اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140207087504922447
در دسترس نیست

transmitter، ابزاری دقیق برای اندازه گیری فشار، دما، چگالی و وزن

ترانسمیتر فشار چیست؟

کد: 140207087504922447

، (اخبار رسمی): فشارسنج ها به 3 دسته ترانسمیترهای فشارمطلق، گیج یا نسبی و تفاضلی تقسیم می شود که ترانسمیتر پرشر تفاضلی به دلیل اندازه گیری اختلاف فشار میان دو نقطه، بیشترین کاریرد را در صنایع مختلف دارد.

ترانسمیتر فشار چیست؟
ترانسمیتر فشار چیست؟

هنگام خرید پرشر ترانسمیتر به فشار مورد اندازه گیری، دقت فرستنده، محدوده اندازه گیری، جنس بدنه، نوع خروجی دستگاه، چگونگی نصب و مواردی از این دست باید دقت داشته باشید.

پیش از پاسخ به سوال ترانسمیتر فشار چیست، ابتدا لازم است با تفاوت اصطلاحات ترانسدیوسر (Transducer) و ترانسمیتر (Transmitter) آشنا شویم زیرا اغلب این دو به جای هم به کار رفته و با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.

Transmitterیا فرستنده فشار وسیله ای است که سیگنال الکتریکی دریافتی از مبدل را به یک سیگنال الکتریکی بسیار بزرگتر و قابل ارسال برای مسافت های زیاد به PLC ها و سایر کنترل کننده ها تبدیل می کند. اما ترانسدیوسر یا مبدل، وسیله ای است که یک نوع انرژی را به شکلی دیگر تبدیل می کند. در این اندازه گیری ها می توان واحد فشار بدست آمده را با استفاده از ابزار تبدیل آنلاین به کمیت های مورد نیاز در هر واحد صنعتی تبدیل کرد.

ترانسمیتر فشار چیست؟

فرستنده فشار وسیله است که با اتصال به سنسور یا ترانسدیوسر فشار را به صورت سیگنال آنالوگ الکتریکی استاندارد از جنس ولتاژ یا جریان دریافت کرده و برای واحد کنترل تفسیر می کند.

انواع مختلف فشارسنج ها کمیت های متفاوتی را اندازه گیری می کنند، به همین علت به انواع مختلفی مانند ترانسمیتر فشار، جریان، دما، سطح، سرعت، pH، موقعیت و غیره دسته بندی شده و علاوه بر فشار، قابلیت اندازه گیری جریان، چگالی، دما و وزن را دارد.

کاربرد ترانسمیتر فشار چیست؟

ترانسمیتر فشار در هر صنعت نیازمند به اندازه گیری و کنترل فشار به کار می رود. صنایعی که ا در آن ها به کار می رود عبارتند از:

  • در کارخانه‌های داروسازی نظارت بر روی فشار سیستم‌های انتقال ذرات
  • عملیات حفاری چاه های نفت و گاز
  • نظارت بر روی فشار پمپ‌های کارخانه‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌‌ها
  • در انواع کمپرسورها و پمپ های صنعتی 
  • در پروژه‌های معدنی و عمرانی
  • بررسی فشار پمپ‌های بزرگ آب و فاضلاب
  • کنترل کیفیت و اطمینان از عملکرد مناسب تجهیزات در ساخت ماشین آلات صنعتی
  • در نیروگاه‌ها نظارت بر روی عملکرد توربین‌ها، خطوط انتقال و…
  • اندازه گیری فشار سیالات خورنده در پمپ‌های کارخانه‌های شیمیایی و پتروشیمی
  • کارخانه‌های کاغذسازی در آماده‌سازی خمیر کاغذ
  • در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی

هدف استفاده از ترانسمیتر فشار چیست؟

وظیفه اساسی ترانسمیتر، اندازه گیری فشار است تا از این طریق بتوان از ایجاد مشکلاتی مانند شکست مکانیکی، کاویتاسیون، لرزش زیاد، افت جریان استهلاک قطعات و آلودگی صوتی جلوگیری کرده و عملکرد دستگاه های مرتبط با فشار را بهینه کرد.

انواع فشارسنج

فشارسنج ها در 3 حالت این کمیت را اندازه گیری می کنند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

1- فشار مطلق (Absolute pressure)

این ترانسمیتر فشار سیالات را نسبت به خلا اندازه گیری می کند به این صورت در آن یک سنسور موجود در شرایط خلاء وجود دارد. وقتی یک سیال به آن برخورد می کند، این دستگاه، فشار سیال را نسبت به خلا نشان می دهد. فشار خلا را صفر psi و فشار اتمسفر را معمولا 14.7 psi در نظر می گیریم.

از فشار مطلق در صنایعی مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، مواد غذایی، داروسازی و … استفاده می شود که نیاز به اندازه گیری پرشر با یک مبنای ثابت وجود دارد. 

2- فشار سنج نسبی (Gauge pressure)

از این ابزار برای اندازه گیری فشار سیالات نسبت به فشار محیط استفاده می شود در نتیجه فشار اتمسفر صفر در نظر گرفته می شود. تفاوت فشارسنج نسبی با فشار مطلق در این است که در ابسولوت پرشر، دستگاه در خلاء قرار داشته اما در حالت گیج در محیط باز قرار می گیرد.

فشار سنج نسبی در صنایعی مانند پزشکی کاربرد دارد که نیاز است تغییرات فشار نسبت به محیط اندازه گیری شود. تنظیم فشار کپسول های اکسیژن، اندازه گیری فشار خون و خارج کردن مایعات از داخل زخم ها از نمونه مواردی است که در آن از فشارسنج گیج استفاده می شود.

3- ترانسمیترهای فشار تفاضلی(Differential Pressure Transmitters)

این فشارسنج یکی از پرکاربردترین انواع این ابزار بوده که اختلاف فشار بین دو نقطه را اندازه گیری می کند. عملکرد آن به این صورت است که سنسور را به یک نقطه از سیستم متصل می کنند و آن را به عنوان مبنای اندازه گیری در نظر می گیرند. ترانسمیتر فشار اختلافی، کمیت هایی مانند چگالی، ویسکوزیته و جریان را نیز اندازه گیری کرده و در صنایع پتروشیمی، داروسازی، پالایشگاه ها، تصفیه آب، موادغذایی،تاسیسات تهویه مطبوع و… کاربرد دارد.

7 نوع فرستنده فشار

از فشارسنج های مختلف برای مقاصد متفاوتی مانند اندازه گیری فشار، اختلاف از سطح دریا، ارتفاع یا عمق و جریان استفاده می شود. به همین دلیل ترانسمیترها به چند دسته تقسیم می گردد که عبارتند از:

  1. دارای نمایشگر
  2. مخصوص محیط های انفجاری
  3. فشار تفاضلی
  • فرستنده فشار هوشمند
  • فشار پایین
  • پرشر صنعتی
  •  قلمی

5 مزیت استفاده از ترانسمیتر فشار

مزیت های استفاده از این ابزار در مقایسه با گیج فشار به شرح ذیل است:

  1. فشار سطح را به صورت مستقیم یا تفاضلی می تواند اندازه گیری کند.
  2. در محیط های مختلف و حتی به صورت غرق شده می توان استفاده کرد.
  3. به دلیل دارا بودن مواد پیزوالکتریک در میدان های تابشی و الکترومغناطیسی مقاومت دارد.
  4. به سیستم های الکتریکی و ارسال سیگنال های استاندارد قابلیت اتصال دارد.
  5. برای اندازه گیری فشار نسبت به فشار اتمسفر می تواند به کار رود.

عیب دستگاه پرشر ترانسمیتر

با وجود اینکه استفاده از این ابزار برای اندازه گیری فشار بسیار دقیق است اما قیمت بالای این دستگاه را می توان عیب بزرگ آن در نظر گرفت. انواع استوک و یا دست دوم آن، تا حدود این مشکل را برطرف کرده است. 

نکات مهمی که در خرید ترانسمیتر باید در نظر داشته باشید 

هنگام خرید پرشر ترانسمیتر باید به نکات زیر دقت نمایید:

  • فشار مورد اندازه گیری مثبت یا منفی است؟
  • دقت فرستنده چقدر است؟
  • نصب فرستنده فشار به چه صورت انجام می شود؟
  • فشار به صورت مطلق یا نسبی اندازه گیری می شود؟
  • محدوده اندازه گیری به چه میزان است؟
  • خروجی فشارسنج به چه صورت است؟
  • بدنه آن از چه جنسی ساخته شده است؟

کلام آخر

ترانسمیتر سیگنال های استانداردی را که از ترانسدیوسر دریافت کرده به سیگنال های بزرگتری تبدیل می کند که قابل ارسال به پی ال سی ها و سایر کنترل کننده ها باشد. این ابزار علاوه بر فشار، سایر کمیت ها مانند دما، چگالی، وزن و جریان را نیز می تواند اندازه گیری کند. فشارسنج ها به 3 دسته مطلق، نسبی و تفاضلی تقسیم می شود که نوع تفاضلی بیشترین کاربرد را دارد. ترانسمیتر پرشر مزیت های بی شماری مانند استفاده در محیط های مختلف و حتی به کارگیری در زیر آب، مقاومت در برابر میدان های تابشی و الکترومغناطیسی دارد اما بزرگترین عیب آن قیمت بالای این ابزار است. در هنگام خرید باید به موارد مختلفی مانند فشار مورد اندازه گیری، دقت فرستنده، چگونگی نصب، محدوده اندازه گیری و… توجه داشته باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید