اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران؛

سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار می‌شود

کد: 139401234820196

https://goo.gl/jY57Di

، تهران , (اخبار رسمی): معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سومین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران را از 4 تا 7 اردیبهشت ماه 1394 در سالن شماره 40 و سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌کند.

تامین زیرساخت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها، پژوهش‌سراها و مراکز علمی و توان افزایی شرکت‌های دانش بنیان داخلی از جمله آثار آموزشی، پژوهشی، بهره‌وری و کیفی این نمایشگاه محسوب می‌شود

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اعلام خبر برگزاری سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در اردیبهشت ماه سال جاری اظهار کرد: با توجه به تاکیدات و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در چند سال اخیر در خصوص حمایت از تولید ملی و محصولات ساخت داخل و تحقق اقتصاد مقاومتی، معاونت علمی و فناوری طی سال‌های گذشته همواره از صنعتگران، پژوهشگران و فناوران کشور برای ساخت داخلی تجهیزات وارداتی حمایت کرده است که در نتیجه آن، تعداد قابل توجهی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی پیشرفته و دانش بنیان در کشور تولید شده است.
وی افزود: از این رو به منظور کاهش وابستگی آزمایشگاه‌های داخلی به تجهیزات و مواد آزمایشگاهی وارداتی، استفاده از توانمندی‌های داخلی و حمایت از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در زمینه ساخت تجهیزات و تولید مواد آزمایشگاهی (های تک)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون دو دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران را در سال های 1392 و 1393 برگزار کرده است.

مکان و زمان برگزاری سومین دوره نمایشگاه
کرمی درباره زمان و مکان برگزاری این نمایشگاه ابراز کرد: سومین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از 4 تا 7 اردیبهشت ماه 1394 در سالن شماره 40 و سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا خواهد شد.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره تاثیرات برگزاری این نمایشگاه در حوزه علم و فناوری کشور بیان کرد: این تاثیرات را می‌توان در چهار بخش فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و پژوهشی، بهره‌وری و کیفی تقسیم کرد.
وی ادامه داد: نهادینه‌شدن فرهنگ حمایت از تولید داخل و جهت‌دهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت ایران در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از آثار فرهنگی این نمایشگاه است. همچنین آثار اقتصادی آن نیز شامل افزایش اشتغال نیروی متخصص، افزایش حجم فروش، افزایش توان صادرات و افزایش توان مالی برای سرمایه گذاری داخلی در توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است.

شرط اساسی شرکت‌کنندگان، ساخت داخل بودن
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی درباره سایر آثار برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: تامین زیرساخت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها، پژوهش‌سراها و مراکز علمی و توان افزایی شرکت‌های دانش بنیان داخلی از جمله آثار آموزشی، پژوهشی، بهره‌وری و کیفی این نمایشگاه محسوب می‌شود.
کرمی درباره شرایط حضور شرکت‌ها و سازندگان تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل، ابراز کرد: شرط اساسی حضور سازندگان در این نمایشگاه، احراز نقش آن‌ها در بومی‌سازی یک فناوری یا محصول است. از این رو کمیته ارزیابی فنی در معاونت علمی تشکیل شد تا شرکت‌های تجهیزات‌ساز که در نمایشگاه ثبت‌نام می‌کنند مورد بررسی فنی قرار گیرند. از دیگر شرایط برای حضور در نمایشگاه، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و دارا بودن تاییدیه‌ها و استانداردهای فنی لازم است.

مکانی برای همدلی و همراهی میان دولتمردان در حوزه علم و فناوری
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره حضور و همکاری دستگاه‌های دولتی در برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: به واسطه همدلی و همراهی که میان دولتمردان وجود دارد، توافقنامه‌هایی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شده است تا براساس آن، از محصولات و فناوران ارائه شده در این نمایشگاه به بهترین شکل ممکن حمایت‌های لازم صورت گیرد.
وی همچنین گفت: در معاونت علمی و فناوری، برای تحریک تقاضا و بازار خرید تجهیزات از داخل کشور، یارانه حدود 40 درصد تخصیص داده شد که براساس آن، سال گذشته در نتیجه حمایت معاونت علمی، 100 میلیارد تومان قرارداد خرید منعقد شد. میزان حمایت معاونت در دوره اول 19 میلیارد تومان و در دوره دوم حدود 40 میلیارد تومان بوده که هر چند این مبلغ برای بازارسازی محصولات دانش بنیان است اما در نهایت به صورت یارانه خرید (بلاعوض) به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی دولتی برگشت داده شده است.

استقبال 100درصدی هر دوره نسبت به دوره قبل
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی درباره رشد استقبال از این نمایشگاه اظهار داشت: در دوره اول130 شرکت و در دوره دوم 202 شرکت حضور داشتند و بنا به آمار، امسال در دوره سوم آن، 330 شرکت ثبت نام کرده‌اند که 300 شرکت با ارائه 8 هزار محصول در آن حضور خواهند داشت. براساس روند رو به رشد استقبال از این نمایشگاه طی سه دوره، می‌توان اذعان کرد که این نمایشگاه با استقبال 100درصدی سازندگان و تولیدکنندگان محصولات آزمایشگاهی ساخت داخل مواجه شده است که برای ادامه مسیر دست اندرکاران در معاونت علمی، امری دلگرم کننده محسوب می‌شود.

کرمی درباره مدل حمایتی معاونت علمی از شرکت‌های تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی داخل کشور توضیح داد: این مدل حمایتی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و هم هر دو بخش عرضه و تقاضا را تحریک می‌کند و با قدرت اهرم‌گونه خود منجر به ایجاد بازار گسترده می‌شود. این مدل قابل پیاده‌سازی در سایر حوزه‌های فناوری اعم از تجهیزات آزمایشگاهی فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و سایر فناوری‌ها است و می‌تواند تحولات جدی را ایجاد کند.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان در پایان عنوان کرد: با رفع موانع و مشکلات موجود در برگزاری دو دوره قبلی این نمایشگاه، این رویداد مهم در عرصه تجاری‌سازی فناوری و حرکت به سمت خودکفایی در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، با قوت بیشتری تداوم پیدا خواهد کرد و نتایج ارزشمندتری به دنبال خواهد داشت. بنابراین ‌باید ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی جدید برای افزایش توانمندی کشور در ساخت تجهیزات، شناسایی شوند و اقدامات حمایتی و سیاست‌های تشویقی مورد توجه قرار گیرند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دبیرخانه دائمی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

با توجه به افزایش چشمگیر تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» را با هدف معرفی توانمندی‌های کشور در این زمینه، فراهم‌سازی بستری برای بازارسازی، حمایت از ایجاد زیرساخت های توسعه فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و همچنین جذب حمایت‌های دولتی به سمت تولیدات داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، برگزار می‌نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
رویدادمرتبط های:

| شروع سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران | پایان سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران