اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140207047499322447
در دسترس نیست

معرفی انواع مختلف صافی کمپرسور

فیلتر سپراتور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کد: 140207047499322447

، (اخبار رسمی): با تعویض به موقع فیلتر روغن، فیلتر هوا، عوض کردن روغن در زمان مناسب، خالی کردن منظم روغن و برقراری ارتباط صحیح سیم ارت از صافی جدا کننده به درستی استفاده کرده و به طور قابل ملاحظه ای کارایی آن را افزایش می دهید.

فیلتر سپراتور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
فیلتر سپراتور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فشار کاری، قطر و تعداد سوراخ ها، ارتفاع جداکننده، نوع الیاف فیلتر، میزان جداسازی روغن و بازدهی آن و ... مواردی هستند که در هنگام خرید صافی جداکننده باید مورد توجه قرار دهید.

صافی جداکننده وسیله ای است که در داخل کمپرسورهای اسکرو وجود دارد. وظیفه فیلتر سپراتور چیست؟ صافی سپراتور وظیفه جدا کردن ذرات روغن از هوا را بر عهده دارد که در کمپرسورهای تزریق روغنی استفاده می شود. به این صورت که هوای وارد شده به کمپرسور در طی جریان فشرده سازی با روغن مخلوط می شود و بعد از عملیات فشرده کردن هوا، باید روغن را از آن جدا کرد. این کار جداسازی طی 3 مرحله انجام می گیرد که دو تا از آن ها مراحل اصلی و یک مرحله دیگر مکمل است.

مراحل جداسازی در فیلتر سپراتور چیست؟

روغن موجود در هوای فشرده شده را می توان در طی 3 مرحله جداسازی کرد که این مراحل عبارتند از:

گام اول

در اولین مرحله هوای ورودی که با روغن ترکیب شده، با حرکت دوار وارد مخزن می شود. این حرکت چرخشی نیروی گریز از مرکز ایجاد کرده که باعث جدا شدن ذرات درشت روغن از هوای فشرده شده می شود.

گام دوم

بعد از جداسازی ذرات درشت، هوا به همراه ذرات ریز روغن به سمت فیلتر حرکت می کند. این فیلتر با دو لایه فلزی که در میان آن الیاف میکرو فایبر گلاس قرار گرفته، توانایی جداسازی ذرات ریز روغن را دارد. اما هنوز هم بخارات روغن باقی مانده که این ها نیز در مرحله سوم از هوای فشرده جدا می شوند.

گام سوم

در این مرحله که یک قدم تکمیلی برای تولید هوای کمپرس شده خالص است، در اثر کم کردن دمای هوا، بخارات روغن هم از حالت گاز به مایع تبدیل شده و با فیلتر جداسازی می شود. فیلتر به کار رفته در این مرحله میکروفیلتری است که با کربن فعال و مراحل شیمیایی ذرات روغن را جذب و جداسازی می کند. 

انواع فیلتر جداکننده

فیلتر سپراتور پمپ باد به دو دسته مخزنی و کارتریجی تقسیم می شود که این طبقه بندی بر اساس موارد زیر است:

  • محل قرار گرفتن صافی
  • شکل کاسه انتهایی

فیلتر سپراتور مخزنی

این فیلتر یک جداکننده داخلی و در درون مخزن است که با کاسه انتهایی خود روغن های جدا شده را جمع آوری می کند. این روغن در نهایت توسط عمل ساکشن از مخزن خارج می شود. در این نوع فیلتر جریان هوا از سمت خارج به داخل است.

فیلتر جدا کننده کارتریجی

فیلتر کارتریجی یک صافی خارجی است که بر روی مخزن قرار گرفته و نسبت به نوع اول جدیدتر است. چون این صافی به صورت اکسترنال است تعویض و نصب آن راحت تر و سریع تر انجام می شود. در این نوع جداکننده، هوا از داخل به خارج جریان دارد.

فیلترهای سپراتور را نیز بر اساس ابعاد و اندازه نیز به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند که عبارتند از:

فیلتر فلنج دار و بدون فلنج

فیلتر بدون فلنج را می توان با فشار در جای خود ثابت کرد اما فیلتر فلنج دار را باید توسط واشر آب بندی نصب کرد. علاوه بر این فیلتر فلنج دار ممکن است دارای سوراخ هایی باشد که در هنگام خرید باید به قطر سوراخ ها، تعداد آن ها و فاصله تا دهانه فیلتر توجه داشت.

فیلتر با کاسه درونی و بیرونی

تفاوت این دو نوع فیلتر در کاسه جمع آوری روغن آن هاست. این کاسه در برخی از صافی ها بیرون زدگی نداشته و همین تفاوت بر جریان هوا و اختلاف فشار بیرون و درون صافی تاثیرگذار است. 

فیلتر پیچ دار

در برخی از صافی های جدا کننده بر روی کاسه انتهایی یک پیچ وجود دارد که در کمپرسورهای با مخازن بزرگ باعث ثابت ماندن صافی می شود.

6 پارامتر اساسی در انتخاب یک صافی سپراتور مناسب 

نکات مهم در هنگام خرید و سفارش فیلتر سپراتور چیست؟

  1. فشار کاری
  2. نوع تانک و پیچ دار بودن صافی
  3. قطر، تعداد سوراخ ها و ارتفاع جداکننده 
  4. نوع الیاف فیلتر، میزان جداسازی روغن و بازدهی آن
  5. مارک فیلتر
  6. قیمت و نحوه ارسال

با دقت به موارد بالا می توانید یک صافی مناسب برای کمپرسور باد تهیه کنید.

زمان عوض کردن فیلتر جدا کننده کمپرسور

به طور معمول زمان عوض کردن فیلتر توسط شرکت سازنده مشخص شده و حدود 1000 تا 4000 ساعت تعریف می شود. پس از گذراندن زمان مورد نظر صافی اشباع شده و دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت، در نتیجه اختلاف فشار در داخل و خارج فیلتر بالا می رود. زمان مشخص شده توسط کمپانی ها با توجه به نکات گفته شده در ادامه مشخص می شود.

  • جنس لوازم مصرفی
  • شرایط محیط
  • فشار کار
  • کیفیت روغن به کار رفته
  • میزان آلاینده های موجود در هوا
  • با دیدن نشانه زیر می توان رسیدن زمان تعویض فیلتر را مشخص کرد:
  • وجود روغن در هوای خروجی
  • خروج آب و روغن از پمپ باد
  • نمایش خطای دمایی در دستگاه و افزایش دما به طور غیر معمول

عوامل موثر بر کارایی بهتر فیلتر سپراتور

در صورتی که مواردی که در ادامه توضیح داده می شود را رعایت کنید، نیازی به تعویض فیلتر در فاصله های زمانی کوتاه نبوده و کارکرد آن به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند.

  • تعویض به موقع فیلتر روغن
  • عوض کردن روغن در زمان مناسب
  • عوض کردن منظم فیلتر هوا
  • برقراری ارتباط درست سیستم ارت
  • خالی کردن روغن جمع شده به طور صحیح

کلام آخر

فیلتر سپراتور چیست؟ صافی جدا کننده ای است که یکی از قسمت های اصلی دستگاه کمپرسور هوا بوده و عمل جداسازی روغن موجود در هوای فرده شده را برعهده دارد. این عمل جداسازی در طی 3 مرحله انجام می شود که دو مرحله اول را اصلی گفته و بیشترین میزان روغن جداسازی می شود و در مرحله آخر که گاه تکمیلی برای جداسازی محسوب می شود بخارات روغن نیز از هوای فشرده شده جدا می شود. این فیلتر ها به چند دسته مخزنی، کارتریجی، فلنج دار، بدون فلنج، پیچ دار و … تقسیم می شود که پیش از خرید باید به طور کامل با آن ها آَنایی داشته باشید. برای تهیه فیلتر سپراتور با کیفیت و اصل می توانید به سایت ایران پمپ مراجعه نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید