اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140210037739124059
در دسترس نیست

راهنمای دقیق ثبت برند و علائم تجاری در ایران

کد: 140210037739124059

، (اخبار رسمی): به طور خلاصه در ثبت برند و علائم تجاری در ایران مراحل زیر بسیار مهم و حیاتی هستند:

راهنمای دقیق ثبت برند و علائم تجاری در ایران
راهنمای دقیق ثبت برند و علائم تجاری در ایران
راهنمای دقیق ثبت برند و علائم تجاری در ایران
راهنمای دقیق ثبت برند و علائم تجاری در ایران
راهنمای دقیق ثبت برند و علائم تجاری در ایران
راهنمای دقیق ثبت برند و علائم تجاری در ایران

1.       انتخاب نام برند

2.       استعلام نام برند جهت اطلاع از عدم تشابه

3.       ثبت اظهارنامه در اداره مالکیت معنوی

4.       چاپ روزنامه رسمی و تقاضای ثبت آگهی در آن

5.       پرداخت حق الثبت

6.       دریافت تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند 

قوانین ثبت برند و علامت تجاری

در هر کشور متفاوت است اما باید این نکته را در نظر داشت که از نظر قانونی این اجازه به شما داده نمی‌شود اسم و هویت بصری یکسانی با برندهای فعلی داشته باشید. ثبت شرکت در مشهد نیز قوانین ثبت کشوری پیروی می‎‌‎کند 

ثبت برند یکی از راه‌های ایجاد تمایز بین افراد، کارخانه‌ها و محصولات است. صاحبان یک برند برای قانونی و رسمی شدن علامت تجاری خود باید آن را نزد اداره ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسانند تا با ثبت مالکیت برند از سواستفاده‌ها و کلاه‌برداری‌های احتمالی جلوگیری کرده و در صورت وقوع چنین شرایطی حق شکایت داشته باشند.

ثبت شرکت در کنار ثبت برند کمک می‌کند تا صفات و ویژگی‌های مختص به خود را داشته باشید؛ به‌طوری که با دیدن و شنیدن اسم برند شما همه افراد به سادگی شما را در خاطر مجسم کنند.

صفر تا صد فرایند ثبت برند و علائم تجاری در ایران

ثبت برند و علامت تجاری ایران نیز مانند هر تقاضای قانونی و رسمی دیگری فرایند و سلسله مراتب مخصوص به خود را دارد. اگر قصد دارید برند خود را به‌صورت غیر حضوری ثبت کنید باید بدانید که این روش نیز امکان پذیر است. صاحبان برند برای ثبت علامت تجاری خود باید وارد سایت ثبت اسناد و املاک کشور شده و مقدمات ثبت برند خود را طی کنند. پس از طی کردن مراحل قانونی در پایان فرایند یک گواهی ۱۰ ساله به برند شما تعلق می‌گیرد که پس از چاپ در دو روزنامه رسمی، باید یک نسخه از این دو روزنامه را به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، سند شرکت ثبتی خود را دریافت کنید. البته باید چندین نکته را در این فرایند طی کنید در غیراین‌صورت ثبت علامت تجاری با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

نکات ثبت برند و علائم تجاری در ایران شامل موارد زیر می‌شود:

  •  استفاده از نشان‌های سلطنتی، سازمان‌های بین المللی و … باید جلوگیری شود.
  • لوگو یا نام تجاری نباید شبیه به نام و یا علامت تجاری موسسات دیگر باشد.
  •  نباید از علامت‌هایی که به نظم عمومی آسیب می‌رساند و بر خلاف هنجارهای عمومی است، استفاده شود.
  •  باید استفاده از نمادهای دولتی و علامت تجاری موسسات رسمی کشوری و لشکری پرهیز شود.
  •  استفاده از نماد پرچم ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.
  • باید استفاده از کلماتی مانند دولتی و ایران که به نوعی برند را به کشور مرتبط می‌کند در نام برند جلوگیری شود.
  •  انتخاب علائمی که در ارتباط با محصول باشند. برندی که انتخاب می‌کنید نباید گمراه کننده باشد. 
  • راهنمای ثبت علائم تجاری در ایران

    ثبت برند به معنی انجام برخی سلسله مراتب قانونی است که طی آن، نام و علامت تجاری موردنظر شما از نظر قانونی به رسمیت شناخته می‌شود. روش ثبت برند در ایران نیز مانند تمام فرایندهای قانونی مراحل متعدد و بسیاری دارد که گاهی انجام دادن‌ آن‌ها ماه‌ها به طول می‌انجامد. نحوه ثبت برند در ایران به این شکل است که شما باید چندین مرحله از قبیل آماده سازی مدارک و ثبت اظهارنامه را طی کنید تا فرایند ثبت برند شما به‌طور کامل انجام شود. در ادامه راهنمای ثبت برند در ایران را به‌صورت مرحله به مرحله در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  • در مرحله نخستین شما باید نام برند خود را انتخاب کنید و دقت داشته باشید که نام انتخابی شما از قبل ثبت نشده باشد. بدین جهت شما باید نام مد نظر خود را استعلام بگیرید. 
  •  پس از گرفتن استعلام نام برند خود و تایید آن باید مدارک مورد نیاز خود را آماده کنید. شما باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید تا به‌طورکامل بررسی شود.
  • حال در مرحله بعد باید اظهارنامه خود را در سایت اداره مالکیت ثبت کنید. بعد از ثبت‌نام اولیه جهت تایید حساب کاربری برگه‌ای را که سایت اداره مالکیت معنوی به شما می‌دهد را باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی ببرید و گواهی امضا جهت تایید حساب دریافت کنید. پس از آن با بارگذاری گواهی در سایت، نام کاربری و کلمه عبور دریافت به شما داده می‌شود. بعد از تایید حساب کاربری توسط سایت باید به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه کنید و برخی مدارک خود را آپلود کنید. برای نمونه لازم است مدارکی همچون کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در ابعاد ۶*۶ سانتی متر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم بارگذاری کنید. پس از طی کردن مراحل قبل باید هزینه اظهارنامه را در سایت پرداخت کنید تا این مرحله به پایان برسد.
  • بعد از انجام این مراحل باید آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی را چاپ کنید و حداقل در دو روزنامه ثبت برند خود را انجام دهید.
  •  بررسی اظهارنامه شما بین ۱۰ تا ۱۵ روز کاری زمان می‌برد، در صورتی‌که ثبت برند شما از نظر قانونی بدون مشکل باشد، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می‌شود.
  • در صورتی که شخص حقوقی‌ نسبت به ثبت علامت تجاری شما اعتراض نداشته باشد، پس ازگذشت۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده از طرف کارشناسان تایید می‌شود. پس از دریافت پیامک تایید لازم است شخصا به اداره مالکیت معنوی کشور بروید. اداره مالکیت معنوی مرجع رسمی ثبت برند است که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت دارد و به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران وابسته است. تمام مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به این حوزه از طریق همین سازمان اطلاع‌رسانی می‌شوند. همه موسسات ثبت برند در استان تهران نیز با نظارت این سازمان فعالیت می‌کنند. باید به این نکته توجه داشت که تمام برندهای لاتین و نام‌های انگلیسی و عربی تحت همین قوانین به ثبت رسمی می‌رسند.
  • بعد از تایید ثبت علامت تجاری و تحویل اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می‌شود که حق الثبت را پرداخت کنید. هزینه حق الثبت برای یک طبقه شامل ثبت برند حقیقی ۱۲۰ هزار تومان به اضافه هر طبقه اضافه ۱۰ هزار تومان و ثبت برند حقوقی ۲۴۰ هزار تومان به اضافه هر طبقه اضافه‌تر ۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.
  •  مرحله بعدی پرداخت نوبت دوم هزینه روزنامه رسمی است که شما باید این مبلغ را بپردازید تا فرایند ثبت برند شما تا حدودی انجام شده باشد.
  •  مرحله آخر تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند است که پس از انجام تمام مراحل به شما اعطا می‌شود. شما می‌توانید با ارائه تصدیق 10 ساله به همراه سایر مدارکتان سند شرکت ثبتی خود را از اداره مالکیت معنوی دریافت کنید. 
  • مدارک مورد نیاز ثبت برند اشخاص و شرکت

    جدیدترین آمار ثبت علائم تجاری در ایران

    به تازگی اعلام شده است که در آن مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و علامت تجاری به شرح زیر است:

    1.       باید پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده را ارائه دهید.

    1.       تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت و روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیات مدیره شرکت باید ارائه شود و دقت داشته باشید که دوره آن منقضی نشده باشد.

    2.       تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت و کد پستی ۱۰رقمی ارائه شود.

    3.       کارت بازرگانی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی

    4.       تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتی‌متر و در تعداد ۱۵ عدد باید چاپ شود و در خصوص علامت توضیح توصیف ارائه شود.

    5.       امضای وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهادار و مهر شرکت نیز باید جزو مدارک باشد. 

    هزینه ثبت برند تجاری در ایران

    هزینه ثبت برند در تهران و سایر شهرها به چهار دسته متفاوت تقسیم می‌شود که هر کدام از این موارد در محاسبه هزینه‌های تمام شده شما برای ثبت برند تاثیرگذار هستند. به طور کلی هزینه‌های ثبت برند شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه ثبت اظهارنامه برند در سامانه ثبت علائم تجاری
  • هزینه آگهی تقاضای ثبت برند 
  •  هزینه‌ پرداختی برای حق‌الثبت برند 
  •  هزینه‌ انتشار آگهی در روزنامه رسمی 
  • برای ثبت لوگو باید بدانید که اگر لوگوی شما رنگی باشد نیاز به پرداخت هزینه‌ای اضافی برای چاپ آگهی رنگیِ ثبت لوگو در روزنامه رسمی دارید.

    مزایای ثبت برند تجاری در ایران

    ثبت علامت و نشان تجاری مزایای بسیاری را برای دارندگان آن برند در پی دارد. برای مثال یک برند ماندگار با هویت بصری یکپارچه می‌تواند همواره در ذهن مخاطب ماندگار شود و هر چیزی را که برند قصد دارد به مخاطب برساند. این اتفاق باعث میشود تا برند مورد در ذهن مخاطب تمایز ایجاد کند و رفتار متفاوتی را در هنگام خرید محصولات این کارخانه از خود نشان دهند. همچنین برندهای متفاوت در مواقعی این امکان را به هلدینگ‌های مادر می‌دهد که بتوانند شرکت‌های زیر شاخه تشکیل دهند و به اقتصاد شرکت کمک کنند. از طرفی برندهای جدید هلدینگ‌های مادر می‌توانند محصولات جدیدی تولید کنند که مختص به پرسونای جدیدی باشد و به اعتبار شرکت مادر لطمه نزند.

    ### پایان خبر رسمی

    اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

    پروفایل ناشر گزارش تخلف
    اطلاعات تماس
    [نمایش اطلاعات]
    منتشر شده در سرویس:

    حقوقی و قانون