اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139309172370053

در نخستین نشست تخصصی اقتصاد احیاء مطرح شد:

اقتصاد احیا در سایه ارزش گذاری اماکن تاریخی

کد: 139309172370053

http://bit.ly/12D4kKz

، تهران , (اخبار رسمی): نخستین نشست تخصصی «اقتصاد احیای اماکن تاریخی» عصر روز شنبه 15 آذرماه در تالار فارابی دانشگاه هنر تهران با حضور مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور عمارت خورشید، مدیرعامل موسسه مطالعات اندیشه شهر و اقتصاد و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی برگزار شد.

اقتصاد احیا در سایه ارزش گذاری اماکن تاریخی

احیای بناهای تاریخی به‌دلیل ارائه تجربه منحصربه‌ فرد به مخاطبان و گردشگران، بسیار جذاب است

محورهای این نشست به شرح زیر بود:

  • مفهوم اقتصاد احیاء
  • ابعاد اقتصادی میراث فرهنگی
  • میراث فرهنگی به مثابه سرمایه فرهنگی
  • تاثیر سرمایه فرهنگی بر توسعه اقتصادی
  • اهمیت احیای اماکن تاریخی در حفاظت از آنها
  • ضرورت شکل‌دهی بازار میراث فرهنگی
  • نقش دولت در توانمندسازی احیاءگران اماکن تاریخی
  • محوریت بخش خصوصی در احیای اماکن تاریخی

احسان ایروانی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در این نشست با خاطرنشان کردن اینکه مقوله احیا به‌شدت با حفاظت صرف متفاوت است؛ گفت: احیای بناهای تاریخی به‌دلیل ارائه تجربه منحصربه‌ فرد به مخاطبان و گردشگران، بسیار جذاب است. مهندس احسان ایروانی فرآیند احیا را مرحله به مرحله دانست و تصریح کرد: مرحله اولی که وجود دارد، شکل‌گیری تفکر احیا در خلأ ایجاد شده میان امروز نسبت به گذشته، معماری، روابط اجتماعی و... است؛ در مرحله دوم ورود افراد گوناگون سرمایه‌گذاران و بعضا سرمایه‌گذارنماها را شاهدیم که این مرحله می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد، اگر به درستی مدیریت نشود. وی مرحله سوم را دستیابی به فرآیند اجرایی، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط عنوان کرد و گفت: در مرحله چهارم نیز تثبیت این مقوله و یافتن جایگاه اقتصادی مد نظر قرار می‌گیرد و نهایتا مرحله پنجم شکل‌گیری بازار کسب‌وکار احیا تحقق پیدا می‌کند. ایروانی همچنین اقتصاد احیا را به دو بخش اقتصاد قابل‌شمارش (شامل متراژ- زیربنا و کیفیت تجاری) و ارزش‌های اقتصادی نهان قابل تقسیم دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین ارزش اقتصادی نهان، یافتن سریع‌ترین راه‌حل تامین امنیت اجتماعی در بافت‌های تاریخی و کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی است و بعضا قابل شمارش و ارزیابی مادی نیست. وی تاکید کرد: بخشی از این اقتصاد نهان، اقتصاد فاخر است که نوعی برند برای سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود، چون هنوز بسیاری اعتقادی به کسب درآمد و سودآوری در این حوزه ندارند.
مدیرعامل موسسه مطالعات اندیشه شهر و اقتصاد نیز در این نشست، با اشاره به مبانی حفاظت و احیای اماکن تاریخی و نحوه مدیریت آن گفت: دولت در کنترل بازار احیا نقش بسزایی دارد.
علی‌اصغر بدری،مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ضمن اشاره به سیاست‌گذاری نهادهای دولتی در بخش سرمایه‌گذاری به‌منظور احیای بافت‌ها و اماکن تاریخی خاطرنشان کرد: باید سرمایه‌گذاری متمرکز را با سرمایه در گردش جهت حمایت از مردم و تعمیم آن در کل بافت تاریخی جایگزین کرد.
وی ضمن تشریح سیاست‌های حاکم بر حفاظت از اماکن و بافت‌های تاریخی در بسترهای اجتماعی تصریح کرد: صرفا حفاظت از یک بنا مد نظر نیست، بلکه مجموعه عناصر پیرامون محیطی آن نیز از جمله منظر تاریخی در طرح‌های حفاظت باید مد نظر قرار گیرد. دکتر محمد سعید ایزدی با تاکید بر نگاه اقتصادی به امر احیای بناها، افزود: نگاه مقتصدانه به امر حفاظت یکی از مصادیق سیاست‌های حفاظت است و در حال حاضر باید جست‌وجو کرد که جایگاه ما در سیاست‌های حفاظت کجا است؟
فرامرز پارسی، مدیرعامل مهندسین مشاور عمارت خورشید نیز ارزیابی مادی بناهای تاریخی را نکته تاثیرگذار روی نگرش مشاوران در تهیه طرح‌های احیا دانست و گفت: معیارهای ارزیابی به دو دسته ارزش‌های معنوی و ارزش‌های مادی تقسیم می‌شوند. مهندس فرامرز پارسی اضافه کرد: در حقیقت باید به این نکته پایبند باشیم که معادل‌سازی ارزش‌های معنوی با ادبیات ارزش‌های مادی بسیار مهم است و این معیار مناسبی جهت تصمیم‌سازی‌ها در برخورد با اثر تاریخی خواهد بود.

این نشست با دریافت سؤالات مکتوب مطرح شده از سوی مخاطبین و پاسخ هریک از اعضای این نشست  به آن پایان یافت.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی

صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی موسسه ای غیرانتفاعی و وابسته به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام

رویدادمرتبط:

| نشست تخصصی اقتصاد احیاء