اطلاعات تماس
  • 028322***** - 028322*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111277167610085
در دسترس نیست

دیگ بخار چیست ؟ طرز کار بویلر و اجزای تشکیل دهنده آن

کد: 140111277167610085

، قزوین , (اخبار رسمی): تشریح کامل دیگ بخار ، انواع دیگ بخار ، اجزای تشکیل دهنده بویلر ، طرز کار دیگ بخار

دیگ بخار چیست ؟ طرز کار بویلر و اجزای تشکیل دهنده آن
دیگ بخار چیست ؟ طرز کار بویلر و اجزای تشکیل دهنده آن

در این مقاله قصد دارم درباره دیگ بخار و بویلرهای صنعتی توضیحاتی را دهم وانوع دیگ بخار و اجزای تشکیل دهنده دیگ بخار و بویلرهای صنعتی را شرح دهیم.

دیگ بخار چیست؟

دیگ بخار یا همان بویلر صنعتی محفظه ایست استوانه ای شکل به صورت عمودی یا افقی که با یک راه‌اندازی ساده، آب و گرما را برای تولید بخار تحت فشار ترکیب کرده و به راحتی برای گرم کردن داخل ساختمان، موتورهای تأمین انرژی و مصارف دیگر به کار می‌رود. دیگ‌ بخار انواع مختلفی دارد و هر کدام به منظور خاصی استفاده می‌شود. در سیستم‌های گرمایشی مرکزی از دیگ‌ بخار برای گرم کردن آب یا هوا و یا گرم کردن خانه یا ساختمان استفاده می‌کنند.

انواع دیگ بخار

در دیگ‌های بخار فایر تیوب، تعدادی لوله وجود دارد که از طریق آنها گاز داغ عبور می‌کند. از طرفی آب این لوله‌ها را احاطه کرده است. به دیگر تعریف، دیگ بخار فایر تیوب، دارای یک محفظه در بسته‌ است که در آن لوله‌های داغ وجود دارد.. این لوله‌های آتشین یا لوله‌های گاز داغ، آب را گرم و به بخار تبدیل می‌کند و بخار در محفظه مشابه باقی می‌ماند.

در دیگ‌های بخار واتر تیوب ، گاز داغ، اطراف لوله ها را احاطه کرده است و آب در داخل لوله‌ها گرم می شود . به دلیل استفاده از تعداد بیشتر لوله‌های آبی، سطح گرمای وسیعی دارد. دیگر اینکه با توجه به جریان حرارتی، حرکت آب سریعتر از دیگ های فایر تیوب بوده، پس میزان انتقال حرارت بیشتر است و در نتیجه دارای بازده بالاتری می باشد. در دیگهای واتر تیوب می توان به تدریج، فشار بسیار بالا تا kg/cm2140 را به دست آورد.

از نظر استاندارد جهانی یک دیگ بخار باید بتواند سه پاس انجام دهد و در نهایت از اگزوز خارج شود. این سه پاس باعث می شود اصل حرارت مشعل به آب منتقل گردد. و اتلاف انرژی کمتری صورت گیرد. اگر تعداد لوله ها در دستگاه کمتر از حد استاندارد باشد باعث می شود تعداد پاس کاهش یابد. و اگر به جای سه پاس، یک یا دو پاس داشته باشیم مدت زمان آماده سازی بخار در دستگاه دوبرابر افزایش یافته و اتلاف انرژی زیادی به وجود می آید.

لوازم و تجهیزات جانبی دیگ بخار کدام است؟

وسائل و تجهیزات یک دیگ بخار باید با کیفیت و مرغوب باشد تا بهترین عملکرد را برای سیستم بوجود آورد. این تجهیزات شاملِ کوره و محل احتراق، لوله های مختلف در سایز و جنس های مختلف، بدنه، مشعل مایع سوز، سوئیچ های فشار و کنترل گاز، کنترل کننده هوا و سوخت، محفظه شناور، جعبه کنترل، پمپ های تغذیه و…است. در یک دیگ بخار دارای استاندارد، نقشه های فنی بازبینی و بررسی می شوند. مواد اولیه دیگ بخار که شامل ورق ها ،لوله ها و تجهیزات رویی مانند دماسنج و … است به شکل کامل، صحت سنجی می شود و آزمون های غیر مخرب طبق استاندارد های ملی بر روی آن انجام می گیرد.

مصارف و موارد استفاده دیگ بخار

جهت مصارف مختلفی از جمله کارواش بخار،کارگاه های تعمیرات خودرو، کارخانجات صنعتی، استریلیزاسیون و میکروب کشی، نماشویی و نظافت ساختمان، شستشوی مبلمان و دیگر صنایع و مصارف به کار میرود.

صنایع بلوک زنی و جدول زنی . برای خشک شدن بلوک ها آن ها را در آفتاب قرار می دهند. اکنون شهرداری استفاده از دستگاه بخار را الزام داشته است. استفاده از بخارشو مقاومت بلوک را بیشتر میکند.

تیرهای چراغ برق. باعث افزایش عمر تیرها می شود. حشره های سفید. اخیرا روی درخت های تهران شایع شده بود و با سمپاشی و نوار زرد برطرف نمیشد با بخار از بین می روند. چراکه بخار، حرارتی نیست که به خود درخت آسیب بزند پس می شود با بخار این حشرات را بدون هیچ ضرری از بین برد.

شست و شوی مخازن سی ان جی. این مخازن پس از تولید براده تولید ی کنند. در حال حاضر با واترجت شست و شو انجام می شود که زنگاب و پوسیدگی به دنبال دارد. با بخار این مشکل به طور کامل رفع می شود.

مرغداری ها. برای تولید بخار و ایجاد رطوبت در محیط مناطق خشک برای جلوگیری از مشکلات تنفسی ماکیان. استریل کردن سبد و یخچال ماشین های حمل مرغ و …

پرورش قارچ. که تولید آن مستقیما به رطوبت هوا وابسته است.دامداری ها. استریل کردن مکان شیردوشی و مخازن موجود و …

بویلر ها. فوم های ساختمون سازی حرارت به یونولیت. چون حرارت نباید مستقیم باشه.

غذاسازی. بسته بندی سوسیس کالباس. بویلر صنعتی میخوان.

بویلر صنعتی یا همان دیگ بخار چگونه کار می کند

آب در مخزن دیگ بخار ذخیره می شود و توسط گاز طبیعی، پروپان، گازوئیل، زغال سنگ یا یک عنصر الکتریکی گرم می شود. هنگامی که آب به بخار تبدیل می شود، در یک مخزن خالی به نام گنبدی یا طاقه (dome) جمع می شود. بخار به طور مستمر در گنبد و سطح فشار در ارتفاع بالا و بالاتر جمع می شود و هنگامی که فشار به سطح مورد نظر می رسد، بخار از طریق یک دریچه آزاد می شود تا از طریق لوله ها و اطراف خانه حرکت کند. بخار مادامی که مشعل روشن باشد، از طریق یک سری رادیاتور حرکت می کند تا زمانی که انرژی به اندازه کافی مصرف شود؛ بعد از آن و بعد از خاموشی مشعل دوباره به آب تبدیل میشود و مجدد به دیگ بخار باز میگردد.

دیگ بخار برای تغذیه خودکار و پرشدن منبع آب نیاز به یک پمپ الکتریکی برای عملیات دارد ولی این موضوع بدین معنی نیست که برای تامین سیستم گرمایشی بخار حتما انرژی الکتریکی و برق لازم باشد؛ زیرا مشعل میتواند گازی یا گازوئیلی باشد. برای ایجاد فشار نیز از فشار طبیعی موجود در داخل دیگ بخار میشود استفاده کرد.

ظرفیت دیگ بخار

برای آشنایی بیشتر با بویلر صنعتی یا دیگ بخار یک تن ، دیگ بخار دو تن می توانید با من در تماس باشید و اطلاعاتی را برای شما ارسال کنم تا به کمک آن بتوانید انواع بویلر های صنعتی را با هم مقایسه کنید تا قبل از خرید، آشنایی کامل با انواع کاربردهای دیگ بخار و بویلر صنعتی همچون بخارشوهای خانگی و صنعتی و کارواش بخارشوی خودرو داشته باشید.

تعمیر و نگهداری دیگ بخار

سیستم های بخار دارای یک سری تله در هر رادیاتور است که برای کمک به کاهش فشار بیش از حد استفاده میشود. این تله ها هر ۶ سال عمر مفید خود را میکنند یا کارایی آنها نزول پیدا می کند، ازینرو باید به دقت نگه داری شوند تا زمانیکه بتوانند به درستی عمل کنند و خطایی در خروجی آنها ایجاد نشود. مراقبت از تله بخار کمک می کند تا سیستم بخار را قدرتمند و کارآمد نگه داشته شود، اما این کار بسیار فرسایشی و طاقت فرساست. شما باید دوره ای عملکرد دیگ بخار را چک کنید و سطح آب را بالا ببرید و اطمینان حاصل کنید که دریچه تخلیه فشار اصلی در جهت کار بویلر است. اگر مطمئن نیستید که با چه سیستم بخار سروکار دارید و بویلر صنعتی شما چه مدلی است، مهم است که یک تکنسین واجد شرایط پیدا کنید. تعمیر و نگهداری منظم و سالیانه خدمات تعمیرات و نگهداری دیگ بخار به شما اطمینان می دهد که سیستم دیگ بخار شما فعالیت درست دارد و در زمان میتواند گرمای قابل اطمینان و کارآمد را دوباره فراهم می کند.

اجزای اصلی دیگ بخار

راهکار رفع سر و صدای دیگ بخار و بویلر صنعتی

بویلرهای بخار معمولا با صدای بلند و صدای ناگهانی و چکش ناخوشایند همراه هستند. این یک مشکل واقعی است که باعث می شود بسیاری از صاحبان خانه با سیستم بخار را آزار دهد ولی این مشکل به راحتی قابل حل است و نکات مربوط به دیگ بخار اگر رعایت شود میتوان دیگ بخار را جایگزین آبگرم کرد. در نظر گرفتن این نکات میتواند به شما کمک شایانی نماید. برای بررسی بویلر صنعتی در وهله اول. صدای انفجار معمولا بدین معناست که یکی از خطوط بخار به درستی زاویه ندارد، فشار بخار بیش از حد تنظیم شده است، تله بخار شکست خورده است و یا فقط یک لنز در یکی از خطوط وجود دارد. داشتن سیستم بررسی شده که توسط یک کارشناس حرفه ای سرویس می شود، به احتمال زیاد هر چیزی که برای خلاص شدن از شر آن سر و صدا نیاز دارید را میتواند برای شما مهیا نماید و بهبود کارایی سیستم در همان زمان مورد نیاز است.

راهنمای خرید دستگاه تولید بخار

ما همیشه باید با محاسبه ابعاد و اندازه مناسب دیگ بخار شروع کنیم. محاسبه ضایعات گرما را برای یک برنامه کامل انجام دهید و به سادگی و سهل انگار اندازه دیگ بخار را تخمین نزنید. اندازه و ابعاد دیگ بخار با توجه به فوت مربع تعیین میشود و میزان حجم بخار و کیفیت بخار دقیقا به ابعاد و اندازه بویلر صنعتی مربوط میشود؛ همچنین تعداد خروجی کارواش بخار نیز ظرفیت دیگ بخار بستگی دارد. برای انجام این کار، باید ظرفیت و حجم بخارخروجی را اندازه گیری کنید. برای آشنایی بیشتر و تخمین ظرفیت بخار مورد نیاز، کتابچه راهنمای خرید کارواش بخار را دانلود کنید و بخوانید.

نکته حایز اهمیت دیگر در قیمت دیگ بخار ارائه تجهیزات جانبی و خدمات پس از فروش است که میتواند بسیار کاربردی باشد و میزان رضایت مندی مشتریان را تغییر دهد؛ تجهیزات جانبی همچون صدا خفه کن یا سایلنسر، رسوب گیر، لنس ها و شیر آلات مخصوص دیگ بخار و هزاران تجهیز جانبی دیگر که تهیه و تأمین آن توسط سازنده بویلر صنعتی مهم تلقی میشود.

انواع دیگ بخار

انواع دیگ بخار که در بازار موجود است، توسط تولید کنندگان مختلفی تولید می شوند که هر کدام طراحی ساخت متفاوتی دارند. انواع دیگ بخار را میتوان در کاربردهای مختلف استفاده کرد. با گذشت زمان، نمونه های کارآمدتری از انواع دیگ بخار جدید وارد بازار شده است که باعث شده نا کارآمدی دستگاههای قدیمی برطرف شود و جایگزین خوبی برای نمونه های قدیمی تر شدند. این مقاله در مورد انواع دیگ بخار و طبقه بندی بویلر های صنعتی نوشته شده است شده است. بویلرها به طور گسترده باعنوان لوله های درونشان و نوع دیگهای بخار آن طبقه بندی می شوند.

دیگ بخار آتشخوار Fire Tube

دیگهای بخار دارای لوله آتشخوار با نام های دیگری از جمله بویلر دود Smoke یا دیگهای دارای محفظه و لوله نیز شناخته می شوند. دیگهای بخار آتشخوار؛ حاوی لوله های فولادی طولانی است که از طریق آن گازهای گرم از کوره عبور می کنند و در اطراف آن آب به بخار تبدیل می شود. انواع دیگ بخار آتشخوار یا Fire Tube، به طور معمول دارای هزینه تولید اولیه پایین تری هستند و مصرف سوخت آنها کارآمد تر و راحت تر است. ظرفیت آنها تا ۲۵ تن و حجم بخار خروجی آنها ۱۷.۵ کیلوگرم در سانتی متر است.

دیگ بخار با دو پاس حرارتی

همانطور که از اسم این نوع بویلر پیداست عملیات تولید آبگرم و بخار در دو مرحله انجام میشود و گازهای احتراق دو بار در دیگ بخار حرکت می کنند.

نکته: گازهای احتراق باید قبل از ورود به اتاق معکوس خنک شوند. دمای بیش از حد باعث برهم خوردن و ترک خوردن لوله شود. نرخ انتقال حرارت حداکثر در مرحله اول میتواند انجام شود، این میزان با افزایش گذرگاه ها و پاس های حرارتی کاهش می یابد.

دیگ بخار با سه پاس حرارتی

طراحی دیگ بخار سه پاس، سه امکان برای انتقال حرارت فراهم می کند. دمای پشته سه پاس حرارتی کمتر از نمونه مشابه با دو پاس حرارتی است و با همان طراحی دارای فشارعملیاتی بالاتری خواهد بود. کارایی و راندمان سه پاس نیز بیش از دو پاس حرارتی است.

هر گذر یا هر پاس در دیگ بخار باید با سطح مقطعی طراحی شده باید مناسب با سرعت گاز دودکش باشد و از آن بتوان سرعت گاز مطلوب را استخراج کرد، که به نوبه خود انتقال حرارت را به حداکثر می رساند در حالی که کاهش راندمان عملکرد در داخل لوله ها را کاهش می دهد.

اجزای تشکیل دهنده دیگ بخار آتش خوار

اجزای تشکیل دهنده دیگ بخار آتش خوار یا بویلر فایرتیوب چیست؟

معمولا اجزا تشکیل دهنده دیگ بخار یکپارچه به دو قسمت ساختمان بدنه و وسایل کنترلی کمکی تقسیم بندی می شوند. ساختمان بدنه از اجزا زیر تشکیل شده است:

  • عایق حرارتی
  • بدنه خارجی
  • کوره
  • سیستم هوای احتراق
  • مشعل
  • محفظه کوره
  • لوله هادودکش
  • شیر اطمینان
  • شیر تخلیه
  • کاور بدنه
  • اتصالات ترمومتر و ترموستات
  • اتصالات فشار سنج
  • صفحات نگهدارنده لوله
  • دریچه منهول (آدم رو) و هند هول (دست رو)
  • درهای عقب و جلو
  • اتصالات لوله رفت و برگشت
  • لوله انبساط

وسایل کنترلی کمکی به منظور پیشگیری از وقوع حادثه و بهبود راندمان سیستم شامل موارد زیر است:

  • شیر کنترل مدوله
  • کلید حد فشار
  • جعبه کنترل
  • کنترل کننده دوتایی سطح آب
  • کنترل مدوله فشار
  • کنترل کننده پمپ تغذیه
  • محفظه شناور
  • کنترل کننده سطح آب خطی کم

توصیه های ایمنی و راهنمای استفاده از دیگ بخار

اهمیت به کاربردن توصیه های ایمنی استفاده از دیگ بخار بسیار بالاست و توصیه های ایمنی استفاده از دیگ بخار و عملکرد صحیح دیگ بخار و دیگ آبگرم برای بسیاری از صنایع و کارخانجات امری ضروری می باشد. به همین دلیل امروزه دیگ بخار و دیگ آب گرم در مرحله تولید به دستگاه‌های کنترل ایمنی مجهز شده اند که ایمنی دیگ بخار و بازدهی آنها را به طرز محسوسی افزایش داده است.

اگر چه تجهیزات پیشرفته و به روز برای ایمنی تجهیزات و مخازن تحت فشار ضروری است اما برای اطمینان از عملکرد ایمن دیگ بخار و آب داغ کافی نیست. علاوه بر تجهیزات به روز و مدرن، برای افزایش ایمنی و بالارفتن بهره‌وری دیگ بخار باید دیگ بخار بصورت ادواری بازرسی شده و در موارد ضروری توسط شرکت های صاحب صلاحیت از طرف اداره استاندارد گواهی سلامت صادر شود.

در صورت سهل انگاری در بازرسی دوره ای مخازن تحت فشار به مرور باعث کاهش و افت بهره‌وری و حتی خطرات جدی برای پرسنل و مجموعه ای که از آن استفاده می کنند خواهد شد. در این میان بازرسی دیگ بخار با توجه به فشار و دمای بالای بخار تولیدی اهمیت ویژه ای دارد. در مقالاتی تحت عنوان سرویس و نگهداری دیگ های بخار که در سه مطلب منتشر شد به مواردی که در سرویس روزانه دیگ بخار، سرویس هفتگی دیگ بخار، سرویس ماهنه دیگ بخار و سرویس سالانه دیگ بخار پرداخته شد همچنین طرز استفاده صحیح دیگ بخار در این سری مقالات توضیح داده شد در ادامه به برخی موارد که در حین بازرسی دوره ای دیگ بخار باید مدنظر داشت بیان می‌شود.
شرکت پدیده نوین بخار با بهره گیری از نیروهای متخصص و کارآزموده و همچنین استفاده از تجهیزات مدرن صنعتی اقدام به تولید و فروش انواع دیگ و بویلر ، مطابق با استاندارد های جهانی و ملی می کند.

https://novinbokhar.org/boiler

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نوین بخار

شرکت پدیده نوین بخار با بهره گیری از نیروهای متخصص و کارآزموده و همچنین استفاده از تجهیزات مدرن صنعتی اقدام به تولید و فروش انواع دیگ بخار ، مطابق با استاندارد های جهانی و ملی می کند.

اطلاعات تماس
  • 028322***** - 028322*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید