم که چقدر سیم نیاز دارم؟

برای بدست آوردن سطح مقطع مورد نیاز سیم، محاسبه زیر را انجام دهید:

  • مقاومت (Ω•m) ماده هادی را در پیک جریان موتور (A)، عدد 1.25 و طول کل کابل (m) ضرب کنید.
  • نتیجه را بر افت ولتاژ از منبع تغذیه به موتور تقسیم کنید.

سیم ضخیم تر بهتر است یا نازک تر؟

سیم نازک الکتریسیته را هدایت می کند، اما مقاومت الکتریکی بیشتری وجود دارد. سیم ضخیم تر مانند بزرگراه چهار خطه است. مقاومت الکتریکی بسیار کمتری وجود دارد، و در نتیجه، آن لامپ روشن‌تر می‌سوزد زیرا الکتریسیته بیشتری می‌تواند به آن برسد.

اگر از یک سیم خیلی بزرگ استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

استفاده از سیم بسیار بزرگ، با آمپراژ نامی بالاتر می تواند منجر به قطع شدن مدار شود، حتی اگر بار از درجه بندی سیم تجاوز نکند.

سیم برق مفتولی:

این سیم از یک رشته تشکیل شده است. به سیم مفتولی، سیم خشک یا تک‌لایه نیز گفته می‌شود. از این محصول بیشتر در تابلوهای برق استفاده می‌شود. سیم برق مفتولی دارای ولتاژی بین 300 تا 500 ولت است. سیم برق مفتولی سطح مقطع متفاوتی دارد که از 1.5 تا 240 میلی‌متر ادامه دارد. سیم برق مفتولی نسبت به سایر انواع سیم مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی و پوسیدگی دارد، و در مقایسه با سیم افشان قیمت کمتری دارد. برای اطلاع از آخرین قیمت سیم برق کمان وارد شوید.

سیم برق افشان:

سیم برق افشان نسبت به سایر انواع سیم بسیار نرم و انعطاف‌پذیرتر است. از این رو در سیم‌کشی ساختمان استفاده می‌شود. سیم برق افشان همانند سیم مفتولی سطح مقطع متفاوتی دارد. ولتاژ این سیم نیز در بازه 300 تا 500 قرار دارد. 

سیم برق نیم افشان:

این نوع سیم انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به نوع افشان و مفتولی دارد و خواص ویژگی‌های آن بین سیم مفتولی و سیم افشان است.

سیم ارت:

این نوع سیم از جنس مس است و روکشی زرد و سبز رنگ دارد. سیم ارت به دلیل وجود مس بسیار خالص، نسبت به سایر انواع سیم مقاومت اهمی پایینی دارد اما وجود آن در سیم‌کشی یک مجموعه بسیار ضروری است و سبب افزایش امنیت سیستم ارتینگ آن مجموعه می‌شود.

سیم نایلون:

از دیگر انواع سیم، می‌توان سیم نایلون را نام برد که از چسبیدن دو سیم نازک ساخته شده است و بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان‌سازی دارد. سیم نایلون نسبت به سایر انواع سیم دارای قدرت ضعیفی است، بنابراین در صنعت کاربرد ندارد.

کاربرد سیم مفتولی

از سیم مفتولی در سیم‌کشی داخل تابلوهای برق و همین طور توزیع کننده‌ها استفاده می‌شود. از این سیم به دلیل ساختار خشک و غیرقابل انعطاف آن در داخل لوله‌ها و زیر گچ کاربرد دارد. همان‌طور که گفته شد استفاده از سیم مفتولی در صنعت و همین‌طور جهت سیم‌کشی ساختمان بسیار مناسب است.

کاربرد سیم برق افشان

از این سیم به دلیل انعطاف‌پذیری بالا نسبت به سایر انواع سیم در تأسیسات صنعتی و ساختمانی مثل سیم‌کشی داخل منازل، کلید اتصال و پمپ شناور داخل چاه استفاده می‌شود.

کاربرد سیم ارت

به طور کلی تمام تجهیزاتی که دارای جریان الکتریکی هستند نیازمند سیم ارت هستند که از نشتی جریان برق جلوگیری شود. به طور مثال سیم ارت لباس‌شویی، سیم ارت یخچال، سیم ارت در پریز، سیم ارت خودرو و… 

گاهی ممکن است در اثر عوامل مختلفی مثل پوسیدگی سطح عایق، له‌شدگی، ضربه، لخت بودن قسمتی از رسانا و رطوبت و … نشتی جریان برق به وجود آید و اگر این نشتی به بیرون دستگاه الکتریکی منتقل شود؛ به محض دست زدن به دستگاه دچار برق گرفتگی خواهید شد. تنها راه جلوگیری از این اتفاق استفاده از سیم ارت یا همان سیم اتصال به زمین است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

صنایع کابل کمان

شرکت کابل کمان مرکز فروش سیم و کابل در انواع متنوع سیم های افشان و مفتول تک رشته و یکی از برندهای شناخته شده در عرضه و خرید کابل برق در دسته بندی های مختلف افشان و مفتول دو رشته ، کابلهای افشان و مفتول سه رشته ، سیم های نایلون و کیسه ای ، سیم های ارت ساختمانی ، کابل های ۴ رشته افشان می باشد. کابل کمان ارائه دهنده مناسب ترین قیمت کابل افشان، کابل های زوجی مخابراتی ، کابل های جوشکاری ، کابل های آسانسور موجود در بازار می باشد. تلاش و سعی ما ارائه قیمت سیم برق و سایر محصولات متناسب با بودجه شماست.

اطلاعات تماس
  • 021331***** - 021339*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان