اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139307231770055

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

از دستاوردهای علمی جهانی تا جایی که با ارزش‌های دینی ما منافاتی نداشته باشد استفاده می‌کنیم

کد: 139307231770055

https://goo.gl/pXDKX4

، تهران , (اخبار رسمی): معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راهی که تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را هدایت و نظارت می‌‌کند، افزود: در نظام آموزشی ما رویکرد مدرک‌گرایی جای خود را به کسب فضایل اخلاقی و آگاهی‌‌های علمی و فناوری داده است که پنج عنصر تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه رابطه با خود، رابطه باخالق جهان هستی با خلق و رابطه با خلقت تعریف شده

معلم تنها انتقال دهنده دانش نیست و محیط آموزشی نیز تنها به کلاس محدود نمی‌شود، بلکه محله، مسجد، موزه و فضاهای مجازی نیز محیط آموزشی و پرورشی تلقی می‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، حجت الاسلام  دکتر محمدیان، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را نظریه‌ای نو در عرصه  تعلیم و تربیت جهانی معرفی کرد که  با الهام از قرآن کریم و سیره پیامبر اعظم و معصومین (علیهم السلام)، برای اولین بار در بین نظام‌های آموزشی، دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را هدف قرار داده است .

وی ضمن ابراز خشنودی از دیدار فرهنگیان و مسئولان نظام آموزشی کشورهای اسلامی، اظهار امیدواری کرد؛ این گونه دیدار‌ها منجر به تحکیم روابط برادرانه، وحدت و همبستگی هر چه بیشتر مسلمین در سراسر جهان گردد. زیرا مسلمین هرجا که باشند دلشان برای یکدیگر می‌تپد و از مصایبی که در اثر دسایس استکبار جهانی به آن ها م‌رسد، متاثر می‌شوند.

وی گفت:‌ این رویکرد در یازده حوزه حکمت و تفکر، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، علوم، مطالعات و علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر، بهداشت، سلامت و تربیت بدنی، کار و فناوری، آداب و مهارت‌های اجتماعی آموزش زبان‌های خارجی امکان تحقق خواهد یافت.

در این رویکرد، معلم تنها انتقال دهنده دانش نیست و محیط آموزشی نیز تنها به کلاس محدود نمی‌شود، بلکه محله، مسجد، موزه و فضاهای مجازی نیز محیط آموزشی و پرورشی تلقی می‌شود. معلم نیز در این نظام فقط انتقال دهنده دانش نیست، بلکه راهبر آموزشی و الگوی رفتار برای دانش‌آموزان است. به همین دلیل به موازات تألیف کتاب‌های درسی بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان، معلمین و اولیاء طراحی شده که مجلات رشد با 35 عنوان و تیراژ 40 میلیون نسخه، یکی از آن‌هاست.

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران با سایر نظام‌ها در آن است که نظام‌های آموزشی موجود جهانی در توجیه علل ایجاد پدیده‌ها به طبیعت اشاره ولی علت فاعلی (که علت العلل) آن است مغفول مانده است و ما در تدوین کتاب‌های درسی ذهن دانش‌آموزان را به علت فاعلی که خداوند منان است توجه می‌دهیم.

وی افزود: در این رویکرد ما از دستاوردهای علمی جهانی تا جایی که با ارزش‌های دینی ما منافاتی نداشته باشد استفاده می‌کنیم. گرچه در گذشته نه چندان دور علوم از کشورهای اسلامی به غرب وارد شد که رنسانس یکی از مظاهر و نتایج آن است.

در ادامه مدعوین از معاون وزیر درخواست کردند نسخه‌ای ترجمه شده از سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور و برنامه درسی ملی برای آشنایی بیشتر و بهره‌برداری به عنوان الگویی ارزشمند در اختیار آنان قرار گیرد و همچنین دوره‌هایی حضوری برای توجیه آن برای کارشناسان کشورهای اسلامی برگزار گردد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی تهران

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است که به منظور تحقیق و بررسی در مسائل کیفی آموزش و پرورش، ارزشیابی مستمر و تنظیم برنامه‌های تحصیلی، تالیف و تدوین کتب درسی و آماده سازی مدارس و موسسات آموزشی تابع وزارت آموزش و پرورش برای کاربرد وسایل و روشهای نو در جهت اعتلای کیفیت آموزش و پرورش تشکیل شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش