اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209187718214784
در دسترس نیست

معرفی انواع الکتروموتور

الکتروموتور چیست و انواع آن کدامند

کد: 140209187718214784

، تهران , (اخبار رسمی): الکتروموتور یا موتور الکتریکی در واقع مبدل انرژی الکتریسیته به انرژی جنبشی دورانی می باشد. الکتروموتور ها هم بصورت تک فاز و هم بصورت سه فاز تولید شده و از یک روتور که در داخل استاتور گردش می کند تشکیل می شوند. الکتروموتور هم بصورت تک دور و هم بصورت دالاندر (دو دور) تولید می شود.

الکتروموتور چیست و انواع آن کدامند
الکتروموتور ترمزدار

الکتروموتور ها بر حسب سرعت به دو نوع الکتروموتور تک سرعت و الکتروموتور دالاندر (دو سرعته) ، بر حسب نیروی مولد به تک فاز و سه فاز و بر حسب امنیت اتصال بصورت الکتروموتور ساده و ترمزدار تولید می شوند.

الکتروموتور یا موتور الکتریکی که در زبان انگلیسی Motor نامیده می شود در واقع یکی از پر مصرفترین ماشین های صنعتی می باشد که بعنوان محرک در ماشین آلات صنعتی دینامیک و استاتیک با اجزای دینامیک مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع ایجاد حرکت در ماشین آلات صنعتی یا با بکارگیری موتور های احتراق داخلی که به تبدیل انرژی ناشی از سوخت های فسیلی به روش سیلندر پیستونی به ایجاد نیروی محرکه می پردازند و یا با بکارگیری الکتروموتور ها که به تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی می پردازند بوجود می آید.

الکتروموتور برای ایجاد انرژی جنبشی دورانی از یک میدان مغناطیسی که توسط الکتریسیته تحریک می شود استفاده می کند. در واقع الکتروموتور ها دارای یک روتور بصورت شافت دوار در مغزی و یک استاتور که بصورت ثابت و به شکل یک هوزینگ برای الکتروموتور ها عمل می کند می باشند. هم روتور و هم استاتور دارای سیم پیچ هایی هستند که به Coil شناخته شده و در عملکرد و گردش الکتروموتور نقش موثری دارند. تعداد و طول سیم پیچ های کویل های الکتروموتور بر توان خروجی، سرعت دورانی و گشتاور تاثیر مستقیم دارند.

اتصال الکتروموتور با گیربکس

الکتروموتور ها که دارای یک شافت مرکزی هستند اغلب دارای سرعت دورانی خروجی بسیار بالا و در عوض گشتاور خروجی نسبتا پایینی هستند. مفهوم این جمله این است که با توجه به اینکه اغلب ماشین آلات صنعتی نیاز به گردش و نیروی جنبشی برابر با سرعت خروجی الکتروموتور ندارند و نیاز به گشتاور بالاتری دارند که بصورت مستقیم توسط الکتروموتور محقق نمی گردد. بعنوان مثال دور موتور های الکتریکی در اغلب موارد به بالای 1000 و حتی 2000 دور در دقیقه می رسد که این سرعت برای گردش اجزای دوار در ماشین آلات صنعتی بسیار بالا و گشتاور مورد نیاز را نیز ندارد. از این رو از گیربکس ها که وظیفه کاهش سرعت ورودی و افزایش گشتاور خروجی را بر عهده دارند در اتصال الکتروموتور استفاده می شود.

در اتصال الکتروموتور و گیربکس اغلب از نوعی کوپلینگ استفاده می شود هر چند که نوعی از گیربکس ها تحت نام گیربکس هالو شافت Hollow shaft وجود دارد که شافت ورودی این گیربکس بگونه ای طراحی شده است که بصورت مستقیم به الکتروموتور اتصال پیدا می کند. با توجه به سرعت دورانی بالای شافت مرکزی الکتروموتور و بار های شدیدی که بر پیکر آن وارد می شود استفاده از انواع یاتاقان و بلبرینگ های شعاعی مانند بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ تماس زاویه ای و حتی برخی انواع رولبرینگ مانند رولبرینگ استوانه ای در اتصالات الکتروموتور ها صورت می پذیرد.

تفاوت الکتروموتورر های دو دور با الکتروموتور دلاندر

به نقل از بازیگر نیوز "الکتروموتورها در شکل های مختلف با توان مختلفی تولید می شوند. برخی انواع الکتروموتور ها مانند الکتروموتور های ترمزدار دارای یک کیت بیرونی کنترل کننده سرعت دورانی این ماشین صنعتی هستند که پس از خاموش شدن سیستم به صورت ترمز عمل کرده و از گردش روتور الکتروموتور جلوگیری می کند. اما در کاربری انواع الکتروموتور دو مفهوم الکتروموتور دالاندر و الکتروموتور های دو دور گاهی با چالش هایی در شناخت مواجه هستند."

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تجهیزات صنعتی نانو

اطلاعات عمومی، فنی و مهندسی تجهیزات صنعتی شامل انواع سیم بکسل ها، زنجیر صنعتی، بلبرینگ و رولبرینگ و کلیه ابزار آلات صنعتی. معرفی شرکت های خدماتی در زمینه های مختلف صنعتی و ساختمانی، خدمات تاسیسات ساختمان، برق ساختمان، نو سازی و بازسازی ساختمان. معرفی قطعات صنعتی و مشخصات مکانیکی قطعات مورد استفاده در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید