شیخ زین ‌الدین خبر داد؛

«ساخت ایران»، نمایشگاهی در راستای ترویج تولید داخلی است

کد: 139401264950196

https://goo.gl/nQZ3Zg

، تهران , (اخبار رسمی): معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، در حضور جمعی از معاونین و مدیران پژوهشی دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن نو خواندن نمایشگاه «ساخت ایران»، گفت: «ساخت ایران» یک نمایشگاه فناورانه با نگاهی فرهنگی است.

برای عبور از اقتصاد نفتی باید فرهنگ استفاده و خرید از کالای ایرانی را توسعه بدهیم. یکی از موانع جدی فراگیری اقتصاد دانش ‏بنیان، موانع فرهنگی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ نشست هم‌اندیشی بررسی و ارزیابی فعالیت‌ها و فرایندهای مرتبط با «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران»، بعد از ظهر روز یکشنبه با حضور محمود شیخ زین‌الدین، رئیس این نمایشگاه و جمعی از معاونان پژوهشی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد.

شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، در ابتدای این نشست با بیان اینکه سومین نمایشگاه «ساخت ایران» در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری و با حمایت دولت از تولید تجهیزات داخلی برگزار می‌شود، اظهار داشت: «ساخت ایران» نمایشگاهی نو و ابتکاری است که برگزارکنندگانش نگاه فرهنگی نیز به آن دارند.

وی ضمن نو خواندن نمایشگاه «ساخت ایران»، با اشاره به محتوای اقتصادی و فناوری نمایشگاه آن را یک اقدام فرهنگی مناسب خواند و افزود: ما برای عبور از اقتصاد نفتی باید فرهنگ استفاده و خرید از کالای ایرانی را توسعه بدهیم و یکی از موانع جدی فراگیری اقتصاد دانش ‏بنیان، موانع فرهنگی است.
 

رئیس نمایشگاه «ساخت ایران»، با اشاره به اینکه دور نخست برگزاری این نمایشگاه، با مشکلات طبیعی چون عدم شناخت و اطمینان کافی از چگونگی اجرای فرآیندهای خرید همراه بود، عمده توفیق نمایشگاه یاد شده را در گرو حمایت‌های جامعه علمی کشور خواند و در توضیح این مطلب ادامه داد: جامعه علمی کشور همواره به سایر دستگاه‏های کشور توصیه کرده‌است که به فناوری‏‌های داخلی و تجهیزات ساخته شده بر مبنای این فناوری‏‌ها توجه داشته باشند. در نمایشگاه دوم در اقدامی فرهنگی بیش از 22000 نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان مراکز علمی و پژوهشی کشور جمعا 700 میلیارد تومان پیش‏ فاکتور صادر کردند و با این اقدام پیش قدم خرید تجهیزات با فناوری‏های برتر (های تک) ساخت داخل شدند.

شیخ زین الدین با تاکید بر جلوداری جامعه علمی کشور در اقدامات نوآورانه منجر به توسعه کشور، افزود: جامعه علمی و فناوری کشور هر جا که مورد اعتماد قرار گرفته، توانسته است به خوبی مشکلات کشور را با در نظر گرفتن مضیقه‌های موجود حل کند و به امید خدا ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در داخل کشور بتواند گامی موثر برای ساخت داخلی تجهیزات های تک در سایر بخشها باشد.

وی با بیان این‌که ساختار اصلی نمایشگاه‌ دست‌خوش تغییرات نمی‌شود و آن را مانند دوره قبل در فضای بهتری برگزار می‌کنیم، تاکید کرد: با اعمال اصلاحات جزئی، تلاش می‌کنیم برخی مشکلات اجرائی را بر طرف سازیم.

رئیس نمایشگاه «ساخت ایران» نظارت بر شرکت‌ها را یکی از سخت‌ترین کارهای برگزارکنندگان نمایشگاه خواند و با بیان این‌که، امسال حدود هشت هزار محصول از بیش از 300 شرکت به نمایشگاه معرفی شده است، افزود: به‌ خاطر عنوان نمایشگاه، انتخاب دستگاه‌ها بسیار مهم است. به عنوان نمونه، ما محصولات مونتاژ را در نمایشگاه نمی‏‌پذیریم و چون حمایت از تولید داخلی، هدف ماست، نظارت بر شرکت‌ها و دستگاه‌های آن‌ها را با حضور یک تیم فنی 30 نفره، در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، کیفیت دستگاه‌ها و ساخت ایران بودن را از اولویت‏های اصلی معاونت علمی عنوان کرد و ادامه داد: «مستندسازی دستگاه‌ها و صنایع تولیدی شرکت‌ها، یکی دیگر از درخواست‌های ما از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه بوده است.»

شیخ زین‌الدین در ادامه صحبت‌های خود از معاونان و نمایندگان پژوهشی دانشگاه‌ها خواست هرگونه تخلف از سوی شرکت‌ها از جمله کوتاهی در ارائه خدمات پس از فروش یا نصب و راه اندازی را بدون هیچ اغماضی، گزارش دهند.

در این نشست، علاوه بر معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، سمنان، شهید بهشتی تبریز، صنعتی امیرکبیر، مدیران پژوهشی دانشگاه‌هایی نظیر شیراز، علم و صنعت، تهران، و .... و همچنین مدیر کل دفتر پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم حضور داشتند که برمثبت بودن اقدام معاونت علمی و فناوری در حمایت از ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در داخل کشور و نیز تجهیز آزمایشگاه‏های مراکز علمی تاکید کردند.

سومین «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران»، از چهارم تا هفتم اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن خلیج فارس و سالن 40 نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دبیرخانه دائمی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

با توجه به افزایش چشمگیر تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» را با هدف معرفی توانمندی‌های کشور در این زمینه، فراهم‌سازی بستری برای بازارسازی، حمایت از ایجاد زیرساخت های توسعه فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و همچنین جذب حمایت‌های دولتی به سمت تولیدات داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، برگزار می‌نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
رویدادمرتبط های:

| شروع نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران | پایان نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران